Gå til innhold

Han vil ha barn, men jeg vil gifte meg først


autorain

Anbefalte innlegg

På 19.8.2018 den 21.36, AnonymBruker skrev:

Ekstremt dyrt? Gifte seg kan man gjøre bortimot gratis. Trenger lite tid/planlegging også. Om man vil ha et dyrt og styrete bryllup er jo det et valg man tar selv. Å bruke masse penger på en fest er iallefall i mine øyne ren galskap.

Har sett flere menn som vil ha barn med en gang, men å gifte seg, DET er skummelt det. Veldig bakvendt logikk, da barn er en enorm forpliktelse for livet, mens å være gift bare er et formelt papir... Forstå det den som kan.

Anonymkode: c2f2a...fd3

Tja. Han kan jo være sikker på at han ønsker seg barn, og at han vil ha dem i livet sitt resten av livet. Det betyr ikke at han er sikker på at han vil være sammen med samme dama resten av livet. Fullt tenkelig at han elsker dama, ser at hun vil bli en god mor, men føler seg i tvil om de vil passe sammen resten av livet. Det er jo bare realistisk mtp skilsmissetall...

Anonymkode: 68334...8f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså - barn er en større forpliktelse enn ekteskap, men du blir bundet til barna, ikke nødvendigvis til partneren.

Anonymkode: 68334...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2018 den 21.24, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det er veldig relevant hvor gamle dere er. Jeg er 31 år gammel og kvinne. Jeg hadde også lyst til å være gift først, men innser nå at det ikke er tid til det. Selv om menn ikke har den samme biologiske klokken som vi kvinner har, så tviler jeg ikke på at noen menn kan bli vel så verpesyke. Og som en verpesyk person kan jeg fortelle deg at ekteskap (for meg, nå) fremstår som en unødvendig hindring på vei mot det egentlige målet. Husk at det tar lang tid å planlegge og gjennomføre et bryllup. Ikke minst er det ekstremt dyrt og de pengene kunne man heller brukt på å kjøpe et større hus med flere barnerom osv.

Anonymkode: a9fa5...a4f

Min mann ville være gift før barn og det var veldig viktig for ham, så da ble det sånn. Så jeg var 32 da vi giftet oss. Jeg ville gifte meg på vår/sommer, så det tok et år fra vi snakket om det til vi var gift. Barnet kom rett etterpå 

Anonymkode: 6b519...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Jeg er glad nok i deg til å få barn med deg, men jeg er ikke glad nok i deg til å gifte meg med deg,»

Jeg vet ikke hvor vanlig det er å tenke slik, men dette var svaret min venninne fikk når hun fridde til samboeren sin.

Endret av Hulderen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Hulderen skrev:

«Jeg er glad nok i deg til å få barn med deg, men jeg er ikke glad nok i deg til å gifte meg med deg,»

Jeg vet ikke hvor vanlig det er å tenke slik, men dette var svaret min venninne fikk når hun fridde til samboeren sin.

Å herregud. Ble det slutt?

Jeg hadde aldri turt å bli gravid med en som helt enkelt kunne slått opp ut av det blå. Ser nok av tråder her inne der mannen plutselig løper sin vei mens dama er gravid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tamsi skrev:

Å herregud. Ble det slutt?

Jeg hadde aldri turt å bli gravid med en som helt enkelt kunne slått opp ut av det blå. Ser nok av tråder her inne der mannen plutselig løper sin vei mens dama er gravid. 

Ja, hun gjorde det slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Bare en liten update. Vi er faktisk forlovet nå og skal gifte oss neste sommer. Og planen er å slutte med prevensjon en gang mellom mai og juli. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎08‎.‎2018 den 9.26, autorain skrev:

Hans foreldre skilte seg da han var ett. Den ene giftet seg på nytt mens han enda var veldig ung og de er gift fremdeles. Den andre er forblitt ugift og uten noen seriøse forhold etterpå. 

Jeg har ikke inntrykk av at han er imot ekteskap altså. Men han har nok ikke samme mening som meg, at jeg syns det er en viktig og fin greie før man får barn.

Så hvorfor synes du at det er så viktig og en så fin greie å være gift føfå barn før man

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Zienna skrev:

Så hvorfor synes du at det er så viktig og en så fin greie å være gift føfå barn før man 

...  Lit for rask på send knappen nå... 

Mitt spørsmål var om hvorfor du synes det er så viktig å være formelt gift før man får barn sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, autorain skrev:

Bare en liten update. Vi er faktisk forlovet nå og skal gifte oss neste sommer. Og planen er å slutte med prevensjon en gang mellom mai og juli. 

Så bra!

Men "neste sommer" betyr vel da mai? Bare få bryllupet unna da vel, så kan dere droppe prevensjonen.

Anonymkode: d82d3...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så bra!

Men "neste sommer" betyr vel da mai? Bare få bryllupet unna da vel, så kan dere droppe prevensjonen.

Anonymkode: d82d3...6af

Vi gifter oss i juli:) derfor var planen å slutte på prevensjon mellom mai og juli. Det var faktisk hans forslag begge to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Zienna skrev:

...  Lit for rask på send knappen nå... 

Mitt spørsmål var om hvorfor du synes det er så viktig å være formelt gift før man får barn sammen?

Blant annet fordi jeg syns seremonien og løftet man gir hverandre er en veldig fint ting. Jeg er kristen og da føles det å være gift før barn mer rett før meg. Og som jeg har nevnt i tidligere innlegg, at jeg mener det å få barn sammen er en større forpliktelse enn å gifte seg, og når vi ikke har dårlig tid føler jeg at dette er mest rett for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, autorain skrev:

Blant annet fordi jeg syns seremonien og løftet man gir hverandre er en veldig fint ting. Jeg er kristen og da føles det å være gift før barn mer rett før meg. Og som jeg har nevnt i tidligere innlegg, at jeg mener det å få barn sammen er en større forpliktelse enn å gifte seg, og når vi ikke har dårlig tid føler jeg at dette er mest rett for meg.

Jeg er enig at det å få barn sammen er en mye større forpliktelse enn å gifte seg.  Foreldre sammen vil man alltid være, om man er gift eller ikke. 

Du skriver at du er kristen.  Vil det si at du/dere avstår fra sex siden dere ikke er gift enda?   For er det ikke slik kristendommen mener det skal være, at man skal ha fortjent den hvite brudekjolen?  Jeg spør ikke for å være kritisk. men fordi jeg er nysgjerrig.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, Zienna skrev:

Jeg er enig at det å få barn sammen er en mye større forpliktelse enn å gifte seg.  Foreldre sammen vil man alltid være, om man er gift eller ikke. 

Du skriver at du er kristen.  Vil det si at du/dere avstår fra sex siden dere ikke er gift enda?   For er det ikke slik kristendommen mener det skal være, at man skal ha fortjent den hvite brudekjolen?  Jeg spør ikke for å være kritisk. men fordi jeg er nysgjerrig.   

Nei jeg avstår ikke fra sex. Kristendommen sier også at man ikke skal spise skalldyr og det har jeg heller ikke overholdt 😅 Men skjønner at det er nærliggende å spørre om (dette med sex, ikke skalldyr😂)

Men jeg føler barn høres ekteskapet til. Men det er for min del altså. Søstern har barn uten å være gift og tenker ikke noe mindre om henne eller tanteungen min altså. Men fordi jeg er kristen så liker jeg også seremonien ved ekteskapet. At det blir velsignet og at man lover hverandre troskap. Og det mener jeg uavhengig av barn eller ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, autorain skrev:

Nei jeg avstår ikke fra sex. Kristendommen sier også at man ikke skal spise skalldyr og det har jeg heller ikke overholdt 😅 Men skjønner at det er nærliggende å spørre om (dette med sex, ikke skalldyr😂)

Men jeg føler barn høres ekteskapet til. Men det er for min del altså. Søstern har barn uten å være gift og tenker ikke noe mindre om henne eller tanteungen min altså. Men fordi jeg er kristen så liker jeg også seremonien ved ekteskapet. At det blir velsignet og at man lover hverandre troskap. Og det mener jeg uavhengig av barn eller ikke. 

Jeg tror jeg forstår, til tross for at jeg har den stikk motsatte holdningen. 

For meg har det aldri betydd noe som helt å være gift.  Har vært det i over 40 år nå, men det var for min manns families skyld at jeg aksepterte å gifte meg.  Det betydde så enormt mye for dem at vi giftet oss i kirken, at jeg hadde hvit kjole og at bryllupet var stort.  Mannen min var vokst opp med disse tradisjonene, og for ham var det som det skulle være. 

Jeg var ikke gravid, men vi bodde sammen.  Det var stor nok grunn til bekymring i min manns familie :) 

Nuvel.  Hva betyr et papir?  Ingenting.  Vi holder sammen fordi vi vil det. 




 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Zienna skrev:

Jeg tror jeg forstår, til tross for at jeg har den stikk motsatte holdningen. 

For meg har det aldri betydd noe som helt å være gift.  Har vært det i over 40 år nå, men det var for min manns families skyld at jeg aksepterte å gifte meg.  Det betydde så enormt mye for dem at vi giftet oss i kirken, at jeg hadde hvit kjole og at bryllupet var stort.  Mannen min var vokst opp med disse tradisjonene, og for ham var det som det skulle være. 

Jeg var ikke gravid, men vi bodde sammen.  Det var stor nok grunn til bekymring i min manns familie :) 

Nuvel.  Hva betyr et papir?  Ingenting.  Vi holder sammen fordi vi vil det. 




 

Jeg er enig i at papiret ikke betyr noe. Men det er handlingen som i mine øyne er viktig. Og han er ikke uenig. Han er kristen selv, men ekteskap er ikke såå viktig for han. Det at vi gifter oss sier heller ikke at vi kommer til å være sammen for alltid. Det er jo ønsket om å dele livet med hverandre som betyr noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 8.9.2018 den 8.49, autorain skrev:

Vi gifter oss i juli:) derfor var planen å slutte på prevensjon mellom mai og juli. Det var faktisk hans forslag begge to :)

Det er innmari trasig å være kvalm, dødssliten og dårlig i bryllupet sitt. Og ikke kunne skåle med gjestene ... Så hvorfor ikke vente med å kutte prevensjonen til dere er hjemme fra bryllupsreisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hulderen skrev:

Det er innmari trasig å være kvalm, dødssliten og dårlig i bryllupet sitt. Og ikke kunne skåle med gjestene ... Så hvorfor ikke vente med å kutte prevensjonen til dere er hjemme fra bryllupsreisen?

Siden vi gifter oss i juli og valget ligger mellom mai og juli så har vi (jeg) ikke bestemt oss (meg) nettopp pga det. Om man skulle være så heldig at det klaffer med en gang

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2018 den 9.26, autorain skrev:

Hans foreldre skilte seg da han var ett. Den ene giftet seg på nytt mens han enda var veldig ung og de er gift fremdeles. Den andre er forblitt ugift og uten noen seriøse forhold etterpå. 

Jeg har ikke inntrykk av at han er imot ekteskap altså. Men han har nok ikke samme mening som meg, at jeg syns det er en viktig og fin greie før man får barn.

Jeg kan hvert fall love deg at han ikke kommer til å fri eller å ville ha noe bryllup om dere får barn først. Jeg er eneste dama i venneflokken som endte opp med giftermål før barn, og ingen av venninnene mine får med samboeren på å gifte seg nå etter at de fikk barn. Kan love deg at det ikke er noen menn som blir MER gira på å gifte seg etter at de har fått barn. Da har de bare fått enda flere unnskyldninger for ikke å gifte seg (bryllup er ja sett for dyrt, det er ingen grunn til å gifte seg, dere har ikke tid pga barna osv osv). 

Anonymkode: 40e2d...a2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan hvert fall love deg at han ikke kommer til å fri eller å ville ha noe bryllup om dere får barn først. Jeg er eneste dama i venneflokken som endte opp med giftermål før barn, og ingen av venninnene mine får med samboeren på å gifte seg nå etter at de fikk barn. Kan love deg at det ikke er noen menn som blir MER gira på å gifte seg etter at de har fått barn. Da har de bare fått enda flere unnskyldninger for ikke å gifte seg (bryllup er ja sett for dyrt, det er ingen grunn til å gifte seg, dere har ikke tid pga barna osv osv). 

Anonymkode: 40e2d...a2c

Dette er nok veldig sant ja :) er derfor ganske fornøyd med at vi nå faktisk skal gifte oss og har satt en dato. For å så prøve å få barn etterpå 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...