Gå til innhold

Han vil ha barn, men jeg vil gifte meg først


autorain

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og min samboer har vært sammen i snart 2 år nå. Han ønsker veldig sterkt barn og kan spørre meg om jeg ikke kan droppe p-pillene eller lignende, så vi kan faktisk få barn nå. Greia er at jeg gjerne vil være gift først. Han vet dette, og sier at han vil gifte seg med meg en dag, men det ser ikke ut til å føle noe spesielt på det. Enda han fortsetter å "mase" og hinte til at han vil jeg skal slutte på prevensjon. Jeg skjønner ikke helt måten han tenker på. Er han ikke klar for ekteskap men for barn? Barn er i mine øyne en enda større forpliktelse enn ekteskap.. Har dere noen meninger eller erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anthrax

Men så snakk sammen da..?! Er jo de to største spørsmålene i et samliv, det der. Er litt okei å prate sammen, enn å spørre et forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hva slags tone dere har mellom dere i forhold til humor og spøking og sånt. Men hadde det vært meg, så hadde jeg neste gang han maste svart med "ja, da er det bare å fri da vet du"

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere bør ta en prat om tidslinjen i dette forholdet. Jeg er helt enig i at barn er en større forpliktelse enn ekteskap, så det er jo et rødt flagg hvis han ikke er klar til å gifte seg.

Anonymkode: aba17...1e1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det samme som deg. Giftemål før barn. Her er det bare å stå på sitt. Noen ganger må man møtes på halvveien, rett og slett. Vil han ha barn med deg, må han kunne forplikte seg til ekteskapet med deg også... Jeg er i hvert fall av typen som tenker at barn er en større forpliktelse enn et ekteskap i dag. Og juridisk sett er det svært fint å være gift før man setter barn til livs.

Anonymkode: c540b...210

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Jadzia skrev:

Nå vet jeg ikke hva slags tone dere har mellom dere i forhold til humor og spøking og sånt. Men hadde det vært meg, så hadde jeg neste gang han maste svart med "ja, da er det bare å fri da vet du"

 

Det er akkurat dette jeg har sagt. Jeg har også, når han har sagt slike ting, vist frem ringefingeren min og sagt at "det må dessverre vente, for denne fingeren har ingen ring", osv. Så vi tuller en del med det. 

Og vi har snakket sammen, og han skjønner meg, og sier han kan tenke seg å gifte seg med meg, men fremdeles driver han å foreslår barn uten å foreslå ekteskap. Så vi har snakket sammen og jeg har sagt det rett ut. Dette er ikke bare en diskusjon i hodet mitt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er veldig relevant hvor gamle dere er. Jeg er 31 år gammel og kvinne. Jeg hadde også lyst til å være gift først, men innser nå at det ikke er tid til det. Selv om menn ikke har den samme biologiske klokken som vi kvinner har, så tviler jeg ikke på at noen menn kan bli vel så verpesyke. Og som en verpesyk person kan jeg fortelle deg at ekteskap (for meg, nå) fremstår som en unødvendig hindring på vei mot det egentlige målet. Husk at det tar lang tid å planlegge og gjennomføre et bryllup. Ikke minst er det ekstremt dyrt og de pengene kunne man heller brukt på å kjøpe et større hus med flere barnerom osv.

Anonymkode: a9fa5...a4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det er veldig relevant hvor gamle dere er. Jeg er 31 år gammel og kvinne. Jeg hadde også lyst til å være gift først, men innser nå at det ikke er tid til det. Selv om menn ikke har den samme biologiske klokken som vi kvinner har, så tviler jeg ikke på at noen menn kan bli vel så verpesyke. Og som en verpesyk person kan jeg fortelle deg at ekteskap (for meg, nå) fremstår som en unødvendig hindring på vei mot det egentlige målet. Husk at det tar lang tid å planlegge og gjennomføre et bryllup. Ikke minst er det ekstremt dyrt og de pengene kunne man heller brukt på å kjøpe et større hus med flere barnerom osv.

Anonymkode: a9fa5...a4f

Dette er jo helt valgfritt. Hvis man er reellt opptatt av ekteskapet og det det står, juridisk og alt, så kan man bare få det gjort. Tenker man på barn og økonomi synes jeg det er litt tullete å utsette bare fordi man vil ha muligheten til å sløse senere.

Anonymkode: d82d3...6af

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker det er veldig relevant hvor gamle dere er. Jeg er 31 år gammel og kvinne. Jeg hadde også lyst til å være gift først, men innser nå at det ikke er tid til det. Selv om menn ikke har den samme biologiske klokken som vi kvinner har, så tviler jeg ikke på at noen menn kan bli vel så verpesyke. Og som en verpesyk person kan jeg fortelle deg at ekteskap (for meg, nå) fremstår som en unødvendig hindring på vei mot det egentlige målet. Husk at det tar lang tid å planlegge og gjennomføre et bryllup. Ikke minst er det ekstremt dyrt og de pengene kunne man heller brukt på å kjøpe et større hus med flere barnerom osv.

Anonymkode: a9fa5...a4f

Det kan gjøres nesten gratis på kort tid.

Anonymkode: d6212...db2

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 24 og han er 29. Jeg behøver ikke barn riktig enda, men han har ytret flere ganger han vil ha barn innen han er 30. Men det skjer ikke så lenge jeg ikke er gift. Men jeg føler jeg ikke har dårlig tid. Men er litt frustrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at det tar lang tid å planlegge og gjennomføre et bryllup. Ikke minst er det ekstremt dyrt og de pengene kunne man heller brukt på å kjøpe et større hus med flere barnerom osv.

Anonymkode: a9fa5...a4f

Ekstremt dyrt? Gifte seg kan man gjøre bortimot gratis. Trenger lite tid/planlegging også. Om man vil ha et dyrt og styrete bryllup er jo det et valg man tar selv. Å bruke masse penger på en fest er iallefall i mine øyne ren galskap.

Har sett flere menn som vil ha barn med en gang, men å gifte seg, DET er skummelt det. Veldig bakvendt logikk, da barn er en enorm forpliktelse for livet, mens å være gift bare er et formelt papir... Forstå det den som kan.

Anonymkode: c2f2a...fd3

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gifte seg er helt gratis hvis dere gjør det i tingretten (borgerlig vielse), og dersom dere begge er medlemmer av den norske kirke er det gratis å gifte seg i den kirken dere sogner til. Man MÅ ikke ha kjole til 20 000 og fest til 100 000... Hvis det er det juridiske som er viktig, er det faktisk bare å bestille time og få det gjort. 

Enig i at det å få barn er en langt større forpliktelse enn å gifte seg, men er mange unge (kanskje spesielt menn) som synes det virker veldig voksent og skummelt å gifte seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ekstremt dyrt? Gifte seg kan man gjøre bortimot gratis. Trenger lite tid/planlegging også. Om man vil ha et dyrt og styrete bryllup er jo det et valg man tar selv. Å bruke masse penger på en fest er iallefall i mine øyne ren galskap.

Har sett flere menn som vil ha barn med en gang, men å gifte seg, DET er skummelt det. Veldig bakvendt logikk, da barn er en enorm forpliktelse for livet, mens å være gift bare er et formelt papir... Forstå det den som kan.

Anonymkode: c2f2a...fd3

Da er kanskje min samboer litt som de mennene du vet om som syns ekteskap er farlig men barn er innafor 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er en typisk kjønnsgreie. Gutta ser på bryllup som en formalitet, noe som ikke blir prioritert. Jentene ser på det som en erklæring på at man har valgt å satse på hverandre. Gutta synes det er opplagt at man er et seriøst par og at unger derfor er det naturlige neste trinnet. 

Anonymkode: bfa66...b78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er logisk for han, er ikke nødvendigvis logisk for meg. Forstår godt at han ikke vil gifte seg, men dette er spørsmål der begge skal respekteres.

Anonymkode: 436bd...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vært gjennom det samme. Er foreldrene hans gift eller skilt? Kan ha noe med hva han har sett hjemme.  

Min samboer er i mot ekteskap, noe jeg personlig synes er merkelig. Jeg ser hvilke fordeler ekteskapet har i samfunnet vårt kontra samboerskap, men han synes ikke disse argumentene er tungtveiende nok. Da har jeg innsett at det viktigste for meg er å dele livet mitt med min favorittperson i hele verden, så får formalitetene vike for kjærligheten. 

Anonymkode: 63cbd...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vært gjennom det samme. Er foreldrene hans gift eller skilt? Kan ha noe med hva han har sett hjemme.  

Min samboer er i mot ekteskap, noe jeg personlig synes er merkelig. Jeg ser hvilke fordeler ekteskapet har i samfunnet vårt kontra samboerskap, men han synes ikke disse argumentene er tungtveiende nok. Da har jeg innsett at det viktigste for meg er å dele livet mitt med min favorittperson i hele verden, så får formalitetene vike for kjærligheten. 

Anonymkode: 63cbd...14e

Hans foreldre skilte seg da han var ett. Den ene giftet seg på nytt mens han enda var veldig ung og de er gift fremdeles. Den andre er forblitt ugift og uten noen seriøse forhold etterpå. 

Jeg har ikke inntrykk av at han er imot ekteskap altså. Men han har nok ikke samme mening som meg, at jeg syns det er en viktig og fin greie før man får barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, autorain skrev:

Hans foreldre skilte seg da han var ett. Den ene giftet seg på nytt mens han enda var veldig ung og de er gift fremdeles. Den andre er forblitt ugift og uten noen seriøse forhold etterpå. 

Jeg har ikke inntrykk av at han er imot ekteskap altså. Men han har nok ikke samme mening som meg, at jeg syns det er en viktig og fin greie før man får barn.

Du har ikke mer rett enn han. Jeg synes det er helt merkelig å gi avkall på mann og fremtidige barn pga manglende giftemål. Som foreldre har dere like retter og plikter ovenfor barnet, så ekteskap er en unødvendig omvei.

Anonymkode: 436bd...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har ikke mer rett enn han. Jeg synes det er helt merkelig å gi avkall på mann og fremtidige barn pga manglende giftemål. Som foreldre har dere like retter og plikter ovenfor barnet, så ekteskap er en unødvendig omvei.

Anonymkode: 436bd...279

Jeg skriver ingenting om at jeg gir avkall på verken mann eller barn, eller at jeg har mer rett enn han på å få vilja mi. Så her forstår jeg ikke svarer ditt. Om vi aldri gifter oss vil jeg ikke slå opp eller si at jeg aldri vil ha barn med han.

Men jeg har ingen hast til å få barn akkurat nå, og jeg vil heller gifte meg først. Og som jeg skriver, han har ikke noe imot ekteskap eller gitt utrykk for dette. Heller det motsatte. Han sier han ønsker å gifte seg med meg "en dag" og kan se for seg å gifte seg med meg. Og siden jeg bare er 24 så har jeg ikke dårlig tid heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...