Gå til innhold

Hva kan en ta for hjemmelaget håndarbeid?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Det er grei kvalitet på det jeg lager. Jevne masker, tråder er ordentlig festet og alt ser ok ut. Det sies at et produkt
er verdt det folk er villige til å betale for det, men...jeg har hørt en regel om å regne ut hva garnet i produktet koster
og så  gange det med tre. Jeg er litt usikker på dette, for hvis en bruker dyrt garn eller billigere, så vil sluttsummen
bli forskjellig, men tiden det tar å lage dette er jo den samme uansett prisen på garnet. Jeg syns at hjemmelaget
har en verdi i seg selv. Ser mange på nett som nesten fallbyr sine ting for en fryktelig liten sum "for det er jo bare 
hjemmelaget" - altså snakker seg og sitt arbeid ned og det vil jeg ikke gå med på. Hjemmelaget er vellaget! :opplyser: 

                Noen som har andre forslag eller tanker om dette?  :klo: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Hoppetaujenta skrev:

Det er grei kvalitet på det jeg lager. Jevne masker, tråder er ordentlig festet og alt ser ok ut. Det sies at et produkt
er verdt det folk er villige til å betale for det, men...jeg har hørt en regel om å regne ut hva garnet i produktet koster
og så  gange det med tre. Jeg er litt usikker på dette, for hvis en bruker dyrt garn eller billigere, så vil sluttsummen
bli forskjellig, men tiden det tar å lage dette er jo den samme uansett prisen på garnet. Jeg syns at hjemmelaget
har en verdi i seg selv. Ser mange på nett som nesten fallbyr sine ting for en fryktelig liten sum "for det er jo bare 
hjemmelaget" - altså snakker seg og sitt arbeid ned og det vil jeg ikke gå med på. Hjemmelaget er vellaget! :opplyser: 

                Noen som har andre forslag eller tanker om dette?  :klo: 

Finn den gamle tråden på temaet så finner du mange, mange svar. Å repetere det jeg og andre skrev der er helt unødvendig når du kan lete litt.

Anonymkode: 55e85...77f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg tatt utgangspunkt i hva garnet ville kostet med dyrt garn og ganget med 3, uansett om du strikker med billig garn :) 

Eller den reelle garnprisen + 2x kostbar garnpris. Da får du like mye betalt for arbeidet, uansett om du bruker dyrt eller billig garn @Hoppetaujenta

Endret av An0nymBruker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finn den gamle tråden på temaet så finner du mange, mange svar.
Å repetere det jeg og andre skrev der er helt unødvendig når du kan lete litt. Anonymkode: 55e85...77f

Kjære deg, hvem du nå er. Du er herved fritatt fra å repetere noe som helst. Selv om "du og andre" en gang har sagt ting i en tråd gjemt på nett, betyr det da ikke at ingen andre i hele verden ikke kan få lov til å spørre om dette temaet så lenge du lever, eller å snakke om ting hvis de vil. Irriterer det så grenseløst så må du heller la være å lese tråder med en slik overskrift. Dette er et forum og hvis folk lurer på noe så spør de og folk som har lyst til å samtale i nåtid om temaet kommer med konstruktive svar.

Håper aller nådigst at det er ok for deg at jeg lar tråden stå? :) 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På flere steder der strikkere selger hjemmestrikkede ting på egne plasser (de får låne flere bord til å stille ut varene sine på og en stol) inne på kjøpesenter, har jeg sett at de ofte tar ca kr 200,- eller mer bare for et par ganske enkle ullsokker. De med mønster tar de mer for.

Endret av An0nymBruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de vellaget så er de så absolutt verdt dette og kanskje mere også. :jepp: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Er de vellaget så er de så absolutt verdt dette og kanskje mere også. :jepp: 

Jeg er enig med deg i det :) Du kan jo se litt på hva andre tar for tilsvarende produkter som du strikker, om du kommer over noe slikt på et kjøpesenter el.l.? Jeg tror at det er god butikk i å selge strikkevarer fra en slik "stand" med bord på kjøpesenter i ukene før jul. Pengene sitter løst i lommeboka til folk når de er på julegavejakt og hjemmestrikkede gaver i god kvalitet er noe som mange både ønsker å få og ønsker å gi i gaver :jepp: Jeg tror at mange får en slik plass på kjøpesenter uten å betale noe for det også, selv om noen kjøpesenter tar en dagspris. Jeg synes at det du lager høres veldig fint og  spennende ut :) Lykke til med strikkebutikken din :klemmer:

Endret av An0nymBruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Hoppetaujenta said:

Det sies at et produkt er verdt det folk er villige til å betale for det, men...j

Om man tar mer betalt enn det folk er villig til å betale så får man jo ikke solgt det. Det følger jo av definisjonen. 

Om du strikker det samme som alle andre så er det vel vanskelig å ta bedre betalt også. Men du kan jo gjerne først legge ut en høy pris for så å se om du får solgt da så kan du heller redusere prisen om du ikke får noen kjøpere når du tar bedre betalt enn alle andre. 

Anonymkode: 870cd...23b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der gamle anbefalinga om pris funka jo før i verden, når det stort sett bare var standard ullgarn å få tak i.

Pleier å gjøre et regnestykke basert på f.eks 50 øre per meter strikka garn - for arbeidet, og plusse på garnverdien. Det gir et mer riktig bilde på den totale verdien som er lagt i et produkt.

Men - så kommer også den følte verdien folk flest legger i det å ha selve produktet. Er det lett å kjøpe noe tilsvarende fabrikklaga i vanlig butikk? Justerer pris litt opp eller ned etter det. F.eks opplever jeg at vanlige, enkle votter kan jeg ta høyere pris for, enn vanlige enkle sokker - selv om det er mer jobb med sokkene. Fordi det finnes et utall av tynne, gode ullsokker å få kjøpt - men ullvotter er ikke like enkelt å få tak. Mønsterstrikka sokker derimot, får en ikke kjøpt i butikk, og kan være dyrere - især om det er litt spesielle mønstre :)

Såeh.... Pris? Det er ikke bare bare gitt! 😛

Anonymkode: 2d640...f62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man tar mer betalt enn det folk er villig til å betale så får man jo ikke solgt det. Det følger jo av definisjonen. 

Om du strikker det samme som alle andre så er det vel vanskelig å ta bedre betalt også. Men du kan jo gjerne først legge ut en høy pris for så å se om du får solgt da så kan du heller redusere prisen om du ikke får noen kjøpere når du tar bedre betalt enn alle andre. 

Anonymkode: 870cd...23b


Ikke alltid det funker sånn, selv om det høres logisk ut.

Det kan også funke å ØKE prisene faktisk. Folk vegrer seg også for å kjøpe noe som ser ut til å være prisa for billig, da er det lett å tenke at det er bare søppel. Fordi folk er vant med at kvalitetsvarer skal ha en viss pris. Så det kan gi mersalg å ha varene prisa dyrt nok. 

Anonymkode: 2d640...f62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:


Ikke alltid det funker sånn, selv om det høres logisk ut.

Det kan også funke å ØKE prisene faktisk. Folk vegrer seg også for å kjøpe noe som ser ut til å være prisa for billig, da er det lett å tenke at det er bare søppel. Fordi folk er vant med at kvalitetsvarer skal ha en viss pris. Så det kan gi mersalg å ha varene prisa dyrt nok. 

Anonymkode: 2d640...f62

Hvis folk er vant til at kvalitetsvarer skal ha en viss pris så har de jo ingen grunn til å kjøpe varer som har hører enn prisen de vanligivs betaler for kvalitet. 

Det er ingen som sier "Jeg betalte 1800 kroner for en kjempegod ullgenser, så derfor kjøper jeg ullgenser til 3000 kroner. "

 

Anonymkode: 870cd...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis folk er vant til at kvalitetsvarer skal ha en viss pris så har de jo ingen grunn til å kjøpe varer som har hører  høyere enn prisen de vanligivs betaler for kvalitet. 

Det er ingen som sier "Jeg betalte 1800 kroner for en kjempegod ullgenser, så derfor kjøper jeg ullgenser til 3000 kroner. "

 

Anonymkode: 870cd...23b

 

Anonymkode: 870cd...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis folk er vant til at kvalitetsvarer skal ha en viss pris så har de jo ingen grunn til å kjøpe varer som har hører enn prisen de vanligivs betaler for kvalitet. 

Det er ingen som sier "Jeg betalte 1800 kroner for en kjempegod ullgenser, så derfor kjøper jeg ullgenser til 3000 kroner. "

 

Anonymkode: 870cd...23b


Selvfølgelig er det ingen som sier det :) 

Dette er ubevisste prosesser, som påvirker valgene folk gjør. Folk er ikke alltid så rasjonelle som vi liker å tro. 

Ikke noe jeg egentlig trenger å argumentere så mye for, dette er et fenomen som er beskrevet i litteraturen - google "higher prices, increased demand" el.l for å lese om fenomenet - eller ta en snartitt her for kjapp intro - https://en.wikipedia.org/wiki/Veblen_good

Anonymkode: 2d640...f62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...