Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Jeg bruker Drops Air istedet for mohair, det er lett og ikke så veldig varmt. Uansett synes jeg også det blir for varmt med strikkeklær inne, men det går jo an å strikke en jakke som man kan slenge på seg hvis man fryser? Det synes jeg er veldig godt.

Anonymkode: ed766...1cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, ^^Belle^^ skrev:

Jeg er en frysepinne, og bor i ullgensere fra september til mai. :fnise: Er ikke superfan av mohair jeg heller, men børstet alpakka er nydelig synes jeg, og man får litt det samme uttrykket.

Det går jo an å strikke korte ermer, ja. Jeg lager selv ofte med 3/4 erme. :jepp: 

Ja, sitter faktisk selv med en genser i børstet alpakka nå inne :) Nettopp dusjet, så da kjøler det kalde håret meg ned. Denne har ermer rett forbi albuene. 

Jeg elsker jo finull, så jeg strikker mye med det. Men blir jo fort litt mønsterstrikk og fort litt "gammeldags". Men er jo bare meg selv som setter begrensninger. 

Kjøpte mange nøster silkealpakka på tilbud og strikket meg en deilig og varm jakke i dobbelt garn, den jakken ble en katastrofe. Knappestolpene er så tunge at jakka er mye lengre foran enn bak, i tillegg er silkealpakka så utilgivelig at den la seg inn i alle valkene mine, så det er en svært uflatterende jakke. Ikke får jeg rekt den opp heller fordi jeg har sydd i den. 

Så jeg ser jo hvorfor mohair og sånne lette garntyper er populære, da disse problemene sjeldent oppstår. Er vel bare å prøve og feile videre. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Fortunatus skrev:

Ja, sitter faktisk selv med en genser i børstet alpakka nå inne :) Nettopp dusjet, så da kjøler det kalde håret meg ned. Denne har ermer rett forbi albuene. 

Jeg elsker jo finull, så jeg strikker mye med det. Men blir jo fort litt mønsterstrikk og fort litt "gammeldags". Men er jo bare meg selv som setter begrensninger. 

Kjøpte mange nøster silkealpakka på tilbud og strikket meg en deilig og varm jakke i dobbelt garn, den jakken ble en katastrofe. Knappestolpene er så tunge at jakka er mye lengre foran enn bak, i tillegg er silkealpakka så utilgivelig at den la seg inn i alle valkene mine, så det er en svært uflatterende jakke. Ikke får jeg rekt den opp heller fordi jeg har sydd i den. 

Så jeg ser jo hvorfor mohair og sånne lette garntyper er populære, da disse problemene sjeldent oppstår. Er vel bare å prøve og feile videre. 

 

Silkealpakka høres jo veldig deilig ut da! Synd at det ikke ble bra. :( 

Jeg heklet meg nettopp en genser i Dreamline Air fra Du Store Alpakka. DEN er lett, den. :fnise: 

image.png.69a4963a09407ed48b17bf31481e8952.png

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fortunatus skrev:

Så koselig å se en strikketråd her inne 🙂

Jeg ser så mange gensere jeg vil strikke for tiden, men jeg sliter med to ting.. ene er at jeg ikke liker mohair noe særlig, hverken å strikke med eller å ha mot kroppen.

Det andre er at jeg blir så varm i disse genserne. Jeg har et par gensere i pinne 4-5, og det er helt uaktuelt å gå med de en hel dag inne. Så jeg skjønner ikke helt hvordan folk greier å gå med de? 

Så jeg driver og eksperimenterer litt for tiden med å strikke litt kortere gensere, ermer som er kortere, for å se om jeg får noe jeg kan bruke innendørs. 

Å strikke en genser i f.eks trippel mohair, jeg ville blitt kokt! 

Jeg har det også sånn. Strikket en i supersoft og mohair..... Den brukes ikke, men jeg tenker på å gjøre den om til jakke. Da blir den litt mer anvendelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt lyst til å strikke en kofte til meg selv, det er jo så mange fine. F.eks. Q-symre (her ville jeg byttet om på fargene, slik at gul ble hovedfargen), Kirsebærblomstring (her ville jeg kanskje valg en annen bunnfarge, grått er ufattelig kjedelig) og Hvitveis. Det jeg er usikker på er monteringen, det har jeg nemlig aldri gjort før. Det virker utrolig skummelt å klippe i strikketøyet. :sjokkbla: Men det er kanskje bare å hoppe i det?  :vetikke:

Endret av Arkana
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg har litt lyst til å strikke en kofte til meg selv, det er jo så mange fine. F.eks. Q-symre (her ville jeg byttet om på fargene, slik at gul ble hovedfargen), Kirsebærblomstring (her ville jeg kanskje valg en annen bunnfarge, grått er ufattelig kjedelig) og Hvitveis. Det jeg er usikker på er monteringen, det har jeg nemlig aldri gjort før. Det virker utrolig skummelt å klippe i strikketøyet. :sjokkbla: Men det er kanskje bare å hoppe i det?  :vetikke:

Klippe i strikketøyet er en vanesak. Jeg ser at mange anbefaler heklemetoden uansett garn, men jeg ville kun brukt den på finull eller tilsvarende. 

 

Men om du er usikker på det så strikk en prøvelapp i garnet du skal bruke og klipp i vei. Det er nervepirrende første gang, men går bedre for hver gang. 😄

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg har litt lyst til å strikke en kofte til meg selv, det er jo så mange fine. F.eks. Q-symre (her ville jeg byttet om på fargene, slik at gul ble hovedfargen), Kirsebærblomstring (her ville jeg kanskje valg en annen bunnfarge, grått er ufattelig kjedelig) og Hvitveis. Det jeg er usikker på er monteringen, det har jeg nemlig aldri gjort før. Det virker utrolig skummelt å klippe i strikketøyet. :sjokkbla: Men det er kanskje bare å hoppe i det?  :vetikke:

Jeg synes både den med lilla bunnfarge og den med lys grønn bunnfarge er finere enn den grå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Skravla skrev:

Klippe i strikketøyet er en vanesak. Jeg ser at mange anbefaler heklemetoden uansett garn, men jeg ville kun brukt den på finull eller tilsvarende. 

 

Men om du er usikker på det så strikk en prøvelapp i garnet du skal bruke og klipp i vei. Det er nervepirrende første gang, men går bedre for hver gang. 😄

 

Ja, prøvelapp var smart! Hvorfor tenkte jeg ikke på det? :idesmil: (Kanskje fordi jeg aldri noensinne strikker prøvelapper, hehe. :Knegg: Men dette er muligens den ene gangen hvor det lønner seg å gjøre nettopp det.)

 

 

5 minutter siden, Skravla skrev:

Jeg synes både den med lilla bunnfarge og den med lys grønn bunnfarge er finere enn den grå. 

 

Ja, helt enig. :jepp: Jeg strikker aldri plagg i hovedfarge grått, hvitt eller svart. Noe av det som gleder meg med strikking er jo nettopp farger. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Arkana skrev:

Ja, prøvelapp var smart! Hvorfor tenkte jeg ikke på det? :idesmil: (Kanskje fordi jeg aldri noensinne strikker prøvelapper, hehe. :Knegg: Men dette er muligens den ene gangen hvor det lønner seg å gjøre nettopp det.)

 

Ja, helt enig. :jepp: Jeg strikker aldri plagg i hovedfarge grått, hvitt eller svart. Noe av det som gleder meg med strikking er jo nettopp farger. :) 

Kjenner meg igjen i det med prøvelapp gitt..... men på plagg har jeg en tendens til å faktisk lage et forsøk på prøvelapp. Er så kjedelig med for stort eller for lite. 

 

Jeg kan fint ha grått, hvitt eller svart. Men for akkurat denne jakken ble kontrasten så liten. Den lilla med rosa blomster fikk faktisk frem det rosa i kirsebærblomstringen veldig fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første problem er å bestemme seg for mønsteret..... og så skal man finne farger som passer fint sammen og har fin kontrast. Valgets kval. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på Bergen strikkefestival i år og regner med å fylle eventuelle tomme plasser i lageret.... .eller overfylle er sikkert et bedre ord. :ler:

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎24‎.‎07‎.‎2019 den 9.49, PecanPie skrev:

Ja, noen har virkelig svære strikkegarderober!

Noen av de er nok superstrikkere. Da jeg tok opp igjen strikkingen i begynnelsen av 20-årene hang jeg en periode på strikkekafe. Der var det ei som strikket FORT, et par sokker på en dag eller to. 

Ellers går det hos disse IG-erne mye i ensfarget strikk på relativt tjukke pinner, mange ser ut til å være hjemme i mammapermisjon. Når de er på bilferie strikker de mens mannen kjører, og benytter tydeligvis hver anledning de får til å strikke. 

På toppen av dette bruker mange mye tid på å iscenesette «idylliske» øyeblikk, med bildeplater og lys osv.

Selv lurer jeg på det enorme forbruket av DYRT garn. Satt og lurte på om jeg skulle strikke en av cardiganene som er i vinden nå. Den skulle trilles med trippel kidsilk hele veien. Skulle jeg ha kjøpt for eksempel KFO Soft silk mohair til meg, er vi kjapt oppe i 1400-1500 kroner. SÅ lyst på formløs cardigan har jeg ikke, altså. 😂 Men den hadde nok gått kjapt å strikke og sett fin ut på IG. Tok faktisk meg selv i å tenke at teksturen hadde sett fin ut mot grov stein, men det er jo ikke steinen som skal ha jakke. 🙄

Jeg er en sånn som benytter nesten en hver mulighet jeg øyner til å få strikket litt. Men den viktigste grunnen til det er at jeg ikke akkurat har ubegrenset strikketid med små barn og særlig en som våkner mye om kvelden. Mannen min elsker å kjøre bil, så det er helt genialt for meg å få strikket på vei til og fra hytta o.l.

Men enig i at enkelte må ha et helt enormt garnbudsjett. Noen kjøper bare enormt mye garn de ikke bruker, men så er det disse plaggene som krever store mengder dyrt garn. Jeg vurderte å strikke en patenstrikket cardigan med to tråder, hvorav den ene håndfarget, men det var bare å gi opp. Jeg kunne ikke forsvare summen jeg ville endt opp med der.

På ‎12‎.‎09‎.‎2019 den 13.26, Arkana skrev:

Jeg har litt lyst til å strikke en kofte til meg selv, det er jo så mange fine. F.eks. Q-symre (her ville jeg byttet om på fargene, slik at gul ble hovedfargen), Kirsebærblomstring (her ville jeg kanskje valg en annen bunnfarge, grått er ufattelig kjedelig) og Hvitveis. Det jeg er usikker på er monteringen, det har jeg nemlig aldri gjort før. Det virker utrolig skummelt å klippe i strikketøyet. :sjokkbla: Men det er kanskje bare å hoppe i det?  :vetikke:

Klipping er ikke skummelt, så lenge man vet hvordan man gjør det ut fra hva slags garn man bruker. I ren, ubehandlet saueull bruker jeg heklemetoden, den syns jeg er helt super. Noen klipper bare rett i plagget og bretter inn og syr fast kanten direkte, og det skal også gå fint, så lenge man bruker garn som Finull, Ask o.l. Men, om man strikker i alpakka, superwash eller annet glatt garn, må man sy med symaskin først. Jeg pleier å sy en sikksakksøm og en rettsøm oppå hverandre på hver side av der jeg skal klippe, og passe på å sy helt ned/opp i hver ende. Da har jeg lagt til noen ekstra masker foran mens jeg strikket rundt, altså (jeg pleier å legge opp 7 masker foran, dvs. 1 vr, 5 r,1 vr, da er det litt plass til å både sy og klippe. Etter klipping syr jeg på et fint bånd på baksiden med sytråd. Enkelt og greit. Det viktigste er egentlig å ikke bare klippe i vei uten støttesøm eller med heklemetoden om man har strikket i et glatt garn, og at man ved maskinsøm syr sømmen helt ut i kantene oppe og nede så det ikke blir noen klippe i kanten. Tror du klarer det! Og så deilig å slippe å strikke mønster fra vranga! Eller tenke at man ikke kan strikke jakker med mønster.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vera Vinge skrev:

Klipping er ikke skummelt, så lenge man vet hvordan man gjør det ut fra hva slags garn man bruker. I ren, ubehandlet saueull bruker jeg heklemetoden, den syns jeg er helt super. Noen klipper bare rett i plagget og bretter inn og syr fast kanten direkte, og det skal også gå fint, så lenge man bruker garn som Finull, Ask o.l. Men, om man strikker i alpakka, superwash eller annet glatt garn, må man sy med symaskin først. Jeg pleier å sy en sikksakksøm og en rettsøm oppå hverandre på hver side av der jeg skal klippe, og passe på å sy helt ned/opp i hver ende. Da har jeg lagt til noen ekstra masker foran mens jeg strikket rundt, altså (jeg pleier å legge opp 7 masker foran, dvs. 1 vr, 5 r,1 vr, da er det litt plass til å både sy og klippe. Etter klipping syr jeg på et fint bånd på baksiden med sytråd. Enkelt og greit. Det viktigste er egentlig å ikke bare klippe i vei uten støttesøm eller med heklemetoden om man har strikket i et glatt garn, og at man ved maskinsøm syr sømmen helt ut i kantene oppe og nede så det ikke blir noen klippe i kanten. Tror du klarer det! Og så deilig å slippe å strikke mønster fra vranga! Eller tenke at man ikke kan strikke jakker med mønster.

Takk for forklaring! :blomst:

Det høres jo ikke fullstendig uoverkommelig ut og det finnes garantert YouTube-videoer jeg kan kikke på. Min favoritt-garnbutikk har kurs i montering av kofter, men det frister ikke så veldig å bruke nesten 1000 kr på det må jeg innrømme. SÅ vanskelig kan det vel ikke være. Å strikke fram og tilbake har jeg ikke engang vurdert, det går mye saktere og er bare ikke aktuelt på et så stort plagg.

Jeg har aldri strikket til meg selv (eller noen annen voksen) før, så jeg er litt spent på det også, utålmodig som jeg er. :sjenert:

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterer en genser nå, og det er ikke noe problem å få til! Men det er lettere å bare ta en knappestolpe, men å sy i ermer i tillegg. Gjorde jeg nå, og jeg ser at jeg ikke helt har teken på erme i forhold til bol. Men kun knappestolpe, kjempe lett! Mitt problem der er at jeg ikke er flink til å sy over sårkanten, så innsiden av mine jakker er ikke pene.. 😫

Jeg har strikket så mye mislykkede prosjekter de siste årene at jeg nå strikker dukkeklær for å sjekke litt ting, før jeg bestiller garn til 1000 kr... Fordelen med dukkeklær er at de er veldig raske å strikke, og jeg får lagd gaver til småjentene i slekta! Paelas og petiteknit har jo også lagd veldig fine dukkestrikkhefter også. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Arkana skrev:

Takk for forklaring! :blomst:

Det høres jo ikke fullstendig uoverkommelig ut og det finnes garantert YouTube-videoer jeg kan kikke på. Min favoritt-garnbutikk har kurs i montering av kofter, men det frister ikke så veldig å bruke nesten 1000 kr på det må jeg innrømme. SÅ vanskelig kan det vel ikke være. Å strikke fram og tilbake har jeg ikke engang vurdert, det går mye saktere og er bare ikke aktuelt på et så stort plagg.

Jeg har aldri strikket til meg selv (eller noen annen voksen) før, så jeg er litt spent på det også, utålmodig som jeg er. :sjenert:

Når man først får smaken på å strikke til seg selv... er det ingen vei tilbake... Jeg strikker litt til barna, men nå er det faktisk aller mest til meg selv. Og jeg merker jo at jeg har mindre behov for å kjøpe andre klær når jeg lager noe til meg selv, så det er et pluss. Samt at det gir gode, varme og i stor grad veldig varige plagg i garderoben. 

Jeg tror du klarer det uten kurs, jeg, virker som du har strikket mye. Og hvis du velger en kofte med rundfelling eller raglan, er det jo kun foran du trenger å klippe og montere. 

Jeg anbefaler for øvrig å plukke opp til knappestolper før du klipper, da er du hvertfall sikker på å ikke dra ut masker fra der du har sydd (selv om jeg vet mange gjør motsatt og det går sikkert helt fint også). Jeg lærte mye av å lese hvordan Pinneguri/Ann Myhre gjør disse tingene. Husker ikke om det var mest gjennom mønstrene hennes, som jeg har strikket noen av, eller om det var i den gamle bloggen hennes, som fortsatt ligger ute. Bare det å plukke opp jevnt til knappestolper, var en aha-opplevelse for meg, som før slet med å få sånt fint og jevnt. Hun anbefaler at man plukker opp i hver maske der man kanskje har strikket kjedemasker i halskanten og helt nederst, men for øvrig i 2 av 3 masker (plukk opp en, plukk opp en, hopp over en osv), eller 3 av 4 om man strikker stramt. Blir pent og passe hver gang. Men om man strikker stående knappestolper blir det jo noe annet, da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere tips Vera Vinge. Jeg strikker jo bare til barna egentlig (med unntak av noen skjerf og luer til voksne). Særlig datteren min har stadig plagg hun ønsker seg og det går jo ganske raskt å strikke til barn, som vel er mye av grunnen til at jeg har foretrukket det. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå mangler det litt på strikkemotivasjon her, og det går virkelig trått med sokkene som er på pinnene. Samtidig er avtalen med meg selv at disse må fullføres før jeg begynner å strikke på noe annet. Noterer meg at jeg ikke skal strikke flere kjedelige små prosjekter med det første.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slått opp med garn og flørter med stoff istedet. Men antar at jeg går tilbake til garnet om en stund. Ender alltid tilbake med garn, selv om det tar litt lengre tid denne runden 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...