Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ellers tror jeg at jeg er den eneste her som aktivt prøver å redusere garnet jeg har? :P Jeg nekter å kjøpe nytt med mindre det er til et spesifikt stort prosjekt. Har så mye garn til småprosjekter (sokker, luer, votter) at jeg gjør det jeg kan for å redusere dette. Jeg ønsker faktisk å være uten garnlager, og heller kun kjøpe inn til spesifikke prosjekter. Maks ha en liten kasse, men ikke 4 på loftet som jeg har nå (og jeg hadde det doble før). Tror ikke jeg kjøpte noe garn i år, og har samme mål for neste år - som sagt med mindre det er til noe spesielt.  

Anonymkode: 07c72...61a

Jeg prøver å bruke opp det jeg har før jeg kjøper nytt, ja. Kjøper som regel bare til bestemte prosjekter jeg har planlagt, skjønner ikke vitsen med å bare kjøpe random garn uten mål og mening. Da blir man jo sittende med masse garn man kanskje ikke kan bruke til det man har lyst til fordi man har for lite til akkurat det prosjektet og så får man ikke tak i mer av samme innfarging.

Anonymkode: ed766...1cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reduserte garnmengden min betraktelig for et par år siden. Da fant jeg ut at det var bare ingen vits i å ha en masse garn jeg helt ærlig visste aldri ville bli brukt. Så jeg tømte alt på gulvet og sorterte ut det garnet jeg ville ha og som jeg visste 100% sikkert at kom til å bli brukt og resten hadde jeg i en stor søppelsekk og gav bort til SFO på skolen (Og de ble hoppende glade!). Etter det fikk det resterende garnet plass i fire bokser i en 2x2 Expedit/Kallax fra Ikea. Det føltes veldig bra. :) Nå kikker jeg først der hvis jeg trenger garn til noe og kjøper bare nytt garn hvis jeg har en plan for det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Ellers tror jeg at jeg er den eneste her som aktivt prøver å redusere garnet jeg har? :P Jeg nekter å kjøpe nytt med mindre det er til et spesifikt stort prosjekt. Har så mye garn til småprosjekter (sokker, luer, votter) at jeg gjør det jeg kan for å redusere dette. Jeg ønsker faktisk å være uten garnlager, og heller kun kjøpe inn til spesifikke prosjekter. Maks ha en liten kasse, men ikke 4 på loftet som jeg har nå (og jeg hadde det doble før). Tror ikke jeg kjøpte noe garn i år, og har samme mål for neste år - som sagt med mindre det er til noe spesielt. 

Anonymkode: 07c72...61a

Neida, jeg jobber med å redusere jeg også. Har gitt bort en del til jobben nå, og samler opp en ny pose etterhvert som jeg jobber meg gjennom lageret. Alt restegarn som er det siste av en type garn i en farge går i resteposen. Resten prøver jeg å strikke opp. Har prøvd å selge litt også, men det går ikke akkurat unna. Menmen, jeg ser jo at det minker litt da. Akkurat nå får garnet mitt plass i et par skap og fire ikke veldig store kasser. Gleder meg til det meste er borte, om en 4-5 års tid.  🙈

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2018 den 16.39, AnonymBruker skrev:

Strikker man "engelsk" kan strikketøyet bli jevnere faktisk (om man er vant til det). Et normalt problem med den "kontinentale" måten er at de fleste strikker strammere på rette masker enn vrange masker. Jeg kjenner folk som går ned en halv pinnestr når de strikker vrangmasker på en stor genser f.eks ;) Selv merker jeg ikke forskjell, men vet at det er et av de store argumentene.

Enda en liten fakta er at om man kjøper strømpepinner i England, får du bare 4 pinner og ikke 5. De strikker strømper med en pinne mindre.

__

Ellers tror jeg at jeg er den eneste her som aktivt prøver å redusere garnet jeg har? :P Jeg nekter å kjøpe nytt med mindre det er til et spesifikt stort prosjekt. Har så mye garn til småprosjekter (sokker, luer, votter) at jeg gjør det jeg kan for å redusere dette. Jeg ønsker faktisk å være uten garnlager, og heller kun kjøpe inn til spesifikke prosjekter. Maks ha en liten kasse, men ikke 4 på loftet som jeg har nå (og jeg hadde det doble før). Tror ikke jeg kjøpte noe garn i år, og har samme mål for neste år - som sagt med mindre det er til noe spesielt. 

Anonymkode: 07c72...61a

Interessant hvis mange strikker jevnere med den engelske metoden. Det med at vrangmaskene kan bli løsere trodde jeg faktisk var for de som strikker norske vrangmasker, altså med tråden foran pinnen. Jeg gjør det selv og ser få andre som gjør det samme. Men jeg gjør altså som du sier og går ned en halv pinnestr på vranga når jeg strikker glatt fram og tilbake. 

Ellers er jeg enig med deg i at jeg svært sjelden kjøper garn uten et konkret prosjekt. Og jeg strikker nesten bare av restegarn når jeg strikker småprosjekter. Det føles så bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag dro lillesøster i barnehagen med rosa tunika, stripete votter i rosa og lyng og lyserosa lue med fuskepelsdusk samt en blå dådyrgenser i sekken som hun skal bruke under dressen når de går ut, alt sammen strikket av meg. Det gleder meg stort at hun liker det jeg strikker, kommer med bestillinger og har meninger om fargevalg. Det går mest i enten blå eller rosa for tiden, men innimellom velger hun noe annet, som da jeg fikk lov å strikke en uglegenser i mørk oker. Den er så fin, men snart for liten for henne dessverre. Jeg elsker å se plaggene jeg strikker i bruk. :hjerte:

Guttene er overhodet ikke interessert i strikketøy. De har noen ullgensere som brukes på de kaldeste vinterdagene, men utover det vil de ikke ha hverken luer, gensere eller andre ting. Jeg har lyst til å strikke speidergenser til eldstemann, men jeg må gjøre litt om på mønsteret siden det inneholder logoen til feil speiderforbund, så da må jeg finne en mønsterapp jeg kan bruke. Jeg tar gjerne i mot anbefalinger!

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Arkana skrev:

I dag dro lillesøster i barnehagen med rosa tunika, stripete votter i rosa og lyng og lyserosa lue med fuskepelsdusk samt en blå dådyrgenser i sekken som hun skal bruke under dressen når de går ut, alt sammen strikket av meg. Det gleder meg stort at hun liker det jeg strikker, kommer med bestillinger og har meninger om fargevalg. Det går mest i enten blå eller rosa for tiden, men innimellom velger hun noe annet, som da jeg fikk lov å strikke en uglegenser i mørk oker. Den er så fin, men snart for liten for henne dessverre. Jeg elsker å se plaggene jeg strikker i bruk. :hjerte:

Guttene er overhodet ikke interessert i strikketøy. De har noen ullgensere som brukes på de kaldeste vinterdagene, men utover det vil de ikke ha hverken luer, gensere eller andre ting. Jeg har lyst til å strikke speidergenser til eldstemann, men jeg må gjøre litt om på mønsteret siden det inneholder logoen til feil speiderforbund, så da må jeg finne en mønsterapp jeg kan bruke. Jeg tar gjerne i mot anbefalinger!

Så gøy at hun liker å gå med det! Ingen av mine liker noe annet enn luer og votter. Har heklet en kjole og litt diverse, men ellers er de lite interessert altså.  Eller, de vil ha bamser, som er sånn ca det kjedeligste jeg lager.:P Skal hekle en fløyelstopp til eldste nå, etter hennes ønske faktisk, så jeg håper den faller i smak. 😄 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ^^Belle^^ skrev:

Så gøy at hun liker å gå med det! Ingen av mine liker noe annet enn luer og votter. Har heklet en kjole og litt diverse, men ellers er de lite interessert altså.  Eller, de vil ha bamser, som er sånn ca det kjedeligste jeg lager.:P Skal hekle en fløyelstopp til eldste nå, etter hennes ønske faktisk, så jeg håper den faller i smak. 😄 

Vi har en hel kurv stappfull av forskjellige kosedyr jeg har heklet, dinosaur, sjiraff, katt, apekatt, minions, rev osv osv. Det er noen år siden jeg har heklet kosedyr nå og så fremt jeg ikke blir tante igjen eller mormor/farmor en gang i framtiden kommer jeg nok ikke til å hekle flere heller, og uansett blir de vi har sjelden tatt fram (og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dem, det er mange timers arbeid og gode minner i den kurven så jeg har ikke lyst til å gi dem bort heller). 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Arkana skrev:

I dag dro lillesøster i barnehagen med rosa tunika, stripete votter i rosa og lyng og lyserosa lue med fuskepelsdusk samt en blå dådyrgenser i sekken som hun skal bruke under dressen når de går ut, alt sammen strikket av meg. Det gleder meg stort at hun liker det jeg strikker, kommer med bestillinger og har meninger om fargevalg. Det går mest i enten blå eller rosa for tiden, men innimellom velger hun noe annet, som da jeg fikk lov å strikke en uglegenser i mørk oker. Den er så fin, men snart for liten for henne dessverre. Jeg elsker å se plaggene jeg strikker i bruk. :hjerte:

Guttene er overhodet ikke interessert i strikketøy. De har noen ullgensere som brukes på de kaldeste vinterdagene, men utover det vil de ikke ha hverken luer, gensere eller andre ting. Jeg har lyst til å strikke speidergenser til eldstemann, men jeg må gjøre litt om på mønsteret siden det inneholder logoen til feil speiderforbund, så da må jeg finne en mønsterapp jeg kan bruke. Jeg tar gjerne i mot anbefalinger!

Jeg har brukt Winstitch, på PC, til litt enkle mønster (mest fordi jeg er nybegynner, programmet hadde masse fancy avanserte funksjoner!), og var fornøyd med det :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Monstrum skrev:

Jeg har brukt Winstitch, på PC, til litt enkle mønster (mest fordi jeg er nybegynner, programmet hadde masse fancy avanserte funksjoner!), og var fornøyd med det :) 

Takk for tips. :) Jeg er jo helt nybegynner jeg også, jeg har aldri laget noe som helst mønster før, så jeg trenger noe enkelt selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har fått en garnfetish. Lærte meg å hekle og strikke i sommer og nå er jeg helt manisk. Blir utrolig frustrert over at jeg ikke e «flink nok» enda :( 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2018 den 11.42, Arkana skrev:

I dag dro lillesøster i barnehagen med rosa tunika, stripete votter i rosa og lyng og lyserosa lue med fuskepelsdusk samt en blå dådyrgenser i sekken som hun skal bruke under dressen når de går ut, alt sammen strikket av meg. Det gleder meg stort at hun liker det jeg strikker, kommer med bestillinger og har meninger om fargevalg. Det går mest i enten blå eller rosa for tiden, men innimellom velger hun noe annet, som da jeg fikk lov å strikke en uglegenser i mørk oker. Den er så fin, men snart for liten for henne dessverre. Jeg elsker å se plaggene jeg strikker i bruk. :hjerte:

Guttene er overhodet ikke interessert i strikketøy. De har noen ullgensere som brukes på de kaldeste vinterdagene, men utover det vil de ikke ha hverken luer, gensere eller andre ting. Jeg har lyst til å strikke speidergenser til eldstemann, men jeg må gjøre litt om på mønsteret siden det inneholder logoen til feil speiderforbund, så da må jeg finne en mønsterapp jeg kan bruke. Jeg tar gjerne i mot anbefalinger!

Knitbird.com er enkel og grei. :)

Det finnes en app som heter Knitting Chart. Den ser fin ut, men jeg har ikke noen egen erfaring med den. 

Nå holder jeg på med hullmønstrede sokker  i et vakkert årgangsgarn som jeg har spart på i kanskje 10 år. En helt fantastisk flott rødfarge, endelig blir det noe annet enn skuffefyll!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Occulta skrev:

Jeg har fått en garnfetish. Lærte meg å hekle og strikke i sommer og nå er jeg helt manisk.
Blir utrolig frustrert over at jeg ikke e «flink nok» enda  

Det kommer etter hvert. Alle sammen har startet et sted og mantraet er....øve, øve, øve....med et stort >>> :nigo: 

Jeg har i dag sendt min bestilling så årets første garnpakke blir mottatt i uke 1 - det kjennes oppløftende å vite.
Tror mitt garnnyttårsforsett som skal vare hele året er å nyte garn og alle mulighetene som ligger i et lite garnnøste,
eller tyve, når en først bestiller. Du verden så mye fint fargesprakende garn det finnes i dag. :hjerte: Hvis noen vil legge
ut bilde av sitt favorittgarn...gjør det ingenting. Det er faktisk helt i orden. :lur:  Å dele inspirasjon er en fin ting. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere som har planlagt strikkeåret 2019 på Ravelry? Queuen min er full av ting jeg skal strikke, og jeg ser virkelig fram til å slanke garnstashet! Så har jeg én godbit som jeg skal unne meg hvis jeg får brukt opp mesteparten av garnlageret, da får jeg "lov" til å kjøpe nytt garn. ;)

Anonymkode: ed766...1cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som plan å gå igjennom garnlageret mitt og prøve å strikke noe av det jeg har. Jeg har IKKE kjøpestopp på nytt garn, altså!! Men jeg har så «klønete» garnlager, med et par nøster av hvert slag.. Må bli mye babytøy og småstrikk, tror jeg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg slanket garnlageret litt en gang ved å strikke luer til alle nevøer og nieser som en liten førjulsgave. Ullsokker og votter til barnehagebarnet er også annet som ikke krever så mye garn og som jeg har strikket en del av. :)  

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hva strikker eller hekler alle sammen på for tiden? Vis gjerne bilde eller link til oppskrift. :) 

Jeg holder på med Klompelompes Julie-tunika i blått til lillesøster. Er på ermene nå så jeg det er ikke mye igjen og jeg prøver å tenke ut hva jeg skal strikke etter dette. Nå har jeg strikket mye i blått i det siste så jeg føler behov for andre farger. Jeg har kjøpt garn som skal bli en hals til meg selv, men jeg er fremdeles på utkikk etter den perfekte oppskriften så det må kanskje vente litt og så har mannen min ønsket seg en ny lue, meget mulig det blir det først siden det er raskt gjort og jeg har nok av restegarn å ta av.

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...