Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

8 timer siden, ^^Belle^^ skrev:

Så gøy! Jeg føler hekling er lite utbredt her i Norge, og da som oftest bare de som hekler tepper, interiør, bamser og sånne ting. Hvilken genser er det du hekler? Om du vil, så kan du få se heklekontoen min på IG og Ravelry. :jepp: Bare send meg en PM, så skal du få navn. :nigo: 

Jeg hekler mest gensere og topper til meg selv og andre voksne. Synes ikke de blir harde eller klumpete i det hele tatt. Klart, de blir litt mer kompakte, kanskje, enn strikkegensere, men nei, jeg synes ikke det heller jeg altså. Kan jo vise noen eksempler:

Wow så fine plagg du har heklet! Jeg har veldig lyst til å prøve meg på tunisisk hekling. Hva heter mønsteret du har brukt?

Genser nummer to fra mermaidcatdesign står på to-do lista mi. Den er så fin! I tillegg til det nye skjørtet og toppen hun har designet. 

Akkurat nå hekler jeg sensumsweater som er fra samme designer som bilde nr 3.

Jeg bare ga opp strikking. Får det ikke til :ler: mister masker, blir ujevnt og får vondt i hendene.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, Sjela skrev:

Wow så fine plagg du har heklet! Jeg har veldig lyst til å prøve meg på tunisisk hekling. Hva heter mønsteret du har brukt?

Genser nummer to fra mermaidcatdesign står på to-do lista mi. Den er så fin! I tillegg til det nye skjørtet og toppen hun har designet. 

Akkurat nå hekler jeg sensumsweater som er fra samme designer som bilde nr 3.

Jeg bare ga opp strikking. Får det ikke til :ler: mister masker, blir ujevnt og får vondt i hendene.

Takk! Jeg har brukt et mønster jeg har funnet i bladet Inside Crochet, nr. 51. Det er uvisst om det er mulig å få tak i lenger, så gi meg en pip om du fremdeles vil ha mønsteret. Men tunisisk hekling er kjempegøy! Jeg er helt frelst. Det går superfort også, noe som er en bonus. :fnise: Men jeg anbefaler å prøve deg frem på litt basic greier før du hiver deg på den genseren altså. Den var ikke helt for nybegynnere (dvs, jeg ER nybegynner på tunisisk hekling, men jeg er viderekommen på hekling og midt i mellom nybegynner og viderekommen på strikking, noe som hjelper på forståelsen).

Eeeh, du vil se utifra IGn min at jeg elsker mermaidcat. :hjerte: Sensum har jeg også laget, den er så gøy! Er ikke 100% fornøyd med fargen jeg valgte, så den blir for lite brukt.

Samme her. Jeg har strikket en del altså, men jeg får det bare ikke jevnt og fint. :daane: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt nyttårsforsett er å bli like flink til å hekle som @^^Belle^^ ! 

Anonymkode: 3d4e5...01b

Det var snilt sagt! :hjerte:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender at jeg sitter og surfer på nett...og der blir jeg overrasket og nesten satt ut, for det finnes så mye
som jeg ikke ante gikk an i teknikker og mønstre. Så utrolig kreative og flinke fingre som finnes i verden. :rodmer: 

Rettelse: ...og føtter! :sjokkbla: Det ligger fotstrikkevideoer på youtube... Det hadde ikke jeg klart. 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg prøvd spit splice, det funka heller dårlig. 

Så prøvde jeg magic knot, og det funka 😄

Helt til det ikke funka, knuten løsnet og jeg har fått angst for å ta i spødet for jeg vet det kommer til å bli så mye verre når jeg tar i det :(

Hva gjør jeg nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har du strikket lang før knuten løsnet? Hva slags garn er det?

Hvis det er mye å rekke opp, ville jeg nok brukt en garn og nål og masket over stykket der tråden har gått opp og så festet endene godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2018 den 9.18, ^^Belle^^ skrev:

Takk! Jeg har brukt et mønster jeg har funnet i bladet Inside Crochet, nr. 51. Det er uvisst om det er mulig å få tak i lenger, så gi meg en pip om du fremdeles vil ha mønsteret. Men tunisisk hekling er kjempegøy! Jeg er helt frelst. Det går superfort også, noe som er en bonus. :fnise: Men jeg anbefaler å prøve deg frem på litt basic greier før du hiver deg på den genseren altså. Den var ikke helt for nybegynnere (dvs, jeg ER nybegynner på tunisisk hekling, men jeg er viderekommen på hekling og midt i mellom nybegynner og viderekommen på strikking, noe som hjelper på forståelsen).

Eeeh, du vil se utifra IGn min at jeg elsker mermaidcat. :hjerte: Sensum har jeg også laget, den er så gøy! Er ikke 100% fornøyd med fargen jeg valgte, så den blir for lite brukt.

Samme her. Jeg har strikket en del altså, men jeg får det bare ikke jevnt og fint. :daane: 

Prøvde litt basic ved å starte med et enkelt pannebånd. Ble skjevt :fnise: så anbefalingen din er innenfor; starte med noe enkelt først. Men da kan det i det minste bare gå bedre neste gang :)

sensum er kul i seg selv men oppskriften er ikke spesielt god og den var dyr. Har måttet endre litt for at den skal bli bra. Nå mangler bare ermene og garnet jeg har bestilt kom endelig i går så da er den nok ferdig over helgen og jeg har allerede sett meg ut neste prosjekt. Nemlig den mermaidcat-genseren i knæsj rosa cotton light :nigo:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, onyx skrev:

Tja, har du strikket lang før knuten løsnet? Hva slags garn er det?

Hvis det er mye å rekke opp, ville jeg nok brukt en garn og nål og masket over stykket der tråden har gått opp og så festet endene godt. 

Knuten løsnet etter halvannen omgang, men det er bare 150 masker så tar ikkr lange tiden å rekke opp. 

Jeg er nybegynner, så å maske over noe må jeg finne frem video av og øve meg på før jeg prøver det på et UFO😃

 

Garn ja, det er 100% merino ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sorbus skrev:

Knuten løsnet etter halvannen omgang, men det er bare 150 masker så tar ikkr lange tiden å rekke opp. 

Jeg er nybegynner, så å maske over noe må jeg finne frem video av og øve meg på før jeg prøver det på et UFO😃

 

Garn ja, det er 100% merino ull.

Men er det superwash eller ikke? Spyttspleis funker bare på garn som kan toves, dvs ikke-superwash. Hvis dette er et merinogarn som er ubehandlet, har du antakelig ikke tovet trådene lenge nok eller de har ikke vært tilstrekkelig våte. Men de fleste som strikker med merino bruker noe a la Sandnes Merinoull eller Drops sine varianter og de kan ikke toves. Magisk knute kjenner jeg ikke til. 

Om jeg var deg, ville jeg rekket opp, enten ved å strikke en og en maske bakover, ved å bare dra ut pinnen og rekke opp, eller ved å sette inn pinnen i maskene fra der du skal rekke opp til og så rekke opp maskene etter det. Har ikke prøvd det siste selv, men har hørt mange syns det føles tryggere enn å bare rekke opp på vanlig måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Monstrum trenger hjelp her og jeg sender stafettpinnen videre. Noen som kan komme med godt råd?
 

Søker strikkehjelp! 

"Jeg skal strikke noe i 2 tråder Drops alpaca. Det nærmeste jeg kommer en garnsjappe her, har ikke Drops Alpaca. De hadde Sandnes Alpakka, men det skulle gå heeeeelt fint å bare bytte det ut. Så jeg kjøpte det.

Men så kom jeg hjem, og begynte å se litt på det, og jeg er jammen ikke sikker jeg? 

Drops Alpaca: 
Vekt/lengde: 50 g = ca. 167 m
Anbefalt pinne: 2,5 - 3,5 mm
Strikkefasthet: 10 x 10 cm = 23 m x 30 p

Sandnes Alpakka: 
Vekt/lengde: 50 g = ca. 110 m
Anbefalt pinne: 3,5 mm
Strikkefasthet: 10 cm = 22 masker

Fant ut at det var like greit å spørre her med så mange strikkekyndige :blomst: "

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hoppetaujenta skrev:

@Monstrum trenger hjelp her og jeg sender stafettpinnen videre. Noen som kan komme med godt råd?
 

Søker strikkehjelp! 

"Jeg skal strikke noe i 2 tråder Drops alpaca. Det nærmeste jeg kommer en garnsjappe her, har ikke Drops Alpaca. De hadde Sandnes Alpakka, men det skulle gå heeeeelt fint å bare bytte det ut. Så jeg kjøpte det.

Men så kom jeg hjem, og begynte å se litt på det, og jeg er jammen ikke sikker jeg? 

Drops Alpaca: 
Vekt/lengde: 50 g = ca. 167 m
Anbefalt pinne: 2,5 - 3,5 mm
Strikkefasthet: 10 x 10 cm = 23 m x 30 p

Sandnes Alpakka: 
Vekt/lengde: 50 g = ca. 110 m
Anbefalt pinne: 3,5 mm
Strikkefasthet: 10 cm = 22 masker

Fant ut at det var like greit å spørre her med så mange strikkekyndige :blomst: "

Her har du fått hjelp ikke vedig et Monstrum. 

Du har i hvertfall fått for få meter med garn, med mindre du har fått ekstra nøster? 

Ellers må du sette deg til å strikke prøvelapp. Finne riktige pinner til at strikkefastheten stemmer med din måte å strikke på, og i forhold til mønsteret du sksl bruke. 

Men du skal være glad for bytte avprodusent, Sandnesgarn er langt bedre kvslitet på enn Drops, selv omnok garnet ble mye dyrere enn Dropsgarnet. 

K

Anonymkode: 0105b...261

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, Hoppetaujenta said:

@Monstrum trenger hjelp her og jeg sender stafettpinnen videre. Noen som kan komme med godt råd?
 

Søker strikkehjelp! 

"Jeg skal strikke noe i 2 tråder Drops alpaca. Det nærmeste jeg kommer en garnsjappe her, har ikke Drops Alpaca. De hadde Sandnes Alpakka, men det skulle gå heeeeelt fint å bare bytte det ut. Så jeg kjøpte det.

Men så kom jeg hjem, og begynte å se litt på det, og jeg er jammen ikke sikker jeg? 

Drops Alpaca: 
Vekt/lengde: 50 g = ca. 167 m
Anbefalt pinne: 2,5 - 3,5 mm
Strikkefasthet: 10 x 10 cm = 23 m x 30 p

Sandnes Alpakka: 
Vekt/lengde: 50 g = ca. 110 m
Anbefalt pinne: 3,5 mm
Strikkefasthet: 10 cm = 22 masker

Fant ut at det var like greit å spørre her med så mange strikkekyndige :blomst: "

Nei, disse to garntypene kan man ikke bruke om hverandre. Sandnes alpakka er betydelig tykkere enn Drops alpakka, men det tilsvarer vel ikke to tråder Drops alpakka om det er det de har tenkt..... Er det planen at du skal strikke dobbel tråd med Sandnes alpakka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha drukket kaffe og våknet litt, det er ikke Sandnes mini-alpakka du har fått? For det er i såfall det som er nærmest Drops Alpakka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, onyx skrev:

Etter å ha drukket kaffe og våknet litt, det er ikke Sandnes mini-alpakka du har fått? For det er i såfall det som er nærmest Drops Alpakka. 

 

Sandnes Minialpakka er 27 masker på 10 cm. https://www.sandnesgarn.no/mini-alpakka  I tillegg har den ca. 150 meter løpelengde. Så det stemmer heller ikke. 

Anonymkode: 0105b...261

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Sandnes Minialpakka er 27 masker på 10 cm. https://www.sandnesgarn.no/mini-alpakka  I tillegg har den ca. 150 meter løpelengde. Så det stemmer heller ikke. 

Anonymkode: 0105b...261

Jeg vet jo det, men om ts har google og sammenlignet infoen på nett, så kan man fort ha gjort feil og ikke tenkt på at mini-alpakka og alpakka ikke er samme garnet. ;) 

Det er jo nesten så jeg ikke kan tro at en garnbutikk er så useriøs at de selger en kunde en garntype som er såpass forskjellig fra det kunden etterspør. Og om det er vanlig så forklarer det jo endel av kommentarene på strikkesider der det klages over at et plagg ikke blir som forventet med en annen type garn..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, onyx skrev:

Jeg vet jo det, men om ts har google og sammenlignet infoen på nett, så kan man fort ha gjort feil og ikke tenkt på at mini-alpakka og alpakka ikke er samme garnet. ;) 

Det er jo nesten så jeg ikke kan tro at en garnbutikk er så useriøs at de selger en kunde en garntype som er såpass forskjellig fra det kunden etterspør. Og om det er vanlig så forklarer det jo endel av kommentarene på strikkesider der det klages over at et plagg ikke blir som forventet med en annen type garn..

Nei, det er ikke mini-alpakka :)

Bør vel presisere at dette ikke er en garnbutikk, men det nærmeste jeg kommer en garnbutikk, på et såpass lite sted. Selger mye forskjellig, men det stedet som har best utvalg og peiling på garn på stedet. 

13 timer siden, onyx skrev:

Nei, disse to garntypene kan man ikke bruke om hverandre. Sandnes alpakka er betydelig tykkere enn Drops alpakka, men det tilsvarer vel ikke to tråder Drops alpakka om det er det de har tenkt..... Er det planen at du skal strikke dobbel tråd med Sandnes alpakka?

Det var først og fremst tykkelsen jeg stusset på da jeg kom hjem og så skikkelig på det. Oppskriften sier to tråder Drops Alpaca på pinne nr 5, det fortalte jeg også i butikken. Men de mente det gikk helt fint... :vetikke:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte med å bestille riktig garn på nett. 
Er litt på nybegynnersstadiet enda, så tror jeg gjør lurest i å holde meg til en oppskrift :P

Får finne noe å strikke i Sandnes Alpakka nå da :vetikke: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Monstrum skrev:

Endte med å bestille riktig garn på nett. 
Er litt på nybegynnersstadiet enda, så tror jeg gjør lurest i å holde meg til en oppskrift :P

Får finne noe å strikke i Sandnes Alpakka nå da :vetikke: 

På Ravelry kan du søke på garntyper og få opp alle oppskrifter som bruker det garnet. :) 

Her er resultatet når jeg søkte på Sandnes Alpakka. Nok å velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...