Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Det er ikke så mange årene siden en nesten kun fikk tak i bomullsgarn som var melert, men det har jo eksplodert i alle regnbuens farger og i alle typer garn etter hvert og nøstene har blitt både bittesmå og d-i-g-r-e! Kjempenøster er vakkert. Min indre husmor tenker at DET må jeg kjøpe og lagre til dårligere tider...omtrent som når man kjøper inn hermetikk, stearinlys, fyrstikkesker og nødrasjoner i kjelleren. 400 grams nøster er det største jeg har sett til nå. :rodmer: 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 19. august 2018 den 14.47, AnonymBruker skrev:

Hva bruker dere bomullsgarn til, bortsett fra kluter?

Hilsen en som kjøpte på salg hos Nille, og nå ser at det bare kan vaskes på 40 grader -.-

Anonymkode: c4462...550

Dukketøy. 

Anonymkode: 9473e...abc

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎8‎/‎19‎/‎2018 at 12:38 PM, Hoppetaujenta said:

Er du en som kjøper noen få billignøster, strikker et par sokker i året og er fornøyd med det, eller kjøper du
store pakker kvalitetsgarn til kreative prosjekter, nesten uansett hva det koster? Hva er isåfall ditt dyreste kjøp? 

Er du en som har orden i kurven, eller er det egentlig garn over alt hos deg? Er du en hobbysamler, med oversikt
og god selvkontroll, eller en som vet at det begynner å ta litt vel overhånd nå? Klarer du ikke å motstå fint nytt garn
når du ser at det har kommet så ekstremt mye fint NYTT i butikkene og folk legger ut bilder av sine ting på nett? 

Personlig er jeg inne i en liten periode (haha...den har vart veldig lenge i såfall) hvor jeg blir så inspirert og fristet
at jeg faktisk både kjøper i butikk og bestiller på nett....og kjenner at jeg er i mitt livs mest kreative form og denne
høsten/vinteren skal det lages ting som jeg skal gi bort, kanskje selge noe og i alle fall gå med selv. 
Jeg drømmer om å komme inn som første kunde et sted hvor de har "fyll en pose med garn for hundre kroner"
og sniken meg har tatt med to store sorte søppelsekker. Weeee... :mynona:

Sannheten skal frem nå. :lur:  Hvordan har du det egentlig på det viset, hum? 
                 

 

Jeg er... eh, en type "gal kreativ" samler. Kjøper kvalitet hvis det skal brukes på kroppen, eller litt uansett. Men hekler mest. Ikke strikking. Når jeg hekler da. Har også en vev jeg aldri bruker.

Og masse garn. Tror jeg skal gi det bort til noen som faktisk har bruk for det, men noe er ull som klør, og det er noe jeg har fått eller arvet. Eller burde kanskje kjøpe en bedre vev, men det vil bare bli tull. Har for lite areal til å skikkelig kunne utfolde meg og la rotet ligge, da må jeg ha et prosjekt av noe slag, tanken er morsom.

Er kreativ når jeg først setter i gang. Alt er i boden, hekletøyet ligger i en skuff eller to, og et annet hekletøy ga jeg bort til en venninne siden hun hadde heklet halvparten sist hun var her og jeg blåste meg opp og sa at jeg helt klart ble ferdig med prosjektet til neste gang hun kom på besøk, hvis ikke skulle hun få overta.

Har garn i mange farger og nyanser, har garn som glitrer, og har også fått poser med garn i gave, hm, siden jeg ønsket meg det etter par glass vin. Men alt opptar mye plass, likevel, det å gi det bort sitter langt inne, hva om jeg får lyst til å hekle, veve eller lage noe. Det tar litt tid å lete etter garn i forskjellige farger. Inspirasjonen til å veve er her, men da må jeg rydde først, hente frem, helst også lage skisser. 

Har flere ideer til bilder, derfor fikk jeg garn i bursdagsgave. Og vet at om jeg henter frem veven, er veien kort til å kjøpe flere av de nøstene fordi jeg likte fargen og det betyr at boden blir mindre enn den er. 

Liker å se på husflid, det vil si, kjøper ofte produkter som er laget litt lokalt; og blir ikke minst imponert over hvor mye kunnskap og dyktighet som ligger bak. Selv er jeg ikke så veldig flink, men forventer at jeg skal lage noe jeg er fornøyd med selv. Har også lyst å veve vesker og lage dem. Men, da må jeg kjøpe en ny vev. Først tror jeg at jeg skal igangsette pilotprosjektet mitt, og bruke det garnet jeg fikk i gave. Så kan hun som ga garn i gave få et bilde i julegave. Vi lo litt av det, men. Det kan hun bare glemme, om ti eller to år skal jeg holde en utstilling med bilder. Både collage, gamle bilder, foto, vev, tegninger;  ikke minst akt. Min store debut, den skal være diskret i alle fall.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Hoppetaujenta said:

Det er ikke så mange årene siden en nesten kun fikk tak i bomullsgarn som var melert, men det har jo eksplodert i alle regnbuens farger og i alle typer garn etter hvert og nøstene har blitt både bittesmå og d-i-g-r-e! Kjempenøster er vakkert. Min indre husmor tenker at DET må jeg kjøpe og lagre til dårligere tider...omtrent som når man kjøper inn hermetikk, stearinlys, fyrstikkesker og nødrasjoner i kjelleren. 400 grams nøster er det største jeg har sett til nå. :rodmer: 

Haha. Kanskje jeg skal sende mitt garn til deg. Jeg er også glad i alle farger og litt sprøtt garn, litt forskjell i forhold til hva det egentlig skal brukes til, eller bør brukes til. Jeg er håpløs. Tror jeg skal lære meg å - men jeg kan bare se på en video på utube så vet jeg sånn cirka hva jeg skal gjøre og hvordan. Og det er flaut å innrømme, men da blir jeg imponert av at jeg klarer det, selv om jeg har måttet se på "bruksanvisningen" flere ganger på utube. Med pc går det greiere, da går jeg bare ut fra at jeg kan det, og det er enkelt å spørre andre. 

Bedre å spørre andre enn å lese en bruksanvisning bruker jeg å tenke, til irritasjon og litt latter.

En eks var på besøk, og han lo litt godt av meg og sa at Atea, du kan ingenting om pc, om data.

-Kan jeg ikke? Jeg har jo en ny og brukbar maskin som jeg satte i gang selv.

Vi pratet på telefon par dager senere, og jeg sa at jeg har kjøpt meg et nettbrett og noen duppedingser. Hvorpå han sa - du vet hva en Tp er.

Hørte at han rødmet i telefonen når jeg visste det. Vi har en intern humor. En gang i tiden var jeg den som kunne data, hvis han ikke lot som.

Garn, ja hva skal man gjøre med garn. Gi bort til noen som vil bruke det? 

 

Endret av Atea
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Atea: Ring til et eldresenter eller to f.eks? De lager ting til "tombola" og julemessene nærmer seg.
Gratis garn vil helt sikkert bli mottatt med smil, kaffe og søsterkake i arbeidsstuene.  :)  Bare en idè. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hoppetaujenta said:

@Atea: Ring til et eldresenter eller to f.eks? De lager ting til "tombola" og julemessene nærmer seg.
Gratis garn vil helt sikkert bli mottatt med smil, kaffe og søsterkake i arbeidsstuene.  :)  Bare en idè. 

 

God ide. Takk. :) 

Jeg skal tenke over saken og prøve å være objektiv. Har også for mange bøker, som jeg ikke klarer å gi bort. Det er en annen historie, men litt av samme sak. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er veldig menneskelig og vi er mange som har det slik. Vi står sammen i denne tråden! :opplyser:  

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper garn til prosjekter jeg planlegger men det har hendt mer enn en gang at jeg ikke har tid til å starte på prosjektet så det blir liggende, også finner jeg et nytt prosjekt som jeg kjøper nytt garn til.

Jeg kjøper garn fordi det er fint, på salg, eller fordi jeg bare gjør det. Uten å ha noen plan for hva jeg skal bruke det til, og finner jeg en passende oppskrift så har jeg helt sikkert kjøpt for lite garn.

Jeg kjøper garn på nettet, i sånne restepakker. Det er merkelig garn i merkelige farger og kvaliteter som sjelden egner seg til noe. Jeg kjøper det fordi jeg syns det ser spennende ut på nettet, det er sjelden det på ordentlig.

Hadde jeg hatt mye tid til overs hadde nok garnlageret minket betraktelig. Har planer om å strikke så mye men blir sjelden tid til alt.

Mvh Vilde, garnavhengig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det ligger mye bra garn ute på finn, er det noen som har kjøpt derfra? Hvis en finner noe i nærheten og slipper
frakten, kan det bli både morsomt og billig. Dessverre finner jeg ikke noe fristende i mitt område... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

( Jeg er litt stressa. Hobbii har sesongens sluttsalg som går ut i dag. :ninja: ) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

( Jeg er litt stressa. Hobbii har sesongens sluttsalg som går ut i dag. :ninja: ) 

Haha, jeg gikk på en kjempesmell når strikkemekka hadde 50% på alle varer på søndag, så Hobbi tør jeg ikke klikke meg inn på engang 😆

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en klok beslutning.  :fnise:  Jeg har fylt ut bestilling mange ganger nå, men har med stor indre kraft
tvangsfjernet fingrene mine fra bestillknappen. Her kjempes det en seriøs kamp for tiden. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Hoppetaujenta skrev:

Det er nok en klok beslutning.  :fnise:  Jeg har fylt ut bestilling mange ganger nå, men har med stor indre kraft
tvangsfjernet fingrene mine fra bestillknappen. Her kjempes det en seriøs kamp for tiden. 

Haha, fint å høre at det ikke bare er meg som gjør akkurat dette 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HJELP! BRANN! MORD! Fyttikatta! Tror dere ikke at jeg ble kneblet akkurat nå, så jeg ikke kunne rope om hjelp
og mine fingre ble hypnotisert til å sabotere alt det jernviljen min hadde kjempet imot i fryktelig mange timer.
 Ehh...døgn. :sukk: Det er rett og slett MYTTERI ombord på Hoppeskuta! :trampe:

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 28.8.2018 den 14.41, Hoppetaujenta skrev:

HJELP! BRANN! MORD! Fyttikatta! Tror dere ikke at jeg ble kneblet akkurat nå, så jeg ikke kunne rope om hjelp
og mine fingre ble hypnotisert til å sabotere alt det jernviljen min hadde kjempet imot i fryktelig mange timer.
 Ehh...døgn. :sukk: Det er rett og slett MYTTERI ombord på Hoppeskuta! :trampe:

Hei :vinke: Nå har Hobbii begynt å reklamere for garnet sitt i deilige farger på KG også :link:
Men jeg skal ikke falle for slike fristelser foreløpig :tekola:

Endret av An0nymBruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hoppetaujenta skrev:

@An0nymBrukerDu er veldig standhaftig og jeg beundrer deg for det...men hva om noen timer da...hum? :lur: 

:laugh: Nå nei da. Men til neste år, eller året deretter, kan det hende at jeg faller for fristelsen :jepp: Jeg har allerede alt for mange garnnøster :sjenert: 
Men her er det noen som sier et visdomsord :jepp:

mobile_2035030_1507934990784-2035030-10-

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som har prøvd slik strikking? Hvordan blir det å vaske et slikt tykt teppe? Kan det vaskes i vaskemaskin?

SereneUnkemptBlackfly-size_restricted.gi

 

Endret av An0nymBruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...