Gå til innhold

Katt som er redd for fremmende hva med ferie?


Gjest PaN

Anbefalte innlegg

Har en katt på 2 år som er veldig redd fremmede mennesker, (er veldig snill og jeg kan gjøre hva jeg vil med han) men ikke redd nær famile. Det beggynte vel når han var rundt året, jeg begynner å lure på om noen har vært slemm fordi da han var liten var han veldig sosialt og nærmest fotfulgte de som ga han kos. Men så har han utviklet seg til en reddhare, kommer det en fremmed inn eller noen som ikke er i nær familie løper han for harde livet under sofaen eller senga, han blir stiv i kroppen og svært skvetten. Jeg har prøvd å venne han til andre med godis og kos, men ikke fungert så bra.

Så nå har det seg sånn at jeg kanskje skal på ferie i 2 uker, jeg må finne passer. Men hvordan går jeg frem da dyret mitt må nærmest dreges fram til personen da han rr så redd? Jeg vurderer å bare kannselere hele ferien på grunn av dette. Så jeg håpet på noe tips? Forslag?

Bare spør om du trenger mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan vel ha en som kommer hjem til deg og mater katten? Vedkommende bør være hos deg en stund og snakke litt med katten, men hvis den ikke vil komme fram så er vel ikke det noen krise? Så lenge den får besøk og får mat/vann og ren do og selskap hver dag så går det helt fint. Dra på ferie med god samvittighet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Svigermor skrev:

Du kan vel ha en som kommer hjem til deg og mater katten? Vedkommende bør være hos deg en stund og snakke litt med katten, men hvis den ikke vil komme fram så er vel ikke det noen krise? Så lenge den får besøk og får mat/vann og ren do og selskap hver dag så går det helt fint. Dra på ferie med god samvittighet.

Var kanskje ikke så dumt å la de være hos meg en stund, men jeg tenkte litt på kos og sånn fordi katten min liker veldig å bli kost med bare det er den rette personen. Jeg vil jo at han skal få oppmerksomhet og kos når en passer er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke nær familie passe da? Siden han er trygg på de.

Anonymkode: 2006e...b75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du noen som kan sitte hos deg to timer r dag, vil katten i løpet av få dager komme ut for å få kos.

Anonymkode: c7315...83f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke nær familie passe da? Siden han er trygg på de.

Anonymkode: 2006e...b75

Planen er at de skal være med :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får du noen som kan sitte hos deg to timer r dag, vil katten i løpet av få dager komme ut for å få kos.

Anonymkode: c7315...83f

Tenkte å prøve dette, han har jo egentlig vært sånn at han kommer frem når gjestene går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, PussLe! skrev:

Tenkte å prøve dette, han har jo egentlig vært sånn at han kommer frem når gjestene går.

Det gjør ingen ting om han ikke får kos i de to ukene så lenge han har noen som kommer og ser til ham hver dag. 

Anonymkode: dc285...9d6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg at 2 uker er for lenge å være borte fra en katt, som skal være alene hjemme og få besøk av noen som gir mat/vann. Selv om katten ble besøkt hver dag.

For meg ville eneste alternativ vært å plassere katten borte hos noen under mer kontinuerlig tilsyn, eller hvorfor ikke kattepensjonat? Finnes en del hyggelige kattepensjonat med gode forhold for kattene. Hvis du bruker det samme pensjonat hver gang du er på reise blir katten kjent med å være der også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også vurdert et godt pensjonat (ikke et der kattene sitter i bur hele tiden), eller å frakte pus hjem til noen, kanskje har du en venn uten barn som kan ga ham hjemme hos seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en reddhare. Jeg ville ALDRI vurdert pensjonat for han!! Da hadde han sittet å vært redd i to uker... 

Jeg har flere katter da, så feriepasserne sitter å koser/leker med de andre to, og sistemann sitter under ett bord og furter den første uken, så drister han seg til "drive-by kosing".  Jeg pleier si i fra til nye passere at han er skeptisk, og at om han gjemmer seg så får det bare være. Mine to passere nå pleier bruke litt tid på å leke med de andre, og kanskje se en film her iblant. Noen ganger stikker han nesa fram for å sjekke hva som foregår på avstand, andre ganger gjemmer han seg. 

Mitt triks er å ikke presse de som er redde... Men få gjerne den/de som skal passe til å komme innom noen ganger før du reiser, slik at pus blir vant med stemmene. Det kan også hende at det er nettopp dette han trenger for å begynne stole på andre, det at du er borte en stund og han begynner forbinde disse "skumle fremmede" med mat! 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Jeg har selv en reddhare. Jeg ville ALDRI vurdert pensjonat for han!! Da hadde han sittet å vært redd i to uker... 

Jeg har flere katter da, så feriepasserne sitter å koser/leker med de andre to, og sistemann sitter under ett bord og furter den første uken, så drister han seg til "drive-by kosing".  Jeg pleier si i fra til nye passere at han er skeptisk, og at om han gjemmer seg så får det bare være. Mine to passere nå pleier bruke litt tid på å leke med de andre, og kanskje se en film her iblant. Noen ganger stikker han nesa fram for å sjekke hva som foregår på avstand, andre ganger gjemmer han seg. 

Mitt triks er å ikke presse de som er redde... Men få gjerne den/de som skal passe til å komme innom noen ganger før du reiser, slik at pus blir vant med stemmene. Det kan også hende at det er nettopp dette han trenger for å begynne stole på andre, det at du er borte en stund og han begynner forbinde disse "skumle fremmede" med mat! 

 

Er også litt skepsis til pensjonat har vært å lest litt om det på nettet og det høres ikke optimalt ut for en redd katt som min er. Jeg ser jo nå at jeg får prøve å invitere mulige passere litt oftere for å snakke og gi mat i litt før ferie. Vurderer også å skaffe en til katt slik at den ene får en kompis, jeg vet han går godt overens med andre katter så det er jo kanskje positivt å få en til? Har hørt at det hjelper på med å sosialisere seg?

tusen hjertelig takk for tips da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Tvist skrev:

Ville også vurdert et godt pensjonat (ikke et der kattene sitter i bur hele tiden), eller å frakte pus hjem til noen, kanskje har du en venn uten barn som kan ga ham hjemme hos seg? 

Men om jeg lar han være der i 2 uker vil ikke katten føle det som sitt hjem da? Vet ikke om jeg vil risikere det, vil heller at de skal komme hit om mulig, så hvis jeg ikke får passer så bare dropper jeg ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, PussLe! said:

Er også litt skepsis til pensjonat har vært å lest litt om det på nettet og det høres ikke optimalt ut for en redd katt som min er. Jeg ser jo nå at jeg får prøve å invitere mulige passere litt oftere for å snakke og gi mat i litt før ferie. Vurderer også å skaffe en til katt slik at den ene får en kompis, jeg vet han går godt overens med andre katter så det er jo kanskje positivt å få en til? Har hørt at det hjelper på med å sosialisere seg?

tusen hjertelig takk for tips da :) 

Grunnen til at jeg ikke vil vurdere pensjonat er fordi jeg vet hvor redd og utrygg han er på alt som ikke er veldig godt kjent. Jeg tviler ikke på at ett pensjonat ville gjort så godt de kunne, men han har alltid vært redd, og derfor tror jeg han hadde hatt det helt forferdelig på ett pensjonat. Han tørr ikke engang gå ut på verandaen her utenat jeg er med, og det har vi jobbet med i over ett år. Hjemme uten fremmede, så er han aktiv, sosial, leken, pratsom. 

Jeg tror en til katt kan være gull verdt :)  
Jeg har flere da, den eldste er trygg og kosebamse. Nr to var ett nervevrak fra han kom inn her, og kan høres ut som din. Elsker kos og lek med meg, men vil helst ikke se fremmede! Men, når jeg begynte bli fosterhjem og fikk inn veldig redde kattunger, så tok han seg sammen og ble tøffere. Han er fortsatt ikke glad i fremmede (som "tantene" som han har kjent halvannet år) da, men gjemmer seg ikke lengre, nå bare observerer han på avstand. 
Så ja, det å få en til kan hjelpe å få din tøffere, og om han ikke blir tøffere, så har han iallefall alltid selskap i den andre katten selv om han ikke vil ha noe med kattepassere å gjøre :) Men ville anbefalt å få adoptert en godt sosialisert katt da :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PussLe! skrev:

Men om jeg lar han være der i 2 uker vil ikke katten føle det som sitt hjem da? Vet ikke om jeg vil risikere det, vil heller at de skal komme hit om mulig, så hvis jeg ikke får passer så bare dropper jeg ferien.

Jeg tror du best kan avgjøre hva som er best for din katt. Jeg har to og jeg vet at for mine er besøk en gang om dagen ikke tilstrekkelig. Da lar jeg dem heller være hos venner om mulig, der de får sosial kontakt, og er med i familien (men blir holdt innendørs). Kattene husker jo hjemmet sitt når jeg tok dem hjem etter ferien, null problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er generelt mer knyttet til stedet sitt enn til menneskene sine, så jeg ville latt den være hjemme med avtale om noen som kommer innom og ser til den.

Har den luke så den kommer seg inn og ut selv?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, _popcorn_ skrev:

Grunnen til at jeg ikke vil vurdere pensjonat er fordi jeg vet hvor redd og utrygg han er på alt som ikke er veldig godt kjent. Jeg tviler ikke på at ett pensjonat ville gjort så godt de kunne, men han har alltid vært redd, og derfor tror jeg han hadde hatt det helt forferdelig på ett pensjonat. Han tørr ikke engang gå ut på verandaen her utenat jeg er med, og det har vi jobbet med i over ett år. Hjemme uten fremmede, så er han aktiv, sosial, leken, pratsom. 

Jeg tror en til katt kan være gull verdt :)  
Jeg har flere da, den eldste er trygg og kosebamse. Nr to var ett nervevrak fra han kom inn her, og kan høres ut som din. Elsker kos og lek med meg, men vil helst ikke se fremmede! Men, når jeg begynte bli fosterhjem og fikk inn veldig redde kattunger, så tok han seg sammen og ble tøffere. Han er fortsatt ikke glad i fremmede (som "tantene" som han har kjent halvannet år) da, men gjemmer seg ikke lengre, nå bare observerer han på avstand. 
Så ja, det å få en til kan hjelpe å få din tøffere, og om han ikke blir tøffere, så har han iallefall alltid selskap i den andre katten selv om han ikke vil ha noe med kattepassere å gjøre :) Men ville anbefalt å få adoptert en godt sosialisert katt da :) 

 

Tusen hjertelig takk for gode svar :) Vurderer nå veldig på om jeg rett og slett bare tar å adoptere en til katt til slik at katten min får en kompis, og forhåpentligvis blir litt tøffere av det :) Høres ut som du er en god kattemor, ønsker deg en fin kveld videre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kalevala skrev:

Katter er generelt mer knyttet til stedet sitt enn til menneskene sine, så jeg ville latt den være hjemme med avtale om noen som kommer innom og ser til den.

Har den luke så den kommer seg inn og ut selv?

Nei, klarte ikke tanken på muligheten for rotter og mus i huset så det er ikke installert katte dør ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten får du nær familie til å passe han ellers så dropper du turen. Alt annet vil være for traumatisk for katten din.

Anonymkode: d2ddd...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, PussLe! skrev:

Nei, klarte ikke tanken på muligheten for rotter og mus i huset så det er ikke installert katte dør ;) 

Vi har kattedør med chip-leser.  Døra leser chipen pus har i nakken, og slipper bare inn ham.  Han er en ivrig jeger, men har aldri tatt med seg noe inn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...