Gå til innhold

Psykopati


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Vanlig fyr

Ingen følelse av frykt, glede over andres lidelse, total mangel på empati osv. Har du følt frykt noen sinne i livet er du ikke psykopat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en lang rekke artikler om emnet i avisene for noen år siden. Og jeg husker jeg satt og var redd for at jeg skulle være en, siden jeg kjente meg igjen i noen av punktene som beskrev en. På den tida gikk jeg i behandling for fødselsdepresjon, og jeg nevnte det for behandleren. Hun sa at det vil alltid være punkter som vil treffe på alle når man beskriver en diagnose. Det betyr ikke at man er en. Og en psykopat ville aldri så mye som tenkt over at han kunne være det. Bare det at jeg tenkte på om jeg kunne være det og var bekymret for det, viste at jeg ikke var det.

Anonymkode: 3e2bd...d81

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som er psykopater klarer sjeldent å se selv at dem er det. Som regel synes dem at det er alle andre det er noe galt med og ser ikke at det er dem selv som er problemet. Psykopater er veldig selvopptatte, opptatt av penger, status, høyrøstet, har null respekt for andre enn seg selv, ofte utro, men gjør dem noe galt så kan dem være verdens snilleste for å ordne ting igjen, for så å være dritt på ny. Dette er en hersketeknikk. Dem må ha kontroll over andre. Møter du på en psykoptat så er mitt råd: løp og se deg aldri tilbake.  

Anonymkode: 9da93...cfe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke psykopat. 

Anonymkode: ded86...6b5

Håper virkelig ikke det. En «venn» ble veldig sint og kalte meg det pga av noe jeg så som en misforståelse. 

Men jeg er redd fler oppfatter meg sånn. Jeg har veldig mye empati men litt dårlig selvbilde så noen ganger blir jeg Såret over ting som egentlig ikke var noe å bry seg om , og blir kalt selvopptatt og nå, psykopat . Aldri blitt kalt det før. Fikk vondt i hjertet. 

Anonymkode: ba492...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Vanlig fyr skrev:

Ingen følelse av frykt, glede over andres lidelse, total mangel på empati osv. Har du følt frykt noen sinne i livet er du ikke psykopat.

Jeg er redd for altfor mye. Og har så empati at det tidvis er slitsomt. 

Hva m sosiopat ? 

Anonymkode: ba492...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanlig fyr
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Og har så empati at det tidvis er slitsomt. 

Hva m sosiopat ? 

Anonymkode: ba492...0c1

Du er ikke sosiopat. Det er helt vanlig å lure på slike ting når man er ung. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
1 time siden, Vanlig fyr skrev:

Ingen følelse av frykt, glede over andres lidelse, total mangel på empati osv. Har du følt frykt noen sinne i livet er du ikke psykopat.

Leste faktisk en på KG som sa han var narsissist; han sa at det ikke lå i hans natur å være redd og trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Leste faktisk en på KG som sa han var narsissist; han sa at det ikke lå i hans natur å være redd og trist.

Jøss. Men narsissist ? Ikke sosiopat ? 

Anonymkode: ba492...0c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jøss. Men narsissist ? Ikke sosiopat ? 

Anonymkode: ba492...0c1

Narsissist og psykopat og sosiopat har mange likhetstrekk.

Anonymkode: c2839...e15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Narsissist og psykopat og sosiopat har mange likhetstrekk.

Anonymkode: c2839...e15

Hva er forskjell mellom psykopat og sosiopat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper virkelig ikke det. En «venn» ble veldig sint og kalte meg det pga av noe jeg så som en misforståelse. 

Men jeg er redd fler oppfatter meg sånn. Jeg har veldig mye empati men litt dårlig selvbilde så noen ganger blir jeg Såret over ting som egentlig ikke var noe å bry seg om , og blir kalt selvopptatt og nå, psykopat . Aldri blitt kalt det før. Fikk vondt i hjertet. 

Anonymkode: ba492...0c1

Den vennen kjenner deg ikke, da hadde den ikke sagt noe slikt til deg. En god venn går ikke inn for å såre og du er garantert ikke psykopat eller noe i den duren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Psykopat er vel bare et ord vi bruker på folkemunne for å beskrive mange ulike personlighetsforstyrrelser, og også oppførsel som er helt på bærtur. Sosiopati er en diagnose.

Som de andre sier, så er den generelle regelen at om du lurer på om du er sosiopat så kan du ikke være det. Da har du nemlig selvkritikk og til en viss grad selvinnsikt, noe sosiopater ikke har. De reflekterer ikke over om de selv har negative egenskaper. 

Anonymkode: c45ce...d88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les blogg:

psykopati og kjærlighet

Kan ellers varmt anbefale denne boken:

Jackzie Mcencie: "psycopathfree"

 

Kan nevne i store trekk:

Lovebombing / utvikler gjerne traumebånd

Futurefaking

Idealisering

Ordsalat/tåkelegging

Gashlighting

FASER:

Idealisering

så begynner stikkene, den unormale oppførselen, de kalde blikkene,gashlighting… osv/ ofte silent treatment…revaluering… forkasting… og på anigjen dersom p ser deg som et langtidsobjekt… /korttidsobjekter får fortere forkasting… gjerne på brutal måte. Ghosting skjer hyppig.

Revaluering

Forkasting

Anonymkode: 6dd9e...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange psykopater der ute, er et spekter, noen er sadiske, eks: Madsen fra Danmark ( u-båt ) andre mildere, men de er skremmende mer utbredt enn folk tror!

Les dere opp: psykopati og kjærlighet

Synes også( youtube ) Inner integration er verdt å få med seg: "did this happen  to you"?

Anonymkode: 6dd9e...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du er ikke psykopat om du spør deg selv om du er psykopat. Og om du gjorde det, så hadde du ikke brydd deg om å lage en post på KG om det. Psykopater trenger null bekreftelse fra andre mennesker. En narsissist derimot, hele deres verden er basert på ytre bekreftelse og de har ekstremt lavt selvbilde. De klarer kun å tenke på seg selv. Svært få narsissister vil innrømme at de er det. 

Anonymkode: 715a0...961

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på psykopat og en sosiopat er følgende.

Psykopater forstår ikke at ting dem gjør er galt, de ser det ikke selv, så de fortsetter.

Sosiopater forstår at ting dem gjør er galt, men fortsetter og trives med det. 

De har mange likhetstrekk . 

Anonymkode: 3d592...24d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Psykopat er vel bare et ord vi bruker på folkemunne for å beskrive mange ulike personlighetsforstyrrelser, og også oppførsel som er helt på bærtur. Sosiopati er en diagnose.

Som de andre sier, så er den generelle regelen at om du lurer på om du er sosiopat så kan du ikke være det. Da har du nemlig selvkritikk og til en viss grad selvinnsikt, noe sosiopater ikke har. De reflekterer ikke over om de selv har negative egenskaper. 

Anonymkode: c45ce...d88

Psykopati var en diagnose tidligere. Nå har den diagnosen fått et annet navn.

Anonymkode: c2839...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...