AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #1 Skrevet 17. august 2018 Til dere med barn i småskolen. Hvor mye tror dere at dere bruker på klær (utetøy, ull, sport, undertøy, hverdagsklær, penklær) og sko i løpet av 1år PR barn, eller månedlig? Anonymkode: 55338...cd0
Brøleapen Skrevet 17. august 2018 #2 Skrevet 17. august 2018 Jeg vil tippe på at det ligger på et snitt på 2-2500 i mnd. Jeg bruker jo selvfølgelig ikke det hver mnd, men tar man med utgiftene pr sesong så er nok det snittet. Og jeg er i tillegg god til å handle på tilbud 😊
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #3 Skrevet 17. august 2018 Handler kun brukt og ligger vel på 4000-5000 hvert år. Varierer fra mnd til mnd men sammenlagt blir det ikke mer enn 5000,-. Har to barn, på 5 år, og en på 7mnd. Anonymkode: 9d75f...f1f 4
Rotemor Skrevet 17. august 2018 #4 Skrevet 17. august 2018 3 minutter siden, Brøleapen skrev: Jeg vil tippe på at det ligger på et snitt på 2-2500 i mnd. Jeg bruker jo selvfølgelig ikke det hver mnd, men tar man med utgiftene pr sesong så er nok det snittet. Og jeg er i tillegg god til å handle på tilbud 😊 Dette er sykt mye! Jeg vil si gjennomsnittlig 6-700 kr PR mnd Det er maks. Da er klær og sko inkludert, men ikke type skisko e.l Mine barn har rikelig med klær og utstyr. 2500 i måneden er et sterkt overforbruk! 13
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #5 Skrevet 17. august 2018 Ca 500-600 pr mnd. Handler nytt, men utelukkende på salg, og har en makspris på hvert type plagg. Det som trekker prisen opp er vinterdress/jakke/sko, men det kjøpes også på tilbud. Anonymkode: 20c65...d9b
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #6 Skrevet 17. august 2018 Jeg vil tippe 5-7 000 i året. Handler en del på salg, men ikke slavisk. Sports/treningsutstyr kommer i tillegg. Ungene har klær i bøtter og spann på mitt budsjett, så jeg undres hva man kjøper for å komme opp i 2500 i måneden... Anonymkode: 9ef1c...1de 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #7 Skrevet 17. august 2018 500 kr kanskje. Har 2. Barna trenger ikkje 3 nye bukser, 2 gensere og sko hver eneste måned. Anonymkode: f5e29...eb5 3
Brøleapen Skrevet 17. august 2018 #8 Skrevet 17. august 2018 (endret) 24 minutter siden, Rotemor skrev: Dette er sykt mye! Jeg vil si gjennomsnittlig 6-700 kr PR mnd Det er maks. Da er klær og sko inkludert, men ikke type skisko e.l Mine barn har rikelig med klær og utstyr. 2500 i måneden er et sterkt overforbruk! Det er mulig. Men det som trekker det opp er vintertøy, turtøy og sko, samt klær til trening. En god vinterjakke og bukse koster kjapt 2000 totalt. Dette bør vi ha to sett av for å ha et tørt til enhver tid. Det samme med gode skallklær, vanntette sko osv. Sleng på en haug med ulltøy og skiklær til et barn som som trener ute et par dager gjennom vinteren så kommer man lett opp i den summen. Også går det 1-2 par ordentlige joggesko, også er det hallsko osv osv... Og jeg er faktisk streng på at barnet ikke får merkeklær til vanlig skolebruk. Da er det mye HM osv. Endret 17. august 2018 av Brøleapen
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #9 Skrevet 17. august 2018 Nå har jeg en på 11 år, og det går nok minst 1000 kr i måneden. Denne våren måtte jeg gå til innkjøp av alt nytt, sko, jakke, regntøy, støvler, gymsko, bukser, gensre, shorts, t-shirts, gym tøy, badetøy osv. Og nå var det nye gymsko og joggesko igjen. Blir sikkert ny støvler og. Så kommer vinteren, og da blir det alt nytt av ulltøy, nye vintersko, han fikk i fjor en dunparkas, og kjøpte den litt stor, så den burde holde. Så blir det hansker, vanter, luer og sikkert en skibukse. Så det kan jo gå 2 måneder uten at jeg kjøper noe til barnet, så er det plutselig en måned jeg må ut med 5000 kr. Anonymkode: 61892...e9c 1
Rotemor Skrevet 17. august 2018 #10 Skrevet 17. august 2018 (endret) 3 timer siden, Brøleapen skrev: Det er mulig. Men det som trekker det opp er vintertøy, turtøy og sko, samt klær til trening. En god vinterjakke og bukse koster kjapt 2000 totalt. Dette bør vi ha to sett av for å ha et tørt til enhver tid. Det samme med gode skallklær, vanntette sko osv. Sleng på en haug med ulltøy og skiklær til et barn som som trener ute et par dager gjennom vinteren så kommer man lett opp i den summen. Også går det 1-2 par ordentlige joggesko, også er det hallsko osv osv... Og jeg er faktisk streng på at barnet ikke får merkeklær til vanlig skolebruk. Da er det mye HM osv. Jeg har også samme type utstyr, men havner langt under ditt budsjett likevel. Jeg har tre barn og ikke engang tilsammrnen har de noen gang kostet så mye i gj.snitt pr mnd Endret 17. august 2018 av Rotemor 5
Brøleapen Skrevet 17. august 2018 #11 Skrevet 17. august 2018 15 minutter siden, Rotemor skrev: Jeg har også samme type utstyr, men havner langt under ditt budsjett likevel. Jeg har tre barn og ikke engang tilsammrnen har de noen gang kostet så mye i gj.snitt pr mnd Ok, men da er du sikkert flinkere til å handle enn meg, eller kjøper utstyr av annen kvalitet. Det er så enkelt at vi har råd til det, og jeg ønsker å prioritere god kvalitet på f.eks yttertøy. Jeg syns ikke det er et overforbruk. Og for den saks skyld, så velger jeg å gi bort alt som ikke er utslitt til en veldedig organisasjon, så da er det også andre som får glede av det. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #12 Skrevet 17. august 2018 2 minutter siden, Brøleapen skrev: Ok, men da er du sikkert flinkere til å handle enn meg, eller kjøper utstyr av annen kvalitet. Det er så enkelt at vi har råd til det, og jeg ønsker å prioritere god kvalitet på f.eks yttertøy. Jeg syns ikke det er et overforbruk. Og for den saks skyld, så velger jeg å gi bort alt som ikke er utslitt til en veldedig organisasjon, så da er det også andre som får glede av det. Overforbruk er det likevel, selv om økonomien tillater å ha veldig mange sett yttertøy så er teknisk tøy en miljøversting. Anonymkode: 56232...a57 6
Rotemor Skrevet 17. august 2018 #13 Skrevet 17. august 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Overforbruk er det likevel, selv om økonomien tillater å ha veldig mange sett yttertøy så er teknisk tøy en miljøversting. Anonymkode: 56232...a57 Signerer denne selv om vi også kjøper kvalitetstøy og teknisk tøy.
Brøleapen Skrevet 17. august 2018 #14 Skrevet 17. august 2018 6 minutter siden, Rotemor skrev: Signerer denne selv om vi også kjøper kvalitetstøy og teknisk tøy. Og hva dere tenker om det skulle være viktig for meg på hvilken måte? Jeg svarte i utgangspunktet på hvor mye vi bruker i snitt, og det er vel det som er tema for tråden, ikke mitt eventuelle overforbruk? 1
Arkana Skrevet 17. august 2018 #15 Skrevet 17. august 2018 (endret) Jeg vet ikke helt, tipper 5-7000 i året. Vi har aldri vært i nærheten av pengebruken skissert over her, selv om vi har råd til det og selv om vi kjøper kvalitetsklær. Ingen av barna har noen gang trengt to sett yttertøy. Klærne går de jo hjem i hver dag og de tørker til neste dag. Endret 17. august 2018 av Arkana 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #16 Skrevet 17. august 2018 Før brukte vi ca. 3000,- i måneden til et barn (barnehagealder) Nå har vi to barn og bruker noe mindre enn dette, tror jeg (men jeg kan ta feil) Men da har vi dobbelt opp av alt av utetøy siden et sett av alt pluss sko står i barnehagen. Når barna blir skolebarn så tar de vel tøyet med seg hjem etter skolen (?) og de vokser kanskje ikke like raskt (?) Anonymkode: a72de...254
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #17 Skrevet 17. august 2018 Ila 1 år kan vi nok helt sikkert komme opp i en 5-6000,-. Nå er det heldigvis sånn at mye av det tøyet vi har investert i kan gå videre til nestemann som er 2 år yngre og født på samme årstid. Noe blir utslitt, men masse er nesten ikke brukt. Barna skal ha pentøy, pensko, turtøy, tursko, regntøy, støvler, vintertøy, vintersko, skisko, joggesko, sandaler og så videre. Barnet mitt går også på en aktivitet som krever en spesiell treningsdrakt. Vokser de fort en periode må de ha f.eks. 2 par sandaler på 1 sesong. Nå er det sånn at mine barn ikke akkurat er i manko på klær, men de elsker å være ute og da må vi også ha såpass greit utstyr at de ikke fryser. Vil legge til at hverken besteforeldre eller andre gir klær i gaver. Jeg handler også nesten utelukkende på salg. Anonymkode: 48970...386
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #18 Skrevet 17. august 2018 Vi arver alt dyrt, og det meste av billig. Får også dyre ting i gave (bunad, vinterjakker) +hm-kjoler og pysjamaser etc. Vi har god råd. Så av og til et skopar, støvler, en regnjakke, noe de trenger. Undertøy og strømpebukser. Vil tro jeg bruker noen hundrelapper,- i mnd. Av og til slårvi jo til med noe, men det er gjerne på salg det óg. Anonymkode: 0eadf...e2f 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #19 Skrevet 17. august 2018 Kun klær og sko? Kanskje 5-7000 pr år, pr barn. Med idrettsutstyr kan jeg legge på 4000 til på den ene. Anonymkode: 14d52...bbc 1
Rotemor Skrevet 17. august 2018 #20 Skrevet 17. august 2018 55 minutter siden, Brøleapen skrev: Og hva dere tenker om det skulle være viktig for meg på hvilken måte? Jeg svarte i utgangspunktet på hvor mye vi bruker i snitt, og det er vel det som er tema for tråden, ikke mitt eventuelle overforbruk? Jeg mente ikke å angripe, men jeg forsto Hi som et spørsmål om hva som var vanlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå