Gå til innhold

Hva tenker dere om ei på 30+ som jobber i kafe, bensinstasjon o.l?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er ikke dømming fra min side.
Folk som jobber på restaurant, kafe, kaffebar, klesbutikk, matbutikk, ja alt sånn når de er godt voksne. Lurer nå i disse prestigedager. 
Tenker du at de er lite spennende? har lave ambisjoner? 
jeg kjenner folk i disse yrkene som er fornøyd med livet sitt.

Anonymkode: 81ddc...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker at de sikkert kan være like så lykkelige og fornøyde som meg, men at livet deres fort kan bli usikkert og et ork på en måte jeg heldigvis er forskånet for i større grad, ved at de mister jobben, får fysiske plager som hindrer dem i å jobbe osv.

Endret av Veneke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tenker ikke noe som helst. Håper folk har en jobb de trives i.

Anonymkode: 385b5...30a

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb er jobb,så lenge man overlever på lønningen og har en jobb man liker så har ikke det noe å si hva jobben går ut på

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Jeg tenker at de kan være minst like spennende som folk som er strevere...Folk som tar master bare for å ta master, er det mange av for å si det sånn. Folk som gjør det de ønsker, om det er å jobbe på kafe, bensinstasjon eller andre yrker høyere oppe på rangstigen fordi de ønsker det ( ikke pga prestisje til sistnevte her, men av grunnleggende interesse ) har jeg respekt for. Det finnes også endel skuespillere, kunstnere, musikere som har slike strøjobber ved siden av i voksen alder ved siden av det kunstneriske de driver med. 

Alle mennesker har sin historie, og jeg finner det ofte mer fascinerende med de som tør å gå sine veier utenom de som gjør noe de tror samfunnet/foreldre/omgangskrets forventer av dem, gjerne disse "streverne", som kanskje tar lange utdannelser de egentlig ikke har egeninteresse i engang, men gjør pga status...

Anonymkode: 9818b...402

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 35, har ikke utdanning utover videregående skole og har bl.a. jobbet i butikk og som servitør. De siste årene har jeg jobbet på lager. Jeg bryr meg ikke om hva folk tenker om jobben min. Nei, det er ikke verdens mest spennende jobb og prestisjefylt er det absolutt ikke, men jeg trives på jobb. Arbeidsmiljøet er godt og jeg tjener helt greit på en jobb jeg kan legge fra meg når jeg er ferdig for dagen. Misunner ikke vennene mine som har jobber de aldri kan legge helt fra seg, fordi de må være tilgjengelige på mail og telefon også når de ikke er på kontoret. 

Jobb er jobb og det viktigste er at folk tjener til livets opphold og trives synes jeg. 

Anonymkode: b6829...ecd

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke. Jeg tenker at de kan være minst like spennende som folk som er strevere...Folk som tar master bare for å ta master, er det mange av for å si det sånn. Folk som gjør det de ønsker, om det er å jobbe på kafe, bensinstasjon eller andre yrker høyere oppe på rangstigen fordi de ønsker det ( ikke pga prestisje til sistnevte her, men av grunnleggende interesse ) har jeg respekt for. Det finnes også endel skuespillere, kunstnere, musikere som har slike strøjobber ved siden av i voksen alder ved siden av det kunstneriske de driver med. 

Alle mennesker har sin historie, og jeg finner det ofte mer fascinerende med de som tør å gå sine veier utenom de som gjør noe de tror samfunnet/foreldre/omgangskrets forventer av dem, gjerne disse "streverne", som kanskje tar lange utdannelser de egentlig ikke har egeninteresse i engang, men gjør pga status...

Anonymkode: 9818b...402

Takk for svar. Jeg må bare svare, for det har blitt tatt opp på kg om folk som "går egne veier" og folk som gjør "det samfunnet forventer". Da kommer det ofte småsure svar om at "du må nok akseptere at du er som de fleste av oss og ta en vanlig jobb, slik som de fleste må!" ikke det at de nødvendigvis skal bli kjendiser, men jeg føler det er en del jantelov med i bildet der.
Og "du er ikke så spesiell som du tror du er" uten at ts har skrevet at hn er spesiell da. hva er det disse kommentarene kommer av tror du?

Anonymkode: 81ddc...57e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sportsbabe skrev:

Tenker det er tarvelig og at vedkommende aldri klarte å fullføre noen utdanning.

tarvelig....?

Anonymkode: 81ddc...57e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

tarvelig....?

Anonymkode: 81ddc...57e

Det betyr stakkarslig eller smålig. Er et helt vanlig ord, står i ordboka.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fantastisk, og bøyer meg i støvet!  

Selv tror jeg at jeg dessverre hadde vært misfornøyd med en slik hverdag (jeg jobber deltid ved siden av studiet og kan ikke si jeg elsker butikkjobben), og det gjør meg derfor så imponert over de som står på og smiler hver dag i det som kanskje regnes som mindre «prestisjesterke» yrker. 

Noen av de mest hardtarbeidende og gode menneskene jeg kjenner er vaskehjelp, lagerrydder, etc. De som ser ned på mennesker med slike yrker burde skamme seg. Jobb er jobb, og alle i samfunnet er like viktige! All respekt til de som heller tar en lavtlønnet jobb enn å ikke jobbe i det hele tatt. 

Anonymkode: 87e79...c30

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sportsbabe skrev:

Tenker det er tarvelig og at vedkommende aldri klarte å fullføre noen utdanning.

Ikke alle ønsker høyere utdanning, jeg synes du skal sette pris på at noen er villige til å servere deg på restaurant, eller scanne butikkvarene dine.

Om alle hadde tatt mastergrad så måtte du plutselig hatt en bachelor for å i det hele tatt få jobbe deltid i butikk, kanskje vi skal sette litt pris på at ikke alle er like.

Anonymkode: 87e79...c30

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg må bare svare, for det har blitt tatt opp på kg om folk som "går egne veier" og folk som gjør "det samfunnet forventer". Da kommer det ofte småsure svar om at "du må nok akseptere at du er som de fleste av oss og ta en vanlig jobb, slik som de fleste må!" ikke det at de nødvendigvis skal bli kjendiser, men jeg føler det er en del jantelov med i bildet der.
Og "du er ikke så spesiell som du tror du er" uten at ts har skrevet at hn er spesiell da. hva er det disse kommentarene kommer av tror du?

Anonymkode: 81ddc...57e

Jeg vet ikke hvilke kommentarer du sikter til, men hvis noen kritiserer at noen har egne ambisjoner, forteller det vel mer om dem, at de overfører sine komplekser på de som ser utenfor boksen kanskje. Alle bør ha mer tro på seg selv, at vi alle er unike på hver våre måter. Det er ikke alle som ønsker å ta høyere utdanning, da må man ha respekt for det. Tror det viktigste man kan gjøre, er å følge hjertet sitt.

Anonymkode: 9818b...402

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Sportsbabe skrev:

Tenker det er tarvelig og at vedkommende aldri klarte å fullføre noen utdanning.

Hvorfor skal alle ta høyere utdanning hvis de ikke ønsker det? Det er mange idag som tar høyere utdanning, men de får aldri brukt den. Finnes også en haug som egentlig ikke har noen interesser i den høyere utdanningen de tar, men de bare tar den for å ta den...kanskje samme holdning som deg? Fordi det liksom er forventet av samfunnet...

Anonymkode: 9818b...402

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes de er heldige de som finner en jobb og slår seg til ro med den. I yrker med høyere utdannelse er det ofte mye mas om videreutvikling både faglig og personlig. Jeg har selv ett slikt yrke og skulle gjerne byttet i en «enklere» jobb på bensinstasjonen hvis bare beina kunne bære meg en hel dag. 

Anonymkode: 79681...901

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange i slike jobber, som er på min alder (30-åra), og som oftest har de mange forskjellige grunner! Av de jeg har hørt: 

- "Jobb er jobb", der de er åpne om at de ikke bryr seg om hva de gjør, så lenge de får lønn for det. 

- Låst til en by. De har hus, osv. og føler seg litt låst til byen der de bor. 

- Usikkerhet på hva de vil gjøre framover. Kjenner de som har lyst å ta en utdannelse, men er svært usikre på hva og hvor. Plutselig har det gått 10 år, og de vet forsatt ikke hva de vil gjøre. 

- Trives der de bor, men det finnes ikke andre jobber. Dette er største argumentet jeg har møtt på, fra hjembyen min. Folk har etablert seg, liker plassen, har venner og nettverk der, men finner ikke andre jobber pga. manglende utdannelse. 

Jeg ser ikke ned på noen som jobber, ei heller de over 30 i slike jobber. Det finnes sikkert enda flere grunner! 

Anonymkode: 06a3f...aa7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være helt ærlig så tenker jeg negativt om dem som tenker negativt om ei på 30+ som jobber i kafe, bensinstasjon o.lign.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobb er da jobb. Bedre for kroppen å jobbe på butikk enn på sykehus f.eks, lønna er jo helt gjennomsnittlig + at de mest sannsynlig slipper å betale ned studielån. Tenker at folk må gjøre det de syntes er greit, jobb er jobb - privatlivet, familie og kjærlighet i livet som er viktig. 

 

Tenker dog mitt om folk som snakker ned om andres yrker, eller syntes "synd" på andre pga en vanlig butikkjobb liksom. Slike folk må ha et ganske trist liv.

Anonymkode: f7a3a...1e8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...