Gå til innhold

Burde jeg gi gave selv om jeg ikke er bedt i bryllupet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En kollega skal gifte seg, vi har kjent hverandre i over ti år. Vi har vært sammen litt på privaten også, men vi er ikke nære venninner. 

De skal ha et lite bryllup med bare de nærmeste, så jeg er ikke forundret eller fornærmet over at jeg ikke er bedt, bare så det er sagt. 

Jeg hadde tenkt å dra i kirken og se på de, men har en annen avtale så det passer ikke likevel. 

Burde jeg gi en gave uansett? Blir litt i tvil om hva som er vanlig å gjøre. 

Anonymkode: c1093...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss er det vanlig med en liten innsamling på arbeidsplassen til gave. Men en liten oppmerksomhet er alltid hyggelig, når man er i tvil om man bør gi en gave, er det aldri feil å gi en syns jeg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort det :) Du må på ingen måte, men om du ønsker er det heller ikke unaturlig. 

For øvrig har vi på min arbeidsplass alltid gått sammen om en oppmerksomhet ved sånne anledninger, du kan jo høre om de andre kollegene dine er interessert i å være med på noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke kollegene går sammen om felles gave (er ikke det egentlig litt vanlig?), ville jeg gitt egen gave til de. 

Anonymkode: 3b9fc...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange arbeidsplasser har innsamling og gir fellesgave når noen gifter seg, men hvis dette ikke er tilfelle ville jeg i alle fall gitt en oppmerksomhet selv, når det er en god og nær kollega. Det bør ikke være FOR mye, for da blir det nesten flaut for mottakeren, men en vinflaske, blomster eller noe annet i størrelsesorden 250-ish er helt fint.

Oj: mange har skrevet det samme som meg mens jeg sitter her og skriver sakte ;) :fnise:

Endret av Ullvott
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så en blomst eller vin er passelig gave? Takk for forslag. 

Siden jeg er bortreist på dagen så kan jeg kanskje bestille en blomst. 

TS

Anonymkode: c1093...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid gjort det til kolleger, naboer og nære bekjente, men etter å ha lest her inne har jeg lært at det ikke er ønskelig, og har bestemt meg for å slutte med det.

Jeg forstår argumentene med at de ikke vil ha masse unyttige "billige" ting som tar opp skapplass.

Anonymkode: 49d30...d61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid gjort det til kolleger, naboer og nære bekjente, men etter å ha lest her inne har jeg lært at det ikke er ønskelig, og har bestemt meg for å slutte med det.

Jeg forstår argumentene med at de ikke vil ha masse unyttige "billige" ting som tar opp skapplass.

Anonymkode: 49d30...d61

Nå håper jeg du tuller. Dette har jeg aldri lest. Og da jeg giftet meg selv satte jeg kjempestor pris på smågaver, det var så hyggelig. Det samme gjelder jo ved andre anledninger, bursdag, jul, vertinnegaver og lignende.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke kollegene går sammen om felles gave (er ikke det egentlig litt vanlig?), ville jeg gitt egen gave til de. 

Anonymkode: 3b9fc...d21

Det blir gitt gave fra jobben, men vi er en stor bedrft, så jeg synes det blir litt upersonlig. 

TS

Anonymkode: c1093...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lou Salome skrev:

Nå håper jeg du tuller. Dette har jeg aldri lest. Og da jeg giftet meg selv satte jeg kjempestor pris på smågaver, det var så hyggelig. Det samme gjelder jo ved andre anledninger, bursdag, jul, vertinnegaver og lignende.

Jeg tuller dessverre ikke.

Jeg er akkurat som deg, men måtte innse at den tradisjonen jeg alltid har ment var så hyggelig er gammeldags, utdatert, og har ikke en plass i dagens samfunn.

Jeg aksepterer det, og forstår til dels argumentene, men jeg synes likevel det er trist at det har blitt slik.

Anonymkode: 49d30...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tuller dessverre ikke.

Jeg er akkurat som deg, men måtte innse at den tradisjonen jeg alltid har ment var så hyggelig er gammeldags, utdatert, og har ikke en plass i dagens samfunn.

Jeg aksepterer det, og forstår til dels argumentene, men jeg synes likevel det er trist at det har blitt slik.

Anonymkode: 49d30...d61

Det er én person (ts i lenket tråd) som ikke ønsker det, og de fleste som svarer (og får 10 likes og lignende) skriver at de setter pris på det. Så hvordan du får det til å bli en trend i samfunnet eller gjelde for denne ts's kollega, det er en gåte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid gjort det til kolleger, naboer og nære bekjente, men etter å ha lest her inne har jeg lært at det ikke er ønskelig, og har bestemt meg for å slutte med det.

Jeg forstår argumentene med at de ikke vil ha masse unyttige "billige" ting som tar opp skapplass.

Anonymkode: 49d30...d61

Det er der spiselige/drikkelige gaver eller blomster kommer inn i bildet. Med mindre mottakerne er ekstremt kresne eller ekstremt allergiske, blir de både til glede og nytte, og er ikke «ræl» som fyller skapene unødvendig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 16.8.2018 den 12.32, AnonymBruker skrev:

En kollega skal gifte seg, vi har kjent hverandre i over ti år. Vi har vært sammen litt på privaten også, men vi er ikke nære venninner. 

De skal ha et lite bryllup med bare de nærmeste, så jeg er ikke forundret eller fornærmet over at jeg ikke er bedt, bare så det er sagt. 

Jeg hadde tenkt å dra i kirken og se på de, men har en annen avtale så det passer ikke likevel. 

Burde jeg gi en gave uansett? Blir litt i tvil om hva som er vanlig å gjøre. 

Anonymkode: c1093...99b

Jeg ville gitt en liten oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt en liten oppmerksomhet. Blomster er ok, men du kan også gi et gavekort på noe (alt fra interiør til kino).

Anonymkode: e61d8...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts her, jeg sendte blomster og det virker som om det ble satt pris på. Fikk hyggelig sms dagen etter og enda mer takk og en klem da jeg møtte henne senere. Glad jeg gjorde det. 

Anonymkode: c1093...99b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...