Gå til innhold

Noen med peiling på det å nærme seg hunder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

gjerne nervøse hunder, enmannshunder, aggressive hunder. Jeg driver ikke med det. Men hvordan funker det egentlig? Angriper hunder bare mennesker som viser redsel og nervøsitet og de som er slemme med seg? Eller kan de gå på en person er helt stille, ikke redd eller trugende også?
En Rottweiler som eksempel. Det er enmannshunder, vil denne se alle som inntrengere og prøve og angripe? Selv om personen som skal besøke eier ikke er truende? 

Anonymkode: 76be5...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

gjerne nervøse hunder, enmannshunder, aggressive hunder. Jeg driver ikke med det. Men hvordan funker det egentlig? Angriper hunder bare mennesker som viser redsel og nervøsitet og de som er slemme med seg? Eller kan de gå på en person er helt stille, ikke redd eller trugende også?
En Rottweiler som eksempel. Det er enmannshunder, vil denne se alle som inntrengere og prøve og angripe? Selv om personen som skal besøke eier ikke er truende? 

Anonymkode: 76be5...58c

Rottweiler biter i snitt ferre i året enn border collie og labrador. Jeg har stor familie og kun rottweilere, og jeg vil si disse er fantastiske familiehunder. 

 

Ang nervøse og aggressive hunder vil det komme ann på hunden hva den reagerer negativt på. En venninne av meg har en tispe som hater andre tisper. En annen bekjent har en hund som er redd menn med lue eller hodeplagg. Ingen av disse angriper utav det blå. Hunder som føler seg presset eller skremt kan alltid angripe, det vet man aldri. 

Anonymkode: 93897...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder er konfliktsky og nervøse hunder vil derfor som regel trekke seg unna mennesker hvis de kan. Samtidig har vi raser som er mer kjent for å være offensive (reagere med aggresjon hvis de føler seg truet) og raser som er mer defenisve (velger å trekke seg unna om de føler seg truet), men det er selvsagt også individuelle forskjeller.

Og om hunden velger å ty til aggresjon, så vil den ofte ty til mange signaler før den faktisk angriper i alvor - knurre, vise tenner, glefse, skinnangrep, snappe med overfladisk bitt... først når ingen av disse signalene blir respektert (eller de er trengt opp i et hjørne) så vil de ty til seriøst angrep. Men her er det selvsagt også unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2018 den 19.38, AnonymBruker skrev:

gjerne nervøse hunder, enmannshunder, aggressive hunder. Jeg driver ikke med det. Men hvordan funker det egentlig? Angriper hunder bare mennesker som viser redsel og nervøsitet og de som er slemme med seg? Eller kan de gå på en person er helt stille, ikke redd eller trugende også?
En Rottweiler som eksempel. Det er enmannshunder, vil denne se alle som inntrengere og prøve og angripe? Selv om personen som skal besøke eier ikke er truende? 

Anonymkode: 76be5...58c

Må man nærme seg slike hunder da? Kan man ikke bare holde avstand og la hunden ta kontakt hvis den vil?

Jeg har hatt en slik hund selv, og han foretrakk at fremmede holdt seg unna. Om vi fikk besøk, så var han enten på et annet rom eller i bånd ved meg i stua. 

Om han skulle bli kjent med noen, måtte vi gi han den tiden han trengte. Og han likte ikke at noen tok kontakt med han, hverken ved å gå fram mot han eller sette seg ned på huk. Mange sier at man skal sette seg ned på huk og se bort, når hunden er mistenksom mot fremmede, men det gjorde han enda mer mistenksom. Det syntes han var veldig rar oppførsel, og det reagerte han negativt på.

Det beste var å overse han helt, og la han bli vant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...