Gå til innhold

Jeg går faktisk ikke ned i vekt og jeg er så lei at jeg griner!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare tull. Kalorier det som betyr noe ved vektnedgang. Får du inn 2000 kcal og kroppen kun bruker 1500 så går man selvsagt opp i vekt. Og det samme motsatt vei.

Anonymkode: cdcd2...393

Ikke helt korrekt nei. Mye annet som spiller inn på vekta også. 

Anonymkode: 2084b...ff9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som blir feite av medisiner. De blir feite av større matinntak. Og det finnes ikke kalorier i hormoner.

En kalorier er jo en måleenhet, og den er akkurat lik på all mat. Det som skiller mat er antall kalorier per gram. Du kan legge på deg av å bare spise gulrøtter og gå ned ved å bare spise sjokolade. Det kommer kun av på mengden.

Anonymkode: 0e7c5...8d7

Det finnes ikke kalorier i hormoner, men slikt som fettlagring og forbrenning samt sult- og metthetsfølelse påvirkes og styres i stor grad av hormoner. Stresshormonet kortisol kan f.eks. føre til ustabilt blodsukker og økt fettlagring. Insulin kan også øke fettlagring, mens glukagon og adrenalin kan øke fettforbrenningen. Sult og metthetsfølelse styres av henholdsvis ghrelin og leptin.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Roci skrev:

Det finnes ikke kalorier i hormoner, men slikt som fettlagring og forbrenning samt sult- og metthetsfølelse påvirkes og styres i stor grad av hormoner. Stresshormonet kortisol kan f.eks. føre til ustabilt blodsukker og økt fettlagring. Insulin kan også øke fettlagring, mens glukagon og adrenalin kan øke fettforbrenningen. Sult og metthetsfølelse styres av henholdsvis ghrelin og leptin.

Men ikke noe av det du nevner lager fett. Kroppen produserer ikke fett ut av ingenting. For å gå opp i vekt må man først av alt få i seg det som evt blir til fett i kroppen. Dvs det handler om kalorier! 

Anonymkode: 0e7c5...8d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som blir feite av medisiner. De blir feite av større matinntak. Og det finnes ikke kalorier i hormoner.

En kalorier er jo en måleenhet, og den er akkurat lik på all mat. Det som skiller mat er antall kalorier per gram. Du kan legge på deg av å bare spise gulrøtter og gå ned ved å bare spise sjokolade. Det kommer kun av på mengden.

Anonymkode: 0e7c5...8d7

Den påstanden din er feil. Noen medisiner tukler med systemet i kroppen. Har hørt at f.eks antideprissiva har økt vekten til flere. Så finnes det også medisiner som får folk til å gå radikalt ned i vekt. Kjenner ei som var lenge på sterke smertestillende, hun raste ned i vekt. Nåå kommer vel du til å si at den første v ar fordi hun spiste mer, og den siste spiste for lite, men det er jo også noe av poenget mitt, at medisiner kan påvirke sultfølelse , pluss tukle med hormonene våre!

Derfor anbefaler jeg ts på det sterkeste til å unngå å begynne på det legemiddelet, men heller konsentrere seg om næriingsrik kost og bevegelse. 

Du leste tydeligvis ikke alt jeg skrev sist heller, for det var et mye mer nyansert svar til ts, enn ditt "referat" fra det. Kroppen er kompleks, og alt kan spille inn på vekta, også følelser.

Anonymkode: 280b9...138

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den påstanden din er feil. Noen medisiner tukler med systemet i kroppen. Har hørt at f.eks antideprissiva har økt vekten til flere. Så finnes det også medisiner som får folk til å gå radikalt ned i vekt. Kjenner ei som var lenge på sterke smertestillende, hun raste ned i vekt. Nåå kommer vel du til å si at den første v ar fordi hun spiste mer, og den siste spiste for lite, men det er jo også noe av poenget mitt, at medisiner kan påvirke sultfølelse , pluss tukle med hormonene våre!

Derfor anbefaler jeg ts på det sterkeste til å unngå å begynne på det legemiddelet, men heller konsentrere seg om næriingsrik kost og bevegelse. 

Du leste tydeligvis ikke alt jeg skrev sist heller, for det var et mye mer nyansert svar til ts, enn ditt "referat" fra det. Kroppen er kompleks, og alt kan spille inn på vekta, også følelser.

Anonymkode: 280b9...138

Dette er feil.Noen medisiner øker apettiten, det vil si man spiser mer og dermed legger på seg. Jeg går på en slik medisin. Er ikke medisinen som gjør deg tykk, men at du spiser mer pga økt apetitt.

Anonymkode: b2c1c...76a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen medisiner demper apettiten. Enda ikke pga medisinen man blir tynn, men at man spiser mindre.

Anonymkode: b2c1c...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feil.Noen medisiner øker apettiten, det vil si man spiser mer og dermed legger på seg. Jeg går på en slik medisin. Er ikke medisinen som gjør deg tykk, men at du spiser mer pga økt apetitt.

Anonymkode: b2c1c...76a

Det finnes også de medisiner som setter ned forbrenningen din fordi de fucker med hormonene dine. Jeg raste ned i vekt når jeg sluttet på p-pillene mine, til tross for at jeg spiste flere kalorier enn på mange år og beveget meg mindre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feil.Noen medisiner øker apettiten, det vil si man spiser mer og dermed legger på seg. Jeg går på en slik medisin. Er ikke medisinen som gjør deg tykk, men at du spiser mer pga økt apetitt.

Anonymkode: b2c1c...76a

Du leser fortsatt ikke det jeg skriver ser jeg...Dette skrev jeg også! Men, jeg skrev i tillegg at det ikke bare handler om det, men at medisiner kan påvirke sult/ikke sult var jeg inne på. Kjipt å argumentere med noen som aldri leser ordentlig det jeg fakstisk skriver!

Anonymkode: 280b9...138

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feil.Noen medisiner øker apettiten, det vil si man spiser mer og dermed legger på seg. Jeg går på en slik medisin. Er ikke medisinen som gjør deg tykk, men at du spiser mer pga økt apetitt.

Anonymkode: b2c1c...76a

Les ALT jeg skriver før du kommenterer!

JA, enkelte medisiner påvirker sult/ikke sult følelsen, men mange medisiner tukler også med hormoner, forbrenning, metabolismen i kroppen. 

Ta f.eks stoffskiftesykdommer, som er komplisert å behandle, fordi har du høyt stoffskifte har du ofte høy forbrenning, for høy forbrenning, og har man lavt stoffskifte er det det motsatte, og det å finne riktig dose medisiner til disse gruppene er svært vanskelig. 

Anonymkode: 280b9...138

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som blir feite av medisiner. De blir feite av større matinntak. Og det finnes ikke kalorier i hormoner.

En kalorier er jo en måleenhet, og den er akkurat lik på all mat. Det som skiller mat er antall kalorier per gram. Du kan legge på deg av å bare spise gulrøtter og gå ned ved å bare spise sjokolade. Det kommer kun av på mengden.

Anonymkode: 0e7c5...8d7

Helt feil og alt for enkel påstand. 

Hilsen naturlig slank hunkjønn ( bare for å ha nevnt det...)

Anonymkode: 280b9...138

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt feil og alt for enkel påstand. 

Hilsen naturlig slank hunkjønn ( bare for å ha nevnt det...)

Anonymkode: 280b9...138

Hvor mange kalorier er det i en gjennomsnittspille tenker du da?

Anonymkode: 0e7c5...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den påstanden din er feil. Noen medisiner tukler med systemet i kroppen. Har hørt at f.eks antideprissiva har økt vekten til flere. Så finnes det også medisiner som får folk til å gå radikalt ned i vekt. Kjenner ei som var lenge på sterke smertestillende, hun raste ned i vekt. Nåå kommer vel du til å si at den første v ar fordi hun spiste mer, og den siste spiste for lite, men det er jo også noe av poenget mitt, at medisiner kan påvirke sultfølelse , pluss tukle med hormonene våre!

Derfor anbefaler jeg ts på det sterkeste til å unngå å begynne på det legemiddelet, men heller konsentrere seg om næriingsrik kost og bevegelse. 

Du leste tydeligvis ikke alt jeg skrev sist heller, for det var et mye mer nyansert svar til ts, enn ditt "referat" fra det. Kroppen er kompleks, og alt kan spille inn på vekta, også følelser.

Anonymkode: 280b9...138

Ja,  nettopp 🤦‍♀️ Er f.eks antidepressiva det eneste du får i deg i løpet av en dag blir du ikke feit. Det er det maten som gjør! Hvor vanskelig er det å fatte?

Anonymkode: 0e7c5...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormoner kan påvirke hva kroppen gjør med maten vi spiser i tillegg til å regulere sult og metthetsfølelse og hunger på noe usunt. 

Eks nok T3 i kroppen gjør at kroppen forbrenner mer og utnytter maten vi spiser bedre. Reversert t3 holder på fettet så godt det kan. Eks vis du spiser 1500 kalorier kan en kropp i ubalanse holde på fettet. Man blir sliten, tregere og forbrenner samtidig mindre. Motsatt vil kroppen kunne forbrenne fortere samt gi mer energi. 

I tillegg, spiser man 1500 kalorier med usunn mat vil ikke kroppen kunne utnytte maten på samme måte som 1500 kalorier med sunn mat. I stede for å forbrenne det fortere, gi energi til kroppens ulike funksjoner, så vil man legge på seg og etterhvert mest sannsynlig bli syk og få mangler. 

Det er jo ikke sånn at man skiter ut 1500 eller 2500 kalorier. Men kroppen fordeler dette på ulike funksjoner, men gir man ikke kroppen den riktige næringen vil kaloriene bli overskudd, da de ikke kan fordeles (blant annet). Det er enklere for kroppen å forbrenne 1000 kalorier grønnsaker enn 1000 kalorier med godteri og fastfood. At kalorier forbrennes likt uansett hva det, stemmer ikke og begynner å bli en gammel mye. I tillegg fungerer kroppen ulikt, ulike tider på døgnet. 

Helt klart at forbrenningen er ulikt hos forskjellige mennesker. Fra 30 års alderen går forbrenningen ned pga hormoner. Hos menn er forbrenningen høyere (ingen pga hormonene hos en mann) og det finnes sykdommer og medisiner som senker forbrenningen. Mange kvinner går opp i vekt rett før mensen pga hormoner, tross de spiser det samme. Så at enkelt mennesker har lav forbrenning kommer ikke som en overraskelse. En kropp med mye muskler forbrenner fortere enn en med lite muskler. Enkelte mennesker kan spise langt over 2500 kalorier hver dag, ikke trene og fortsatt være slanke. 

Anonymkode: 2084b...ff9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hormoner kan påvirke hva kroppen gjør med maten vi spiser i tillegg til å regulere sult og metthetsfølelse og hunger på noe usunt. 

Eks nok T3 i kroppen gjør at kroppen forbrenner mer og utnytter maten vi spiser bedre. Reversert t3 holder på fettet så godt det kan. Eks vis du spiser 1500 kalorier kan en kropp i ubalanse holde på fettet. Man blir sliten, tregere og forbrenner samtidig mindre. Motsatt vil kroppen kunne forbrenne fortere samt gi mer energi. 

I tillegg, spiser man 1500 kalorier med usunn mat vil ikke kroppen kunne utnytte maten på samme måte som 1500 kalorier med sunn mat. I stede for å forbrenne det fortere, gi energi til kroppens ulike funksjoner, så vil man legge på seg og etterhvert mest sannsynlig bli syk og få mangler. 

Det er jo ikke sånn at man skiter ut 1500 eller 2500 kalorier. Men kroppen fordeler dette på ulike funksjoner, men gir man ikke kroppen den riktige næringen vil kaloriene bli overskudd, da de ikke kan fordeles (blant annet). Det er enklere for kroppen å forbrenne 1000 kalorier grønnsaker enn 1000 kalorier med godteri og fastfood. At kalorier forbrennes likt uansett hva det, stemmer ikke og begynner å bli en gammel mye. I tillegg fungerer kroppen ulikt, ulike tider på døgnet. 

Helt klart at forbrenningen er ulikt hos forskjellige mennesker. Fra 30 års alderen går forbrenningen ned pga hormoner. Hos menn er forbrenningen høyere (ingen pga hormonene hos en mann) og det finnes sykdommer og medisiner som senker forbrenningen. Mange kvinner går opp i vekt rett før mensen pga hormoner, tross de spiser det samme. Så at enkelt mennesker har lav forbrenning kommer ikke som en overraskelse. En kropp med mye muskler forbrenner fortere enn en med lite muskler. Enkelte mennesker kan spise langt over 2500 kalorier hver dag, ikke trene og fortsatt være slanke. 

Anonymkode: 2084b...ff9

Signerer! Det er akkurat dette jeg har prøvd å få frem i tråden. At man er forskjellig, at hormoner og annet påvirker kroppens forbrenning, at en kalori på en matvare kan ikke sammenlignes kalorimessig med en annen matvare, for de forbrenner ulikt pga helheten i den forskjellige maten, og at man forbrenner ulikt.

Nå har jeg aldri gått på medisiner, men vet at de kan påvirke hormoner og forbrenning. Ikke bare fordi de øker/minsker matlyst, men at de påvirker hormoner og metabolismen som styrer forbrenning.

 

Anonymkode: 280b9...138

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange kalorier er det i en gjennomsnittspille tenker du da?

Anonymkode: 0e7c5...8d7

Du kan ikke regne det ut sånn. Jeg går ikke på medisiner, jeg bare vet at det kan påvirke hormoner og forbrenningen. Ikke nødvendigvis fordi de påvirker sult/metthetsfølelsen, men de kan f.eks spolere de naturlige prosesser i kroppen, som igjen kan påvirke forbrenning og vekt. F.eks p piller, som en annen her  tidligere var inne på.

AnonymBrukerff9 beskrev dette veldig bra, at en kalori ikke trenge rå være det samme som en annen kalori. Å spise samme kalorimengde sjokolade som f.eks grønnsaker, vil ikke gi samme utslag på forbrenningen, fordi de forbrennes ulikt!

Anonymkode: 280b9...138

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det går bra med deg ts, og at du kutter ut det legemiddelet, men har fokus på god næringsrik mat og regelmessig bevegelse.

Anonymkode: 280b9...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 8/17/2018 at 9:07 AM, AnonymBruker said:

Bare tull. Kalorier det som betyr noe ved vektnedgang. Får du inn 2000 kcal og kroppen kun bruker 1500 så går man selvsagt opp i vekt. Og det samme motsatt vei.

Anonymkode: cdcd2...393

Folk som kjenner meg her inne og har lest hva jeg har skrevet om dette tidligere, vet jeg kan gi svært detaljerte beskrivelser for hva som egentlig styrer vektreguleringen. Jeg utfordrer deg til å finne noen kilder som sier det motsatte...ingen har funnet det til nå..men kanskje du klarer det hvem vet?  Skal likevel gi en kort introduksjon som forhåpentligvis du\dere kan lære noe av, ikke vet jeg :) 

Kalorier stammer fra ernæringsemnene fett 1g=9kcal), proteiner (1g=4kcal)  og karbohydrater (1g=kcal). Det er likevel bare andelen kalorier som stammer fra karbohydratene som det gjelder å ha kontroll på når det gjelder å styre egen fett% via kostholdet. Kanskje enda viktigere enn selve andelen karbohydrater er dets sammensetning. Her snakker vi hvilken type karbohydrater det er (mono, dia og polysakkarider). Typen avgjør hvilken blodsukker profil karbohydratene du spiser innehar. 
Det er blodsukker profilen på karbohydratene som indirekte avgjør fettsyresyntesen i kroppen din til enhver tid og i timene fremover. Desto raskere blodsukkeret ditt stiger etter et måltid desto større utskillelse av hormonet insulin skjer som følge av det. Det er dette hormonet som er nøkkelen mellom næringen og cellene dine. Det er derfor type 1 diabetikere dør av sult etter noen uker uten tilførselen av dette hormonet.  Du kan spise og drikke så mye man orker men det vil ikke bli tatt opp i kroppen uten tilstedeværelsen av dette hormonet. Tilstedeværelsen av dette hormonet signaliserer at cellene (inkl fettcellene) skal åpne seg for å ta imot næring. Mengden insulin til enhver tid styrer dermed hvor aktiv fettlagringen skal være\igangsettes.  

Typen karbohydrater som mono og diasakkarider løses lett opp og får dermed blodsukkeret til å stige innen raskt tid. Noe som fører til en stor mengde insulin blir frigjort i kroppen din og setter fettcellene i lagringsmodus for de neste timene.

For å gi deg et praktisk eksempel så kan du sjekke dette på matvaretabellen for rå banan:
http://www.matvaretabellen.no/banan-raa-06.525

Karbohydrat
18,1 g
Stivelse
4,4 g
Mono- og disakkarider
13,9 g
Sukker, tilsatt
0

g

Stivelse er en type karbohydrat som kalles polysakkarid. Noe som betyr det tar noe tid å løse den opp, og gir en lavere blodsukker respons. Likevel ser vi mengden en rå banan inneholder mest av er Mono- og disakkarider. Det er herfra banan har sitt fortjente rykte for å gi rask energi, ettersom mono og dia er en type karbohydrater som raskt brytes ned og dermed gir blodsukkeret et raskt oppsving med påfølgende insulin respons. 

Så totalt sett så gir den råe banen i eksempelet 83 kcal. Hvorav disse så vil 72 (18 * 4) kcal komme fra karbohydratene.
Resten kommer fra fett og protein ved å regne på samme måte. However mengden sier ingenting om hvilken type og hvor mange av hver type disse karbohydratene stammer fra. Noe som er helt avgjørende for å forstå hvilken innvirkning mengden vil ha på blodsukkeret og fettlagrings prosessen i kroppen din. 

Så hvis man skal sidestille 2 måltider. Hvor begge måltidene netto innehar en ernæringsverdi på 2000 kcal hver. Så er det andelen karbohydrater som hvert av måltidene representerer som man må se på. Samtidig som man må se nærmere på hvilke typer karbohydrater de består av. Da begynner du kanskje å forstå hvorfor man ikke kan si at man går opp i vekt ved å spise 2000 kcal og kun forbruke 1500 kcal? 

2-stk måltid kan fint bestå av 2000 kcal hver...men hvis det ene innehar 70% karbohydrater mens det andre består kun av 30% så vil effekten være veldig annerledes. Særlig når man nå forstå hva som faktisk bestemmer fettlagrings prosessen og aktiviteten i kroppen. Selv om disse måltidene vil ha samme mengde karbohydrater %`messig så er det typen karbohydrater som da vil avgjøre. Det har stor innvirkning på fettlagringsprosessen om en gitt mengde insulin frigjøres på 10min eller over 2-3 timer gradvis. Det er det typen karbohydrat som bestemmer. 

Et annet viktig aspekt som spiller inn individuell insulin sensivitet. Noe som betyr at mye aktivitet iforkant av et karbohydratrikt måltid, vil bidra til at en mindre mengde insulin frigjøres\er nødvendig pr gram karbo. Ettersom kroppen er mer sensitiv ovenfor hormonet. Dette er særlig noe type 1 diabetikere kan mye om ettersom de må regulere egne doseringer etter nettopp dette. 
Så hvor mye du fett du måtte forbrenne iløpet av en lang gåtur f.eks er nødvendigvis ikke halve gevinsten engang....en større del av gevinsten vil være den forbedra insulin sensiviteten de neste 24timene du vil ha som følge av mye aktivitet. 

Dette er i korte trekk hvordan det fungerer :) og slik jeg underbygger hvorfor jeg kan se du ikke helt har forstått dette. Du må nok begynne å revurdere litt hvordan du ser dette med vektregulering og kalorier :) vel forhåpentligvis for din\deres egen del. 
 

Jeg vet av erfaring at det kommer mange kommentarer om alt jeg sier er feil osv osv ...er helt greit det men gi gjerne noen kildehenvisninger som sier noe annet. Som evt da også underbygger deres egen forståelse...ellers blir det ikke noe jeg kommer til å svare videre på :) alle som har satt seg noe inn i ernæringslære vil si at dette er ganske basic. Det er utfra denne forståelsen behandlingen av sykdommer som f.eks diabetes eksisterer.  Men innlegget bør i den minste gi en forståelse av at man kan ikke blindt telle kalorier på den måten som AB cdcd2...393 gjorde her :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...