Gå til innhold

Førerkort for kun automatgir - erfaringer?


Anonym321!

Anbefalte innlegg

42 minutter siden, TMB said:

Poenget er vel at man aldri kan vite hvilke situasjoner som man vil havne i senere i livet... 

Enig,

så hun bør ta manuell og bruke 15-20.000kr ekstra på førerkort,

for tenk om hun en dag må leie bil med automatgir, og hun er heeeelt alene!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anbefaler alle som kan å prøve seg på manuelt gir før de tar avgjørelsen.
Hvis de klarer manuell giring, noe de aller fleste gjør uten problemer, står de friere til å kjøre alle type biler når den dagen kommer.

Men jeg kjenner noen som blir så stresset og ukonsentrerte av giringen, at de blir direkte trafikkfarlige ved å kjøre bil med manuelt gir.
Det utelukker ikke at de fleste av disse kan være gode sjåfører med automatgir, og for disse er det bedre med automatlappen, enn ikke førerkort i det hele tatt.

Hva som er best kommer derfor an på personen, konsentrasjon og koordineringsevne.

Anonymkode: 35cb6...c46

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Takk for delte erfaringer og synspunkter! 😊

Jeg sliter veldig med konsentrasjonen og når jeg hadde kjøretimer for 3 år siden brukte jeg mye tid på å se etter om jeg giret rett og mistet fokus på veien. Jeg ble veldig stresset av dette og nesten redd for å kjøre bil. Veldig stresselement for meg selv om det gikk litt bedre etterhvert. Derfor vurderer jeg sterkt å gå for førerkort for automat, da jeg vet at veien til et førerkort for bil er lettere om jeg velger kun for automat. Per dags dato har jeg ingen jobb hvor jeg er avhengig av bil, da vi har bussmuligheter rett utenfor døra som jeg benytter meg av om jeg må. Men ønsker som sagt å kunne ha muligheten til å kjøre bil i hverdagen når jeg skal ut på noe, når vi er på bilreise eller generelt når man kommer i en situasjon hvor du må kjøre selv.

 

Har muligheten til å øvelseskjøre med samboer og andre. Men de har alle automat. Blir nok å sjekke opp litt rundt på de trafikkskolene her, høre litt med de folka 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lappen for manuelt gir men hadde neppe brydd meg med dette om jeg skulle ta lappen i dag. Ca. 2/3 av nybilsalget er elbiler eller hybrider, og av resten er det bare noen kjipe småbiler av billigste type som leveres i særlige mengder med manuelt gir. Det blir mao. færre og færre som har tilgang på bil med manuelt gir for øvelseskjøring.

I løpet av snart 30 år med lappen har jeg kjørt leiebil tre ganger, og jeg har ikke en jobb der vi kjører bil. Dette varierer selvsagt fra person til person, men man vet vel greit selv om kjøring av leiebiler eller arbeidsbil er en aktuell problemstilling. 

Sist jeg kjørte bil med manuelt gir er vel over 15 år siden om jeg husker korrekt. Og jeg kjører omkring 30.000km i året.

Anonymkode: a0ebf...a11

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har lappen for manuelt gir men hadde neppe brydd meg med dette om jeg skulle ta lappen i dag. Ca. 2/3 av nybilsalget er elbiler eller hybrider, og av resten er det bare noen kjipe småbiler av billigste type som leveres i særlige mengder med manuelt gir. Det blir mao. færre og færre som har tilgang på bil med manuelt gir for øvelseskjøring.

I løpet av snart 30 år med lappen har jeg kjørt leiebil tre ganger, og jeg har ikke en jobb der vi kjører bil. Dette varierer selvsagt fra person til person, men man vet vel greit selv om kjøring av leiebiler eller arbeidsbil er en aktuell problemstilling. 

Sist jeg kjørte bil med manuelt gir er vel over 15 år siden om jeg husker korrekt. Og jeg kjører omkring 30.000km i året.

Anonymkode: a0ebf...a11

Enig,

folk som anbefaler kvinner som:

1. Har prøvd å kjøre manuell, men opplever det som meget utfordrende og stressende.

2. Ikke har mulighet til å øvelseskjøre med manuell privat.

3. Skal bare ha bil for personfrakt en gang i blant med sitt private kjøretøy.

Men fortsatt anbefaler å ta manuelt gir,

skjønner nok ikke helt hva dette handler om, eller klarer ikke se situasjon eller gi tilråding i forhold til vedkommendes behov.

Tipper dette er folk, som kommer fra familier der stort sett kjører kjøretøy av eldre årgang, hva nå enn grunnen er.

Er sikkert familier der samboer, foreldre, søsken, besteforeldre etc alle fortsatt kjører manuelt gir,

men det er også familier der manuelt er helt faset ut.

Idioti å fortsatt da anbefale manuelt gir.

 

TS: Jeg anbefaler deg, å ta et time på trafikkskole med manuelt gir,

så en time med automat,

så kan du bestemme deg :hug:

Endret av puppi
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har førerkort på manuell, sånn var det jo for 20 år siden. Men de siste 12 årene, har jeg kun kjørt automat, og ikke søren om jeg kjører manuell igjen. Man får leie automat både her i Norge, og i de landene jeg har vært i. Ellers kan man de fleste steder ta tog, buss, trikk. 

Og siden det er 12 år siden jeg har kjørt manuell, så tørr jeg ikke å kjøre manuell lenger, da måtte jeg fått en øvelse skjøring time, for å bli vant til å gire igjen.

Anonymkode: 4a5cc...345

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, puppi skrev:

Enig,

så hun bør ta manuell og bruke 15-20.000kr ekstra på førerkort,

for tenk om hun en dag må leie bil med automatgir, og hun er heeeelt alene!!!

Folk får selvfølgelig gjøre hva de ønsker og prioritere slik de vil, men når TS faktisk spør, så svarer vi jo med bakgrunn i våre egne erfaringer, og for min del er den at det hadde vært betydelig vanskeligere å lappen kun for automati i flere situasjoner. Alt fra leiebil, til lånebil etc. Det er ikke alltid man kan velge, f. eks. hvis man skal leie bil, og det er lite utvalg igjen, eller man skal disponere en bil fra arbeidsgiver og der arbeidsgiver kun har manuelle kjøretøy. Selv om man kanskje bruker litt mer på lappen når man tar det for manuelt gir også, så vil det for mange vise seg å være en god investering siden man ikke har oversikt over alle fremtidige behov. 

Anonymkode: fb4ac...dd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unngår å ansette folk som kun har lappen på automat. Ikke fordi man trenger lappen for å jobbe hos oss, men fordi det gir inntrykk av en person som velger de letteste løsningene.

Anonymkode: b7e44...469

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg unngår å ansette folk som kun har lappen på automat. Ikke fordi man trenger lappen for å jobbe hos oss, men fordi det gir inntrykk av en person som velger de letteste løsningene.

Anonymkode: b7e44...469

Wow 😂 Dette er vel tull? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det at dersom det å gire er en ting som stjeler så mye kognitiv kapasitet så har du egentlig ikke noe å gjøre i trafikken selv med automatgir, for hvordan skal du da evne å prestere i en kritisk situasjon?

Ikke gjør deg selv en bjørnetjeneste, ta førerkort på manuelt gir. Jeg er så lei av å møte på mennesker ifm jobben min som ikke kan kjøre fordi bilen har manuelt gir. Det å lære seg å kjøre med manuelt gir også en langt bedre forståelse av både bilen og trafikkavvikling.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2018 den 6.54, puppi skrev:

Enig,

så hun bør ta manuell og bruke 15-20.000kr ekstra på førerkort,

for tenk om hun en dag må leie bil med automatgir, og hun er heeeelt alene!!!

Hva er det du vaser om?

 

På 17.8.2018 den 9.42, AnonymBruker skrev:

Jeg har lappen for manuelt gir men hadde neppe brydd meg med dette om jeg skulle ta lappen i dag. Ca. 2/3 av nybilsalget er elbiler eller hybrider, og av resten er det bare noen kjipe småbiler av billigste type som leveres i særlige mengder med manuelt gir. Det blir mao. færre og færre som har tilgang på bil med manuelt gir for øvelseskjøring.

I løpet av snart 30 år med lappen har jeg kjørt leiebil tre ganger, og jeg har ikke en jobb der vi kjører bil. Dette varierer selvsagt fra person til person, men man vet vel greit selv om kjøring av leiebiler eller arbeidsbil er en aktuell problemstilling. 

Sist jeg kjørte bil med manuelt gir er vel over 15 år siden om jeg husker korrekt. Og jeg kjører omkring 30.000km i året.

Anonymkode: a0ebf...a11

Sist jeg kjørte bil med manuelt gir var i dag. Gjennom jobb. Kjedelig å ikke kunne jobbe fordi du ikke kan kjøre bil ordentlig? Jeg har vel kjørt 150000 km de siste tre årene. 2/3 av det er med manuelt. Bedrifter som leaser biler velger alltid billigste løsning, og det er en jalla-bil med manuelt gir.

Anonymkode: a4716...4b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har førerkort på manuelt gir, men har alltid hatet det og kjørt automat. Så brøt bilen min sammen, og vi måtte ha ny i en fei. Vi hadde akkurat tatt opp et stort huslån, så vi kunne ikke ha billån, og da ble det den første og beste stasjonsvogna vi fant. Med manuelt gir. Jeg har jo lappen, så det greier jeg jo. 

Dette er snart tre år siden. Jeg har prøvd flere ganger, men jeg blir stressa og rett og slett trafikkfarlig. Jeg tør ikke å kjøre bilen, og det føles som om jeg mistet lappen den dagen bilen min brøt sammen. Jeg kjører ikke bil lenger, og det går ut over både selvtillit og ikke minst det praktiske i hverdagen. 

Selvsagt kan man ta bare automatlappen. I hvor mange situasjoner i livet må man ha manuelt gir liksom? Med mindre man vil jobbe som pizzabud en periode eller reise med leiebil i Afrika bør det gå helt fint det. 

Anonymkode: 22338...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre man vil jobbe som pizzabud en periode eller reise med leiebil i Afrika bør det gå helt fint det. 

Vel, jeg jobber ikke som pizzabud og kjører likevel manuelt gir gjennom jobben konstant. Og jeg har fått leiebil med manuelt gir i alle land jeg har leid bil bortsett fra USA.

Du vet jo egentlig hvordan du skal gire, hvorfor tar du ikke med deg bilen til en svær plass og trener på giringen? 

Anonymkode: a4716...4b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unnskyld om jeg spør dumt nå, har sikkert ikke fått med meg alt. Er det slik at selv om man har førerkort for manuelt gir, må man ha ytterligere kjøretimer for å kjøre en bil med automatgir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts ta det som passer for ditt behov. Det er ikke verdens undergang hvis du skulle ha behov for manuell senere. 

Anonymkode: c4f71...7af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Arabella skrev:

Unnskyld om jeg spør dumt nå, har sikkert ikke fått med meg alt. Er det slik at selv om man har førerkort for manuelt gir, må man ha ytterligere kjøretimer for å kjøre en bil med automatgir?

Nei man må ikke det , men er du vant til manuell kan du begynne å lete etter clutchen og girspaken når du kjører automat. 

Anonymkode: c4f71...7af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 15.8.2018 den 13.13, Anonym321! skrev:

Hei! Er det noen som har tatt billappen for kun automatgir? Noen erfaringer her og er ikke det litt rimeligere enn å ta for manuelt gir?

Hadde noen kjøretimer for noen år siden og da strevde jeg litt med giring.. Jeg avbrøyt oppkjøringsplanen da det oppstod endring i livssituasjonen min, men er nå klar for å prøve på nytt! Busser når jeg har behov for det, så det er ikke noen krise. Men jeg ønsker å ha mulighet for å kunne kjøre bil, og kunne hjelpe til mer i framtiden når barnet mitt er større.

Ønsker å få tatt lappen fortest mulig og siden vi (samboer) har kjøpt en relativt ny automatgir-bil ser jeg ikke noe stor grunn for å ta lappen for manuelt. 

I tillegg tenker jeg at det er vel bedre å ha lappen for automat enn å ikke ha lappen i det hele tatt? 😊 Noen som fraråder det på det sterkeste? 😛

Du bruker ikke mye lenger tid på å få manuelt gir inn, med mindre du har en funksjonshemming som vanskeliggjør bruk av beina og eller girarmen. 

På sikt vil gjerne manuell gir forsvinne, men det går nok en del år før så er tilfellet. 

Ulempen med å bare ha førerkort for automat, er at du ikke har lov til å flytte en manuelt gir bil en cm. Skal du ha leiebil så er det gjerne vanskelig å få med automat. 

Jeg har kjørt opp med manuell bil, men har ikke på egenhånd kjørt manuell bil etterpå. Argumentet ditt om å spare tid, er ikke et godt nok argument for å velge automat i mine øyne, forid de fleste trenger trafikkerfaring og da må de kjøre uansett hvilken bil de kjører.

Anonymkode: 6b021...a80

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Arabella skrev:

Unnskyld om jeg spør dumt nå, har sikkert ikke fått med meg alt. Er det slik at selv om man har førerkort for manuelt gir, må man ha ytterligere kjøretimer for å kjøre en bil med automatgir?

Nei, har du førerkort for manuelt gir kan du kjøre biler med manuelt gir eller automatgir. Du har lov til begge deler og trenger ingen opplæring eller prøve for å gå over til automatgir.

Har du førerkort som begrenser seg til automatgir har du derimot ikke lov til å kjøre biler med manuelt gir. Da må du kjøre opp på nytt, med manuelt gir, for å få et førerkort som også gir rett til å kjøre biler med manuelt gir. Altså det de fleste av oss allerede har.

Hva trådstarter skal gjøre skal jeg ikke mene så mye om, det er jo ingen argumenter den ene eller andre veien som ikke allerede er nevnt. Jeg er glad jeg har tatt lappen med manuelt gir bare fordi jeg aldri trenger å tenke på dette, men jeg tror ikke det hadde vært så fryktelig brysomt å være begrenset til automatgir heller. Hvis det er tilstrekkelig vanskelig/distraherende for deg med giringen skjønner jeg godt om du nøyer deg med automat, selv om jeg personlig ikke opplevde giringen som noe hinder. Det er tross alt garantert folk som er uendelig mye mindre oppvakte enn deg som fint girer uten at det koster dem en kalori, så får du det først inn sitter det helt sikkert. Samtidig er det ingen som vet bedre enn deg selv hva slags kjøring du skal bedrive. Hvis du er trygg på at det ikke blir noe problem mht. leiebil, låning av bil e.l. er sikkert kun automat helt fint for deg, enten det å kunne kjøre manuelt også er "enda litt bedre" eller ikke.

Anonymkode: 7a2bf...d64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei man må ikke det , men er du vant til manuell kan du begynne å lete etter clutchen og girspaken når du kjører automat. 

Anonymkode: c4f71...7af

Du trenger ikke lete så lenge, på de aller fleste biler står den der fortsatt, i en eller annen form 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Arabella skrev:

Unnskyld om jeg spør dumt nå, har sikkert ikke fått med meg alt. Er det slik at selv om man har førerkort for manuelt gir, må man ha ytterligere kjøretimer for å kjøre en bil med automatgir?

Du kan gå fra manuelt gir til automat uten problem. Men kjører du opp med automat, så har du slik jeg skriver over ikke lov til å flytte en manuelt gir bil med koblingspedal så mye som en cm, uten ledsager. 

Tor du at du bare kan kjøre opp med en manuell bil etterpå eller senere, så må du tro omigjen. Fordi en kjøreskole skal låne deg bilen til oppkjøring, og det gjør ingen kjørelærer med respekt for eget yrke uten å se og oppleve at eleven kan behandle bilen før oppkjøring. 

Så derfor så santt eleven har føtter og armer i behold, og kan bruke disse, er min klare meni g og anbefaling til alle, kjør opp og få et førerkort uten begrensninger på at det bare er biler uten koblingspedal du har førerkort på. (For ordens skyld, jeg har ikke alle lemmer i 100 % brukbar stand.)

Anonymkode: 6b021...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...