AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #1 Skrevet 15. august 2018 Tror jeg tenker litt for mye her 😃 men lurer på når barna deres startet på barnehage? Og hvordan gikk det? Hørte mange ganger at barna blir ofte syke hvis de starter tidlig og mye alene, er det sant? Burde man vente til de er 2 år? har sønn på 8 måneder, jeg syns han er så liten å starte på barnehage når permisjonen er over. Jeg Jeg mulighet å være hjemme med han til han er 2 år, men på andre siden er jeg lei å være hjemme og har veldig lyst å jobbe. Del gjerne med erfaringene deres:) Anonymkode: c10b3...123
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #2 Skrevet 15. august 2018 Min var 15 mnd, det gikk over all forventning. Min var (og er) en fartsfylt og sosial type som elsket å være i barnehagen fra dag 1. Har du lyst og mulighet til å være hjemme, så kjør på. Evt ha deltidsplass og jobbe tilsvarende om du tenker det kan være ålreit for dere begge. Mye vil skje det neste halvåret, kanskje vil du til og med oppleve at gutten trenger mer action enn du har mulighet til - og da vil barnehage være fint. Anonymkode: 7e497...d15
Arkana Skrevet 15. august 2018 #3 Skrevet 15. august 2018 Alle våre tre var over 2 år da de begynte i barnehage. Barnehagestart gikk veldig fint. De har kost seg veldig der, men samtidig er vi veldig glade for at de fikk den ekstra tiden hjemme. De havner fort nok på den lange veien med barnehage, skole, universitet og jobb. Vi hørte også mye om dette med at det er vanlig med mye sykdom det første halve året, men jeg har aldri hørt at dette skal være knyttet til tidlig barnehagestart. Det handler rett og slett om at barnet, etter å ha levd en mer beskyttet tilværelse hjemme, da kommer i kontakt med mange flere mennesker og andre bakteriefloraer. Når det er sagt det merket vi ikke noe til dette med noen av barna. De er nå 5, 7 og 9 og med unntak av da alle tre fikk vannkopper samtidig og var borte en hel uke har de vært borte fra skole eller barnehage maks 5 dager hver så langt i livet. Jeg tviler dog på at det at det er så friske har noe å gjøre med sen barnehagestart. Om man er født med et godt immunforsvar handler nok mest om flaks. 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #4 Skrevet 15. august 2018 Min eldste var 10 måneder og storkoste seg i barnehagen fra dag 1. Dessverre flyttet vi da hun var såvidt fylt 2 og var uten barnehage i 6 mnd da, og det var veldig tungt for henne. Så med mindre man har stort nettverk av småbarn i lekealder tror jeg barn har godt av å begynne i barnehage lenge før de fyller 2 iallefall. Neste barn kommer nok antagelig til å være 1-1,5 år når hun starter siden hun er født tidligere på året. Anonymkode: f7e4a...827 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #5 Skrevet 15. august 2018 En var rett over to år (25 mnd) og den andre var like før 1,5 (16 mnd). Begge deler gikk veldig bra. Anonymkode: e38f0...830
Kim91 Skrevet 15. august 2018 #6 Skrevet 15. august 2018 (endret) Fra mitt ståsted(barnehagepersonell) etter å ha vært med på et par tilvenninnger. Så det barna rundt 1.5 år som har hatt den beste overgangen fra hjem til barnehagen, på en andre plass har man ettåringene. De barna som har taklet overgangen dårligst er de som har vært hjemme i 2+år. De har hatt en vanskeligere, angstfylt, tyngre og mer sorgfull overgang. Dette er selfølgelig individuelt fra barn til barn og er kun basert på mine egne erfaringer. Sykdom kommer man ikke unna uansett hvor gammel barnet er desverre. Men med dette i tankene kommer jeg til å sende barna mine i barnehagen i alderen 12mnd-1,5 år 😊 Endret 15. august 2018 av Kim91 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #7 Skrevet 15. august 2018 Hva med å begynne å ha barnet deltid i bhg i begynnelsen? Da blir ikke overgangen så stor. Finnes jo forskning som viser at svært mange bhg barn på 9-12 mnd sliter med mye stresshormoner i kroppen ol. Jeg tror overgangen fra 0 timer til 40 timer ibhg i uka kan være grunnen. Anonymkode: 170b1...e24 1
Jadzia Skrevet 15. august 2018 #8 Skrevet 15. august 2018 Begge mine startet rett før de fylte to. Synes det var flott å ha de hjemme det ekstra året. Det er så mange faser og så mye som skjer hos dem som gjør at jeg er glad jeg kunne gi dem den ekstra tryggheten her hjemme. De var veldig klare da de starta. Eldste var knapt syk første året, men konstant syk de neste to. Starter på sitt siste nå. Minstemann har akkurat begynt, så skal bli spennende å se hvordan det blir.
pyttpott1 Skrevet 15. august 2018 #9 Skrevet 15. august 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror jeg tenker litt for mye her 😃 men lurer på når barna deres startet på barnehage? Og hvordan gikk det? Hørte mange ganger at barna blir ofte syke hvis de starter tidlig og mye alene, er det sant? Burde man vente til de er 2 år? har sønn på 8 måneder, jeg syns han er så liten å starte på barnehage når permisjonen er over. Jeg Jeg mulighet å være hjemme med han til han er 2 år, men på andre siden er jeg lei å være hjemme og har veldig lyst å jobbe. Del gjerne med erfaringene deres:) Anonymkode: c10b3...123 Vår er nå 1,5 år- å nå synes jeg det er greit å la han starte i barnehage 🙂 jeg syns det var for tidlig før, men skjønner at folk ikke har så mange valg alltid. Men vi brukte dagmamma fram til nå da, litt mindre miljø. Der var han fra 1 års alderen.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #10 Skrevet 15. august 2018 2 timer siden, Kim91 skrev: Fra mitt ståsted(barnehagepersonell) etter å ha vært med på et par tilvenninnger. Så det barna rundt 1.5 år som har hatt den beste overgangen fra hjem til barnehagen, på en andre plass har man ettåringene. De barna som har taklet overgangen dårligst er de som har vært hjemme i 2+år. De har hatt en vanskeligere, angstfylt, tyngre og mer sorgfull overgang. Dette er selfølgelig individuelt fra barn til barn og er kun basert på mine egne erfaringer. Sykdom kommer man ikke unna uansett hvor gammel barnet er desverre. Men med dette i tankene kommer jeg til å sende barna mine i barnehagen i alderen 12mnd-1,5 år 😊 Dette har ikke jeg oppfattet. Tvert imot. De på 1 gråt og de gråt. De over 2 nunne både gå og snakke. De gråt minst. Har da hatt 9 mnd gamle babyer som også gråt mye. Fra 2 år er det ok for meg. Mine var 3 år og aldri syke en dag. 7 uker sommerferie, fri alle ferier påske, jul ect. Tid med barna er den beste i livet mitt. Er så glad jeg fikk være hjemme i hele 6 år før jobb og kaos. Anonymkode: 22eac...28d 2
Hactar Skrevet 16. august 2018 #11 Skrevet 16. august 2018 Mine var drøyt to da de startet. Eldste var mye syk første året, mens yngstemann ble smittet av storebror og var mer syk før sin barnehagestart enn etter. Begge skled rett inn i barnehagehverdagen med tre dager tilvenning uten sosiale utfordringer eller særlig separasjonsangst. En normalt engasjert og tiltaksvillig mamma klarer å gi en ettåring like god stimulering og omsorg som barnehagen. Den daglige kontakten med jevnaldrende trengs ikke før senere, selv om man bør legge til rette for å treffe andre barn i blant. Etter min mening, trenger du ikke å sende en ettåring i barnehage for ettåringens skyld. Ønsker du å være hjemme, klarer du å gi barnet nok om du vil.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #12 Skrevet 16. august 2018 3.1/2 år var mine.. og passet fint for alle Hadde ikke hjerte til å sende de tidligere når jeg hadde muligheten til å ha de hjemme. Men vet de fleste sender barna i bhg knapt 1år gamle.. Går vel fint det og. Men forskning viser at de vil slite mer senere i livet.Ikke alle men en del. De trenger foreldrene ikke barnehagen de første 3 årene. Men ikke alle har muligheten det skjønner jeg. Men mange har muligheten men vil heller jobbe en å ta seg av barna de selv valgte å få! Kjenner flere som er mer hjemme med syke barn de 2første årene i bhg og.. Anonymkode: 28210...18c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå