Gå til innhold

Føler meg litt forbigått av mor.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

min eks samboer har ført opp typen hennes på listen over folk som kan hente/bringe barnet til/fra barnehagen. Jeg syns dette er kanskje litt i drøyeste laget da de ikke har vert sammen i 1 år en gang, han jobber vekke så har kanskje hatt kjennskap til barnet mitt i 6 mnd ca. Det er jo ikke mer en under 1 år siden jeg flyttet ut også. 

Hun har signert «Ja» på bading, turer, båt, bli tatt bilde/video uten å spørre meg. Syntes selfølgelig barnet mitt skal få vere med på ting, men vi er jo to om barnet så jeg syntes hun burde gått gjennom skjemaet med meg. 

Tenker jeg helt feil? 

Anonymkode: 9cacd...194

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere 50/50? Hvis ikke syns jeg det er innafor at mor tar avgjørelser for barnets hverdag.

Anonymkode: 516da...766

• Liker 6
Gjest BearMama
Skrevet

Det er naturlig at ny partner deltar vedrørende barnet. Når mor har samværsuke så er det opp til henne hvem barnet tilbringer tid med. Vil jo tro at det ikke alltid er han som henter og bringer etc, men at han kan ha mulighet til det om noe skulle komme i veien for mor. 

Det er selvsagt en helt annen sak at hun ikke har vært samme med han så lenge og at det skjer såpass kort tid etter bruddet når det er barn involvert. Det er noe jeg personlig ikke synes noe om da barnet har nok med å tilpasse seg en ny hverdag med to hjem og alt det innebærer. Og ikke minst det å bli knyttet og glad i en ny voksenperson som kanskje ikke vil være der neste år. Man burd bruke langt tid på å bli kjent med en ny kjærester og være temmelig sikker i sin sak før en involverer unger.

Men utenom det så er det ikke så mye du har å si om hvem hun setter på listen sin i barnehagen....

Skrevet

Det er jo ikke alltid foreldrene er enige om disse tingene, det er naturlig at den barnet er på tilvenning med fyller ut disse skjemaene. Jeg vet hvordan du føler det, for jeg ønsker ikke å legge ut bilder av barnet vårt på nett, men han legger ut masse dessverre.

Anonymkode: 81fa8...670

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

min eks samboer har ført opp typen hennes på listen over folk som kan hente/bringe barnet til/fra barnehagen. Jeg syns dette er kanskje litt i drøyeste laget da de ikke har vert sammen i 1 år en gang, han jobber vekke så har kanskje hatt kjennskap til barnet mitt i 6 mnd ca. Det er jo ikke mer en under 1 år siden jeg flyttet ut også. 

Hun har signert «Ja» på bading, turer, båt, bli tatt bilde/video uten å spørre meg. Syntes selfølgelig barnet mitt skal få vere med på ting, men vi er jo to om barnet så jeg syntes hun burde gått gjennom skjemaet med meg. 

Tenker jeg helt feil? 

Spør alltid barnas far om alle slike ting. Det vet jeg han setter pris på og han hadde gjort det samme.

Det med at hennes nye type henter i bhg må da være greit. Gjør ting i hverdagen hennes enklere. Barnet kjenner nok han godt nok. 

Anonymkode: d9637...5b4

• Liker 4
Skrevet

Dersom mor har hovedomsorgen, så er dette opp til henne. 

Anonymkode: f07db...5be

• Liker 3
Skrevet

Det er vell bare ekstra sårt å se han på listen når det hun var utro med han, nok en gang får jeg søbite tennene ihop å smile. Har bare så mye hat rettet mot fyren, vanskelig at han får mer tid ilag med barnet mitt enn jeg får som har ungen annenhver helg.

hilsen ts.

• Liker 6
Skrevet

Skjønner dette er vondt for deg men bruddet er et faktum uavhenging om mor har ny type eller ikke. Han er om du liker det eller en del av mor og barnets liv. Setter du deg på bakbeina kommer du ingen vei samt dette fører bare til økt konflikt som igjen går utover barnet. Samarbeid med sin ex kan bety å svelge endel kameler. Prøv å sett dine følelser tilside og fokuser på et bra samarbeid for barnets beste. Det er dere alle tjent med. 

Anonymkode: 86a94...a1d

• Liker 3
Skrevet

Og hvis du ønsker å ha barnet mer enn annenhver helg kan du be om megling og en ny samværsavtale. 

Anonymkode: 86a94...a1d

• Liker 5
Skrevet

Henting og bringing til barnehagen er vel greit så lenge barnet kjenner ham godt nok. 

Vedrørende de andre tingene er det vel sånt dere må bli enige om mor og du så lenge dere har delt omsorg. 

Anonymkode: fba82...853

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Tenker jeg helt feil? 

Hei TS. Du tenker riktig. Dere skal være to om barnet. Barnelova regulerer dette om du har foreldreansvar. 

Sitat: Hun har signert «Ja» på bading, turer, båt, bli tatt bilde/video uten å spørre meg.

Når barnet blir eldre kan det bestemme gradvis mer selv. Men stefar blir aldri part I barnet. Begge foreldrene skal være med på personlige avgjørelser. Å sende stefar avsted på tur uten mor er personlig . Det samme gjelder bilder / solobilder /film av barnet. Dette kan du få stoppet tenker jeg. Det er naturlig du føler en hvis skjepsis til en part som ikke er forelder, men opptrer som dette så lenge barnet er under ca 12 år og ikke motsetter seg. Steforeldre som er på foreldremøte skal ha samtykke fra forelder. 

Den som bor med barnet kan ta daglige avgjørelser.  Det  å hente i barnehagen er en mer praktisk hendelse så den må vel godtas? 

Ta det opp med mor. Det er ikke sikkert hun ser og vet om problemstillingen. Hvis hun nekter, send innkalling til familievernkontoret. Meklingsattest derfra til advokat hvis mor ikke gir seg.

Skrevet

Den med daglig omsorg bestemmer bading etc i barnehagen. Det er ikke underlagt foreldreansvaret da det er normale aktiviteter.

Hun står fritt til å bestemme hvem som skal hente i barnehagen, det gjør også du i din samværstid.

Innlegget til Peter007 er her helt på trynet. Han avsporer ofte ved å hagle på med lover o.l, men det viktigste er samarbeidsklimaet mellom mor og deg. Du skal selvsagt involveres og informeres om mest mulig, men det er hovedomsorgspersonen som har det siste ordet.

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, Peter007 skrev:

Hei TS. Du tenker riktig. Dere skal være to om barnet. Barnelova regulerer dette om du har foreldreansvar. 

Sitat: Hun har signert «Ja» på bading, turer, båt, bli tatt bilde/video uten å spørre meg.

Når barnet blir eldre kan det bestemme gradvis mer selv. Men stefar blir aldri part I barnet. Begge foreldrene skal være med på personlige avgjørelser. Å sende stefar avsted på tur uten mor er personlig . Det samme gjelder bilder / solobilder /film av barnet. Dette kan du få stoppet tenker jeg. Det er naturlig du føler en hvis skjepsis til en part som ikke er forelder, men opptrer som dette så lenge barnet er under ca 12 år og ikke motsetter seg. Steforeldre som er på foreldremøte skal ha samtykke fra forelder. 

Den som bor med barnet kan ta daglige avgjørelser.  Det  å hente i barnehagen er en mer praktisk hendelse så den må vel godtas? 

Ta det opp med mor. Det er ikke sikkert hun ser og vet om problemstillingen. Hvis hun nekter, send innkalling til familievernkontoret. Meklingsattest derfra til advokat hvis mor ikke gir seg.

Dette her er altså faktafeil og dårlige råd fra begynnelse til slutt! Det må snart settes en stopper for deg, altså. Det er knapt en ting her som er riktig eller klokt!

Anonymkode: 4c533...96d

• Liker 13
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vell bare ekstra sårt å se han på listen når det hun var utro med han, nok en gang får jeg søbite tennene ihop å smile. Har bare så mye hat rettet mot fyren, vanskelig at han får mer tid ilag med barnet mitt enn jeg får som har ungen annenhver helg.

hilsen ts.

Si til barnehagen at de er useriøse og ikke kan stoles på, siden de var utro. Barnet ditt vil jo ta moralsk skade på sin sjel av å være sammen med dem.

Endret av Fiola von Queue
  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor har dere ikke delt omsorg egentlig? Du har på en måte sagt fra deg en del av ansvaret når du kun har samvær. 

Anonymkode: 4b303...1ba

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, Rotemor skrev:

Den med daglig omsorg bestemmer bading etc i barnehagen. Det er ikke underlagt foreldreansvaret da det er normale aktiviteter.

Hun står fritt til å bestemme hvem som skal hente i barnehagen, det gjør også du i din samværstid.

Innlegget til Peter007 er her helt på trynet. Han avsporer ofte ved å hagle på med lover o.l, men det viktigste er samarbeidsklimaet mellom mor og deg. Du skal selvsagt involveres og informeres om mest mulig, men det er hovedomsorgspersonen som har det siste ordet.

Se Barnelova pargrafer 30-33 og 37. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7/KAPITTEL_6#KAPITTEL_6

Skrevet (endret)

.

Endret av Peter007
Skrevet (endret)

Raua situasjon du er i TS. Har du 50%? Eller er du kun hobby pappa? 

Loven er er overmoden for en revisjon på dette feltet. En god del mødre og fedre har ingen problemer med å bytte ut den andre foreldren med en ny, samtidig som de anser seg skikket til og ivareta barnets interesser, de ser de ser rett og slett ikke familien som en viktig greie. Vi har i tillegg et system som belønner eller i beste fall er nøytralt i forbindelse med årsak til oppløsning av familien. 

Ekstskapsloven hadde opprinnelig tenkt at dette skulle obstrueres med 1-3 år for å forhindre denne typen adferd. Problemet ditt er om du tar dette videre til rettsinstans eller FVK vil du mest sannsynlig ikke oppnå en dritt, fordi du er mann. 

Den eneste trøsten som ligger i dette er at bra du er kvitt drittkjæringa, med de verdier du skisserer at hun har er hun ikke vært en hånd. Neste gang får du forsøke og velge noen bedre. 

Endret av RoH
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...