Gå til innhold

Kalle samboer for mannen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da er det jo supert at han etter mange års masing endelig fridde til deg, slik at du slipper å være "liksom-gift". :) 

Anonymkode: c09a3...f7c

Er jo supert at en anonym på nettet vet så mye om mitt forhold :) Da slipper jeg jo å lure :)

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det alltid er tilfellet Jolene. Jeg har aldri hatt noe ønske om å gifte meg, tvert imot, jeg skrev et innlegg om det tidligere i tråden. At enkelte synes det er stakkarslig at jeg kaller kjæresten for mannen min (jeg kaller ham ofte for kjæreste også), bryr jeg meg ikke om, jeg er ikke så opptatt av hva alle andre tenker, blitt for gammel til det 😁 At enkelte kvinner som skulle ønske de var gift, refererer til "mannen min" av den grunn, synes jeg heller ikke er stakkarslig- det er et sterkt ønske for hennes del og da ser jeg ingen problemer med at hun kaller ham for mannen sin. Det er jo det han er, han er hennes. Ville bare påpeke at det nok ikke er tanken bak ønske om giftemål som er grunnen til at kvinner sier "mannen min". For meg er giftemål bare tøv, så lenge man har alt det finansielle og juridiske iorden (samboerkontrakt osv osv). 

Anonymkode: 74bde...03c

Ergo, ingen grunn til å kalle han mannen din. Han er jo ikke det, men kjæresten, samboren eller forloveden (?). Virker som om man skammer seg når man ikke bruker de rette termene. Det som blir rart, er jo det å bruke feil definisjon :P

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 17.8.2018 den 22.14, Jolene skrev:

Så man er ikke seriøse om man ikke eier sammen eller har barn? Greit å vite for meg og mannen min som er gift at vi slettes ikke er seriøse med hverandre :) Det høres veldig ut som om du må poengtere ut hvor seriøse du og samboeren din er, sånn siden dere er seriøse mens de som ikke eier noe eller har barn sammen er useriøse :)

Som sagt, det å kalle noen for "mannen min" er en definisjon på at man er gift. Er man kjærester, samboere, forlovet eller partnere, blir det feil å kalle noen for "mannen min". Da virker det mer som om man ønsker at man egentlig var gift, men at man ikke er det. Jeg synes det i grunn er litt stakkarslig.

Forøvrig, til de av dere som er "liksom-gift", her har dere en definisjon ;)

 

Hvorfor vil folk misforstå med vilje? 

Et gift par er selvfølgelig seriøse. Jeg sier at en kvinne på 50 som har vært sammen med kjæresten sin et par år, såvidt blitt samboere og derfor verken eier noe sammen eller har barn sammen er mindre seriøse enn et par som er samboere, eier bolig og har barn sammen. Men gifte par uten eiendeler eller barn er så klart seriøse sammen, siden de har gått til det skritt å juridisk forplikte seg sammen. Samboere med barn er likestilt med ektefeller etter loven, det er ikke helt alminnelige kjærester og samboerpar. 

Anonymkode: 49de5...ef8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker

Mer betenkeleg over dem som utgjir  seg for å vera  mor og far til hunden / katten 

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil folk misforstå med vilje? 

Et gift par er selvfølgelig seriøse. Jeg sier at en kvinne på 50 som har vært sammen med kjæresten sin et par år, såvidt blitt samboere og derfor verken eier noe sammen eller har barn sammen er mindre seriøse enn et par som er samboere, eier bolig og har barn sammen. Men gifte par uten eiendeler eller barn er så klart seriøse sammen, siden de har gått til det skritt å juridisk forplikte seg sammen. Samboere med barn er likestilt med ektefeller etter loven, det er ikke helt alminnelige kjærester og samboerpar. 

Anonymkode: 49de5...ef8

I alle dager. Så du mener at hvis folk ikke har kjent hverandre like lenge så er de mindre "seriøse"! Og 50-åringe (som snart meg selv) får sjeldent barn sammen da...

Du bør holde deg for god til å ta kriteria som lengde folk har kjent hverandre og om de har barn sammen som et tegn på seriøsitet.

Anonymkode: f1ae3...30c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2018 den 14.33, AnonymBruker skrev:

Så dere gifter dere og har et bryllup kun pga familiens ønsker og ikke deres egne? Merkelig.

Anonymkode: f1ae3...30c

Hvorfor skal det være merkelig? For oss så gjør det ikke noen endring om hva som står på papiret eller ikke, men med tanke på fremtidige barn så er det jo greit å være gift sånn rent praktisk. Vi vet jo hva vi føler for hverandre uten at noen har stått og erklært oss for rette ektefolk.

Anonymkode: 7c895...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal det være merkelig? For oss så gjør det ikke noen endring om hva som står på papiret eller ikke, men med tanke på fremtidige barn så er det jo greit å være gift sånn rent praktisk. Vi vet jo hva vi føler for hverandre uten at noen har stått og erklært oss for rette ektefolk.

Anonymkode: 7c895...45e

Det er litt trist at dere ikke gifter dere etter eget ønske og måten bryllupet blir holdt på. Du sier jo selv at det ikke er viktig å være gift men rent praktisk (hva nå enn det betyr siden samboere med barn ikke er så forskjellig som gift med barn + det kan i tilfelle gjøres nøyaktig likt). Bryllupet og giftemålet deres er altså kun på den måten andre forventer det og ikke i følge deres egne ønsker. Det er det jeg synes er merkelig.

Anonymkode: f1ae3...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil folk misforstå med vilje? 

Et gift par er selvfølgelig seriøse. Jeg sier at en kvinne på 50 som har vært sammen med kjæresten sin et par år, såvidt blitt samboere og derfor verken eier noe sammen eller har barn sammen er mindre seriøse enn et par som er samboere, eier bolig og har barn sammen. Men gifte par uten eiendeler eller barn er så klart seriøse sammen, siden de har gått til det skritt å juridisk forplikte seg sammen. Samboere med barn er likestilt med ektefeller etter loven, det er ikke helt alminnelige kjærester og samboerpar. 

Anonymkode: 49de5...ef8

Jeg skrev basert på hva du forteller. Samboere er forøvrig ikke likestilt juridisk nei, og sånn håper jeg det fortsetter å være. Det er en forskjell på å bare være samboer kontra gift.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I alle dager. Så du mener at hvis folk ikke har kjent hverandre like lenge så er de mindre "seriøse"! Og 50-åringe (som snart meg selv) får sjeldent barn sammen da...

Du bør holde deg for god til å ta kriteria som lengde folk har kjent hverandre og om de har barn sammen som et tegn på seriøsitet.

Anonymkode: f1ae3...30c

Jeg mener bare at folk som har vært sammen over kort tid, som ikke har barn og som heller ikke eier ting sammen kan kalle hverandre for samboer og kjærester. 

Gifte par, eller samboere med barn har bundet seg til hverandre juridisk og er derfor noe mer enn bare samboere og kjærester, og det er innafor å kalle hverandre «mannen» om man vil det.

Synes denne eiesyke holdningen til at en mann må være gift for å være mann er latterlig og gammeldags. Likestilles samboere med barn med ektefeller i loven, så burde de vel få lov til å bruke samme navn på hverandre også? 

Men nå gidder jeg ikke denne diskusjonen mer. De som synes det er veldig viktig å påpeke at man er gift bør begynne å kalle mannen sin for «ektemannen», for det er det han er i tillegg til «mannen», som alle andre menn. 

Anonymkode: 49de5...ef8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt trist at dere ikke gifter dere etter eget ønske og måten bryllupet blir holdt på. Du sier jo selv at det ikke er viktig å være gift men rent praktisk (hva nå enn det betyr siden samboere med barn ikke er så forskjellig som gift med barn + det kan i tilfelle gjøres nøyaktig likt). Bryllupet og giftemålet deres er altså kun på den måten andre forventer det og ikke i følge deres egne ønsker. Det er det jeg synes er merkelig.

Anonymkode: f1ae3...30c

Du synes det er merkelig, men det gjør ikke jeg eller forloveden/samboeren/kjæresten/livspartneren min :). Uansett så gikk vel dette på om hva som er greit å kalle samboeren sin? Og jeg synes det er helt innafor å kalle han for mannen min, uansett om vi er gifte eller ikke, for uansett hva som står på papiret så er han den mannen jeg skal bli gammel og grå med. Et bryllup er med andre ord ikke nødvendig for at vi skal klare å være trofaste igjennom gode og onde dager. 

Anonymkode: 7c895...45e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener bare at folk som har vært sammen over kort tid, som ikke har barn og som heller ikke eier ting sammen kan kalle hverandre for samboer og kjærester. 

Gifte par, eller samboere med barn har bundet seg til hverandre juridisk og er derfor noe mer enn bare samboere og kjærester, og det er innafor å kalle hverandre «mannen» om man vil det.

Synes denne eiesyke holdningen til at en mann må være gift for å være mann er latterlig og gammeldags. Likestilles samboere med barn med ektefeller i loven, så burde de vel få lov til å bruke samme navn på hverandre også? 

Men nå gidder jeg ikke denne diskusjonen mer. De som synes det er veldig viktig å påpeke at man er gift bør begynne å kalle mannen sin for «ektemannen», for det er det han er i tillegg til «mannen», som alle andre menn. 

Anonymkode: 49de5...ef8

Å ja. Nå begynner det å bli komplisert. Man må altså eie noe sammen og/eller har barn og dette må ha foregått over en viss tid for å kunne kalle kjæresten for "mannen sin"? Altså likestilles som gift? Jeg skjønner ikke greia. Så hvis jeg som snart er 50 flytter inn til kjæresten, vi er samboere men jeg kjøper meg ikke inn hos han, og vi har ikke barn sammen. Jeg kan bare kalle han samboer eller kjæreste. Og etter en viss tid eller hvis vi giftetr oss så kan jeg si "mannen min"?

Anonymkode: f1ae3...30c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å ja. Nå begynner det å bli komplisert. Man må altså eie noe sammen og/eller har barn og dette må ha foregått over en viss tid for å kunne kalle kjæresten for "mannen sin"? Altså likestilles som gift? Jeg skjønner ikke greia. Så hvis jeg som snart er 50 flytter inn til kjæresten, vi er samboere men jeg kjøper meg ikke inn hos han, og vi har ikke barn sammen. Jeg kan bare kalle han samboer eller kjæreste. Og etter en viss tid eller hvis vi giftetr oss så kan jeg si "mannen min"?

Anonymkode: f1ae3...30c

Ja. Hvorfor vil du kalle han mannen din? Hva om dere gifter dere? Da blir jo ikke det noe spesielt lengre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å ja. Nå begynner det å bli komplisert. Man må altså eie noe sammen og/eller har barn og dette må ha foregått over en viss tid for å kunne kalle kjæresten for "mannen sin"? Altså likestilles som gift? Jeg skjønner ikke greia. Så hvis jeg som snart er 50 flytter inn til kjæresten, vi er samboere men jeg kjøper meg ikke inn hos han, og vi har ikke barn sammen. Jeg kan bare kalle han samboer eller kjæreste. Og etter en viss tid eller hvis vi giftetr oss så kan jeg si "mannen min"?

Anonymkode: f1ae3...30c

Blir rart å kalle han mannen din med mindre dere har et ekteskapslignende forhold. Leier du hos en ny kjæreste, er det sjeldent et ekteskapslignende forhold. 

Når dere gifter dere kan du kalle han ektemannen din, og det kan ingen andre med mindre de er gift. «Mannen» er fritt frem, men det er jo litt rart å si det når man ikke har noen andre bånd enn at man betaler husleie og har datet litt. 

Anonymkode: 49de5...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir rart å kalle han mannen din med mindre dere har et ekteskapslignende forhold. Leier du hos en ny kjæreste, er det sjeldent et ekteskapslignende forhold. 

Når dere gifter dere kan du kalle han ektemannen din, og det kan ingen andre med mindre de er gift. «Mannen» er fritt frem, men det er jo litt rart å si det når man ikke har noen andre bånd enn at man betaler husleie og har datet litt. 

Anonymkode: 49de5...ef8

Som sagt, definsjonen for å kalle noen for "mannen" sin, er at man er gift. Klart, dersom man ikke er opptatt av å bruke språket korrekt, men heller vil late som man er noe man ikke er, kan man jo bare gjøre det :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Jolene skrev:

Som sagt, definsjonen for å kalle noen for "mannen" sin, er at man er gift. Klart, dersom man ikke er opptatt av å bruke språket korrekt, men heller vil late som man er noe man ikke er, kan man jo bare gjøre det :)

Hvis du var opptatt av å bruke språket korrekt, ville du vel visst at det heter «ektemann» og «kone»? En «mann» og «dame» er man uavhengig av om man er gift eller ikke, og man kan således kalles «mannen» eller «damen». Hvis mannen min kaller seg selv for mannen min, så later han ikke som han er noe annet, men han ville gjort det om han kalte seg for ektemannen min. Hva er tilsvarende «dame» for det motsatte kjønn i dine øyne? «Gutt»?

Anonymkode: 49de5...ef8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme for meg så lenge folk ikke kaller den voksne mannen de er sammen med for "gutten min"... grøss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaller ham aldri mannen min. Han er kjæresten min eller gubben :P Enig med dem som sier at "mannen min" lett kan misforstås. Sier noen "mannen min", så regner jeg med de er gift. Jeg gidder ikke bry meg når folk sier det og ikke er gift, men det er jo stort sett brukt som en forkortelse av "ektemannen" og da blir det feil i mitt hode å si "mannen" når man ikke er gift. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Maleficenta skrev:

Ja. Hvorfor vil du kalle han mannen din? Hva om dere gifter dere? Da blir jo ikke det noe spesielt lengre.

Hehe nei jeg har skrevet flere innlegg i denne tråden og mener jo at "mannen min/din" refererer til ektemann, altså at man er gift. Svaret du har svart på er mitt svar til noen som er uenig i det :)

Anonymkode: f1ae3...30c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir rart å kalle han mannen din med mindre dere har et ekteskapslignende forhold. Leier du hos en ny kjæreste, er det sjeldent et ekteskapslignende forhold. 

Når dere gifter dere kan du kalle han ektemannen din, og det kan ingen andre med mindre de er gift. «Mannen» er fritt frem, men det er jo litt rart å si det når man ikke har noen andre bånd enn at man betaler husleie og har datet litt. 

Anonymkode: 49de5...ef8

Denne tråden er lang og siden jeg er anonym er det sikkert ikke så enkelt å følge, men jeg mener altså (som nevnt i svaret over) at mann(en) er noe man sier hvis en er gift, og svaret mitt er til en som ikke er enig i det.

Anonymkode: f1ae3...30c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du var opptatt av å bruke språket korrekt, ville du vel visst at det heter «ektemann» og «kone»? En «mann» og «dame» er man uavhengig av om man er gift eller ikke, og man kan således kalles «mannen» eller «damen». Hvis mannen min kaller seg selv for mannen min, så later han ikke som han er noe annet, men han ville gjort det om han kalte seg for ektemannen min. Hva er tilsvarende «dame» for det motsatte kjønn i dine øyne? «Gutt»?

Anonymkode: 49de5...ef8

Case closed.

Anonymkode: ed5cf...6c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du var opptatt av å bruke språket korrekt, ville du vel visst at det heter «ektemann» og «kone»? En «mann» og «dame» er man uavhengig av om man er gift eller ikke, og man kan således kalles «mannen» eller «damen». Hvis mannen min kaller seg selv for mannen min, så later han ikke som han er noe annet, men han ville gjort det om han kalte seg for ektemannen min. Hva er tilsvarende «dame» for det motsatte kjønn i dine øyne? «Gutt»?

Anonymkode: 49de5...ef8

"Mannen" er per definisjon en forkortelse av "ektemann", og dermed helt korrekt å bruke når man er gift. Er man ikke gift, utviser det bare mangel på korrekt form og et indirekte ønske om å være gift :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...