Gå til innhold

Kalle samboer for mannen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ei gammal tante som kaller seg selv for «ei jente på 50», det betyr vel ikke at alle andre rundt 50 er komfortable med å kalle seg for «jente» eller «gutt». 

Anonymkode: 49de5...ef8

Nei selvfølgelig ikke. Det at du mener en på 50 sier meg jo at du er enda ganske ung, så gi det nå en sjanse. Men du må selvfølgelig ikke si kjæreste om du synes det er barnslig for deg/dere! Ditt valg og mitt valg, og bare en kommentar til din ;)

Anonymkode: f1ae3...30c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei selvfølgelig ikke. Det at du mener en på 50 sier meg jo at du er enda ganske ung, så gi det nå en sjanse. Men du må selvfølgelig ikke si kjæreste om du synes det er barnslig for deg/dere! Ditt valg og mitt valg, og bare en kommentar til din ;)

Anonymkode: f1ae3...30c

edit: "en på 50 er gammal"

Anonymkode: f1ae3...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kalte aldri ektemannen min for mannen min før vi giftet oss, da sa jeg alltid samboeren min. For meg er «mannen min» en forkortelse for ektemannen, så dersom noen snakker om mannen sin så har jeg alltid tenkt at de er gift, men ser jo fra denne tråden at det ikke nødvendigvis stemmer. 

Anonymkode: 09b10...050

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa samboer eller kjæreste til vi giftet oss. Nå mann så klart. Tenker det kommer litt an på lengde sammen, barn osv. Men alt i alt så tenker jeg folk bør du det som faller den naturlig :) jeg kallert i blandt min mann for gutten min, vennen min, skatt  😛 han er ikke veldig gammel. Ikke jeg heller da. Men oppfører seg i blandt som en guttunge :) 4 barn. 2 som sover i sengene sine, en i magen og en høy skjeggete en som sitter å skratter foran  TV 😛

Anonymkode: 9e0c2...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jordbæra skrev:

Så han var ikke mann før det 😂

Da var han kjæresten/typen/samboeren/forloveden etc.

Anonymkode: f1395...823

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da var han kjæresten/typen/samboeren/forloveden etc.

Anonymkode: f1395...823

(Aller mest navnet sitt egentlig, er stort sett det jeg sier nå også)

Anonymkode: f1395...823

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. jeg undret meg over hva man sier om. Altså omtale, snakke om. 

Ts

Anonymkode: ac980...5e1

Jeg sier alltid mannen min. Skjønner uansett ikke hvorfor andre skal vite om vi er gift eller ikke. Vi har vært samboere i 20 år, og han er min mann! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tirben skrev:

Jeg sier alltid mannen min. Skjønner uansett ikke hvorfor andre skal vite om vi er gift eller ikke. Vi har vært samboere i 20 år, og han er min mann! 

Hvorfor ikke bare si samboeren min?

Anonymkode: ac980...5e1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei selvfølgelig ikke. Det at du mener en på 50 sier meg jo at du er enda ganske ung, så gi det nå en sjanse. Men du må selvfølgelig ikke si kjæreste om du synes det er barnslig for deg/dere! Ditt valg og mitt valg, og bare en kommentar til din ;)

Anonymkode: f1ae3...30c

Ja, jeg er ganske ung. Tyve år yngre enn henne. Jeg er selv ingen jente, men det er hun. Jeg er forbi stadiet hvor jeg og mannen er kjærester, siden vi eier hus, bil, hund og har barn sammen. Han er mannen min, selv om vi ikke er gift. Hun kaller forsåvidt sin samboer for «kjæresten», men de er i et mer useriøst forhold hvor de ikke eier noe sammen eller har felles barn. 

Anonymkode: 49de5...ef8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig dette er en brannfakkel, men jeg føler ofte at damer som kaller en samboer for mannen sin, er de som skulle ønske de var gift, men har en mann som ikke vil gifte seg. Så argumenterer de med "han er jo en mann, og han er min, derfor kaller jeg han mannen min." Greit nok rent faktamessig, men nå er det slik at man har lange tradisjoner for at "mannen min" betyr "ektemannen min". Hvorfor ikke bare kalle han kjæreste eller samboer? 

Anonymkode: 295b5...7c7

Det er neppe så enkelt. Jeg har ikke noe brennende ønske om å gifte meg. Been there, done that.

Jeg kaller han også kjæresten min, i tillegg til mannen min. At «mannen min» en gang refererte til ektemann, stemmer nok, men språk endrer seg med kultur. Hva folk kaller sine, får være opp til dem selv, tenker jeg. Det er tross alt enkelt å spørre folk om de er gift eller samboere, om det virkelig skulle bety noe for andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke bare si samboeren min?

Anonymkode: ac980...5e1

Hvorfor skulle jeg det? Hvilken interesse har folk av å vite om vi har gjennomført en formalitet? Vi har 2 barn, eier hus, bil og hytte sammen. Vi er bundet til hverandre på alle mulig måter, og vi kommer alltid til å være sammen. For meg er det et like sterkt forhold som om vi fikk forholdet vårt formalisert på et kontor. 

Endret av tirben
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, tirben skrev:

Hvorfor skulle jeg det? Hvilken interesse har folk av å vite om vi har gjennomført en formalitet? Vi har 2 barn, eier hus, bil og hytte sammen. Vi er bundet til hverandre på alle mulig måter, og vi kommer alltid til å være sammen. For meg er det et like sterkt forhold som om vi fikk forholdet vårt formalisert på et kontor. 

Høres jo ut som du selv mener dere hadde vært "bedre" om dere var gift, om det er så viktig å kalle han mannen (noe han ikke er) - fremfor samboeren (som han faktisk er)?

Anonymkode: f1395...823

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår det slik som at et par er gift dersom kvinnen omtaler partneren sin som "mannen min", 

Anonymkode: d30a6...c3d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres jo ut som du selv mener dere hadde vært "bedre" om dere var gift, om det er så viktig å kalle han mannen (noe han ikke er) - fremfor samboeren (som han faktisk er)?

Anonymkode: f1395...823

Det var litt sånn jeg tenkte også da jeg leste det.

Jeg tror ikke folk flest går rundt og er nysgjerrige på om folk er gift eller samboere, men nå er det en gang sånn at det i hvert fall tidligere har vært en norm å si "mannen" dersom man er gift, og noe annet hvis man ikke er det. 

For meg personlig gjør det ingen verdens ting om språket endrer seg slik at det blir normalt å si "mannen" uavhengig om man er gift eller ikke. Og jeg visste ikke engang at folk som ikke var gift sa "min mann" om samboeren. Men etter å ha lest denne tråden ser jeg jo at dette er i endring. Får håpe flere av oss uopplyste blir innviet, slik at det da eventuelt blir vanlig å si mannen min om kjæreste, samboer og ektemann og at det er klart for alle at det å presentere "min mann" ikke er ensbetydende om at en er gift.

Anonymkode: f1ae3...30c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎8‎/‎14‎/‎2018 at 4:59 PM, AnonymBruker said:

Hvor mange her omtaler samboer (kjæreste) som “mannen min” uten at dere er gift?

Har inntrykk av at stadig flere gjør det. Stemmer det?

Er det vanlig? Er det forvirrende? Er det forbeholdt de gifte siden de har en «ektemann»?

Anonymkode: ac980...5e1

Samboere = mannen  /dama. Som særboere  også, men alt avhenger hvor lenge man har vært sammen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sliter litt med å forstå hvem som egentlig bryr seg? Min familie og venner vet jo godt sivilstatusen vår, og jeg kan fint kalle han «stjerna mi», uten at de hadde brydd seg nevneverdig (hadde fått seg en god latter, om ikke annet). 

For andre det måtte ha en betydning for, så bruker de å spørre rett ut, eller at vi fyller det ut på et skjema. Det er i få tilfeller i dagliglivet noen har behov for å vite vår sivilstatus?

Hvorfor er dette i det hele tatt et tema? 

Anonymkode: ed5cf...6c5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter litt med å forstå hvem som egentlig bryr seg? Min familie og venner vet jo godt sivilstatusen vår, og jeg kan fint kalle han «stjerna mi», uten at de hadde brydd seg nevneverdig (hadde fått seg en god latter, om ikke annet). 

For andre det måtte ha en betydning for, så bruker de å spørre rett ut, eller at vi fyller det ut på et skjema. Det er i få tilfeller i dagliglivet noen har behov for å vite vår sivilstatus?

Hvorfor er dette i det hele tatt et tema? 

Anonymkode: ed5cf...6c5

Det handler ikke om å vite sivilstatusen til andre da...

Anonymkode: ac980...5e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om å vite sivilstatusen til andre da...

Anonymkode: ac980...5e1

Hva handler det om da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres jo ut som du selv mener dere hadde vært "bedre" om dere var gift, om det er så viktig å kalle han mannen (noe han ikke er) - fremfor samboeren (som han faktisk er)?

Anonymkode: f1395...823

Absolutt ikke!! Det er ikke bedre å være å gift hos oss. Jeg synes rett og slett det er litt gammeldags å føle at man trenger et papir på at man hører sammen. Bestemte meg allerede tidlig i 20 årene at jeg aldri skulle gifte meg. Da jeg traff mannen min var han heldigvis enig i at vi ikke trengte å formalisere forholdet vårt med et ekteskap. 

Men som sagt, vi har barn sammen,  hus, hytte og bil, familiene våre er vevd sammen og vi vet vi hører sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...