Gå til innhold

Kalle samboer for mannen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange her omtaler samboer (kjæreste) som “mannen min” uten at dere er gift?

Har inntrykk av at stadig flere gjør det. Stemmer det?

Er det vanlig? Er det forvirrende? Er det forbeholdt de gifte siden de har en «ektemann»?

Anonymkode: ac980...5e1

Jeg kaller konsekvent samboeren min for «samboeren min». Derimot opplever jeg at mange andre kaller ham «mannen din». Liker det ikke, men orker ikke rette på folk heller, det er jo ikke så viktig.

Anonymkode: f40d1...a99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg var gift omtalte jeg han som "min mann" eller "mannen min". Jeg er såpass "gammel..." at jeg synes det er greit å titulere den andre uten at andre skal behvøe å lure på om man er gift eller ikke. Min nye kjæreste kaller jeg kjæreste eller samboer.

Jeg skjønner prinsippet med at han er en mann, men samtidig har dette tradisjonelt betydd at en er gift. Mulig det er i ferd med og endre seg.

Anonymkode: f1ae3...30c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men hvordan omtaler du ham til en annen som ikke kjenner ham? Eks «mannen min jobber som..» «samboeren min jobber som..».

Anonymkode: ac980...5e1

Jeg omtaler han ved navnet hans når noen spør sånn 😊 

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sant det, har hørt noen si frue.

Anonymkode: ac980...5e1

 

Anonymkode: f8320...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kalte han aldri mannen før vi ble gift

Anonymkode: f1395...823

Så han var ikke mann før det 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var gift omtalte jeg han som "min mann" eller "mannen min". Jeg er såpass "gammel..." at jeg synes det er greit å titulere den andre uten at andre skal behvøe å lure på om man er gift eller ikke. Min nye kjæreste kaller jeg kjæreste eller samboer.

Jeg skjønner prinsippet med at han er en mann, men samtidig har dette tradisjonelt betydd at en er gift. Mulig det er i ferd med og endre seg.

Anonymkode: f1ae3...30c

Det er akkurat sånn jeg tenker. Det var derfor jeg lurte på om dette er noe nytt som har blitt mer vanlig å gjøre uavhengig av sivilstatus.

Anonymkode: ac980...5e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stort sett "samboeren" eller "partneren", men det hender nok jeg sier "mannen" også.

Anonymkode: 02887...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker stort sett "samboeren" eller "partneren", men det hender nok jeg sier "mannen" også.

Anonymkode: 02887...095

Vil ikke «partneren» gi et enda større inntrykk av at dere er gift enn «mannen». Jeg tenker i hvert fall partnerskap når jeg hører «partneren» bli nevnt

Anonymkode: 49de5...ef8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg tenker det er forskjell på hva man sier TIL partner, og hva man sier OM partner. Å si kjælenavn "mannen min" er noe annet enn å omtale en samboer som "mannen min blablabla". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rainstorm skrev:

Jeg tenker det er forskjell på hva man sier TIL partner, og hva man sier OM partner. Å si kjælenavn "mannen min" er noe annet enn å omtale en samboer som "mannen min blablabla". 

Enig. jeg undret meg over hva man sier om. Altså omtale, snakke om. 

Ts

Anonymkode: ac980...5e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er en brannfakkel, men jeg føler ofte at damer som kaller en samboer for mannen sin, er de som skulle ønske de var gift, men har en mann som ikke vil gifte seg. Så argumenterer de med "han er jo en mann, og han er min, derfor kaller jeg han mannen min." Greit nok rent faktamessig, men nå er det slik at man har lange tradisjoner for at "mannen min" betyr "ektemannen min". Hvorfor ikke bare kalle han kjæreste eller samboer? 

Anonymkode: 295b5...7c7

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg omtaler ham som oftest som kjæresten til andre, men direkte til ham sier jeg "mannen min", som et mer personlig og kjærlig uttrykk. Hadde ikke reagert om andre hadde sagt mannen min selv om jeg visste de ikke er gift, for meg er ikke et papir noe relevant i det hele tatt. 

Anonymkode: 74bde...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg sa aldri mannen min før vi giftet oss, det hadde føltes feil. :)

Nå sier jeg mannen min

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt fjortis ut å si kjæresten min, så ja, jeg sier mannen min selv om vi ikke er gift, håper ikke du blir støtt 😛

Anonymkode: 79504...b69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig dette er en brannfakkel, men jeg føler ofte at damer som kaller en samboer for mannen sin, er de som skulle ønske de var gift, men har en mann som ikke vil gifte seg. Så argumenterer de med "han er jo en mann, og han er min, derfor kaller jeg han mannen min." Greit nok rent faktamessig, men nå er det slik at man har lange tradisjoner for at "mannen min" betyr "ektemannen min". Hvorfor ikke bare kalle han kjæreste eller samboer? 

Anonymkode: 295b5...7c7

Det er nok slik for noen. For min del så synes jeg «kjæresten min» blir litt klissete,  og «samboeren min» kunne jo like gjerne vært en platonisk venninne, så kaller han heller «mannen min». Gift blir vi nok innen et par år, men akkurat nå er spedbarn og småbarnsfasen såpass altoppslukende at vi ikke orker å planlegge bryllup. Han er likevel min mann. 

Det er jo mange som sier «gutten min», og veldig mange menn som sier «dama mi», så hvorfor i alle dager skal man ikke kunne si «mannen min». 

Anonymkode: 49de5...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig dette er en brannfakkel, men jeg føler ofte at damer som kaller en samboer for mannen sin, er de som skulle ønske de var gift, men har en mann som ikke vil gifte seg. Så argumenterer de med "han er jo en mann, og han er min, derfor kaller jeg han mannen min." Greit nok rent faktamessig, men nå er det slik at man har lange tradisjoner for at "mannen min" betyr "ektemannen min". Hvorfor ikke bare kalle han kjæreste eller samboer? 

Anonymkode: 295b5...7c7

Ouuuch, lykke til😂

Anonymkode: ac980...5e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke «partneren» gi et enda større inntrykk av at dere er gift enn «mannen». Jeg tenker i hvert fall partnerskap når jeg hører «partneren» bli nevnt

Anonymkode: 49de5...ef8

For meg er partner rett og slett livspartner, jeg forbinder det ikke spesielt med et inngått (samkjønnet) partnerskap. Det er vanlig på engelsk, så jeg kan jo være litt påvirket av det.

Anonymkode: 02887...095

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres litt fjortis ut å si kjæresten min, så ja, jeg sier mannen min selv om vi ikke er gift, håper ikke du blir støtt 😛

Anonymkode: 79504...b69

Det vokser du antagelig av deg ;). Når du nærmer deg 50 er det bare koselig å omtale den andre som "kjæresten min" :)

Anonymkode: f1ae3...30c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vokser du antagelig av deg ;). Når du nærmer deg 50 er det bare koselig å omtale den andre som "kjæresten min" :)

Anonymkode: f1ae3...30c

Jeg har ei gammal tante som kaller seg selv for «ei jente på 50», det betyr vel ikke at alle andre rundt 50 er komfortable med å kalle seg for «jente» eller «gutt». 

Anonymkode: 49de5...ef8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...