Gå til innhold

Kalle samboer for mannen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mange her omtaler samboer (kjæreste) som “mannen min” uten at dere er gift?

Har inntrykk av at stadig flere gjør det. Stemmer det?

Er det vanlig? Er det forvirrende? Er det forbeholdt de gifte siden de har en «ektemann»?

Anonymkode: ac980...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er mannen min og jeg er kvinnen hans. Vi er ikke gift på papiret, men på alle andre måter oppfører vi jo oss som et ektepar. Vi er begge voksne og vi har vært sammen i mange mange år så det føles litt merkelig å omtale han som "typen min" og "kjæresten min". Han er jo en mann, ikke en "type" i 20 årene som jeg kanskje vil bytte ut en dag. Og "livspartneren min" blir jo bare litt vel formelt.

Jeg bagatelliserer på ingen måte ekteskapet eller misbruker en beskyttet tittel når jeg omtaler han som mannen min. 

Anonymkode: 7c895...45e

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller samboeren min for mannen min ja. Og jeg er damen hans. Jente/gutt er ikke betegnelser som passer seg når man er voksen synes vi, ergo er det kun den muligheten. Samboeren blir ofte litt tungt å si, og ikke minst et ukjærlig ord. Feks om han har laget en god middag til meg, så føles det rett å si "tusen takk mannen min" med en klem. Synes det er noe koselig ved å bruke en betegnelse og så "min" :) 

Jeg sier jo ikke ektemannen min, kun mannen min. 

Anonymkode: 59b93...114

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller til og med kjæresten min for «mannen min». Han er mann og han er min❤️

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, han er jo en mann, så hvorfor ikke kalle ham for det? Ser ikke problemet. Er jo ikke som at man er en ektemann selv om man er en mann.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har vært samboere i 17 år, kaller han "samboeren min". "Mannen min" føles feil siden vi ikke er gift og ikke heller ikke har tenkt å gifte oss.

Anonymkode: 6dce0...b7a

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke «ektemannen min», for vi er ikke gift. Men når jeg skriver om han så skriver jeg «mannen min» for å gjøre det litt enklere. Han er mer enn bare samboeren min, og han er definitivt ingen gutt. Samboere med barn likestilles med ektefeller i lovens forstand, så hvorfor skal jeg ikke kunne kalle han mannen min? 

Anonymkode: 49de5...ef8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det til han som kjælenavn, men sier kjæresten når jeg omtaler han til andre med mindre jeg er i en engelsk samtale, Da sier jeg "my man"

Anonymkode: 181de...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vi er samboere og det å kalle han for "gutten min", blir feil i mine øyne. Han er en mann og han er min :) ser ikke helt problemet her. 

Anonymkode: a2c51...ed1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jeg gjør det, men føles det litt feil. Prøver å si samboer, for det er det han kaller meg. 

Samtidig vet jeg at han liker det godt, når jeg sier at han er mannen min... Mens det ikke er innafor at han kaller meg kona, og jeg er ihvertfall ikke "dama" til noen.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min var både mann og min lenge før vi ble gift. Dermed helt naturlig å kalle han mannen min. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det å høre «samboeren min» var mer vanlig før. Da var det enklere å vite/ skille på hvem som var gift og ikke. I dag sier flere «mannen min» uavhengig av «sivilstatus». Menn derimot sier ikke kona med mindre de er gift. Jeg tenker at «mannen min» er en forenklelse av «ektemannen min». Ellers burde vel menn også kunne si «kvinnen min». Jeg tar meg selv i å automatisk anta at at en kvinne er gift hvis hun bruker det uttrykket.

Ellers kommer det forklarende svar fra dere som har tatt dere tid til å svare.

Anonymkode: ac980...5e1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange her omtaler samboer (kjæreste) som “mannen min” uten at dere er gift?

Har inntrykk av at stadig flere gjør det. Stemmer det?

Er det vanlig? Er det forvirrende? Er det forbeholdt de gifte siden de har en «ektemann»?

Anonymkode: ac980...5e1

Jeg kvinne er sammen med mann. Ikke ektemann. Stor forskjell.

Anonymkode: f8320...d92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det å høre «samboeren min» var mer vanlig før. Da var det enklere å vite/ skille på hvem som var gift og ikke. I dag sier flere «mannen min» uavhengig av «sivilstatus». Menn derimot sier ikke kona med mindre de er gift. Jeg tenker at «mannen min» er en forenklelse av «ektemannen min». Ellers burde vel menn også kunne si «kvinnen min». Jeg tar meg selv i å automatisk anta at at en kvinne er gift hvis hun bruker det uttrykket.

Ellers kommer det forklarende svar fra dere som har tatt dere tid til å svare.

Anonymkode: ac980...5e1

Mannen her sier ofte fruen eller dama. 

Anonymkode: f8320...d92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kvinne er sammen med mann. Ikke ektemann. Stor forskjell.

Anonymkode: f8320...d92

Ok, men hvordan omtaler du ham til en annen som ikke kjenner ham? Eks «mannen min jobber som..» «samboeren min jobber som..».

Anonymkode: ac980...5e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen her sier ofte fruen eller dama. 

Anonymkode: f8320...d92

Sant det, har hørt noen si frue.

Anonymkode: ac980...5e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har en mann, så kaller jeg an mannen min ja. Men er ikke gift. Hadde jeg vært lesbisk hadde jeg sagt dama mi. Vist det skulle være et peong at man er gift, hadde jeg da sagt han jeg er gift med eller noe sånt. Gifte meg skal jeg aldri. 

Mannen sier kjærringa mi.

Anonymkode: 5ae2c...f9c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller ham mannen, men ikke som i ektemannen, kun fordi han er en mann. Litt som bilen min og hunden min osv.

Anonymkode: 45f9e...871

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fleur de lis

Jeg sier mannen min, fordi han er en mann og er min, som flere har påpekt :) hender også jeg sier kjæresten, varierer litt. Han sier dama og kjæresten :)

Vi bor ikke sammen enda, så hadde ikke vært naturlig å kalle han samboer. Men jeg tror ikke jeg kommer til å kalle han det når vi flytter sammen, jeg føler selv det ble mer brukt når man var type 19-23 ish og ville markere at forholdet var seriøst? Vet ikke, bare en tanke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...