Gå til innhold

Vi venter barn nr 2 ❤️


Patriotpaula

Anbefalte innlegg

På 16.8.2020 den 16.38, Dovendyr1 skrev:

Gratulerer med jenta! 🥰❤️🎉

Tusen takk 🥰❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, J1994 skrev:

Gratulerer så mye 🥰

Takk 🥰 Gratulerer til deg også 💕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselshistorie

Jeg ble satt i gang på tirsdag. Jeg er, ikke overraskende, umoden og det er ingen åpning. De får inn en ballong på andre forsøk, men det oppstår en større blødning (trolig fra livmortappen), så de må fjerne den med en gang. De avventer og ser an blødningen hele tirsdagen. Får to modningstabletter vaginalt tirsdag kveld (kl 18+22). Fortsetter med modningstabletter onsdag, hver 4.time. Det virker ikke som at de har noen særlig effekt på meg, for etter seks tabletter har jeg bare 1 cm åpning og det er få andre tegn til at det modnes oppi der. Kjenner på litt mensmurring nederst i magen når jeg våkner onsdag morgen og litt senere kommer det noen tak som jeg tenker kan være rier - frem med rietelleren. Det jeg opplever gjennom hele onsdagen er at disse takene blir hyppigere og mer intense for hver tablett som blir satt. Alle ctg’ene som blir tatt før hver ny tablett, viser sammentrekninger. 
Planen jeg får onsdag kveld er at jeg skal få to tabletter til i løpet av torsdagen og at hvis ingenting skjer innen fire timer etter at siste tablett er satt, så skal jeg overflyttes føden for at de skal ta vannet - hvis det er plass. 

Tablett nr 6 settes onsdag kveld kl 22. Da har jeg ganske så vondt. Smertene blir bare verre og verre. Smertene jeg kjenner på er modnings-/maserier. For mitt vedkommende var det kjempevondt og jeg skrek og gråt for hver rie fra kl 22 onsdag frem til kl 4-tiden. Smertene opplevde jeg som uutholdelige og tanken på at jeg skulle ha slike smerter hele torsdagen også, det hjalp ikke akkurat på psyken. Hadde noen foreslått keisersnitt, hadde jeg glatt sagt ja, selv om jeg hadde skrevet i fødebrevet at jeg absolutt ikke ville ha keisersnitt. Det kjentes ut som at hele magen vrengte seg for hver rie, i tillegg til at den ble steinhard. De kom hyppig og jeg hadde bare 60-90 sekunder pause mellom hver rie, når det ikke var rie så var det bare mensmurring. Jeg fikk prøve TENS, fikk morfintablett og Paracet og varmepose. Ingenting av dette hjalp på smertene, jeg synes egentlig bare smertene ble verre utover natten. Begynte å kaste opp etter inntak av smertestillende og fortsatte å kaste opp utover natten, trolig fordi jeg hadde så utrolig vondt. Til slutt foreslo nattevakten å flytte meg over til føden for badekar, kanskje varme derifra kunne lindre. Overflytning til tross for ikke-aktiv fødsel og 1 cm åpning. På dette tidspunktet hadde smertene også flyttet seg til øverste del av lårene, dette var også utrolig vondt. Når jeg kom til føden, så hadde noen snakket sammen, og de foreslo tidlig epidural. De sa at de normalt ikke ønsker å sette epidural før man er i aktiv fødsel siden man vet at den kan bremse forløpet, men de vurderte det som riktig å gjøre i mitt tilfelle for at jeg skulle få slappe av.

Epiduralen ble den store redningen. Denne fungerte perfekt og alle smertene i mage og lår forsvant. Jeg fikk sove et par timer. Når jeg ble sjekket rundt 8-9 torsdag morgen, så var åpningen 3-4 cm. Superkjekt å ha effektive rier som åpner og modner, uten at jeg selv kjente det. Eneste jeg kunne kjenne var at magen ble hard innimellom. Ctg viste rieaktivitet. Videre plan var å ta vannet rundt 1030. Det hadde skjedd en ytterligere fremgang for hver gang de sjekket åpning. Jeg ringte samboer i 8-9tiden og han var på plass litt før 1030. Da ville ikke jordmor ta vannet likevel, for fremgangen var så fin. Fra jeg var i aktiv fødsel var lillemor fulgt med på ctg og vi kunne se at pulsen lå høyere enn normalt. Jeg fikk væske intravenøst for å få ned pulsen hennes. Rundt 11 valgte jordmor å ta vannet likevel for å få fremgang i fødselen pga pulsen til lille. Hun stakk hull på fosterhinnene med fingeren og det kom rikelig med klart fostervann. På dette tidspunktet hadde jeg 8 cm åpning. I tiden før vannet ble tatt hadde jeg begynt å kjenne på nedpress, ikke så rart når hodet hennes kom lengre og lengre ned, ikke vondt, men litt ubehagelig. Følelsen av nedpress ble mye mer intens etter at vannet ble tatt, da måtte jeg begynne å puste meg gjennom når jeg hadde rier (fikk forklart at jeg hadde rie når jeg kjente nedpress, for da flyttet hodet seg lengre nedover). Nå ble det satt på elektrode på hodet hennes for å følge med på pulsen, i tillegg til at jeg hadde livmoraktivitet-ctg-måleren på magen. Jeg fikk begynne å presse kort tid etter at det ble full åpning og jeg tror ikke jeg presset lengre enn ca 30 minutter før hun var ute. Klart det var vondt, spesielt når hodet stod i åpningen, men jeg synes maseriene var mange hakk verre enn selve fødselen. Lillemor var ute rett etter kl 13. Jeg fikk jeg henne på brystet i et par timer. Jordmor med mange andre var travelt opptatt med å jobbe med livmoren som ikke trakk seg sammen. Mistet 1,1 liter blod og jeg var nok litt ekstra redusert hele torsdagen. 

Å føde er absolutt noe jeg kunne gjøre igjen. Epiduralen ble skrudd av helt mot slutten av fødselen, kommer uten tvil til å si ja til epidural ved en eventuell fødsel senere. Jeg slapp både keisersnitt, vakum og tang, og er godt fornøyd med det. Fikk kun noen skrubbsår nedentil, ikke nok til at de ville kalle det grad 1. Til å være førstegangs, så synes jordmor at fødselen gikk radig unna, når det først ble fremgang

Vår lille nye sjef i huset er helt perfekt i være øyne 🥰 Hun var ca 3,8 kg og 50 cm lang ved fødsel. Vi kom hjem fra sykehuset søndag kveld og har hatt litt startproblemer med amming blant annet. Men, vi får hjelp og jeg håper virkelig det løser seg med tiden og en god porsjon tålmodighet. 
 

Takk for meg 💕🌸

Endret av Patriotpaula
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint at du skrev om din fødsel 🥰 Høres veldig slitsomt og langdrygt ut å bli igangsatt (og ikke minst vondt da). Kjenner at jeg håper jeg slipper det 🙈 Godt å høre at du sitter igjen med følelsen av at du kan gjøre dette igjen, da ble det en god opplevde tross alt 🥰 Kos deg med lillemor, og håper det løser seg med ammingen ❤️❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så fint å lese💕 hørtes ut som en tøff start på fødsel, men godt det gikk radig når det først begynte! Gratulerer igjen med lillesjefen❤

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dovendyr1 skrev:

Så fint at du skrev om din fødsel 🥰 Høres veldig slitsomt og langdrygt ut å bli igangsatt (og ikke minst vondt da). Kjenner at jeg håper jeg slipper det 🙈 Godt å høre at du sitter igjen med følelsen av at du kan gjøre dette igjen, da ble det en god opplevde tross alt 🥰 Kos deg med lillemor, og håper det løser seg med ammingen ❤️❤️

Takk 🥰

1 time siden, alba85 skrev:

Gratulerer så mye💕

Takk 🥰

43 minutter siden, bondekone skrev:

Å så fint å lese💕 hørtes ut som en tøff start på fødsel, men godt det gikk radig når det først begynte! Gratulerer igjen med lillesjefen❤

Takk 🌸💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin lesing (fødehistorie)☺️ Tenk at du klarte det til tross for fæle maserier💪🏼 Lykke til med ammingen og rollen som nybakt mor🥰 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å lese fødselshistorien din, og gratulerer igjen med jenta deres!💕 Hørtes tøft ut å ha de smertene uten samboer, men man klarer jo det meste når man må. Krysser fingrene for at ammingen går seg til. Med nok tid og god hjelp, så løser det meste seg - og hvis ikke så er jo det viktigste at baby får mat og mor har det bra. Lykke til med framtiden🥰 Rart å ikke skulle lese de jevnlige oppdateringene dine lenger. Ønsker alt godt til deg og den lille familien din❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Pillowtalk skrev:

Så fin lesing (fødehistorie)☺️ Tenk at du klarte det til tross for fæle maserier💪🏼 Lykke til med ammingen og rollen som nybakt mor🥰 

Takk og takk 🥰

10 timer siden, Irisiri skrev:

Så fint å lese fødselshistorien din, og gratulerer igjen med jenta deres!💕 Hørtes tøft ut å ha de smertene uten samboer, men man klarer jo det meste når man må. Krysser fingrene for at ammingen går seg til. Med nok tid og god hjelp, så løser det meste seg - og hvis ikke så er jo det viktigste at baby får mat og mor har det bra. Lykke til med framtiden🥰 Rart å ikke skulle lese de jevnlige oppdateringene dine lenger. Ønsker alt godt til deg og den lille familien din❤️

Takk og takk ❤️ Veldig tøft å ha så intense smerter når man ligger alene på sykehus ifbm fødsel, skulle så gjerne hatt samboer som støtte de timene det stod på som verst. Jeg var ikke i stand til å sende melding eller ringe, så han var uvitende om hva som som skjedde. Han fikk mld på kvelden om at jeg hadde økende smerter og fikk ingen ny update før jeg torsdag morgen (kl 05(!!), etter at jeg hadde fått epidural). Jeg har ønske om å fullamme henne, så håper virkelig det går seg til 🤞🏻 Akkurat nå er det viktigste at hun får i seg nok næring 🥰 Takk, fine du 💕🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så koselig å lese at lille prinsessa har kommet til verden og alt står bra til ❤️ tenkte akkurat på deg om at nå måtte det være en oppdatering her og det var det 😍😍 

Gratulerer så mye!! Kan bare forestille meg hvordan dere må ha det ❤️ 

Grugleder meg litt til fødsel selv, men klarer ikke å vente til dagen kommer 😁🙈❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Deseo skrev:

Det er så koselig å lese at lille prinsessa har kommet til verden og alt står bra til ❤️ tenkte akkurat på deg om at nå måtte det være en oppdatering her og det var det 😍😍 

Gratulerer så mye!! Kan bare forestille meg hvordan dere må ha det ❤️ 

Grugleder meg litt til fødsel selv, men klarer ikke å vente til dagen kommer 😁🙈❤️

Takk for fine ord 🥰❤️
Utrolig hva kvinnekroppen er skapt for, det er liksom en hel baby som skal ut en ganske liten åpning 👀 Når jeg følte at jeg ikke orket mer og ville hjem, så fant jeg krefter til å fortsette pressingen. Målstreken var jo så nærme 🙏️ Og når lillemor var ute, så ble jeg nok enig med meg selv om at selve pressingen ikke var sååå ille som jeg hadde sett for meg 💪🏻 Du bør absolutt glede deg til fødsel, tror jeg hadde følt meg snytt hvis jeg måtte hatt KS feks 🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet!! Gratulerer så mye 🥰

Så utrolig spennende fødsel historie, og utrolig fint å se at du selv også sitter igjen med en grei erfaring og ikke helt avsmak på fødsel. Håper du får en veldig fin barseltid men lille ❤️ og ammingen vil gå seg til, og om den ikke gjør det så går det også bra 🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, Carjo4 skrev:

Herlighet!! Gratulerer så mye 🥰

Så utrolig spennende fødsel historie, og utrolig fint å se at du selv også sitter igjen med en grei erfaring og ikke helt avsmak på fødsel. Håper du får en veldig fin barseltid men lille ❤️ og ammingen vil gå seg til, og om den ikke gjør det så går det også bra 🥰

Takk 🥰❤️
Vi nyter - og ammetåken er uten tvil på plass 👀 Mye å ta inn over seg. Mye babykos, men det er ganske slitsomt også (vi er ikke helt vant med å stå opp flere ganger om natten enda) 🙊  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye!

Jeg ble også igangsatt helt umoden. Hadde maserier på samme måte som var helt forferdelige og jeg tenkte at dette må jo være bare barnemat mot vanlige rier. Ble tatt keisersnitt etter tre dager fordi det var nesten ingen framgang. Men det gir meg et lite håp om en eventuelt neste fødsel når jeg ser at du skriver at selve fødselen ikke var så ille sammenlignet med maseriene.

Håper du får en fin barseltid!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, VildeS skrev:

Gratulerer så mye!

Jeg ble også igangsatt helt umoden. Hadde maserier på samme måte som var helt forferdelige og jeg tenkte at dette må jo være bare barnemat mot vanlige rier. Ble tatt keisersnitt etter tre dager fordi det var nesten ingen framgang. Men det gir meg et lite håp om en eventuelt neste fødsel når jeg ser at du skriver at selve fødselen ikke var så ille sammenlignet med maseriene.

Håper du får en fin barseltid!

Takk 😊❤️ Uff, igangsettelse er virkelig ikke bare bare 🤨😕

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye Patriotpaula, så hyggelig å lese fødehistorien. Starten på et langt nytt kapittel i livet, jeg ønsker dere alt godt 🎈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...