Gå til innhold

43 timers arbeidsuke


Stina234

Anbefalte innlegg

Jeg vil mer enn gjerne jobbe mer! Jeg må shoppe vakter og si ja til alt av vakter for å få mat på bordet... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Gardina said:

Vi lærere jobber 43.5 timer hver uke. Det er derfor vi har tvungen avspasering i høst-, jule-, vinter-, påske- og sommerferien. Andre arbeidstakere kan ta avspaseringen ut når de vil. Det kan ikke vi lærere. 

I såkalt frie yrker finnes ikke avspassering. Ikke overtidsbetaling heller.

Endret av T-Rex
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke bedriftene da behøve færre ansatte om arbeidsdagene blir lengre? 

For fysisk tunge jobber er nok 37,5 timer ok. Men skulle tro kontorstolryttere kan jobbe lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Capt. Obvious skrev:

PS. Det er de færreste advokater/jurister/rådgivere som har millioninntekter. Du har noen toppadvokater og de som greier å bli partner i et advokatfirma eller starter for seg selv, men langt de fleste har inntekter langt fra noen millioner i året.

Sånn til informasjon så er gjennomsnittslønna for en advokat i overkant av en million kroner, altså mer enn det dobbelte av en gjennomsnittlig lønn. Gjennomsnittslønna for advokatfullmektige er "bare" 600.000.  https://www.advokatforeningen.no/medlemstilbud/tall-og-statistikk/lonnskalkulator-2017/

1 time siden, Summ skrev:

Jeg vil mer enn gjerne jobbe mer! Jeg må shoppe vakter og si ja til alt av vakter for å få mat på bordet... 

Jeg gjetter på at du ikke jobber 37,5 timer i uka, siden du sliter med å få mat på bordet. I så fall vil ikke lengre arbeidsuke hjelpe deg. Tvert i mot, det vil gjøre at du får mindre overtidslønn, mindre kveldstillegg osv. Problemet ditt er jo at du ikke finner en arbeidsgiver som har bruk for å kjøpe arbeidskrafta di eller vil gi deg fast jobb, og/eller at du får for lite i lønn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Skiftenøkkel said:

Vil ikke bedriftene da behøve færre ansatte om arbeidsdagene blir lengre? 

For fysisk tunge jobber er nok 37,5 timer ok. Men skulle tro kontorstolryttere kan jobbe lengre.

Du kan bli j sliten i huet også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic

Det er trist at hun sier dette fordi det vil øke hatet mot uføre. Det skal sies at folk med begrensninger ikke slipper til i arbeidslivet som før, med mindre de hadde god utdanning og er i et yrke der tilpasning ikke er til ulempe for bedriften. Ingen vil ha noen med begrensninger for det er bare om å gjøre å tjene mest mulig penger. Det er kamp om jobbene enten det er hel eller deltidsstillinger. Arbeidsgivere leser knapt 10% av søknadsbunken fordi de har så mange søkere. Staten selv er ikke noe dårligere, det kuttes i stillinger som aldri før. Har du noengang havnet på sykehus i ferie eller helg så kan du få merke hvordan det står til med bemanningen der. Staten hjelper til med å sysselsette færrest mulig. Og hva er alt dette fremskrittet godt for? Alt som automatiseres? -penger i lomma på store bedrifter, mens arbeidsplassene blir færre og færre. Vi er så lure vi nordmenn av vi gjør oss selv arbeidsløse mens vi klager over arbeidsløsheten... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
9 timer siden, Doge skrev:

For noe tull. Flere må i jobb, sier hun. Da må hun kreve at arbeidsgivere ansetter folk med "for lite erfaring", "for høy" alder, nedsatt funksjonsevne osv, noe de fleste ikke vil fordi "det koster for mye for bedriftene". Dessuten blir flere og flere jobber automatiserte, så det blir ikke noen særlig flere arbeidsplasser og de fleste steder som har 6 timers arbeidsdag har lavere sykefravær og samme eller høyere produktivitet som før, så det Erna sier gir ingen mening. 

Lengre arbeidsuke vil på sikt føre til økt belastning av arbeidstakerne som fører til mer sykefravær. Samtidig som folk ikke får tid til barna sine, som vil føre til mer psykisk sykdom hos barn og unge fordi de ikke får den omsorgen og oppdragelsen de trenger. Ganske mange hadde måtte gå ned i stillingsprosent da for å få tid til familien og helsen sin, og arbeidsgivere er som regel ikke så glad i folk som vil ha redusert stillingsprosent, så da vil det blir et enda større minus for arbeidtakere å ha familie. Og Norge sliter jo allerede med at folk ikke får nok barn. 

Bedre å finne andre ting enn olje vi kan  produsere og reversere skattelettelssene de rike fikk. 

 

Dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber rundt 40-45 timer hver uke per i dag, kan ikke si at jeg hadde blitt påvirket av akkurat det.

Derimot er det mange steder man kan kutte ned på velferdsgoder, ett av dem er innvandring og asyl. Det koster samfunnet å brødfø ørten unger til en innvadrerfamilie som ikke gidder å jobbe, for hvorfor skulle de det? Hadde mor og far jobbet, hadde de ikke fått like mye som de kan få av staten. Engangsstønad for de som ikke engang har opphold? Eller hva med å heve antall år for å få statsborgerskap? At det fulgte med visse goder dersom man faktisk ble statsborger? Eller at innvandrere får mer i folketrygden av å komme hit, enn noen som har jobbet i alle sine år?

Det finnes massevis av løsninger, problemet er at det ikke skjer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, T-Rex skrev:

Da er det jo bare å reversere skattelettene og droppe kontantstøtten.

Det er nok heller tvilsomt at vi kan skattlegge oss ut av eldrebølge og nedgangstider, kanskje tvert imot. Vi kan ha litt høyere eller litt lavere skatter, som regjeringsalternativene i realiteten utgjør, med de konsekvensene det kan vise seg å ha på økonomien, men høyere skatt vil nok ikke løse problemet med for få skattebetalere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, herzeleid said:

Det er nok heller tvilsomt at vi kan skattlegge oss ut av eldrebølge og nedgangstider, kanskje tvert imot. Vi kan ha litt høyere eller litt lavere skatter, som regjeringsalternativene i realiteten utgjør, med de konsekvensene det kan vise seg å ha på økonomien, men høyere skatt vil nok ikke løse problemet med for få skattebetalere. 

Seksti milliarder hjelper ikke, mener du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, T-Rex skrev:

Seksti milliarder hjelper ikke, mener du?

På sikt, og med tanke på de størelsesordnene det er snakk om er det nok veldig langt fra nok ja. En snakker om at en nedgang i sysselsetting på 5% medfører tap på 2700 milliarder, og jeg tror som nevnt at det å prøve å hente inn de fremtidige underskuddene med økte skatter vil ha mye negative konsekvenser. 

Man skal ikke blindt kjøpe påstanden om at lave skatter øker produktivitet, men en skal heller ikke være blind for at gunstigere rammer for investorer og næringslivet antagelig gjør det i en eller annen grad. 

 

edit: Kilden:

 

Sitat

 

LO-leder Hans Christian Gabrielsen sier til NRK at han er svært bekymret over at sysselsettingsandelen faller. Siden 2008 har andelen sysselsatte falt med 5 prosentpoeng.

 

Beregninger LO har gjort har omregnet dette tallet til 2700 milliarder kroner i tapt verdiskapning.

https://www.nrk.no/norge/_-vi-ma-jobbe-mer-og-smartere-1.13857631

 

 

Endret av herzeleid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Gardina skrev:

Vi lærere jobber 43.5 timer hver uke. Det er derfor vi har tvungen avspasering i høst-, jule-, vinter-, påske- og sommerferien. Andre arbeidstakere kan ta avspaseringen ut når de vil. Det kan ikke vi lærere. 

Jeg hører lærere påstå det, men i andre yrker er det gjerne så stort arbeidspress at det som regel ikke er anledning til å avspasere, det er det som regel ikke tid til. I mange "frie" kunnskapsyrker, jobber man 10-12 timer hver dag - opptil 7 dager i uka, uten å nødvendigvis avspasere. Folk jobber seg allerede i hjel i flere yrker, så jeg tviler på at de vil se så veldig lys på at regjeringen legger opp til ennå lengre arbeidsdager. Tipper flere  vil tenke at de jobbe ræva av seg for en slikk og ingenting ,for velferdstjenester de ikke nødvendigvis selv får ta del i. Det motiverer ikke, og jeg frykter for velferdsstaten fremtid. 

Lærere er nok heller den yrkesgruppen som er privilegert, men formelt fastlagte perioder der de har ferie og avspasering gjennom fem perioder (de du nevner over). Det er vel knapt noen annen yrkesgruppe som kan si det samme. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Nicathv skrev:

Sånn til informasjon så er gjennomsnittslønna for en advokat i overkant av en million kroner, altså mer enn det dobbelte av en gjennomsnittlig lønn. Gjennomsnittslønna for advokatfullmektige er "bare" 600.000.  https://www.advokatforeningen.no/medlemstilbud/tall-og-statistikk/lonnskalkulator-2017/

Jeg gjetter på at du ikke jobber 37,5 timer i uka, siden du sliter med å få mat på bordet. I så fall vil ikke lengre arbeidsuke hjelpe deg. Tvert i mot, det vil gjøre at du får mindre overtidslønn, mindre kveldstillegg osv. Problemet ditt er jo at du ikke finner en arbeidsgiver som har bruk for å kjøpe arbeidskrafta di eller vil gi deg fast jobb, og/eller at du får for lite i lønn.

Og så? Det er da likevel langt unna "flere millioner". Det er ganske stor forskjell på i overkant av 1 mill. og 2 mill. Dessuten ville det vært mer interessant å se på medianverdien, siden gjennomsnittslønninger gjerne trekkes kraftig opp av en undergruppe som tjener usedvanlig godt, ofte de som har vært lenge i bransjen og/eller har blitt partnere. For det tredje, ser vi også at det er store forskjeller på juristenes lønninger ut fra når de tok eksamen og til dels hvor de er ansatt:

https://www.advokatforeningen.no/PageFiles/17730/Lønnstatistikk_2017_1502_B.pdf

Ser man f. eks. på side 7, tabell 1 (advokat i adovkatfirma) så havner gjennomsnittet godt under 1. mill. Dessuten ser vi at lønna for advokater som er utdannet i 2015, f. eks. "bare" er overkant av 600K. Så hvor millionlønningene for de "fleste" advokater kommer fra kan man jo lure på....Summa summarum så er det altså slik at - i motsetning til hva mange tror - mange som jobber ekstremt mye for betydelig lavere lønn enn det man mener. At lønna likevel er litt over gjennomsnittet må også sees i sammenheng med antall timer nedlagt, noe som for mange advokater langt overgår en 40 timers arbeidsuke. Så problemet i Norge er faktisk ikke at "eliten" tjener så grassalt mye og kan slappe av, tvert imot: Det er jo de som har jobber der man er ferdig med jobb når man går hjem for dagen som i størst grad er beskyttet i AML og tariffavtaler. De i kunnskapsintensive bransjer har ofte jobben hengende over seg døgnet rundt, hele året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Jolene said:

Jobber rundt 40-45 timer hver uke per i dag, kan ikke si at jeg hadde blitt påvirket av akkurat det.

Derimot er det mange steder man kan kutte ned på velferdsgoder, ett av dem er innvandring og asyl. Det koster samfunnet å brødfø ørten unger til en innvadrerfamilie som ikke gidder å jobbe, for hvorfor skulle de det? Hadde mor og far jobbet, hadde de ikke fått like mye som de kan få av staten. Engangsstønad for de som ikke engang har opphold? Eller hva med å heve antall år for å få statsborgerskap? At det fulgte med visse goder dersom man faktisk ble statsborger? Eller at innvandrere får mer i folketrygden av å komme hit, enn noen som har jobbet i alle sine år?

Det finnes massevis av løsninger, problemet er at det ikke skjer.

Jeg kan ikke finne nøyaktig hvor jeg leste det, men i Sverige er arbeidsledigheten under 4% for etniske svensker, og over 19% for innvandrere.

Å ønske mer innvandring, som enkelte påstår er lønnsomt, er ganske utrolig. Alle tall viser at kun arbeidsinnvandring av folk med etterspurte evner, som jobber i Norge en periode og reiser hjem, er lønnsomt. All asyl og migrasjon fra land med lavere utdanningsnivå er en utgift og en belastning på velferden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest GiftMann38
21 hours ago, Doge said:

Bedre å finne andre ting enn olje vi kan  produsere og reversere skattelettelssene de rike fikk. 

 

 

Problemet er at da blir det til slutt ikke så mange rike igjen å skatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Nicathv skrev:

Sånn til informasjon så er gjennomsnittslønna for en advokat i overkant av en million kroner, altså mer enn det dobbelte av en gjennomsnittlig lønn. Gjennomsnittslønna for advokatfullmektige er "bare" 600.000.  https://www.advokatforeningen.no/medlemstilbud/tall-og-statistikk/lonnskalkulator-2017/

Jeg gjetter på at du ikke jobber 37,5 timer i uka, siden du sliter med å få mat på bordet. I så fall vil ikke lengre arbeidsuke hjelpe deg. Tvert i mot, det vil gjøre at du får mindre overtidslønn, mindre kveldstillegg osv. Problemet ditt er jo at du ikke finner en arbeidsgiver som har bruk for å kjøpe arbeidskrafta di eller vil gi deg fast jobb, og/eller at du får for lite i lønn.

Eller det kan evt være at jeg er nyansatt og må jobbe meg opp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ops2 skrev:

Jeg kan ikke finne nøyaktig hvor jeg leste det, men i Sverige er arbeidsledigheten under 4% for etniske svensker, og over 19% for innvandrere.

Å ønske mer innvandring, som enkelte påstår er lønnsomt, er ganske utrolig. Alle tall viser at kun arbeidsinnvandring av folk med etterspurte evner, som jobber i Norge en periode og reiser hjem, er lønnsomt. All asyl og migrasjon fra land med lavere utdanningsnivå er en utgift og en belastning på velferden.

Nettopp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gi folk jobb da. Selv om flere arbeidsplasser forsvinner, for eksempel i posten, så kan man fint lage flere arbeidsplasser der det faktisk trengs. For eksempel i skoler, barnehage og eldreomsorg. De kan ansette assistenter som ikke gjør oppgaver der man trenger mastergrad, som de fleste jobber nå tydeligvis krever. Det er vel bedre å bruke litt penger på å sette i gang noe sånt enn at disse folka går på nav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...