Gå til innhold

Kritikkverdige forhold på arbeidsplassen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

58 minutter siden, Deka121 skrev:

Sier du det ja, da er det ikke rart det er lang ventetid for å få traumebehandling! !! Går her å venter og venter, stiller dere som fikk ptsd "i mer dagligdagse" settinger i samme behandlingskø som vi som har fått Ptsd etter noe som langt i fra er så dagligdags, men mot tortur? Dette blir litt dumt, har du fått PTSD etter en jobb konflikt som voksen, særiøst. Får du flashback av at sjefen din er frekk da eller, eller at ingen av kollegene dine snakker med deg? Skjønner det var en vanskelig situasjon på jobben din. Men å få flashback av at du blir voldtatt av din egen far, eller at du holder på å bli kvalt er litt mer reelt da. 

Det blir for dumt å stille seg over andre når det gjelder hvem som har det verst. Dessuten er det også forskjell på om man har blitt utsatt for psykiske eller fysiske belastninger. Å bli fryst ut av gruppen sin, om det er familie, klassekamerater, arbeidskolleger, det kan være en stor belastning. Se bare på alle som havner i kø hos nav pga mobbing. Mange har fått ødelagte liv pga det. Og det finnes de som klarer seg fint selv om de har opplevd incest eller sexuelt overgrep. Det er individuelt. Her spiller bl.a personlighet, resilens og sosial støtte inn. Jeg tror du skal være forsiktig med å dømme andre. Det er noe som heter at du har aldri gått to mil i deres sko. 

En forskjell mellom de som har blitt utsatt for overgrep og de som har opplevd konflikter og trakassering på jobb, er at de fleste har forståelse for at overgrep er en vond og vanskelig opplevelse. Det forventes at disse skal få hjelp, selvsagt skal de det. Men, som du er et godt eksempel på, er det mange som tenker nedlatende om de som har behov for hjelp etter trakassering på jobb. Det oppleves for noen som en stor skam å ikke kunne håndtere en slik hendelse. Men too-kampanjen har fått mye oppmerksomhet, men har likevel blitt latterliggjort. Det er et hån mot de som har opplevd sexuelle overgrep på jobb. 

I bunn og grunn handler PTSD om utrygghet, om å ikke mange å håndtere en overveldende opplevelse. Det er ikke "dagligdags" å bli trakassert på jobb. Da hadde det blitt håndtert annerledes, og det hadde vært mye mer kunnskap om det. Og, ja, man kan faktisk få flash backs av trakassering og utestengelse. 

Kom deg ned fra hesten din.

Anonymkode: bf56c...356

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har absolutt rent hjerte. Jeg hadde på mange måter følt det var verre å ikke melde i fra om det som jeg har opplevd og observert. Vi har jo et ansvar både for oss selv og for andre. Tror ikke jeg hadde klart å leve med meg selv uten å gjøre noe med dette. Min rettferdighetssans kan være ganske intens til tider...

Tusen takk for gode innspill. Jeg ser at dette kan være veldig uheldig for min videre karriere. Redd jeg blir gående lenge arbeidsledig. Sånn jeg har det nå, er jeg ikke i stand til å søke andre jobber. Må bli sterkere og få mer energi. Det er veldig synd om det blir sånn, for jeg har god utdannelse, kompetanse og er omgjengelig av meg. Jeg har fått til veldig mye i tidligere jobber jeg har hatt og har steget raskt i gradene.

Jeg ser det nevnes en del om PTSD. Jeg tok derfor en test jeg fant på nettet. Jeg vet ikke... Hva hver enkelt opplever som traumatisk er jo veldig subjektivt. For meg er det traumatisk å bli frosset ut fra arbeidsplassen. Det tror jeg mange andre opplever også. Mobbing på arbeidsplassen er ikke greit. Kanskje derfor arbeidsmiljøloven oppsto?

 TS

Anonymkode: 9e0bf...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir for dumt å stille seg over andre når det gjelder hvem som har det verst. Dessuten er det også forskjell på om man har blitt utsatt for psykiske eller fysiske belastninger. Å bli fryst ut av gruppen sin, om det er familie, klassekamerater, arbeidskolleger, det kan være en stor belastning. Se bare på alle som havner i kø hos nav pga mobbing. Mange har fått ødelagte liv pga det. Og det finnes de som klarer seg fint selv om de har opplevd incest eller sexuelt overgrep. Det er individuelt. Her spiller bl.a personlighet, resilens og sosial støtte inn. Jeg tror du skal være forsiktig med å dømme andre. Det er noe som heter at du har aldri gått to mil i deres sko. 

En forskjell mellom de som har blitt utsatt for overgrep og de som har opplevd konflikter og trakassering på jobb, er at de fleste har forståelse for at overgrep er en vond og vanskelig opplevelse. Det forventes at disse skal få hjelp, selvsagt skal de det. Men, som du er et godt eksempel på, er det mange som tenker nedlatende om de som har behov for hjelp etter trakassering på jobb. Det oppleves for noen som en stor skam å ikke kunne håndtere en slik hendelse. Men too-kampanjen har fått mye oppmerksomhet, men har likevel blitt latterliggjort. Det er et hån mot de som har opplevd sexuelle overgrep på jobb. 

I bunn og grunn handler PTSD om utrygghet, om å ikke mange å håndtere en overveldende opplevelse. Det er ikke "dagligdags" å bli trakassert på jobb. Da hadde det blitt håndtert annerledes, og det hadde vært mye mer kunnskap om det. Og, ja, man kan faktisk få flash backs av trakassering og utestengelse. 

Kom deg ned fra hesten din.

Anonymkode: bf56c...356

Tenker ikke nedlatende om de som må ha hjelp etter konflikter på jobb, det er veldig forståelig..men ble overasket over at de blir satt i PSTD "boksen" , hvilke flashback og trigger skal dere få hjelp med da? 

Anonymkode: bc479...9d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanlig fyr
On 8/14/2018 at 11:12 AM, AnonymBruker said:

Jeg har varslet om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen. Det er både snakk om ulovlig bruk av midler og trakassering av 3 ansatte mm. Jeg er veldig redd for å skrive for mye her, da jeg ikke ønsker å bli igjenkjent. 

Jeg er ansatt i det offentlige og er nå sykemeldt.

Anonymkode: 9e0bf...beb

 

Finn ut hvem som er IA rådgiver i din etat og ta kontakt. De kan hjelpe/bistå eventuelt ta over for dine tillitsvalgte hvis de ikke fikser situasjonen på egen hånd. Gjør dette allerede på mandag. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2018 den 11.11, AnonymBruker skrev:

En subtil trussel om at vedkommende er ferdig (og eventuelt også andre i familien hans) kan være mer effektivt enn du tror. 

Unnskyld at jeg sporer litt av her, men hva i alle dager er dette?! Hvis du har problemer med noen så truer du med å ta livet av vedkommende, eller et familiemedlem?! 

Hva gjør du hvis du ikke får det som du vil? Blir du drapsmann da? Selvfølgelig blir du ikke det, du kommer med tomme trusler. Herregud så tragisk. Hadde noen hvisket det til meg hadde jeg gjentatt det høyt så alle hørte det. Og ledd av deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Guile skrev:

Unnskyld at jeg sporer litt av her, men hva i alle dager er dette?! Hvis du har problemer med noen så truer du med å ta livet av vedkommende, eller et familiemedlem?! 

Hva gjør du hvis du ikke får det som du vil? Blir du drapsmann da? Selvfølgelig blir du ikke det, du kommer med tomme trusler. Herregud så tragisk. Hadde noen hvisket det til meg hadde jeg gjentatt det høyt så alle hørte det. Og ledd av deg. 

Det er selvfølgelig ikke første løsning eller bare hvis jeg ikke "får det som jeg vil", men snakker om selvopprettholdelse der andre muligheter er prøvd først. 

Og jeg har vel heller ikke påstått at jeg gjør det i et rom der alle andre sitter, men tar det heller subtilt med angriperen på tomannshånd. Tviler på at du hadde turt å se meg inn i øynene og ledd :)

Anonymkode: c44f1...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2018 den 19.50, AnonymBruker skrev:

Ja, det er utrolig krevende, mye mer enn folk tror. Også min ektefelle fikk fysiske plager av dette.

Det er ikke nødvendigvis automatikk i at Arbeidstilsynet blir varslet, selv om jeg tror leger er pliktige til det. Ingen av de fire legene og psykologene jeg var hos meldte inn. Så ta for sikkerhets skyld en sjekk selv.

Når det gjelder de møtene du har vært i (eller skal i), har du hatt kontakt med advokat eller tillitsvalgt i den forbindelse? Ha med deg noen og få alt dokumentert. Jeg mistet hukommelse og konsentrasjon mens saken pågikk, så mye av det som er dokumentert husker jeg rett og slett ikke.

Ikke si opp jobben din. Jeg byttet arbeidssted, men jobbet fremdeles i samme bedrift. Pga dette fikk jeg ikke innsyn i deler av saken, selv om det angikk meg. Man må virkelig holde ut som best man kan, ellers forsvinner rettigheter bl.a. For å få yrkessykdom godkjent, og evt en ménerstatning tror jeg du fremdeles må gå under bedriftens forsikring. Sjekk ut alle slike ting før du evt sier opp. Men ikke si opp før du har ny jobb eller må pga sykemeldingstiden har gått ut. Jeg tror du kan søke om AAP etterpå, om du ikke klarer å stå i 100% jobb når du skal tilbake.

Utrolig trist at du har måttet begynne på antidepressiva pga dette. Mitt råd er å holde deg i aktivitet. Tren noen ganger K uken, gå turer e.l. Og vær sosial med andre, men snakk om andre ting enn jobb. Gi hodet litt fri.

For min del har hele episoden på jobb gjort at jeg utdanner meg innen arbeidslivskonflikter. Dette har vært en skjellsettende erfaring.

Anonymkode: bf56c...356

Hvordan utdanning tar du? Er det kurs eller skole? Nysgjerrig, for jeg har tenkt på det samme selv 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står om en sak på NRK.no i dag om hva som ofte skjer i en arbeidskonflikt. (Jeg får ikke linket, men andre kan gjøre det om de vil.) Sykemeldinger, ledelse mot ansatte, utredninger og ingen tiltak. Ledelsen blir sittende, de som står nærmest leder tør ikke annet enn støtte leder, arbeidskolleger snus mot hverandre (grupperinger) og man slutter å stole på hverandre. Og, varsleren blir taperen i det hele. 

Anonymkode: bf56c...356

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

til bf56c...356

Takk for tips! Hva heter artikkelen?

Jeg regner vel med at jeg blir taperen. Helsa har allerede måttet lide, så blir det vel økonomien med flere hundre tusen i tap...

Så mye takk for at man prøver å gjøre det som er rett ihht norsk lov....

TS

Anonymkode: 9e0bf...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvfølgelig ikke første løsning eller bare hvis jeg ikke "får det som jeg vil", men snakker om selvopprettholdelse der andre muligheter er prøvd først. 

Og jeg har vel heller ikke påstått at jeg gjør det i et rom der alle andre sitter, men tar det heller subtilt med angriperen på tomannshånd. Tviler på at du hadde turt å se meg inn i øynene og ledd :)

Anonymkode: c44f1...e59

Jeg hadde sett deg leeeenge inn i øynene og ledd. Tonne trusler er bare å le av. Hva skal jeg tro? At du virkelig skal drepe noen fordi du har en konflikt på jobb?

For en taper.

Anonymkode: 64946...140

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel denne artikkelen? https://www.nrk.no/hordaland/varslarsakene-star-i-ko-i-kommune-med-1100-innbyggarar-1.14132792

Det jeg opplever fra min arbeidsgiver nå, er at jeg blir motarbeidet mht å komme tilbake til jobb. Problemet er at dette er svært subtilt. Min leder pakker inn det som blir sagt på en så fin måte at den som skal håndtere dette fra personalseksjonen, rett og slett ikke oppfatter hva som faktisk skjer og blir sagt. Jeg oppfatter dette imidlertid godt, siden jeg kjenner min leder.

Jeg har likevel noe håndfast, som jeg ønsker hjelp fra advokat i forhold til å se om det er greit i lovens forstand.

Utfordringen min i diverse møter vi har hatt, har vært at jeg ikke har klart å få frem mine synspunkter og meninger. Jeg har blitt så paff og sjokkert over det som har blitt sagt at jeg nesten ikke har fått frem et ord. Jeg er temmelig tom for krefter og det er da ikke lett å stå i kampen.

Jeg trodde ikke at dette skulle utvikle seg slik det har gjort. Hadde jeg visst det jeg vet nå, hadde jeg tatt med advokat på alle møter, mailer osv.

Så hvordan skal man forsikre seg som varsler? Advokat kan kanskje hjelpe, men det jeg kjenner mest på er alle følelsene, energiløsheten og håpløsheten. Følelsen av å bli frosset ut, er grusom. Jeg føler meg svak og redd for å ikke komme meg tilbake i arbeidslivet i det hele tatt. Og om jeg klarer å komme meg tilbake, vil jeg være redd for at noe av det samme skal skje igjen? Kommer jeg til å tørre å stole på folk?

Det er jo et problem for hele samfunnet at det skal være sånn at varslere blir sittende med svarteper. Jeg lurer på hvor mange som faktisk er uføre på grunn av å ha gått igjennom noe som det jeg har. Det er ikke greit og jeg kjenner jeg blir rasende!

Supert at det har skjedd lovendring og at det jobbes mye mer med mobbing blant elever i skolen. Tenker på Oppl.loven §9A. Håper fokuset blir større mht mobbing på arbeidsplassen også. Kommer jeg meg tilbake, skal jeg i hvert fall sørge for at det blir fokus på dette på min arbeidsplass. Både psykisk helse og mobbing!

Anonymkode: 9e0bf...beb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

til bf56c...356

Takk for tips! Hva heter artikkelen?

Jeg regner vel med at jeg blir taperen. Helsa har allerede måttet lide, så blir det vel økonomien med flere hundre tusen i tap...

Så mye takk for at man prøver å gjøre det som er rett ihht norsk lov....

TS

Anonymkode: 9e0bf...beb

Artikkelen er linket til i innlegget over her. Jeg kjenner igjen den bitterheten du beskriver her. Man prøver å gjøre det som er riktig, og dette er takken. Dårlig helse, økonomisk tap, videre utrygghet på (ny) jobb. 

Anonymkode: bf56c...356

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skriver at dere ikke tror at det er mulig å bli så hengt ut visst en varsler. Tenk hvor mye som står på «spill» i denne saken f.eks

9C039AEA-C24C-495A-93B3-260778DED207.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
  • 6 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Hvordan gikk det med deg, ts? 

Anonymkode: feff5...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...