Gå til innhold

Hvorfor har «alle» opplevd SA? Jeg er livredd!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke opplevd spontanabort, min venninne som har tre barn har aldri opplevd spontanabort og heller ikke min søster som har to barn, så det er jo ikke slik at alle opplever dette. Som hun som skrev over så ender ca 20% av graviditeter i SA, men 80% gjør ikke det, så sjansen for at det går bra er mye større enn at det ikke gjør det. 

Anonymkode: 5f9a2...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig vanlig, men det er likevel vanlig å vøre gravid mange ganger og ikke miste :)

 

Anonymkode: debd2...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 5-6 uker på vei og klarer ikke kose meg med tanken på at jeg er gravid. Vi har vært prøvere ei stund og jeg har sett for meg at jeg skulle bli ekstremt lykkelig av å endelig se to streker på pinnen. Nå har jeg altså opplevd det, men jeg er bare redd for å miste. Av de jeg har fortalt om graviditeten har samtlige opplevd spontanabort ved sin første graviditet, noe som får meg til å tenke at min bekymring er fornuftig. Det er nesten så jeg får følelsen av at det er normalt å miste før det klaffer, og at jeg bare bør vente på at det skjer. Det er tortur å gå rundt og kjenne på alle graviditetstegn, forsøke å tenke på det trivelige uten å tørre det, og å måtte fortelle det til de som må vite (partner, nærmeste familie og venner som gjetter seg til det, leger og så videre). Det er nesten så jeg forsøker å fortrenge graviditeten for å slippe sjokket og sorgen «når» det skjer. Er det virkelig så vanlig å oppleve SA?

Hilsen livredd førstegangsgravid

Anonymkode: a3087...ac5

På forum kan man få inntrykk av at «alle» mister eller har komplikasjoner. Gravide som har utfordringer/noe unnvikende eller som opplever SA har ofte større behov for å dele sine erfaringer og skrive med andre i lignende situasjon. Å lese mye på mammaforum kan føre til usikkerhet for gravide. Dette gjorde jordmor meg obs på, for det store flertall har faktisk helt normale svangerskap!

På den annen side, tror jeg at man merker på kroppen om noe er galt. I hvert fall gjorde jeg det. Grunnen til at vi kom inn på denne samtalen var nemlig fordi jeg fortalte at jeg mistet alle graviditetssymptomer over natten i uke 9. Jordmor betrygget meg med det jeg skrev over. Men etter samtalen i uke 12, begynte jeg å spontanabortere. Det kom ikke uventet i det hele tatt. Fosteret hadde vært dødt i flere uker. 

Dette ble et litt motstridende svar. Men min konklusjon er at det går bra for de aller fleste, msmmaforum kan skape usikkerhet og kan gi inntrykk av at de fleste opplever SA, uten at det er tilfelle. Samtidig tror jeg at du merker det på kroppen når noe er galt. Jeg kjente at graviditeten var over lenge før jeg spontanaborterte. Har vært gravid to ganger i ettertid, da var jeg aldri usikker. Symptomene forsvant aldri brått på samme måte. To friske barn ble født.

Anonymkode: 39996...6fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner bare én som har opplevd SA, og hun har opplevd mange. Det store flertallet fullfører jo sunne svangerskap. Prøv å slappe av, det er ikke sunt for babyen at du stresser. 

Anonymkode: f6628...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd sa, ma og to helt vanlige svangerskap. I den rekkefølgen. Flaks for meg, for de to første var graviditeter etter angrepille etter litt tilfeldig sex tidlig i 20årene. Da jeg møtte mannen i mitt liv og ble gravid var jeg så nervøs!! Og så gikk det så fint😊

Har møtt mange som har en sa eller ma bak seg jeg og. Men også mange som ikke har opplevd det☺️ og tror nesten fler av de jeg har pratet med har vært gjennom selvbestemt abort enn sa/ma.

Og misforstå meg rett  - er det ikke fint at kroppen tar ansvar tidlig om det uansett ikke var liv laga?

Anonymkode: 12f36...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet om mange som har det, men jeg selv har aldri det. Veldig glad dette snakkes om. Og skulle ønske det ble snakket om hvor mange som faktisk drar hjem fra sykehuset uten babyen også. 

 

Det er ennå tidlig, ts, så legg fra deg denne hammeren med kjipe tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt. Folk har en tendens til å dra egne erfaringer inn i ting og gjerne da det vonde. Dessverre er det mye slikt forbundet med graviditet og fødsel og forsåvidt tiden etterpå. Det er skrekkhistorier på skrekkhistorier. 

Husk at for de fleste går det bra!! Men ja, det skjer. Men ingenting er sikkert her i livet. Prøv og tenk at det som oftest går bra (også når folk snakker og fødselen og barselperioden). 

Det er visst noe som hører med når man blir gravid og får barn. 

Anonymkode: f5f2d...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv heller å tenke på at det går bra i de fleste tilfeller. Du er nå mellom uke 5 og 6, så allerede nå er sjansen for SA sunket betraktelig i forhold til uke 4. 

Lykke til! 

Anonymkode: c46bc...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 6 barn. Ingen spontanabort, men én døde som baby.

Anonymkode: 34fca...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 5-6 uker på vei og klarer ikke kose meg med tanken på at jeg er gravid. Vi har vært prøvere ei stund og jeg har sett for meg at jeg skulle bli ekstremt lykkelig av å endelig se to streker på pinnen. Nå har jeg altså opplevd det, men jeg er bare redd for å miste. Av de jeg har fortalt om graviditeten har samtlige opplevd spontanabort ved sin første graviditet, noe som får meg til å tenke at min bekymring er fornuftig. Det er nesten så jeg får følelsen av at det er normalt å miste før det klaffer, og at jeg bare bør vente på at det skjer. Det er tortur å gå rundt og kjenne på alle graviditetstegn, forsøke å tenke på det trivelige uten å tørre det, og å måtte fortelle det til de som må vite (partner, nærmeste familie og venner som gjetter seg til det, leger og så videre). Det er nesten så jeg forsøker å fortrenge graviditeten for å slippe sjokket og sorgen «når» det skjer. Er det virkelig så vanlig å oppleve SA?

Hilsen livredd førstegangsgravid

Anonymkode: a3087...ac5

Hær et barn og var prøver i over 2 år, har aldri opplevd noen form for abort.

Anonymkode: 93520...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barn, og en del SA. For meg var det motsatt å få høre om hvor vanlig det er med SA. Så bra, da var det ikke bare jeg.

SA vil være vondt hvis barnet er ønsket, men for meg var det definitivt lettere at det ikke kom som lyn fra åpen himmel 

Anonymkode: bc5c0...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SA er desverre vanligere enn man tror. Det er bare så tabu å snakke om. 

Det positive med sa er jo at kroppen rensker opp fordi barnet feks ikke er levedyktig. Pleier å være noe galt når det skjer :-) 

Anonymkode: be079...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke opplevd spontanabort, min venninne som har tre barn har aldri opplevd spontanabort og heller ikke min søster som har to barn, så det er jo ikke slik at alle opplever dette. Som hun som skrev over så ender ca 20% av graviditeter i SA, men 80% gjør ikke det, så sjansen for at det går bra er mye større enn at det ikke gjør det. 

Anonymkode: 5f9a2...105

"Vi regner med at rundt 20 prosent av alle graviditeter der kvinnen vet at hun er gravid, ender i spontanabort (SA). Rundt 50 prosent av alle påbegynte graviditeter vil ende i en SA, sier konstituert overlege Elisabeth Berge Nilsen ved Stavanger Universitetssjukehus."

Anonymkode: be079...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Vi regner med at rundt 20 prosent av alle graviditeter der kvinnen vet at hun er gravid, ender i spontanabort (SA). Rundt 50 prosent av alle påbegynte graviditeter vil ende i en SA, sier konstituert overlege Elisabeth Berge Nilsen ved Stavanger Universitetssjukehus."

Anonymkode: be079...40e

Ja, men det du ikke nevner her er at dette også inkluderer hvor kvinnen aborterer et par dager etter forventet mens. Hvor hun ikke engang vet at hun er gravid, men bare tror at mensen er litt forsinket. Dette gjelder kvinner som ikke prøver eller som går på prevensjon også. 

Anonymkode: f6628...182

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, alle mine venninner som har barn har opplevd en eller flere aborter. Det er nok vanligere enn man tror pga store mørketall.

Anonymkode: efe6b...765

Les hva jeg skriver da. Det er sykt tilfeldig at alle Ts har fortalt at hun er gravid til har alle hatt spontanabort i sitt første svangerskap. Ingen har sagt at det var tilfeldig at mange har hatt aborter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ei som opplevde at babyen døde i magen en uke før termin, to som har opplevd krybbedød og en som mistet barnet sitt pga. hjernebetennelse da hun var to år. Først nå som barnet mitt er passert 4 år klarer jeg å slappe litt av...

Anonymkode: 161d3...b2e

Det er helt sikkert noen her som kan skyte inn at de kjenner barn over 4 år som har død. Bare for å holde deg på tærne :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det du ikke nevner her er at dette også inkluderer hvor kvinnen aborterer et par dager etter forventet mens. Hvor hun ikke engang vet at hun er gravid, men bare tror at mensen er litt forsinket. Dette gjelder kvinner som ikke prøver eller som går på prevensjon også. 

Anonymkode: f6628...182

Eller 1-14 dager før forventet mens! Da vet ikke kvinnen noenting. Har hun ikke vært gravid før, så gjenkjenner hun heller ikke eventuelle svake symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...