Gå til innhold

Jeg må bare late som om det aldri har skjedd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Opplevde noe traumatisk i fjor, vil ikke si hva i fare for å bli gjenkjent. Jeg var lamslått av sorg. Jeg fikk profesjonell hjelp, men det hjalp ikke.

Til slutt klarte jeg ikke mer - jeg klarte ikke å stå i sorgen og sjokket lenger. Så jeg måtte bare late som om det aldri hadde skjedd. Det var en befrielse å slippe å forholde seg til det. 

Nå går det bra, men hver gang noen nevner noe eller jeg blir minnet på det, strømmer tårene på. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å «bli bra». Jeg fungerer veldig fint til vanlig når jeg later som ingenting, men det er vanskelig når jeg blir tvunget til å forholde meg til det og feks begynner å gråte på jobb. 

Noen som har råd? 

Anonymkode: b84c7...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tiden går, og bildene dukker ikke opp like ofte. Men når de gjør det, må jeg febrilsk finne noe å fokusere på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du dissosierer. Dette finnes det hjelp for, visstnok.

Anonymkode: d709e...fc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Kan anbefale deg episode fire av SinnSyn podkasten, som handler om å flykte fra seg selv. 

Min erfaring er at man må bearbeide det traumatiske, prosessert det mens man er i kontakt med følelsene sine, og deretter ha et avklart forhold til det. Det vil komme igjen, men ikke på den måten det hjemsøker deg nå. Jeg har undertrykt flere traumer i årevis, og jeg begynner å forstå hvorfor jeg har vært så alvorlig syk som jeg har vært. Nå tror jeg på bedring via følelser. Å føle fullt og helt, å leve ut følelsene, og komme meg til den andre siden gjennom sorg, sinne, fortvilelse, glede, stolthet og hva det måtte være. Det er ikke lett, men det har heller ikke vært lett å være syk. Jeg tror å konfrontere seg med det, selv om det er forferdelig vondt, vil bli verdt det, etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du dissosierer. Dette finnes det hjelp for, visstnok.

Anonymkode: d709e...fc4

Hva får deg til å kalle å begynne å gråte for dissosiasjon? Dissosiasjon er vel det motsatte. At man separerer seg fra egne følelser og seg selv. At man opplever seg fremmed, distansert, fjern, nummen. Det TS har gjort høres mer ut som å stenge av for følelsene sine, og visse situasjoner blir hun trigget og såre følelser blusser opp i henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rainstorm said:

Hva får deg til å kalle å begynne å gråte for dissosiasjon? Dissosiasjon er vel det motsatte. At man separerer seg fra egne følelser og seg selv. At man opplever seg fremmed, distansert, fjern, nummen. Det TS har gjort høres mer ut som å stenge av for følelsene sine, og visse situasjoner blir hun trigget og såre følelser blusser opp i henne. 

Fortrengelse av visse følelser og reaksjoner i seg selv, som kan komme frem ubedt når man ikke har kontroll over det ER dissosiasjon. Man separerer deler av seg selv, fra andre deler av seg selv.

Anonymkode: d709e...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fortrengelse av visse følelser og reaksjoner i seg selv, som kan komme frem ubedt når man ikke har kontroll over det ER dissosiasjon. Man separerer deler av seg selv, fra andre deler av seg selv.

Anonymkode: d709e...fc4

Jeg tror jeg misforstod deg litt. Men det er vel fortrengelsen og avstengingen fra følelsene som er dissosieringen, mens gråten er at man kommer i kontakt med følelsene igjen, men at det blir for mye på en gang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rainstorm said:

Jeg tror jeg misforstod deg litt. Men det er vel fortrengelsen og avstengingen fra følelsene som er dissosieringen, mens gråten er at man kommer i kontakt med følelsene igjen, men at det blir for mye på en gang? 

Ja, det er jo på en måte et godt tegn, at man fremdeles er i stand til å komme i kontakt med disse følelsene og sidene av seg selv, men når det kommer ubedt eller man ikke kan kontrollere det, blir trigget og så videre, så blir det jo et problem, og noe man må se på med "riktige øyne".

Anonymkode: d709e...fc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok fått PTSD, da reagerer man sterkt av tilfeldige og uskyldige triggere. Jeg har det også etter traume, og tror at Rainstorm her lenger opp er inne på noe viktig.

Anonymkode: 8fb03...1d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd emdr? Det er en terapimetode de bruker ved ptsd, for meg fungerte den ikke spesielt godt, fordi terapeuten ikke var spesielt god, men fungerte godt nok til at det fungerer for nå. Men kjenner andre som har hatt god effekt av det :)

Anonymkode: 2a7dc...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale "Traumerelatert Dissosiasjon" fra Modum Bad.

Mye nyttig og informativt, for alle med traumerelaterte lidelser.

Anonymkode: d709e...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...