Gå til innhold

Alkoholfritt bryllup


Thyra

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, Thyra skrev:

Så nå er det til og med mangel på folkeskikk å ikke servere alkohol i bryllupet?!? 

Det var et svar på et innlegg om kresne gjester.  Siktet ikke nødvendigvis til alkohol.  Men ville forventet å få annet enn bare brus hvis jeg var gjest i et bryllup uten alkohol så jeg ikke følte jeg var i konfirmasjon.  Alkoholfri vin, cider eller øl er noe jeg da ville forventet framfor pepsi max. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Du har vært flere ganger i Spania uten å observere at spanjoler er enklere å prate med enn fremmede nordmenn? :fnise:

Anonymkode: 3bcb4...527

Ja det har jeg.  De kan være like mutte og lukkede og har nok med sitt slik nordmenn er.  Du har nok ikke vært der så mange ganger du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Peonjenta skrev:

Ja det har jeg.  De kan være like mutte og lukkede og har nok med sitt slik nordmenn er.  Du har nok ikke vært der så mange ganger du?

Mnja... jeg har ikke talt. Siden broren min flyttet dit for 27 år siden har det blitt noen ganger ja.

Og ja - selvfølgelig KAN en spanjol være mutt og ikke særlig snakkesalig. Vi snakker vel generelt om folket - nordmenn/spanjoler, og da blir det litt for dumt å si at spanjoler er like lite åpen og vanskelige å få kontakt med som nordmenn.

Men det er en helt annen diskusjon og veldig OT. Men jeg kunne ikke la være å reagere på et slikt utsagn.

Anonymkode: 3bcb4...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som forsvarer forventning om alkohol til at det er noe som hører til et godt måltid - altså god vin til god mat. 

Blir dere tilsvarende irriterte om dere ikke liker vinen som serveres? Eller hva om det blir servert et lite fruktfat til dessert og ingen kake fordi brudeparet ikke liker søtsaker. Det hører jo til, er det like krise? 

Og det er også andre sedvaner ved festmåltid. Som brytes i hytt og kaniner ved annethvert bryllup som arrangeres. Det er sedvaner til hva slags type forrett og hovedrett som skal henge sammen. 

Men man ser ikke folk klage over at dagen og kvelden blir ødelagt fordi brudeparet valgte å hoppe over forretten, at desserten ikke var god eller at vinen ikke falt i smak, eller var for billig. 

Og det faktum at man aldri hører argument for GOD vin, riktig til maten, osv.. Men man hører klager om for få glass eller manglende alkohol, tyder på at dere like gjerne kunne tatt med en lommelerke med dårlig brennevin. For det er prosenten det kommer an på, ikke sant? Ikke årgangen. 

Anonymkode: 90344...b1c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som forsvarer forventning om alkohol til at det er noe som hører til et godt måltid - altså god vin til god mat. 

Blir dere tilsvarende irriterte om dere ikke liker vinen som serveres? Eller hva om det blir servert et lite fruktfat til dessert og ingen kake fordi brudeparet ikke liker søtsaker. Det hører jo til, er det like krise? 

Og det er også andre sedvaner ved festmåltid. Som brytes i hytt og kaniner ved annethvert bryllup som arrangeres. Det er sedvaner til hva slags type forrett og hovedrett som skal henge sammen. 

Men man ser ikke folk klage over at dagen og kvelden blir ødelagt fordi brudeparet valgte å hoppe over forretten, at desserten ikke var god eller at vinen ikke falt i smak, eller var for billig. 

Og det faktum at man aldri hører argument for GOD vin, riktig til maten, osv.. Men man hører klager om for få glass eller manglende alkohol, tyder på at dere like gjerne kunne tatt med en lommelerke med dårlig brennevin. For det er prosenten det kommer an på, ikke sant? Ikke årgangen. 

Anonymkode: 90344...b1c

Selvfølgelig har man med lommelerke. Hvordan skulle ellers dagen gått?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som forsvarer forventning om alkohol til at det er noe som hører til et godt måltid - altså god vin til god mat. 

Blir dere tilsvarende irriterte om dere ikke liker vinen som serveres? Eller hva om det blir servert et lite fruktfat til dessert og ingen kake fordi brudeparet ikke liker søtsaker. Det hører jo til, er det like krise? 

Og det er også andre sedvaner ved festmåltid. Som brytes i hytt og kaniner ved annethvert bryllup som arrangeres. Det er sedvaner til hva slags type forrett og hovedrett som skal henge sammen. 

Men man ser ikke folk klage over at dagen og kvelden blir ødelagt fordi brudeparet valgte å hoppe over forretten, at desserten ikke var god eller at vinen ikke falt i smak, eller var for billig. 

Og det faktum at man aldri hører argument for GOD vin, riktig til maten, osv.. Men man hører klager om for få glass eller manglende alkohol, tyder på at dere like gjerne kunne tatt med en lommelerke med dårlig brennevin. For det er prosenten det kommer an på, ikke sant? Ikke årgangen. 

Anonymkode: 90344...b1c

Antagelig må de ha vin til maten hjemme også. Hvis de ikke spiser dårilg mat da. Og det må man jo gå ut i fra at folk ikke har lyst til :ironi:

Anonymkode: 3bcb4...527

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Er det planlagt alkoholfritt så må det opplyses om det i innbydelsen sånn at man har anledning til å takke nei til å komme i barnebursdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Det første jeg tenker når jeg hører ordet «norsk kultur», er faktisk alkohol, utroskap og grådighet. I denne tråden ser jeg nok et eksempe på «alkohol» kulturen og de grådige som på liv og død MÅ drikke på andres bekostning.

Nordmenn har virkelig et merkelig forhold til alkohol. I andre samfunn må man forklare seg når man har vært i fengsel, men i Norge må man forklare og forsvare seg når man ikke ønsker å servere alkohol i bryllupet sitt. Man blir gjort narr av, rett og slett latterliggjort om man ikke serverer alkohol. For en kultur... Nordmenn har virkelig et forhold til alkohol som krever en mastergrad i antropologi å forstå. 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 44e71...5c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2018 den 18.42, Thyra skrev:

Hvordan ville dere som gjester ha reagert om det ikke ble servert alkohol i det hele tatt i bryllupet? Er alkohol noe som forventes i et bryllup? Hva om brudeparet selv er avholds? Og dersom det er budsjettbryllup blir det jo mye billigere uten alkohol. 

Jeg hadde dratt hjem veldig tidlig på kvelden, for sånne bryllup er gørrkjedelige.

Om brudeparet er avholds, så trenger jo ikke det bli tredd nedover ørene på gjestene.

Har dere ikke råd til alkohol, så spar en stund til. Da har dere ikke råd til bryllup.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, EvaLena skrev:

Jeg hadde dratt hjem veldig tidlig på kvelden, for sånne bryllup er gørrkjedelige.

Om brudeparet er avholds, så trenger jo ikke det bli tredd nedover ørene på gjestene.

Har dere ikke råd til alkohol, spar en stund til. Da har dere ikke råd til bryllup. 

 

Sier du det samme til alle som har budsjettbryllup? Har dere ikke råd til ditt eller datt, så spar en stund til? Dere har ikke råd til bryllup? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2018 den 18.08, O.G. skrev:

Er det planlagt alkoholfritt så må det opplyses om det i innbydelsen sånn at man har anledning til å takke nei til å komme i barnebursdagen.

Tenker at dine holdninger her er mer barnslige enn å holde et selskap uten alkohol. 

Ja, man bør informere på forhånd om at det er alkoholfritt, så folk slipper å ordne seg med sjåfør eller overnatting fordi de tror de ikke kommer til å være "kjørbare" etter festen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Thyra skrev:

Tenker at dine holdninger her er mer barnslige enn å holde et selskap uten alkohol. 

Ja, man bør informere på forhånd om at det er alkoholfritt, så folk slipper å ordne seg med sjåfør eller overnatting fordi de tror de ikke kommer til å være "kjørbare" etter festen. 

Tenk hva du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om det hadde stått i invitasjonen at alle skulle ta med egen drikke, innafor? Dersom brudeparet hadde stramt budsjett, og folk ikke gidder å komme i selskap for å feire andres store dag om de ikke har mulighet til å drikke alkohol... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Thyra skrev:

Sier du det samme til alle som har budsjettbryllup? Har dere ikke råd til ditt eller datt, så spar en stund til? Dere har ikke råd til bryllup? 

Jeg har ikke vært i budsjettbryllup ennå, men jeg mener folk får spare til ett bryllup til og med gjestene vil trives i. Det er ikke snakk om grøftefyll, men gid stemning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, EvaLena skrev:

Jeg har ikke vært i budsjettbryllup ennå, men jeg mener folk får spare til ett bryllup til og med gjestene vil trives i. Det er ikke snakk om grøftefyll, men gid stemning. 

For noen betyr det mye å gifte seg, og at deres nærmeste skal være tilstede på deres store dag. Ikke alle ønsker å spare i årevis eller bruke store pengesummer som de hadde trengt til andre ting. Bryllupet er først og fremst brudeparets dag. Du er der for å feire deres kjærlighet, ikke for å få masse gratis mat og drikke fra øverste hylle. Om selskapet er hyggelig, går det da fint an å trives som gjest både med enkel servering og ingen alkohol. Med markblomster, hjemmelagd dekorasjon og en brud i billig brudekjole som har fikset hår og sminke selv. Folk nå til dags er så storforlangende og kravstore. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thyra skrev:

For noen betyr det mye å gifte seg, og at deres nærmeste skal være tilstede på deres store dag. Ikke alle ønsker å spare i årevis eller bruke store pengesummer som de hadde trengt til andre ting. Bryllupet er først og fremst brudeparets dag. Du er der for å feire deres kjærlighet, ikke for å få masse gratis mat og drikke fra øverste hylle. Om selskapet er hyggelig, går det da fint an å trives som gjest både med enkel servering og ingen alkohol. Med markblomster, hjemmelagd dekorasjon og en brud i billig brudekjole som har fikset hår og sminke selv. Folk nå til dags er så storforlangende og kravstore. 

Jeg forlanger ikke dyr vin og middag. Ei heller dyr brudekjole, frisyre og blomster.

Jeg bare mener at ber man inn til en bryllupsfest, så får de ta seg råd til alkohol også. Det letter stemningen og festen blir artigere for alle parter. Selv for brudeparet, gjestene gidder jo å bli der lenger enn 22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Thyra skrev:

Hva om det hadde stått i invitasjonen at alle skulle ta med egen drikke, innafor? Dersom brudeparet hadde stramt budsjett, og folk ikke gidder å komme i selskap for å feire andres store dag om de ikke har mulighet til å drikke alkohol... 

Nei, brudeparet kunne ha spart opp til de hadde råd til å trakte sine gjester skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Thyra skrev:

For noen betyr det mye å gifte seg, og at deres nærmeste skal være tilstede på deres store dag. Ikke alle ønsker å spare i årevis eller bruke store pengesummer som de hadde trengt til andre ting. Bryllupet er først og fremst brudeparets dag. Du er der for å feire deres kjærlighet, ikke for å få masse gratis mat og drikke fra øverste hylle. Om selskapet er hyggelig, går det da fint an å trives som gjest både med enkel servering og ingen alkohol. Med markblomster, hjemmelagd dekorasjon og en brud i billig brudekjole som har fikset hår og sminke selv. Folk nå til dags er så storforlangende og kravstore. 

Hjelpes.

Hvis det er innstillingen du har at gjestene dine kommer for å få gratis mat og alkohol: Ikke hold bryllup.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som kjenner brudeparet like godt eller som syns mange timer med taler og sånn er så interessant, alkohol hjelper litt da. Bryllup er jo også en veldig sosial greie og noen glass vin hjelper mange som er litt sjenerte. Hvis det er bare fordi det er for dyrt, kan du bare si at gjestene tar med selv det de ønsker å drikke.

Anonymkode: b65ed...b53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde elsket å slippe å si «jeg kjører» en hel kveld! :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...