Gå til innhold

Alkoholfritt bryllup


Thyra

Anbefalte innlegg

14 timer siden, Ti T Usen skrev:

Jeg har vært i kanskje 20 bryllup hvorav to var alkoholfrie. Jeg synes alkoholfritt var en kjedelig greie, men dette kan sikkert oppfattes individuelt. Det er vel noen kulturforskjeller rundt om i landet. Alkoholfritt på indre østland, trøndelag og nardafor anses som en fornærmelse, mens det er kanskje mer vanlig langs deler av kysten hvor kristendommen stadig har bedre tak. I min omgangskrets (og del av landet) er alkoholfritt bryllup IKKE innafor, men skjønner at svaret kan være noe annet i andre kretser og strøk. 

En fornermelse?!? Det var da voldsomt! Skal man som gjest bli fornærmet over at man ikke får alkohol i et bryllup når brudeparet ønsker å ha det alkoholfritt? Hva med å respektere brudeparet ønsker? Det er jo deres dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 22.8.2018 den 22.05, AnonymBruker skrev:

Helt greit for meg at du ikke drikker og er ukomfortabel med alkohol, men ikke kom med sånne ting bare fordi folk gjerne vil ha alkohol i bryllup osv, det letter på stemningen og gjør det ofte lettere for folk å snakke med folk de ikke kjenner. 

Anonymkode: e9144...ee6

Mange som vil ha alkohol i bryllup. Men det er tross alt opp til brudeparet. Ikke gjestene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Thyra skrev:

En fornermelse?!? Det var da voldsomt! Skal man som gjest bli fornærmet over at man ikke får alkohol i et bryllup når brudeparet ønsker å ha det alkoholfritt? Hva med å respektere brudeparet ønsker? Det er jo deres dag. 

Setter av en hel dag (gjerne en helg), kjøper gjerne nye klær, kjøper dyr gave. For så å få servert gøysaft og mozell grenser til fornærmelse i noen kretser ja. Det er jo ikke nødvendigvis innafor bare fordi det er brudeparets ønske. Flere brudepar (bruder) bør ha større fokus på gjestene og mindre fokus på seg selv. Da blir det en finere dag, med mange blide og fornøyde mennesker, og dermed mer minneverdig for brudeparet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2018 den 22.05, AnonymBruker skrev:

Helt greit for meg at du ikke drikker og er ukomfortabel med alkohol, men ikke kom med sånne ting bare fordi folk gjerne vil ha alkohol i bryllup osv, det letter på stemningen og gjør det ofte lettere for folk å snakke med folk de ikke kjenner. 

Anonymkode: e9144...ee6

Men det er bare å trene seg til å snakke med folk uten alkohol vel? 

Anonymkode: 73a48...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ti T Usen skrev:

Setter av en hel dag (gjerne en helg), kjøper gjerne nye klær, kjøper dyr gave. For så å få servert gøysaft og mozell grenser til fornærmelse i noen kretser ja. Det er jo ikke nødvendigvis innafor bare fordi det er brudeparets ønske. Flere brudepar (bruder) bør ha større fokus på gjestene og mindre fokus på seg selv. Da blir det en finere dag, med mange blide og fornøyde mennesker, og dermed mer minneverdig for brudeparet.

Virker mer som flere bør ha fokus på brudeparet og deres ønsker. Måler du festen i hva du bruker på gave? Og hvorfor må du kjøpe helt nye klær? Og hvis du har viktigere ting fore enn å "sette av en hel dag" til denne "elendigheten"...(?) så bør du vel strengt talt heller takke nei. Sikker på at brudeparet har venner som heller ønsker å feire dagen med de enn å se på det som noe man må bruke tid og penger på. Gjør deg selv en tjeneste og dropp brylluper du. 

Anonymkode: 3bcb4...527

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det brudeparet som bestemmer. Om gjestene blir skuffet over å ikke få alkohol i et bryllup er det gjestenes problem. Gjestene skal sette pris på å få lov til å komme i bryllup og feire en stor dag. Man er ikke avhengig av å få alkohol for å kunne feire det og ha en hyggelig dag sammen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.8.2018 den 21.42, AnonymBruker skrev:

Helt sykt å se hvor viktig alkohol er for folk 😂😂 Bryllup eller julebord uten alkohol på bordet så er det ramaskrik! 

 

Anonymkode: 2cbe8...3a0

Jeg skulle gjerne hatt julebord uten alkohol, blir helt matt av fokuset det er på alkohol i jobbsammenheng. Spesielt om det er arrangement i ukedagene synes jeg alkohol er problematisk.

Men jeg ser litt annerledes på det når det gjelder bryllup. Har vært gjest i en del bryllup hvor jeg kjenner lite folk, og det flyter lettereetter et par glass vin, både for meg og åpenbart for andre også. Det er også en annen setting med lang tid rundt bordet som kan bli litt kjedelig, og ikke minst mer festlig lag enn jeg synes jobbarrangement er. Så jatakk til alkohol i bryllup, men dropp gjerne sprit, altså  

Synes selvfølgelig det er helt opp til brudeparet, men gi helst beskjed så man kan kjøre selv og droppe hotell. 

Anonymkode: 1615c...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle gjerne hatt julebord uten alkohol, blir helt matt av fokuset det er på alkohol i jobbsammenheng. Spesielt om det er arrangement i ukedagene synes jeg alkohol er problematisk.

Men jeg ser litt annerledes på det når det gjelder bryllup. Har vært gjest i en del bryllup hvor jeg kjenner lite folk, og det flyter lettereetter et par glass vin, både for meg og åpenbart for andre også. Det er også en annen setting med lang tid rundt bordet som kan bli litt kjedelig, og ikke minst mer festlig lag enn jeg synes jobbarrangement er. Så jatakk til alkohol i bryllup, men dropp gjerne sprit, altså  

Synes selvfølgelig det er helt opp til brudeparet, men gi helst beskjed så man kan kjøre selv og droppe hotell. 

Anonymkode: 1615c...f25

Nordmenn bør virkelig bli sendt an mass på kurs i kommunikasjon uten alkohol... 

Anonymkode: 73a48...9c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er bare å trene seg til å snakke med folk uten alkohol vel? 

Anonymkode: 73a48...9c5

Det har da ikke noe med det å gjøre? Det er et selskap og de fleste synes vin hører til maten. De fleste bryllup er dessuten en veldig lang dag med mye venting. Da er det veldig deilig å få i seg litt avslappende varme i form av alkohol.

24 minutter siden, Månekløveren skrev:

Dette er det brudeparet som bestemmer. Om gjestene blir skuffet over å ikke få alkohol i et bryllup er det gjestenes problem. Gjestene skal sette pris på å få lov til å komme i bryllup og feire en stor dag. Man er ikke avhengig av å få alkohol for å kunne feire det og ha en hyggelig dag sammen. 

Nå man inviterer til fest vil man gjerne strekke seg langt for at gjestene skal kose seg. Gjestene hadde blitt skuffet om det ikke ble servert mat heller, men det er gjestenes problem? Så lenge brudeparet får sin store dag?

Mener du virkelig at gjestene synes denne dagen er så stor at de skal sette pris på å komme til enhver pris? Det høres nesten slik ut. Selv kan jeg ikke skjønne hva som er så veldig stort med sånne dager. Noen skal gifte seg etter å ha bodd sammen i åtte år og fått et par unger? Om ti år er mulighetene store for at de har skilt seg? Jeg ser på det som et selskap, ikke mer eller mindre. Det er hyggelig å treffe folk og man må selvfølgelig ikke ha alkohol. Man må ikke ha mat heller. Et glass vann burde være bra nok for å holde det gående og ikke bli altfor tørr i munnen under talene. Så lenge brudeparet kan få det store bryllupet de ønsker seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro noen her tenker «alkohol=grisefylla». Typisk kg 

Anonymkode: e9144...ee6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, visp skrev:

Det har da ikke noe med det å gjøre? Det er et selskap og de fleste synes vin hører til maten. De fleste bryllup er dessuten en veldig lang dag med mye venting. Da er det veldig deilig å få i seg litt avslappende varme i form av alkohol.

Nå man inviterer til fest vil man gjerne strekke seg langt for at gjestene skal kose seg. Gjestene hadde blitt skuffet om det ikke ble servert mat heller, men det er gjestenes problem? Så lenge brudeparet får sin store dag?

Mener du virkelig at gjestene synes denne dagen er så stor at de skal sette pris på å komme til enhver pris? Det høres nesten slik ut. Selv kan jeg ikke skjønne hva som er så veldig stort med sånne dager. Noen skal gifte seg etter å ha bodd sammen i åtte år og fått et par unger? Om ti år er mulighetene store for at de har skilt seg? Jeg ser på det som et selskap, ikke mer eller mindre. Det er hyggelig å treffe folk og man må selvfølgelig ikke ha alkohol. Man må ikke ha mat heller. Et glass vann burde være bra nok for å holde det gående og ikke bli altfor tørr i munnen under talene. Så lenge brudeparet kan få det store bryllupet de ønsker seg.

Vin og alkohol er ikke det samme som mat. Mat hører med i bryllupsselskap. Men man skal ikke forvente alkohol for enhver pris. Og ja, det er faktisk gjestene sitt problem om de er så prippen at de forventer/krever alkohol der. Det er brudeparets dag og de som bestemmer oppsettet. 

Anonymkode: fbc5c...305

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vin og alkohol er ikke det samme som mat. Mat hører med i bryllupsselskap. Men man skal ikke forvente alkohol for enhver pris. Og ja, det er faktisk gjestene sitt problem om de er så prippen at de forventer/krever alkohol der. Det er brudeparets dag og de som bestemmer oppsettet. 

Anonymkode: fbc5c...305

Ikke enig. Vin hører til festmat for de fleste.

Er man prippen om man forventer alkohol i et bryllup? Prippen?? Det er brudeparet som bestemmer oppsettet ja, men om det er veldig avvikende fra hva man er vant til så blir man vel skuffa. Det er ikke så rart det? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke kommet. Det hadde vært dritt kjedelig, og drikke får timene til å fly. Og bryllup er pyton, kjedelig. 

Anonymkode: 31120...2f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde vært merkelig, hadde blitt skuffa. Bør informere om det i innbydelsen.

Hadde jeg visst om det på forhånd hadde det vært helt greit, men da hadde bryllupet blitt kjedelig. Sånn typ konfirmasjon, koselig ettermiddag med familien der man går hjem klokka 19 🙂

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, visp skrev:

Ikke enig. Vin hører til festmat for de fleste.

Er man prippen om man forventer alkohol i et bryllup? Prippen?? Det er brudeparet som bestemmer oppsettet ja, men om det er veldig avvikende fra hva man er vant til så blir man vel skuffa. Det er ikke så rart det? 

Beklager anonymiteten på forrige innlegg. Jeg mener man er prippen om man krever og forventer vin og alkohol i bryllup. Man skal sette pris på å bli invitert av brudeparet til fest og innordne seg deretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Månekløveren skrev:

Beklager anonymiteten på forrige innlegg. Jeg mener man er prippen om man krever og forventer vin og alkohol i bryllup. Man skal sette pris på å bli invitert av brudeparet til fest og innordne seg deretter. 

Det går greit:) Altså, det er ingen som noensinne har krevd alkohol i et selskap, men at man forventer det i et bryllup tror jeg så absolutt. Jeg hadde gjort det selv. Det å måtte innordne seg deretter, som du sier, er noe som gjør at det faktisk ikke er så hyggelig å være gjest om det er den tonen som settes. Som gjest hadde jeg aldri vist annet enn takknemlighet, men når vi nå sitter her og snakker om dette som anonyme er det jo de reelle meningene som kommer fram.

Nå skal det sies at alkohol/ikke alkohol i bryllup er noe av det som engasjerer mest her på kg:) Det er jo litt moro og:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 timer siden, visp skrev:

Det går greit:) Altså, det er ingen som noensinne har krevd alkohol i et selskap, men at man forventer det i et bryllup tror jeg så absolutt. Jeg hadde gjort det selv. Det å måtte innordne seg deretter, som du sier, er noe som gjør at det faktisk ikke er så hyggelig å være gjest om det er den tonen som settes. Som gjest hadde jeg aldri vist annet enn takknemlighet, men når vi nå sitter her og snakker om dette som anonyme er det jo de reelle meningene som kommer fram.

Nå skal det sies at alkohol/ikke alkohol i bryllup er noe av det som engasjerer mest her på kg:) Det er jo litt moro og:)

Jeg synes ikke det er moro at folk er alkoholikere. Det er trist. 

Anonymkode: 73a48...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2018 den 6.12, Thyra skrev:

En fornermelse?!? Det var da voldsomt! Skal man som gjest bli fornærmet over at man ikke får alkohol i et bryllup når brudeparet ønsker å ha det alkoholfritt? Hva med å respektere brudeparet ønsker? Det er jo deres dag. 

Når gjestene setter av en hel helgedag for å feire noen det litt gjestenes dag også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo brudeparet som skal bestemme det, selv synes jeg det er helt toppers. Nordmenn har jo en hjerneskade som sier at alkohol er gøy 😀

Men skriv det i invitasjonen, så får de som ikke vil la være å delta.

Endret av Nyttig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...