Gå til innhold

Linse som har klistret seg helt fast?


nfdsjgd

Anbefalte innlegg

Hjelp,

Jeg hadde på meg linser fredag ettermiddag. Da jeg skulle ta dem ut på natten fikk jeg dem ikke ut, og det gjør ekstremt vondt å ta på øyet (der det er brunt). Nå har jeg prøvd så mange ganger at jeg begynner å lure på om  linsene ikke er der. Men hvorfor gjør det da så vondt å ta på øyet? Pleier ikke å ha noe problem med det ellers.

Og hvis linsene er der, hva gjør jeg da? Det er jo ikke sjangs til å bevege på dem, så det er umulig å få tak til å ta dem ut. Fins det noe redskaper man kan bruke? Har prøvd å ta på linseveske og øyedråper i øyet, men ingenting hjelper :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vent til i morgen og ta kontakt med optikeren. Ikke bruk redskaper på øyet, det er farlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øynelege bruker skapell å skjærer den ut 

Anonymkode: d852f...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se nøye etter først, du skal se kanten på linsa på øyet. Ikke riv den av om den er der, gjorde det selv en gang og måtte på legevakta grunnet rift😩 Ville ringt legevakta og bedt om hjelp, de kan bedøve øyet og få den av på ordentlig måte👍🏻

Anonymkode: 38731...369

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er veldig vondt å ta på Iris (det brune/blå/grønne) er det ingen linse der. Du kan også se kanten rundt linsen i godt lys, så det er ikke vanskelig å se om linsen er på. 

Men om du ikke har tatt den ut kan det være at den har forskjøvet seg. Se i speilet i godt dagslys. Dra øyelokket godt opp, se til høre og venstre, og se om det ligger nye som ser ut som litt rynket plast der. Du kan også dra/gni øyelokket lett mot øyeeplet. 

Om dette ikke hjelper slutter du å ta på øyet. FInn i alle fall ikke på å bruk noen redskaper eller midler. Kjennes alt normalt i morgen ville jeg nok bare antatt at jeg hadde gnidd ut linsa i løpet av natta. Kjenner du det minst ubehag tar du en tur innom optiker. 

Anonymkode: 6957e...de7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det gjør vondt å ta på det brune på øyet er det ihvertfall ingen linse der. Jeg bruker linser og det er vondt å ta på både irisen og pupillen (det blå og det svarte) når jeg ikke har dem på.

Regner med det er dagslinser du har? De kan sitte under øyelokket, men merkelig at begge har forsvunnet. Sikker på du ikke har glemt at du tok dem ut?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis det er veldig vondt å ta på Iris (det brune/blå/grønne) er det ingen linse der. Du kan også se kanten rundt linsen i godt lys, så det er ikke vanskelig å se om linsen er på. 

Men om du ikke har tatt den ut kan det være at den har forskjøvet seg. Se i speilet i godt dagslys. Dra øyelokket godt opp, se til høre og venstre, og se om det ligger nye som ser ut som litt rynket plast der. Du kan også dra/gni øyelokket lett mot øyeeplet. 

Om dette ikke hjelper slutter du å ta på øyet. FInn i alle fall ikke på å bruk noen redskaper eller midler. Kjennes alt normalt i morgen ville jeg nok bare antatt at jeg hadde gnidd ut linsa i løpet av natta. Kjenner du det minst ubehag tar du en tur innom optiker. 

Anonymkode: 6957e...de7

Ok, er dette noe som alltid gjelder? at det alltid gjør vondt å ta på iris? jeg har jo pelt meg mye i øyet før, og det har aldri gjort spesielt vondt. Men da har jeg kanskje heller ikke tatt rett på Iris. Ser heller ingen kant, og som regel ligger linsene ganske overfladisk på øyet og jeg har vanligvis ingen problemer med å få dem ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, applestories said:

Om det gjør vondt å ta på det brune på øyet er det ihvertfall ingen linse der. Jeg bruker linser og det er vondt å ta på både irisen og pupillen (det blå og det svarte) når jeg ikke har dem på.

Regner med det er dagslinser du har? De kan sitte under øyelokket, men merkelig at begge har forsvunnet. Sikker på du ikke har glemt at du tok dem ut?

Begynner jo nesten å tro det, men det er veldig merkelig at jeg kan ha glemt det. Det første jeg gjorde da jeg kom hjem på fredag var å prøve å få ut linsene, så veldig rart om jeg fikk det til, men fortsatt å prøve? Hvordan kjennes det når du tar å det brune på øyet uten linser? Svir det? På meg kjennes det ut som at jeg gnir sandpapir på øyet når jeg tar fingeren rundt på det brune, skal det være sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, nfdsjgd skrev:

Begynner jo nesten å tro det, men det er veldig merkelig at jeg kan ha glemt det. Det første jeg gjorde da jeg kom hjem på fredag var å prøve å få ut linsene, så veldig rart om jeg fikk det til, men fortsatt å prøve? Hvordan kjennes det når du tar å det brune på øyet uten linser? Svir det? På meg kjennes det ut som at jeg gnir sandpapir på øyet når jeg tar fingeren rundt på det brune, skal det være sånn?

Jeg vet ikke om du med "det brune" mener iris eller pupill. Det svir en stund uansett hvilke av dem jeg tar på, så å ta fingeren rundt på der har jeg ikke tenkt å prøve.

Men ja, det er meningen at det skal gjøre vondt, og har du i tillegg litt svette på fingrene svir det enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, applestories said:

Jeg vet ikke om du med "det brune" mener iris eller pupill. Det svir en stund uansett hvilke av dem jeg tar på, så å ta fingeren rundt på der har jeg ikke tenkt å prøve.

Men ja, det er meningen at det skal gjøre vondt, og har du i tillegg litt svette på fingrene svir det enda mer.

Ok takk for svar. Da må jeg vel mest sannsynlig ha mistet dem eller glemt at jeg har tatt dem av, selv om det er veldig rart. For det gjør veldig vondt å ta på øyet, noe det ikke gjør når linsene er der. Men trodde at det gjorde vondt fordi linsa har klistret seg på øyet, og at det ble et slags vakuum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, nfdsjgd skrev:

Ok takk for svar. Da må jeg vel mest sannsynlig ha mistet dem eller glemt at jeg har tatt dem av, selv om det er veldig rart. For det gjør veldig vondt å ta på øyet, noe det ikke gjør når linsene er der. Men trodde at det gjorde vondt fordi linsa har klistret seg på øyet, og at det ble et slags vakuum.

Ta deg en tur til optiker eller legevakt du, for å være på den sikre siden, så slipper du bekymringen :)

Anonymkode: f80ca...4a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt en tur til optiker for å få bekrefte at de ikke fortsatt er her. Øyet er så skjørt at man ikke blr ta sjanser.

Sovnet med dagslinser en gang, og slet sånn med å få dem av at jeg begynte å lure på om de ikke var der. Men det var de altså. Skummel opplevelse, sovner aldri med dem igjen for å si det sånn.

Anonymkode: 02d41...562

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker du ikke om linsene er der eller ikke pga synet? Altså, sitter de på så ser du jo bra men er det ikke linser der så ser du vel dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når linsene har "tørka" på øyet mitt er det drit vondt ja og rikker seg ikke når jeg prøver å finne de å dra de av. Det hjelper å bruke øyedråper for å fukte linsa og øyet, og om jeg ikke har øyedråper blunker jeg dødsmange ganger eller trykker på øyet for å prøve å få det til å produsere tårer og fukt så den kan skli lettere av. Å skjære løk funker også

Anonymkode: ab394...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Ville tatt en tur til optiker for å få bekrefte at de ikke fortsatt er her. Øyet er så skjørt at man ikke blr ta sjanser.

Sovnet med dagslinser en gang, og slet sånn med å få dem av at jeg begynte å lure på om de ikke var der. Men det var de altså. Skummel opplevelse, sovner aldri med dem igjen for å si det sånn.

Anonymkode: 02d41...562

Hvordan fikk du dem av til slutt da? Var det slik at du ikke så kanten på dem og det gjorde vondt å ta på øyet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Mortem said:

Merker du ikke om linsene er der eller ikke pga synet? Altså, sitter de på så ser du jo bra men er det ikke linser der så ser du vel dårlig?

Ikke når man har sovet med dem eller linsene er tørre, da kan synet blir dårlig om man har dem på eller ikke. Etter mange timers bruk med linser ser jeg like dårlig med dem som uten, så er vel derfor jeg er usikker nå. I tillegg har jeg irritert øyet ved å prøve å få dem av, slik at synet svekkes av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Når linsene har "tørka" på øyet mitt er det drit vondt ja og rikker seg ikke når jeg prøver å finne de å dra de av. Det hjelper å bruke øyedråper for å fukte linsa og øyet, og om jeg ikke har øyedråper blunker jeg dødsmange ganger eller trykker på øyet for å prøve å få det til å produsere tårer og fukt så den kan skli lettere av. Å skjære løk funker også

Anonymkode: ab394...457

Øynene produserer tårer med engang jeg tar på den brune på øyet, har også helt i øyedråper og linseveske. Men jeg har et annet par med linser, kan jeg teste ut om de gamle linsene er der ved å ta på de nye? Og om de klistrer seg fast som vanlig så kan man si at de gamle ikke er der lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, nfdsjgd skrev:

Ok takk for svar. Da må jeg vel mest sannsynlig ha mistet dem eller glemt at jeg har tatt dem av, selv om det er veldig rart. For det gjør veldig vondt å ta på øyet, noe det ikke gjør når linsene er der. Men trodde at det gjorde vondt fordi linsa har klistret seg på øyet, og at det ble et slags vakuum.

Det gjør ikke vondt å ta på øyet når linsene er der, for da tar du på linsene, ikke på øyet. Linsene er laget slik at det ikke skal føles at du har dem på når de sitter rett. Får du et hakk eller rift i en linse vil du kjenne det fordi det da er en kant som er borti irisen eller pupillen.

Om du ser i speilet når du har linser på ser du at kanten på linsen går litt utenfor iris - ut på det hvite der det ikke er vondt å ta på.

Selv har jeg brukt linser siden jeg var 14, 19 år er det blitt. Jeg bruker månedslinser og alt går på autopilot - jeg kan fint ta av meg linsene tidlig en dag, ta på briller, pusse tenner, så ta av meg linsene igjen. Det går jo ikke, det blir bare vondt når jeg prøver. Vanligvis tar jeg av linsene til slutt, så hodet vil følge rutinen.

Jeg ville ikke stresset om dette hendte meg, men jeg har som sagt brukt linser over halve livet. Det tryggeste er allikevel å oppsøke optiker om du er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hell på masse linseveske mens du ligger på ryggen, lukk deretter øyet og masser forsiktig rundt og rundt. Gjør dette flere ganger og til slutt vil linsen løsne. Vær tålmodig. 

Anonymkode: 9a0d1...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville slutta å pille på øyet nå, uansett om linsa er der eller ikke, og latt øyet få hvile litt. Har du øyedråper så ville jeg kjørt på med det jevnlig utover kvelden heller, og kanskje prøvd igjen en gang til rett før jeg la meg. Og stukket innom en optiker i morra tidlig.

Men linser dekker vanligvis et stykke utenfor irisen/det brune - i hvert fall har mine alltid gjort det. Så om du ikke faktisk ser en kant, så vil jeg tro at de ikke er der. Men få noen til å ta en titt i morra.

Såfremst øyet ikke er rødt, hovent, smertefult, væsker eller sånne ting - så er det ikke behov for legevakt, tenker jeg. Ikke bra å gå med linser på lenge pga faren for infeksjon mm. - men det oppstår jo ikke akutt av seg selv. Er det ikke tegn på infeksjon, så ville jeg tatt en tur til optiker heller, for å være helt sikker :)

Anonymkode: 5f190...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...