Gå til innhold

Hva er forskjell på lærer, lektor, adjunkt osv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner det bare ikke, i tillegg kommer faglærer og et eller annet med tillegg.

Kan noen forklare de forskjellige og hva som kreves for å bli Det?

Anonymkode: b80ee...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lektor har master, adjunkt har feks 4 årig lærerutdanning. Om man har tillegg, feks adjunkt med tillegg, har man ett år ekstra utdanning. 

Faglærer er det samme som andre lærere, men har ikke kontaktlærer-ansvar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Vampen skrev:

Lektor har master, adjunkt har feks 4 årig lærerutdanning. Om man har tillegg, feks adjunkt med tillegg, har man ett år ekstra utdanning. 

Faglærer er det samme som andre lærere, men har ikke kontaktlærer-ansvar. 

Aha takk, og hva med når det står "x" med opprykk? 

Anonymkode: b80ee...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Aha takk, og hva med når det står "x" med opprykk? 

Anonymkode: b80ee...f12

Og er vanlig lærerutdanning på fire år?

Anonymkode: b80ee...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Aha takk, og hva med når det står "x" med opprykk? 

Anonymkode: b80ee...f12

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og er vanlig lærerutdanning på fire år?

Anonymkode: b80ee...f12

Opprykk er den gamle betegnelsen for tillegg, altså lektor eller adjunkt med ett år ekstra. 

Jeg var litt upresis om i beskrivelsen av adjunkt. Adjunkt betyr at man har en lavere grad, feks bachelor med PPU. Før grunnskolelærerutdanningen ble 5 årig/master, så var den vanligste veien til å bli adjunkt 4 årig allmennlærerutdanning. 

Adjunkt og lektor er først og fremst stillingskode som sier noe om utdanning og lønn. Om man har en høyere eller lavere grad, som igjen påvirker lønna. Begge er lærere. Tradisjonelt har man funnet flere adjunkter i grunnskolen og lektorer i VGS. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta et eksempel, jeg er adjunkt med tillegg. Jeg har 4 årig allmennlærerutdanning og ett år med studier innen et ekstra fag. I allmennlærerutdanning har jeg studiepoeng i tre undervisningsfag og pedagogikk. Så totalt har jeg 5 år med høyere utdanning, men ikke master, og undervisningskompetanse i 4 fag. 

Om jeg bygger på med master, blir jeg lektor med tillegg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Vampen skrev:

For å ta et eksempel, jeg er adjunkt med tillegg. Jeg har 4 årig allmennlærerutdanning og ett år med studier innen et ekstra fag. I allmennlærerutdanning har jeg studiepoeng i tre undervisningsfag og pedagogikk. Så totalt har jeg 5 år med høyere utdanning, men ikke master, og undervisningskompetanse i 4 fag. 

Om jeg bygger på med master, blir jeg lektor med tillegg. 

Takk for god forklaring😊Er det stor forskjell på lønna til de ulike?

Anonymkode: b80ee...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare det jeg husker fra hodet, så det er ikke helt nøyaktig, men: 

Det er ca. 20 000 mellom adjunkt og lektor og 20 000 mellom lektor og lektor med opprykk. Det høres mer ut enn det er i praksis, spesielt hvis du tenker på skatt. Du tjener ca. 12000 på å være kontaktlærer (her tror jeg det er lokale variasjoner), så det er ikke så stor forskjell på å være adjunkt med kontaktlæreransvar og å være lektor uten kontaktlæreransvar. Nå har jeg ikke tatt med skatt i beregningen, men jeg totalt tror jeg ikke at det vil være VELDIG stor forskjell på hvor mye du får utbetalt i måneden. 

Anonymkode: 3750c...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for god forklaring😊Er det stor forskjell på lønna til de ulike?

Anonymkode: b80ee...f12

Tja, litt er det. Her ser det ut som startlønn ligger på 425k (adjunkt) mot 498k (lektor). 

931893B0-9FC5-444C-BE8B-D2BA2378C7EE.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare det jeg husker fra hodet, så det er ikke helt nøyaktig, men: 

Det er ca. 20 000 mellom adjunkt og lektor og 20 000 mellom lektor og lektor med opprykk. Det høres mer ut enn det er i praksis, spesielt hvis du tenker på skatt. Du tjener ca. 12000 på å være kontaktlærer (her tror jeg det er lokale variasjoner), så det er ikke så stor forskjell på å være adjunkt med kontaktlæreransvar og å være lektor uten kontaktlæreransvar. Nå har jeg ikke tatt med skatt i beregningen, men jeg totalt tror jeg ikke at det vil være VELDIG stor forskjell på hvor mye du får utbetalt i måneden. 

Anonymkode: 3750c...5b8

Det er rundt der for forskjellen mellom adjunkt med tillegg og lektor. Forskjellen på adjunkt og lektor var større enn jeg hadde trodd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Vampen said:

Lektor har master, adjunkt har feks 4 årig lærerutdanning. Om man har tillegg, feks adjunkt med tillegg, har man ett år ekstra utdanning. 

Faglærer er det samme som andre lærere, men har ikke kontaktlærer-ansvar. 

Faglærer kan også hete timelærer; de som ikke er kontaktlærer.

Faglærer er også en egen bachelorutdanning. Da går du 3-årig lærerutdanning hvor du spesialiserer deg innen ett fag. Det finns faglærer i musikk, gym og kunst og håndverk.

Anonymkode: 794b2...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faglærer kan også hete timelærer; de som ikke er kontaktlærer.

Faglærer er også en egen bachelorutdanning. Da går du 3-årig lærerutdanning hvor du spesialiserer deg innen ett fag. Det finns faglærer i musikk, gym og kunst og håndverk.

Anonymkode: 794b2...232

Er det det som heter fagarbeiderstilling i tabellen over her?

Anonymkode: b80ee...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faglærer kan også hete timelærer; de som ikke er kontaktlærer.

Faglærer er også en egen bachelorutdanning. Da går du 3-årig lærerutdanning hvor du spesialiserer deg innen ett fag. Det finns faglærer i musikk, gym og kunst og håndverk.

Anonymkode: 794b2...232

Man kan også være utdannet faglærer i fagene teater/drama og dans, men disse fagene er jo mer sjeldne i grunnskolen.

Faglærerutdanning uten annen tilleggsutdanning gir lønn som "lærer med godkjent utdannelse", altså trinnet under adjunkt.
Jeg har bachelor faglærer og har i tillegg tatt et annet relevant studium, så jeg blir lønnet som adjunkt i min stilling som kulturskolelærer.

Anonymkode: 4c4a5...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det det som heter fagarbeiderstilling i tabellen over her?

Anonymkode: b80ee...f12

Nei, fagarbeider er pr definisjon en person uten godkjent lærerutdannelse (mangler pedagogikk, har mindre enn 3 års utdannelse o.l.). De blir lønnet som ufaglært, trinnet under faglærere med 3-årig utdannelse.

Anonymkode: 4c4a5...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det det som heter fagarbeiderstilling i tabellen over her?

Anonymkode: b80ee...f12

Nei, faglærer med 3 års utdannelse har tittelen «lærer». En faglærer som bygger på med ett til fag blir adjunkt. :) 

Anonymkode: 794b2...232

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i kommunen lønnes lærere etter følgende lønnsstige, fra laveste lønn og opp:

1. Lærere uten godkjent utdannelse (kan ha deler av utdannelsen i orden men mangler fag eller har ikke godkjent grad)

2. Faglærere (3-årig godkjent faglærerutdannelse, bachelor)

3. Adjunkt (4-årig allmenlærerutdannelse eller faglærerutdannelse + godkjent ekstrafag/år)

4. Adjunkt med tillegg (4-årig allmenlærerutdannelse + godkjent ekstrafag/år)

5. Lektor (5-årig utdannelse, mastergrad)

6. Lektor med tillegg (5-årig utdannelse/mastergrad + godkjente ekstrafag/år)

Anonymkode: 4c4a5...00f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er adjunkt, har fagbrev, teknisk fagskole og over fire års erfaring pluss PPU. Det kvalifiserer til adjunkt. 

Anonymkode: c536d...432

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...