Gå til innhold

Hvordan kan flyktninger reise på ferie til opprinnelseslandet?


nyjenta

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Druid skrev:

Dette er i og for seg feil.

De fikk ikke noe statlig hjelp, men lokalsamfunnene ga mye hjelp, basert på akkurat samme tankegang som er grunnlaget for velferdssamfunn.

Og de fikk enorme verdier. Det var mye av grunnlaget for at folk flyttet dit. I områder fikk du gratis land, med totale rettigheter.

Arbeidsfolk fikk båtbilett fram og tilbake og ble typisk matet og fikk bo gratis i tillegg til lønna (selvfølgelig var det en del av lønnskosten, men den var en enorm mulighet for en person som var hjemløs og arbeidsløs i Norge)

OG hele prosessen, var en del av å skape verdier for USA. 

Det stemmer at man har endret policy i USA, og at det snart blir like vanskelig å etablere seg i USA som i Europeiske land. Men opp til nå har USA fortsatt vært mulighetens land, der du med tung innsats kan skape noe eget. Og ser man nøyere etter, er det vanskelig å unngå å se verdiskapningen dette har skapt for det amerikanske samfunnet. 

Men det er det ingen som bryr seg om lenger.

Dette stemmer ikke, noe av det. Men de måtte klare seg selv, og grunnet til det var at den var så mange som ikke klarte seg. 

Det har lenge vært veldig vanskelig å få opphold utover 90 dager i USA. om man skal reise må man ha ESTA, ikke være straffedømt osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Alivamale skrev:

Trygd fantes ikke da, uansett land. Det kommer også mennesker hit på grunn av krig, med evner og vilje til å bidra til sitt nye land. At noen setter seg ned og bare krever, er ikke en grunn til å mistenkeliggjøre eller avskrive hele befolkningsgrupper. Enkelte her inne svartmaler gruppen «innvandrere» uten først og fremst å definere hva deres egen definisjon på en innvandrer er (noen gir inntrykk av at de er først og fremst litt xenofobe), og dernest unnlater å beskrive hva som gjør at de da tenker at «alle» flyktninger/innvandrere kommer hit med et gigantisk sugerør på innerlommen.

Sier jo at det ikke kan sammenlignes. 

Tror de fleste er provosert for velferdsstaten vår innskrenkes. Man må jobbe lengre, mindre pensjon. Sykeordningen ønskes mindre gunstig osv osv. Asylpolitikken er dyr, og så mange får ikke hjelp. Når det da er mennesker som har flyktet grunnet krig som reiser hjem på ferie med en gang de har fått oppholdstillatelse er det provoserende. Systemet er feil, ikke menneskene. 

Om jeg flykter grunnet krig og får asyl i et annet land. Det er krig i Norge i 10 år, iløpet av denne tiden har jeg etablert meg i Irak. Har utdannelse, jobb, barn og nettverk vil jeg aldri dra frivillig. Men det vil ikke jeg om jeg ikke har jobb heller. Om jeg har dekker bolig, trygd osv. 

Norge er er bra land å bo i, tenk på alle landene flykningene har flyktet gjennom for søke asyl akkurat her. Selvfølgelig vil ingen dra igjen. Men det gjør også at  Norge ikke har mulighet til å hjelpe like mange som de kunne om man dro hjem. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trikken skrev:

Dette stemmer ikke, noe av det. Men de måtte klare seg selv, og grunnet til det var at den var så mange som ikke klarte seg. 

Det har lenge vært veldig vanskelig å få opphold utover 90 dager i USA. om man skal reise må man ha ESTA, ikke være straffedømt osv. 

Jeg tror jeg vet mere om dette en deg 🙂 ,men  vi skal la det ligge. 

Når det gjelder innvandring til USA, har de inntil snart, hatt årlig lotteri på arbeidstillatelse. OG styringen rundt arbeidstillatelser er nesten totalt styrt av næringslivet : du kan få arbeidstillatelse til de mest idiotiske stillinger, ting man aldri ville anerkjent i Europa.

Viktigere er det at har du kommet deg inn, har det vært overkommelig å etablere seg, leve og utvikle seg i USA selv som ulovlig innvandrer: det er en STOR gruppe middelklasse og rike mennesker i USA, som ikke har lov til å være der. Dette er ganske  unikt for USA. 

Det stemmer at det er vanskelig å komme inn som turist og tilsvarende, nettopp fordi det er så enkelt  å gå "fuck it, jeg blir". 

Og bare for en pressisering. Det er visum krav for å komme til USA, på lik linje med svært mange andre land. ESTA er en forenklet visum-løsning som har en del krav.

Det er mulig å søke visum som straffedømt, der ting blir vurdert på en annen måte, og er det vil være en mer individuell behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Trikken skrev:

Sier jo at det ikke kan sammenlignes. 

Tror de fleste er provosert for velferdsstaten vår innskrenkes. Man må jobbe lengre, mindre pensjon. Sykeordningen ønskes mindre gunstig osv osv. Asylpolitikken er dyr, og så mange får ikke hjelp. Når det da er mennesker som har flyktet grunnet krig som reiser hjem på ferie med en gang de har fått oppholdstillatelse er det provoserende. Systemet er feil, ikke menneskene. 

Om jeg flykter grunnet krig og får asyl i et annet land. Det er krig i Norge i 10 år, iløpet av denne tiden har jeg etablert meg i Irak. Har utdannelse, jobb, barn og nettverk vil jeg aldri dra frivillig. Men det vil ikke jeg om jeg ikke har jobb heller. Om jeg har dekker bolig, trygd osv. 

Norge er er bra land å bo i, tenk på alle landene flykningene har flyktet gjennom for søke asyl akkurat her. Selvfølgelig vil ingen dra igjen. Men det gjør også at  Norge ikke har mulighet til å hjelpe like mange som de kunne om man dro hjem. 

 

Velferdsstaten innskrenkes også av etniske norske der det nå kan være tredje generasjon i familier uten «arbeidsevne». Slik har det vært i Storbritannia i et par tiår, uten at det er innvandrernes skyld. 

Hvis man flykter, etablerer seg og bidrar i samfunnet i sitt nye land kan jeg ikke se at vedkommende skulle forventes å reise tilbake, like lite som at man skal vente på at tyskeren/spanjolen/svensken skal reise hjem igjen etter noen år i Norge.

Endret av Alivamale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Alivamale skrev:

Velferdsstaten innskrenkes også av etniske norske der det nå kan være tredje generasjon i familier uten «arbeidsevne». Slik har det vært i Storbritannia i et par tiår, uten at det er innvandrernes skyld. 

Hvis man flykter, etablerer seg og bidrar i samfunnet i sitt nye land kan jeg ikke se at vedkommende skulle forventes å reise tilbake, lite lite som at man skal vente på at tyskeren/spanjolen/svensken skal reise hjem igjen etter noen år i Norge.

Da er vi bare uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Druid skrev:

Jeg tror jeg vet mere om dette en deg 🙂 ,men  vi skal la det ligge. 

Når det gjelder innvandring til USA, har de inntil snart, hatt årlig lotteri på arbeidstillatelse. OG styringen rundt arbeidstillatelser er nesten totalt styrt av næringslivet : du kan få arbeidstillatelse til de mest idiotiske stillinger, ting man aldri ville anerkjent i Europa.

Viktigere er det at har du kommet deg inn, har det vært overkommelig å etablere seg, leve og utvikle seg i USA selv som ulovlig innvandrer: det er en STOR gruppe middelklasse og rike mennesker i USA, som ikke har lov til å være der. Dette er ganske  unikt for USA. 

Det stemmer at det er vanskelig å komme inn som turist og tilsvarende, nettopp fordi det er så enkelt  å gå "fuck it, jeg blir". 

Og bare for en pressisering. Det er visum krav for å komme til USA, på lik linje med svært mange andre land. ESTA er en forenklet visum-løsning som har en del krav.

Det er mulig å søke visum som straffedømt, der ting blir vurdert på en annen måte, og er det vil være en mer individuell behandling.

Hvorfor tror du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bryr meg lite om at det sikkert er noen som bløffer til seg fordeler på den ene eller andre måten. Fint at mange mennesker som trenger hjelp får hjelp, men sliter med å akseptere at landet fylles opp med helt fremmede mennesker vi ikke kan kommunisere med. Møter dem på alle arenaer i hverdagen, det begynner å nærme seg et nivå hvor det ikke er greit lenger, og har en mistanke at det finnes bedre måter å hjelpe disse menneskene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trikken skrev:

Hvorfor tror du det?

Fordi jeg kan i stor del kan dokumentere det; jeg har slekt som har utvandret og har relativt mye historisk materiale som beskiver denne  perioden. Jeg kan også dokumentere flere aspekter rundt utvandring, for ulike retninger i slekta valgte ulike strategier.

Resten er ubestridelige fakta, som er godt historisk kjent. 

Men siden dette vil identifisere meg, er jeg ikke villig til å dele det. 

Problemet er at folk tenkter på velferdssamfunnet som en ny oppfinnelse, og det er ikke det. IMPLEMENTASJONEN gjennom statsapparatet er ny, men det har ingen betydning for den reelle behovet, og det er det samfunnsøkonomiske behovet som EGENTLIG bestemmer utviklingen av velferdssamfunnet. Vi har hatt ett velferdssamfunn siden vi var vikingklaner på ytterste odder og knasket fluesopp, gjennom kristningen, gjennom lokalsamfunnene lands organisasjonene og fram til ulike statlige organer.

Og derfor er ikke velferdssamfunnet under trussel.

Jeg har ingen anelse om hvordan det kommer til å være implementert i framtiden, for både statlige og private løsninger har issues som faller fra hverandre over tid, men jeg er trygg på at uansett hva som skjer ellers i samfunnet, kommer velferdssamfunnet til å utvikle seg videre, ikke på grunn av pressgrupper og politikk i seg selv, men fordi det ALLTID er samfunnsøkonomisk lønnsomt, og alternativet er kollaps og anarki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Druid skrev:

Fordi jeg kan i stor del kan dokumentere det; jeg har slekt som har utvandret og har relativt mye historisk materiale som beskiver denne  perioden. Jeg kan også dokumentere flere aspekter rundt utvandring, for ulike retninger i slekta valgte ulike strategier.

Resten er ubestridelige fakta, som er godt historisk kjent. 

Men siden dette vil identifisere meg, er jeg ikke villig til å dele det. 

Problemet er at folk tenkter på velferdssamfunnet som en ny oppfinnelse, og det er ikke det. IMPLEMENTASJONEN gjennom statsapparatet er ny, men det har ingen betydning for den reelle behovet, og det er det samfunnsøkonomiske behovet som EGENTLIG bestemmer utviklingen av velferdssamfunnet. Vi har hatt ett velferdssamfunn siden vi var vikingklaner på ytterste odder og knasket fluesopp, gjennom kristningen, gjennom lokalsamfunnene lands organisasjonene og fram til ulike statlige organer.

Og derfor er ikke velferdssamfunnet under trussel.

Jeg har ingen anelse om hvordan det kommer til å være implementert i framtiden, for både statlige og private løsninger har issues som faller fra hverandre over tid, men jeg er trygg på at uansett hva som skjer ellers i samfunnet, kommer velferdssamfunnet til å utvikle seg videre, ikke på grunn av pressgrupper og politikk i seg selv, men fordi det ALLTID er samfunnsøkonomisk lønnsomt, og alternativet er kollaps og anarki.

Veldig rart å holde en saklig diskusjon med å starte et innlegg med ”jeg tror jeg vet mer enn deg”. Har selv bodd noen år i USA, men det er ikke USA denne tråden handler om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel- jeg er i den immigrant kategorien da jeg giftet med med en norsk mann og flyttet hit over 20 år siden.  Det jeg har problemer med er at det har vært utrolig mye diskriminering fra regjeringens side mellom oss som er fra vesten, som velger å bosette oss her, har høy utdannelse, er hardt arbeidende, lære språket innen noen måneder etter vi har kommet hit - og de som kommer som flyktninger, hvor de er møtet med åpne armer, store resurser og ingen integrerings krav.  Da ser jeg veldig positiv på kravene de har nå - som mange som velger rødt mener er umenneskelig - nemlig, alle som kommer hit skal lære språket og komme seg ut i jobb så fort som mulig (og jeg mener virkelig at de burde sette høyere krav at kvinnene får komme seg ut, lære språket og jobbe, og hvis ikke de får lov stoppe opp ALT av pengestøtte).   Heldigvis ser jeg norsk ut, snakker flyttende norsk og har norsk etternavn...da har det blitt lettere å få meg jobb, spesielt når jeg ikke skriver hvor jeg kommer fra på cv'n min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Trikken skrev:

Veldig rart å holde en saklig diskusjon med å starte et innlegg med ”jeg tror jeg vet mer enn deg”. Har selv bodd noen år i USA, men det er ikke USA denne tråden handler om. 

Å sitte i en tornado vil ikke nødvendigvis lære deg noen ting om meteorologi, klima eller fluiddynamikk.

Du vil ikke engang lære å fly.

Og det var du som begynte med å hevde at velkjente fakta var feil.

Endret av Druid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til velferdssystemet er ikke flyktninger som er størst problem egentlig.  Hvor mange norske utnytte systemet for alt det er verdt?  Jeg jobber så utrolig hardt her men ser så mange rundt meg som klarer ikke hverdager - har ME, eller er utmattet, eller gidder ikke, eller hater å jobbe og alle de får utrolig mye penge fra staten Norge for å sitte på ræva hjemme.  Utrolig provoserende - så tror at hele NAV systemet trenger en skikkelig overgang.  Men dette er en helt annet tema :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

22 minutter siden, Druid skrev:

Fordi jeg kan i stor del kan dokumentere det; jeg har slekt som har utvandret og har relativt mye historisk materiale som beskiver denne  perioden. Jeg kan også dokumentere flere aspekter rundt utvandring, for ulike retninger i slekta valgte ulike strategier.

Resten er ubestridelige fakta, som er godt historisk kjent. 

Men siden dette vil identifisere meg, er jeg ikke villig til å dele det. 

Problemet er at folk tenkter på velferdssamfunnet som en ny oppfinnelse, og det er ikke det. IMPLEMENTASJONEN gjennom statsapparatet er ny, men det har ingen betydning for den reelle behovet, og det er det samfunnsøkonomiske behovet som EGENTLIG bestemmer utviklingen av velferdssamfunnet. Vi har hatt ett velferdssamfunn siden vi var vikingklaner på ytterste odder og knasket fluesopp, gjennom kristningen, gjennom lokalsamfunnene lands organisasjonene og fram til ulike statlige organer.

Og derfor er ikke velferdssamfunnet under trussel.

Jeg har ingen anelse om hvordan det kommer til å være implementert i framtiden, for både statlige og private løsninger har issues som faller fra hverandre over tid, men jeg er trygg på at uansett hva som skjer ellers i samfunnet, kommer velferdssamfunnet til å utvikle seg videre, ikke på grunn av pressgrupper og politikk i seg selv, men fordi det ALLTID er samfunnsøkonomisk lønnsomt, og alternativet er kollaps og anarki.

Dette tror jeg ikke på, et velferdssamfunn er kun noe de rikeste har råd til, det er en luksus de rikeste nasjonene kan utvikle til egen fordel. Tvert i mot tror jeg at et velferdssamfunn aldri vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt, nettopp fordi et velferdssamfunn verner først og fremst om de som ikke er heldige nok/flinke nok, til å ta vare på seg selv. Det norske velferdssamfunnet har i de senere årene utviklet seg til en nasjonal livsforsikring, et slags forsøk på å dempe betydningen av Darwins lover, men slik den fungerer i dag er ordningen rett og slett blitt en trussel mot nasjonen.

For all del, jeg er for velferdssamfunnet, vi skal ta vare på hverandre og være solidariske, men i dag er den blitt for kostbar og omfattende.

Endret av zaco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rosetelys
12 timer siden, Xmasclovn skrev:

Litt utenfor diskusjonen, men Norge mangler arbeidskraft allerede. Så hvis alle vi som jobber og bidrar skulle blitt sendt ut, ville denne utfordringen ha blitt større. Hvordan ville dere “send alle hjem” fanebærere ha løst dette? Importert arbeidskraft? På kontraktbasis?

Importert arbeidskraft som bor her midlertidig, er en nettoinntekt for landet og sannsynligvis tjener bedre her enn i eget land. Samt at vi stort sett ville importert fra land med lignende kultur som oss.

Dessuten vil flere og flere arbeidsplasser bli overflødige. Erstattet med roboter og annen teknologi. De som er ansatt i jobber som forsvinner kan ansettes i andre jobber.

Og som nevnt i et annet innlegg her, det er nesten umulig å få seg en jobb som ikke krever utdannelse fordi det er så mange om beinet. Om man har utdannelse innen noe man kan utføre uten utdannelse blir man heller ikke plukket ut fordi det finnes noen som er villig til å jobbe for lavere lønn. Noe er galt når man kan lyse ut en butikkmedarbeider/pizzabaker-stilling og få 1500 søknader.

Endret av Rosetelys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, zaco skrev:

 

Dette tror jeg ikke på, et velferdssamfunn er kun noe de rikeste har råd til, det er en luksus de rikeste nasjonene kan utvikle til egen fordel. Tvert i mot tror jeg at et velferdssamfunn aldri vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt, nettopp fordi et velferdssamfunn verner først og fremst om de som ikke er heldige nok/flinke nok, til å ta vare på seg selv. Det norske velferdssamfunnet har i de senere årene utviklet seg til en nasjonal livsforsikring, et slags forsøk på å dempe betydningen av Darwins lover, men slik den fungerer i dag er ordningen rett og slett blitt en trussel mot nasjonen.

For all del, jeg er for velferdssamfunnet, vi skal ta vare på hverandre og være solidariske, men i dag er den blitt for kostbar og omfattende.

Dette vil kreve en opplæring i økonomi og samfunnsmekanismer og bør logisk bygges opp på en mer strukturert måte, så man ser koblingen til virkelige hendelser og utviklinger vi kan observere i samfunnet.

Det krever en egen tråd, og hvis min kone skal fortsette å være sylta forkjølt og vi må utsette videre reising, skal jeg lage ett innlegg under økonomi tråden. Men jeg håper strengt tatt på snarlig bedring, og da er jeg AFK igjen.

kort sagt, dette er OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Outlander skrev:

I forhold til velferdssystemet er ikke flyktninger som er størst problem egentlig.  Hvor mange norske utnytte systemet for alt det er verdt?  Jeg jobber så utrolig hardt her men ser så mange rundt meg som klarer ikke hverdager - har ME, eller er utmattet, eller gidder ikke, eller hater å jobbe og alle de får utrolig mye penge fra staten Norge for å sitte på ræva hjemme.  Utrolig provoserende - så tror at hele NAV systemet trenger en skikkelig overgang.  Men dette er en helt annet tema :)

Jeg er enig i essensen i det du skriver, med tanke på dem som bevisst utnytter velferdsordninger, men må peke på at begrepet «utmattet» med langvarig sykemelding fra lege kan gjerne være en moderat/alvorlig depresjon, og dermed ikke noe man skal kimse av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, Alivamale skrev:

Innvandring til Norge består i nær 50 prosent av andre europeere. Europeiske analfabeter er i våre dager nok en sjeldenhet. Hva er «svært mye» i dine øyne? 80 prosent, 50 prosent, 30 prosent?

17,25%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ikkerepresentativ skrev:

17,25%

Er 17,25% «svært mye»? Jeg er enig i at antallet individer er mye større enn 0%. Kan  du vise kilde og dekonstruere og reflektere over tallet du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Outlander skrev:

Vel- jeg er i den immigrant kategorien da jeg giftet med med en norsk mann og flyttet hit over 20 år siden.  Det jeg har problemer med er at det har vært utrolig mye diskriminering fra regjeringens side mellom oss som er fra vesten, som velger å bosette oss her, har høy utdannelse, er hardt arbeidende, lære språket innen noen måneder etter vi har kommet hit - og de som kommer som flyktninger, hvor de er møtet med åpne armer, store resurser og ingen integrerings krav.  Da ser jeg veldig positiv på kravene de har nå - som mange som velger rødt mener er umenneskelig - nemlig, alle som kommer hit skal lære språket og komme seg ut i jobb så fort som mulig (og jeg mener virkelig at de burde sette høyere krav at kvinnene får komme seg ut, lære språket og jobbe, og hvis ikke de får lov stoppe opp ALT av pengestøtte).   Heldigvis ser jeg norsk ut, snakker flyttende norsk og har norsk etternavn...da har det blitt lettere å få meg jobb, spesielt når jeg ikke skriver hvor jeg kommer fra på cv'n min. 

Helt enig med deg at det er uakseptabelt at det drives med forskjellsbehandling ut fra hvilket land man kommer i. Ganske strenge krav for oss fra vestlige land, mens andre får alt servert på sølvfat uten at det stilles noe særlig strenge krav til dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...