Gå til innhold

Hvordan kan flyktninger reise på ferie til opprinnelseslandet?


nyjenta

Anbefalte innlegg

Bare et spørsmål, synes det virker mot sin hensikt? Først flykte, så feriere?

kan noen forklare meg dette opplegget?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du? Ferie rett etter oppholdstillatelsen er innvilget? Ferie 10 år senere når grunnen til at noen flyktet er borte? Ferie 20 år etter?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xmasclovn skrev:

Hva mener du? Ferie rett etter oppholdstillatelsen er innvilget? Ferie 10 år senere når grunnen til at noen flyktet er borte? Ferie 20 år etter?

Mener alle tre tilfellene 🙂 Svar gjerne på ulike scenarioer på hvert tilfelle.

Man ser jo mange som flykter fra krig i Midtøsten reise tilbake. Hvor mange afghanere er ikke på sommerferie hvert år? Sist jeg sjekket var Taliban der fortsatt, or what so ever som de flyktet fra?

Endret av nyjenta
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser bare at mange i bunn og grunn er økonomiske flyktninger.  Når de har fått staten Norge til å betale for dem, reiser de gjerne tilbake til det landet de flyktet fra på ferie.

Endret av Stina234
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2018 den 9.51, nyjenta skrev:

Bare et spørsmål, synes det virker mot sin hensikt? Først flykte, så feriere?

kan noen forklare meg dette opplegget?

Det finnes flere scenarioer.

Du kan ha land med svake grenser og svært selvstendige områder. F.eks er det relativt overkommelig og trygt for en irakisk kurder på flukt fra irakiske myndigheter og komme ut og inn i irak gjennom kurdiske områder i Tyrkia. Dette var mulla Krekar sin synd. Han anså ikke engang at han hadde vært i Irak; han anerkjenner ikke irakiske rett på de territoriene han var i: han var i Kurdistan.

Statsborgerskap gir rettigheter. De færreste flykter frivillig. Man ønsker å være der man kommer fra, men man er i utgangspunktet underlagt rettsprinsippene, eller mangelen på rettsprinsipper i landet, og av og til tvinger det folk på flukt. Å komme tilbake med nytt statsborgerskap vil typisk være nok for å beskytte deg mot statlige overgrep.

Ikke alltid, og Iran er ett land som gjentatte ganger har brutt internasjonale konvensjoner ved å forfølge naturaliserte utenlandske statsborgere som om de var Iranere fortsatt.

Så det korte svaret er, man flykter ikke fra geografi, men maktmisbruk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat her mener jeg man ikke burde få lov til å reise på ferie til landet man flykter fra, man flykter for en grunn. Altså, å flykte betyr at du er på randen av døden eller at noen forfølger deg. Da sier det seg selv at om du reiser til det landet du flykter fra så øker jo risikoen for å bli forfulgt eller drept igjen, hvorfor skal Norge egentlig bruke ressurser på personer som reiser tilbake? Da er man ikke verdig asylstatus og statusen burde gis til de som virkelig flykter.

Endret av PaN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, PussLe! skrev:

Akkurat her mener jeg man ikke burde få lov til å reise på ferie til landet man flykter fra, man flykter for en grunn. Altså, å flykte betyr at du er på randen av døden eller at noen forfølger deg. Da sier det seg selv at om du reiser til det landet du flykter fra så øker jo risikoen for å bli forfulgt eller drept igjen, hvorfor skal Norge egentlig bruke ressurser på personer som reiser tilbake? Da er man ikke verdig asylstatus og statusen burde gis til de som virkelig flykter.

Jeg kan ikke se hvilken fordel jeg har av en slik regel.

Hvis man kommer igjennom nåløyet, så har vi alle fordel av mest mulig tilrettelegging i samfunnet. Det er ikke noe man oppnår ved å gi folk en status hvor de må se seg over skulderen.

Og har man lurt systemet, så burde man latt de smarteste luringene få bli. Det er helt galskap å sende hjem folk som er blitt integrerte, slik som han bioingeniøren.

Jeg er en kyniker, gi meg en god grunn til å bry meg en dritt om rettferdighetsfølelsen din. Skal du forandre oppfatningen min, så selg meg fordelene jeg har av en annen ordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2018 den 10.16, nyjenta skrev:

Mener alle tre tilfellene 🙂 Svar gjerne på ulike scenarioer på hvert tilfelle.

Man ser jo mange som flykter fra krig i Midtøsten reise tilbake. Hvor mange afghanere er ikke på sommerferie hvert år? Sist jeg sjekket var Taliban der fortsatt, or what so ever som de flyktet fra?

Ja, hvor mange afghanere drar hjem på sommerferie?? Jeg vet ikke tallene der, så det er fint om du kommer med de.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare svare for meg selv, at situasjonen i opprinnelseslandet er endret nå, for flere tiår siden faktisk. Jeg kan dermed feriere der nå, som i et hvilket som helst annet land. Det tok mange år fra situasjonen var endret til jeg hadde min første tur dit. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Stina234 skrev:

Det viser bare at mange i bunn og grunn er økonomiske flyktninger.  Når de har fått staten Norge til å betle for dem, reiser de gjerne tilbake til det landet de flyktet fra på ferie.

Betale hva da? Takk til Norge for det det har kostet å få meg bosatt og integrert, men de betaler svært lite for meg. Generelt har de betalt svært lite for meg ut over de 2 første oppholdsårene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er betenkelig så lenge det er det samme regimet som du flyktet fra, som regjerer når du reiser på ferie der, 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ikkerepresentativ skrev:

Jeg kan ikke se hvilken fordel jeg har av en slik regel.

Hvis man kommer igjennom nåløyet, så har vi alle fordel av mest mulig tilrettelegging i samfunnet. Det er ikke noe man oppnår ved å gi folk en status hvor de må se seg over skulderen.

Og har man lurt systemet, så burde man latt de smarteste luringene få bli. Det er helt galskap å sende hjem folk som er blitt integrerte, slik som han bioingeniøren.

Jeg er en kyniker, gi meg en god grunn til å bry meg en dritt om rettferdighetsfølelsen din. Skal du forandre oppfatningen min, så selg meg fordelene jeg har av en annen ordning.

Hvorfor skal jeg gi deg en grunn? Jeg har sagt min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som har fått norsk statsborgerskap står fritt til å reise på ferie.

Som Sandberg og kjæresten.

https://www.utrop.no/33599

 

Så vidt jeg vet så kan IKKE de som har status som asylsøkende (flyktning) reise hjem. 

"Mens flyktninger som har blitt norske statsborgere altså fritt kan reise tilbake til hjemlandet, gjelder andre regler for dem som er innvilget midlertidig eller permanent oppholdstillatelse. Hvis en person med flyktningstatus frivillig har reist tilbake til hjemlandet, skal UDI vurdere om vedkommende skal miste oppholdstillatelsen sin.

Dette er i samsvar med Justis- og beredskapsdepartementets instruks som ble laget etter asylavtalen i 2015. For at UDI skal kunne tilbakekalle oppholdstillatelsen til en flyktning, må vilkårene i utlendingsloven § 37 eller § 63være oppfylt."

"I en rapport Institutt for samfunnsforskning har utarbeidet for UDI, oppgir UDI at de fra januar 2015 til november 2017 kalte tilbake oppholdstillatelsen til totalt 437 personer med beskyttelse i Norge. Antallet økte fra 110 personer i 2015, til 128 personer i 2016 og 199 personer i 2017 (per november)."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvveis

I gamle dager når man hadde f.eks. anti kommunistiske flyktninger fra Vietnam, øst-europa o.l. så var systemet basert på at det var en reell fare for å straffet i hjemlandet. Kommunistene var jo som kjent svært mistenksomme til alt og alle. Ergo fungerte denne ordningen som den skulle. 

Endret av Halvveis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

min nabo fra Eritrea som kom som flyktning derfra for noen år siden er på 5 ukers sommerferie der hvert år. 

Hun koser seg glugg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

39 minutter siden, Rucula said:

min nabo fra Eritrea som kom som flyktning derfra for noen år siden er på 5 ukers sommerferie der hvert år. 

Hun koser seg glugg...

Nå er vel borgerkrigen der over for noen år siden.

En god venn og kollega av meg var på den tapende siden av borgerkrigen og satte noen år i fengsel med tilhørende tortur.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2018 den 9.51, nyjenta skrev:

Bare et spørsmål, synes det virker mot sin hensikt? Først flykte, så feriere?

kan noen forklare meg dette opplegget?

Er det trygt nok å reise tilbake på ferie, bør man miste oppholdstillatelse, norsk statsborgerskap og bli sendt ut av landet tilbake hjem. Da er det ikke noe beskyttelsesbehov tilstede lenger.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det burde innføres begrenset asyl der asylsøkeren får innvilget opphold frem til det er forsvarlig å reise tilbake, ikke en dag lengre.  En ferietur vil da bli utslagsgivende for en retur av asylsøkeren.

Tror faktisk Norge ville spart store summer da.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
På 12.8.2018 den 10.01, Xmasclovn skrev:

Hva mener du? Ferie rett etter oppholdstillatelsen er innvilget? Ferie 10 år senere når grunnen til at noen flyktet er borte? Ferie 20 år etter?

Ferie/reise tilbake generelt sett. Om det ikke er reell fare for livet ditt lenger burde du dra tilbake til hjemlandet, uavhengig av hvor mange år du har bodd her.

17 timer siden, ikkerepresentativ skrev:

Og har man lurt systemet, så burde man latt de smarteste luringene få bli. Det er helt galskap å sende hjem folk som er blitt integrerte, slik som han bioingeniøren.

Hvorfor er det galskap?

11 timer siden, Xmasclovn skrev:

Betale hva da? Takk til Norge for det det har kostet å få meg bosatt og integrert, men de betaler svært lite for meg. Generelt har de betalt svært lite for meg ut over de 2 første oppholdsårene.

Tipper du aldri kommer i 0, uansett hvor lenge du bor her. Aner selvfølgelig ingenting om hvor du kommer fra, hvor lenge du har bodd her eller noen ting, men sjansen er størst for at du koster mer enn du er en inntekt for Norge.

6 timer siden, Drizzt skrev:

Er det trygt nok å reise tilbake på ferie, bør man miste oppholdstillatelse, norsk statsborgerskap og bli sendt ut av landet tilbake hjem. Da er det ikke noe beskyttelsesbehov tilstede lenger.

Dette! 

For øvrig burde flyktninger/asylsøkere søke trygghet i nærområdene. Og landene i nærheten bør ta de imot og heller spørre resten av verden om økonomisk eller annen type hjelp.

Om man nå skulle komme seg så langt avgårde som Europa/Norge så burde målet alltid være tilbakevending til hjemlandet, uavhengig av botid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...