Gå til innhold

Hvor mye i stipend er det vanlig å få?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som aner? Det gjelder Bi Handelshøyskolen. Noen som har gått der og vet noenlunde?

Anonymkode: 3b3c3...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg får opp 20k utbetaling første måneden? Også 8k de neste månedene? Kan jo ikke stemme?

Anonymkode: 3b3c3...38d

Storstipend i August og Januar, jo.

Det er semesteravgift på 20-tusen, derfor får du 20-tusen.

BI er en privatskole (skolepenger), så da får du + 35-tusen ish for å betale skolepenger med også i August og Januar.

Hvorfor mener du det ikke kan stemme?

Med mindre du bor hjemme og egentlig ikke trengte lånet (som du må betale tilbake med renter og mer), så er det ikke mye penger nei. Gj. studenten har vel et dagsbudsjett på 50-100 kr.

Anonymkode: 66abf...a77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Storstipend i August og Januar, jo.

Det er semesteravgift på 20-tusen, derfor får du 20-tusen.

BI er en privatskole (skolepenger), så da får du + 35-tusen ish for å betale skolepenger med også i August og Januar.

Hvorfor mener du det ikke kan stemme?

Med mindre du bor hjemme og egentlig ikke trengte lånet (som du må betale tilbake med renter og mer), så er det ikke mye penger nei. Gj. studenten har vel et dagsbudsjett på 50-100 kr.

Anonymkode: 66abf...a77

Semesteravgift? Hva mener du med det?

Ja, vet det er privatskole, men 20k uten å gjøre i praksis noenting er endel. Det er for endel en normal månedslønn. Trodde man fikk 8k pr mnd.

Anonymkode: 3b3c3...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Semesteravgift? Hva mener du med det?

Ja, vet det er privatskole, men 20k uten å gjøre i praksis noenting er endel. Det er for endel en normal månedslønn. Trodde man fikk 8k pr mnd.

Anonymkode: 3b3c3...38d

Regner med du skal kjøpe inn en del bøker, det blir vanligvis en del tusen. På BI bruker dere vel bøker du kan kjøpe brukt så du er heldig der.

Det er ikke studielån i halve juni og juli, mange sparer nok deler av lånet for å dekke dette neste år. Det er også mange som flytter og bruker penger på dette, på depositum og møbler.

Du kan jo selvsagt bare søke om stipend og ikke lån om du synes det er for mye - da slipper du å betale tilbake noe om du står på alle fagene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, applestories skrev:

Regner med du skal kjøpe inn en del bøker, det blir vanligvis en del tusen. På BI bruker dere vel bøker du kan kjøpe brukt så du er heldig der.

Det er ikke studielån i halve juni og juli, mange sparer nok deler av lånet for å dekke dette neste år. Det er også mange som flytter og bruker penger på dette, på depositum og møbler.

Du kan jo selvsagt bare søke om stipend og ikke lån om du synes det er for mye - da slipper du å betale tilbake noe om du står på alle fagene.

Men jeg må jo betale tilbake BI, er en privat skole. Et semester koster 60k.

Anonymkode: 3b3c3...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Semesteravgift? Hva mener du med det?

Ja, vet det er privatskole, men 20k uten å gjøre i praksis noenting er endel. Det er for endel en normal månedslønn. Trodde man fikk 8k pr mnd.

Anonymkode: 3b3c3...38d

Har du aldri fått penger før når du blir helt fra deg for å å få 20 000 kr? 

Uansett er dette lån, og at 40% omgjøres til stipend betinger at du består. Dette er ikke gratis penger. 

Anonymkode: f2aa9...919

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du aldri fått penger før når du blir helt fra deg for å å få 20 000 kr? 

Uansett er dette lån, og at 40% omgjøres til stipend betinger at du består. Dette er ikke gratis penger. 

Anonymkode: f2aa9...919

Så om jeg stryker første året, kan jeg vente meg å måtte betale tilbake over 100k? 20k, 8k, 8k, 8k, 8k(stipend), så 60k for et semester på private skolen.

Anonymkode: 3b3c3...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg må jo betale tilbake BI, er en privat skole. Et semester koster 60k.

Anonymkode: 3b3c3...38d

Enda mer forståelig at du ikke ønsker mer lån om nødvendig. Om du bare søker stipend får du da 8660 i august og 3248 de neste månedene, og det samme ved neste semesterstart. Se utregning her hos Lånekassen, under "Utbetalingsplan hvis du bare har søkt om stipend".

Om du står på fagene må du da bare tilbake skolepengene. Pluss rente, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, applestories skrev:

Enda mer forståelig at du ikke ønsker mer lån om nødvendig. Om du bare søker stipend får du da 8660 i august og 3248 de neste månedene, og det samme ved neste semesterstart. Se utregning her hos Lånekassen, under "Utbetalingsplan hvis du bare har søkt om stipend".

Om du står på fagene må du da bare tilbake skolepengene. Pluss rente, selvsagt.

https://gyazo.com/d96f88160daf3f056f210e526e368699

Dette er det jeg får opp.

Anonymkode: 3b3c3...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

https://gyazo.com/d96f88160daf3f056f210e526e368699

Dette er det jeg får opp.

Anonymkode: 3b3c3...38d

Det er med fullt lån.

Om du trykker på lenken i innlegget du siterte, og går til punktet jeg skrev opp, da får du utbetalinger for stipend.

Lån til skolepenger kommer selvsagt i tillegg. Skal du studere kun et semester? Om ikke må du huske på å taste inn dobbelt beløp om det er slik at et semester koster 60.000.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, applestories skrev:

Det er med fullt lån.

Om du trykker på lenken i innlegget du siterte, og går til punktet jeg skrev opp, da får du utbetalinger for stipend.

Lån til skolepenger kommer selvsagt i tillegg. Skal du studere kun et semester? Om ikke må du huske på å taste inn dobbelt beløp om det er slik at et semester koster 60.000.

Ja, er vel normalt å få både lån og stipend når en studerer?

Å få 3000kr i stipend hørtes svært lite ut.

Skal studere årsenhet, men tenker jo å studere i 3 år.

Anonymkode: 3b3c3...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, er vel normalt å få både lån og stipend når en studerer?

Å få 3000kr i stipend hørtes svært lite ut.

Skal studere årsenhet, men tenker jo å studere i 3 år.

Anonymkode: 3b3c3...38d

De er normalt å få det man søker på, og de fleste søker både lån og stipend.

Husk at Lånekassen kun gir lån til skolepenger på 64.206 i året. Koster det 60.000 per semester på BI må du da dekke resten selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, applestories skrev:

De er normalt å få det man søker på, og de fleste søker både lån og stipend.

Husk at Lånekassen kun gir lån til skolepenger på 64.206 i året. Koster det 60.000 per semester på BI må du da dekke resten selv.

Dekke selv? Jeg vet jo at jeg må tilbakebetale 60k for BI en eller annen gang ;)

Men jeg får jo 55k den første mnd også 8k, det er jo en bra deal. Kan leve ok på det.

Anonymkode: 3b3c3...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dekke selv? Jeg vet jo at jeg må tilbakebetale 60k for BI en eller annen gang ;)

Men jeg får jo 55k den første mnd også 8k, det er jo en bra deal. Kan leve ok på det.

Anonymkode: 3b3c3...38d

Det er ikke så mye å leve på om en må betale 5000 - 6000 i husleie. Så skal en ha forsikringer, mat, bøker, klær, fritidsaktiviteter, alkohol (en er jo student) ++++. Det er ikke uten grunn at mange studenter har deltidsjobb.

Anonymkode: 3eb74...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så mye å leve på om en må betale 5000 - 6000 i husleie. Så skal en ha forsikringer, mat, bøker, klær, fritidsaktiviteter, alkohol (en er jo student) ++++. Det er ikke uten grunn at mange studenter har deltidsjobb.

Anonymkode: 3eb74...864

Husleia er på 5400. Men jeg får jo utbetalt 55k første mnd, bare der har jeg massevis å rute med. PLUSS kommer 8k pr mnd igjen. Er nesten 100k på et halvår.

Anonymkode: 3b3c3...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husleia er på 5400. Men jeg får jo utbetalt 55k første mnd, bare der har jeg massevis å rute med. PLUSS kommer 8k pr mnd igjen. Er nesten 100k på et halvår.

Anonymkode: 3b3c3...38d

Men er ikke 30.000 av de 55.000 skolepenger? De disponerer du jo ikke fritt. Det kan høres ut som mye penger, men etter depositum, husleie, mat, bøker, busskort?, sosiale happenings, treningssenter osv så er det ikke mye. Dessuten er det vel et par mnd i året man ikke får lån også? 

Anonymkode: 5f2ad...78e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Husleia er på 5400. Men jeg får jo utbetalt 55k første mnd, bare der har jeg massevis å rute med. PLUSS kommer 8k pr mnd igjen. Er nesten 100k på et halvår.

Anonymkode: 3b3c3...38d

Jeg tror du bør sette opp et budsjett slik at du får et realistisk bilde på hva du faktisk har å bruke. Som sagt - det er en grunn til at de fleste har deltidsjobb utenom. I kollektivet mitt betaler vi 4200 inkludert strøm, men studentene som bor her jobber likevel utenom. Det er også viktig å ikke at husleien også må betales i sommermånedene...

Anonymkode: 3eb74...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men er ikke 30.000 av de 55.000 skolepenger? De disponerer du jo ikke fritt. Det kan høres ut som mye penger, men etter depositum, husleie, mat, bøker, busskort?, sosiale happenings, treningssenter osv så er det ikke mye. Dessuten er det vel et par mnd i året man ikke får lån også? 

Anonymkode: 5f2ad...78e

Hvor leser du det? Hva skal jeg ha skolepenger her og nå, og ikke kunne disponere de fritt?

Anonymkode: 3b3c3...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...