Gå til innhold

Helt elendig kosthold. Vanskelig å endre.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kvinne, 25 år. Over lang tid nå har jeg slitt med å få i meg ordentlig mat. Hvis jeg spiser ute på restaurant med venner så går det fint, men hjemme er det så vanskelig. 

Nå i det siste har jeg spist en pose godt og blandet og kanskje en troika eller noe. Og så litervis med cola zero. 

Jeg ser jo at dette kostholdet er helt katastrofalt, men har det noen konsekvenser på kort sikt? Skjønner at det har konsekvenser på langt sikt da.

Anonymkode: 014d4...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kroppen din får ikke næringen den trenger, bare søppel. Hår, negler, hud blir dårlig og gusten, immunsystemet blir dårligere, du vil begynne å føle deg sliten og tiltaksløs (for lite jern, magnesium osv). Du får nok energi, så vil kanskje legge på deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, ViljaH said:

Kroppen din får ikke næringen den trenger, bare søppel. Hår, negler, hud blir dårlig og gusten, immunsystemet blir dårligere, du vil begynne å føle deg sliten og tiltaksløs (for lite jern, magnesium osv). Du får nok energi, så vil kanskje legge på deg.

Legge på meg av 1300 kcal? 

Anonymkode: 014d4...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Legge på meg av 1300 kcal? 

Anonymkode: 014d4...152

Du var litt vag på hva "nå i det siste" betyr. Om det er frokost idag, eller hele sist uke. Jeg antok det var et kort tidsintervall. Er det et langt så vil du over tid avmagres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får et veldig svingende blodsukker med et sånt kosthold. Det kan gi deg lite energi og svingende humør, og det kan gjøre deg lettstresset, irritabel og gi deg dårlig konsentrasjonsevne. På lengre sikt vil du få mangelsykdommer. Du spiser jo nesten bare raske karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger faktisk ikke ha noen som helst konsekvenser så lenge du får i deg skikkelig mat i tillegg. Sikkert ikke populært å nevne i dagens sunnhetsfreaka samfunn, men jeg kjenner flere idrettsutøvere som lever på pizza og sukker, hvor kostholdet ikke har noen som helst påvirkning på prestasjonene. 

Det er nok ikke så ille som du tror, men det er selvfølgelig ikke sunt på lang sikt.

Anonymkode: 643a1...b93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det trenger faktisk ikke ha noen som helst konsekvenser så lenge du får i deg skikkelig mat i tillegg. Sikkert ikke populært å nevne i dagens sunnhetsfreaka samfunn, men jeg kjenner flere idrettsutøvere som lever på pizza og sukker, hvor kostholdet ikke har noen som helst påvirkning på prestasjonene. 

Det er nok ikke så ille som du tror, men det er selvfølgelig ikke sunt på lang sikt.

Anonymkode: 643a1...b93

...helt til de får diabetes type 2 og tarmkreft. 

Anonymkode: b0d00...35c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får mangelsykdommer. Jeg ble slapp og mistet mye hår. 

Anonymkode: a6890...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta her. Jeg klarer dessverre ikke få i meg noe annet. Jeg spiser kun godteri . Ca. 1000-1500 kcal om dagen. 😔 Vet ikke hvordan jeg skal begynne. 

Anonymkode: 014d4...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg på et kostholdskurs, for eksempel Grete Roede. Det er ikke nødvendig å være tjukk for å lære seg å spise sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta her. Jeg klarer dessverre ikke få i meg noe annet. Jeg spiser kun godteri . Ca. 1000-1500 kcal om dagen. 😔 Vet ikke hvordan jeg skal begynne. 

Anonymkode: 014d4...152

Hvor gammel er du?

Anonymkode: affa0...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du?

Anonymkode: affa0...5b5

Ops, så nå, 25 Sorry

Anonymkode: affa0...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det vanskelig for deg å spise normal sunn mat? Se på dine vaner og motivasjon som ligger bak. Endre så de bakenforliggende vanene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I flere år spiste jeg kun godteri. Jeg gikk ned 30 kg. Ble ikke syk, men jeg var yngere enn 25. Og folk er forskjellig. Nå spiser jeg nesten ikke godteri. Kjøper ikke smågodt. Spiser en sjokolade i måneden, kanskje. Litt chips, i helga hvis jeg er på besøk. Men kjøper det aldri, og tar med hjem. Du må bli viljesterk, hvis du ønsker å endre kosthold. 

Anonymkode: 8b547...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, ViljaH skrev:

Hvorfor er det vanskelig for deg å spise normal sunn mat? Se på dine vaner og motivasjon som ligger bak. Endre så de bakenforliggende vanene.

Åja, er det alt som skal til? Gratulerer, du løste hele problemet. 🙄

Anonymkode: 9162f...df7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åja, er det alt som skal til? Gratulerer, du løste hele problemet. 🙄

Anonymkode: 9162f...df7

Det er ikke nødvendig å være snerpete når folk prøver å hjelpe. Da kan du spørre annetsteds.

Fortell litt hvorfor du bare kjøper drit på matbutikken?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjøp rundstykker og valgfritt pålegg. Og spis det når du står opp om morgenen uansett om du har lyst på det eller ikke. Da starter du vertfall dagen på en god måte.

Anonymkode: 488c4...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er hvorfor du bare spiser godteri og drikker brus?

Fordi du ikke orker å lange mat? Ikke er flink til å lage mat? Liker lite?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en handleliste som du tar med på butikken, og ikke kjøp noe annet enn det som står der. Ha alarm på telefonen for når du skal ha måltidene. Dersom du virkelig ikke aner hva du skal spise kan du få hjelp av en ernæringsfysiolog for å sette opp en kostplan. Mange treningssentre tilbyr dette. Lykke til:)

Anonymkode: b9e1d...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta her. Jeg klarer dessverre ikke få i meg noe annet. Jeg spiser kun godteri . Ca. 1000-1500 kcal om dagen. 😔 Vet ikke hvordan jeg skal begynne. 

Anonymkode: 014d4...152

Når du skriver "klarer ikke", mener du egentlig...

- du vet ikke hva annet du kan handle på butikken?

- du har en psykisk sperre som gjør at det bare er godteri du får ned?

- du liker ikke annen mat?

- du vet ikke hvordan man lager mat?

- du vil bare ha godteri fordi det smaker godt

 

Nytter ikke at vi foreslår Grete Roede-kurs hvis problemet ditt er pkt nummer to.

Nytter ikke at vi foreslår brokkolisuppe hvis du ikke vet hvordan du lager det.

Nytter ikke at vi sier at du får mangelsykdommer hvis det er det siste punktet som er relevant.

 

Altså, du må være spesifikk. Hva mener du med at du ikke klarer å få ned noe annet? Hvis du vil ha hjelp, som vi på KG gjerne vil gi deg!, så må du gi oss riktig og nok informasjon.

Anonymkode: f75f3...819

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...