Gå til innhold

Voldtatt--HIV


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I sommer fikk jeg negativ på hiv test etter en voldtekt. Men fastlegen sa jeg måtte tilbake og sjekke meg om 6 måneder. 

Betyr dette at jeg burde holde meg unna intime forhold inntil den nye prøven? 

 

Anonymkode: 830c3...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spurte du ikke legen om det? Da er det lurt å ta en telefon til ham eller henne. Bruk kondom ved sex, kondom beskytter mot kjønnssykdommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anyone? 

Anonymkode: 830c3...a44

Det er tidlig på morgenen. Haster det så veldig?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, eller skrev:

Spurte du ikke legen om det? Da er det lurt å ta en telefon til ham eller henne. Bruk kondom ved sex, kondom beskytter mot kjønnssykdommer.

Det var ikke noe jeg tenkte på akkurat da. Var mest opptatt av å få med meg all informasjonen jeg fikk.. Synes det var flaut nok å fortelle det som hadde skjedd, så tenkte å prøve her først.. 

Anonymkode: 830c3...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Arabella skrev:

Det er tidlig på morgenen. Haster det så veldig?

Hva er hensikten med en sånn kommentar? Morgengretten? 

Anonymkode: 830c3...a44

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring legen på mandag. Bruk kondom frem til da.

Anonymkode: 19078...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kalde folk er... 

Ts: leit å høre at du har blitt voldtatt. Håper du har fått hjelp i ettertid.. 

Du må bruke kondom frem til neste test ja.

Anonymkode: 640d8...13f

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring og hør med legen. Eventuelt ta en ny test etter 2-3 mnd. Hiv smittes ikke lett, tror det skal cirka tusen samleier til før man statistisk sett får hiv-viruset overført fra en hiv-positiv. Men det kan også smitte gang nummer en. Vær ærlig med partneren. Sannsynligheten for at du er smittet er liten, men forstår uroen din. Håper du har noen å snakke med. Du kan også ringe Dixi.

 https://www.dixi.no/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! 

Grunnen til at jeg stresser dette litt er fordi det var analt, og mannen prøve å kjøpe analsex av menn like før han forgrep seg på meg.. 

Anonymkode: 830c3...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! 

Grunnen til at jeg stresser dette litt er fordi det var analt, og mannen prøve å kjøpe analsex av menn like før han forgrep seg på meg.. 

Anonymkode: 830c3...a44

Jeg mener at HIV ikke kan teste positivt før etter 6 mnd etter man ble smittet. Så ja avstå fra sex inntil da. Kondom kan bli ødelagt og du utsetter selvfølgelig ikke andre for eventuell smitte :) 

Anonymkode: e475b...424

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HIV viruset kan ta 6 mnd å synes på en test. Derfor hjelper det ikke at man tester seg for HIV rett etter hendelsen.
Men det er såklart viktig å teste seg mot alle kjønnssykdommer og ikke bare HIV.
Forferdelig leit at du har opplevd voldtekt! At HIV har smittet er det veldig liten sjanse for, det smitter kun gjennom blod, det vil si at du må ha hatt et åpent sår eller kutt, og han må ha hatt et åpent sår eller kutt og disse sårene har kommet i kontakt med hverandre. Rift på penis og i skjeden for eksempel.
I dag er medisinene for HIV så god at smittefaren reduseres betraktelig av behandling, og de fleste(alle?) her i vesten med HIV mottar behandling og medisiner som holder viruset i sjakk (og demper smittefaren).

Hvis du tror at du kan ha fått HIV bør du unngå ubeskyttet sex til du får testet deg på nytt, og generelt ved all samleie (med og uten hiv mistanke) skal/bør man bruke kondom. Man kan dø av kjønnssykdommer, så man vil ikke ha det... Og selv de aller vanligste som klamydia kan gjøre deg steril, og herpes gir deg smerter og utbrudd resten av livet - så kondom er viktig!

Med tanke på voldtekten du var igjennom håper jeg du har fått hjelp på voldtektsmottaket. Mange får god hjelp av støttegruppene, og jeg vil anbefale deg å starte hos psykolog selvom du akuratt nå kanskje prøver å fortrenge det som har skjedd. Det vil dukke opp igjen, og det er viktig å få snakket om det som skjedde, og få hjelp av profesjonelle ❤️
 

Anonymkode: 84e6c...412

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS. 

Vanskelig å vite hva man skal svare, bortsett fra medfølelse og omsorg med tanke på opplevelsene du har hatt og fortsatt må ha og ta stilling til. 

Når det gjelder spørsmålet ditt, insister på bruk av kondom og ta forhåndsregler mtp evt blod, rifter osv.. men å avstå fra sex syns for meg med dagens informasjon om HIV en overreaksjon.

Spørsmålet jeg også sitter å tenker litt på er om det å ha HIV i dag nødvendigvis er ødeleggende for et menneske, misforstå meg ikke - jeg snakker ikke om belastningen men om helsen. Med dagens behandling og medisiner er det omtrent ikke fare for smitte. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

I sommer fikk jeg negativ på hiv test etter en voldtekt. Men fastlegen sa jeg måtte tilbake og sjekke meg om 6 måneder. 

Betyr dette at jeg burde holde meg unna intime forhold inntil den nye prøven? 

 

Anonymkode: 830c3...a44

Først tar du en nullprøve, en prøve man forventer at er negativ fordi smitte etter voldtekt ikke slår ut før etter noe tid. Så skal det taes en ny prøve, etter slik du hat fått beskjed om, 6 mnd. Hva den prøven viser vet ingen før svaret foreligger. 

Det som forundrer meg med spørsmålet ditt er ikke redsel for en positiv test, men at du etter voldtekt bekymrer deg for smitte ved  ny seksuell kontakt. De fleste voldtatte, om ikke alle, har store problemer med ny intim kontakt og særlig kort tid etter voldtekten.  Bruk kondom ved sex inntil du vet om du har en negativ HIV status, så enkelt er det med den saken.

Lov om seksuelt overførbare sykdommer pålegger deg å opplyse om og å forhindre smitte. 

Anonymkode: 237e4...473

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at HIV ikke kan teste positivt før etter 6 mnd etter man ble smittet. Så ja avstå fra sex inntil da. Kondom kan bli ødelagt og du utsetter selvfølgelig ikke andre for eventuell smitte :) 

Anonymkode: e475b...424

Dette er feil. HIV kan vise seg på blodprøve lenge før 6 måneder har passert. De fleste leger tar nullprøve og ny prøve etter 3 måneder og så tredje prøve etter 9 måneder. TS sin lege har valgt 6 mnd., hvorfor vet bare legen. 

Anonymkode: 237e4...473

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feil. HIV kan vise seg på blodprøve lenge før 6 måneder har passert. De fleste leger tar nullprøve og ny prøve etter 3 måneder og så tredje prøve etter 9 måneder. TS sin lege har valgt 6 mnd., hvorfor vet bare legen. 

Anonymkode: 237e4...473

Den kan vise negativ lenge før ja, men så kan den vise positiv om seks måneder.

Anonymkode: e475b...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

HIV viruset kan ta 6 mnd å synes på en test. Derfor hjelper det ikke at man tester seg for HIV rett etter hendelsen.
Men det er såklart viktig å teste seg mot alle kjønnssykdommer og ikke bare HIV.
Forferdelig leit at du har opplevd voldtekt! At HIV har smittet er det veldig liten sjanse for, det smitter kun gjennom blod, det vil si at du må ha hatt et åpent sår eller kutt, og han må ha hatt et åpent sår eller kutt og disse sårene har kommet i kontakt med hverandre. Rift på penis og i skjeden for eksempel.
I dag er medisinene for HIV så god at smittefaren reduseres betraktelig av behandling, og de fleste(alle?) her i vesten med HIV mottar behandling og medisiner som holder viruset i sjakk (og demper smittefaren).

Hvis du tror at du kan ha fått HIV bør du unngå ubeskyttet sex til du får testet deg på nytt, og generelt ved all samleie (med og uten hiv mistanke) skal/bør man bruke kondom. Man kan dø av kjønnssykdommer, så man vil ikke ha det... Og selv de aller vanligste som klamydia kan gjøre deg steril, og herpes gir deg smerter og utbrudd resten av livet - så kondom er viktig!

Med tanke på voldtekten du var igjennom håper jeg du har fått hjelp på voldtektsmottaket. Mange får god hjelp av støttegruppene, og jeg vil anbefale deg å starte hos psykolog selvom du akuratt nå kanskje prøver å fortrenge det som har skjedd. Det vil dukke opp igjen, og det er viktig å få snakket om det som skjedde, og få hjelp av profesjonelle ❤️
 

Anonymkode: 84e6c...412

NEI, det smitter ikke kun gjennom blod. Også sæd og skjedesekret når dette kommer i kontakt  med slimhinner. Slimhinner har man i underlivet, endetarm, munn og øyne. man skal derfor helle rikke ha oralsex.

Anonymkode: e475b...424

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først tar du en nullprøve, en prøve man forventer at er negativ fordi smitte etter voldtekt ikke slår ut før etter noe tid. Så skal det taes en ny prøve, etter slik du hat fått beskjed om, 6 mnd. Hva den prøven viser vet ingen før svaret foreligger. 

Det som forundrer meg med spørsmålet ditt er ikke redsel for en positiv test, men at du etter voldtekt bekymrer deg for smitte ved  ny seksuell kontakt. De fleste voldtatte, om ikke alle, har store problemer med ny intim kontakt og særlig kort tid etter voldtekten.  Bruk kondom ved sex inntil du vet om du har en negativ HIV status, så enkelt er det med den saken.

Lov om seksuelt overførbare sykdommer pålegger deg å opplyse om og å forhindre smitte. 

Anonymkode: 237e4...473

Jeg hadde kjæreste på tidspunktet, og var derfor bekymret for en overføring ja. Selvfølgelig er jeg redd for en positiv test, men det er jo umulig å vite. Og hva de fleste føler og gjør etter en voldtekt er helt likegyldig for meg. Hva vet du om hvordan dette påvirket meg, og hva har det med saken å gjøre? 

Du vet ikke hvordan alle takler ting. De fleste anmelder, identifiserer og peker ut gjerningsmannen heller. Det gjorde jeg, men det har da vel ikke noe å si for andre? 

-TS

Anonymkode: 830c3...a44

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke** De fleste anmelder, identifiserer og peker ut gjerningsmannen heller. 

Anonymkode: 830c3...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei. Jeg vil aldri ha analsex mer. For når jeg tenker på rompa mi, ser jeg ansiktet hans. Men jeg får lov å ha sex i det hullet han ikke puttet den inni eller? Håper det går bra for deg Anonym, selvom det ikke passer inn i teorien din om at alle voldtektsofre ikke vil ha intim kontakt. Og forresten, det var faktisk hyggelig å føle at noen ville ha meg, med mitt samtykke. Fikk er forskjellige. Husk det! 

Anonymkode: 830c3...a44

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...