Gå til innhold

Jeg er hjemmeværende og lurer på hva jeg kan finne på så mannen ikke går lei av meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87
46 minutter siden, Snabeltann skrev:

Fotografering :) og lag deg en fotoside på insta som du deler de på. Kan kjøre med bil rundt og finne fine motiv, og etterhvert kjøre til steder der du kanskje må gå litt, ned i fjæra eller i skogen, eller i byen. Fine motiver er det overalt. Kanskje du kan ha et tema på bildene, et slags prosjekt? Har du en favoritt kaffekopp, lag deg en side der du tar koppen med i ulike settinger og turer. Daaagens koppebilde :) koppen med bålkaffe i skogen, koppen på museum, koppen ved et vann i skogen, koppen på bærtur... Etc :)

Da kan du være ute på koppetur når mannen kommer hjem, og kanskje hans kopp også blir med på en kjøretur sammen med deg? (og han også selvfølgelig :)) 

Haha, du er kreativ! 

For et fantastisk søtt påfunn. Dette fikk jeg lyst til å gjøre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det blir feil at du skal gjøre det for å gjøre deg interessant for HAN. Du burde jo gjøre ting for din egen glede. For min del synes jeg folk som har mye til egen disposisjon er utrolig heldige. Jeg har alltid jobbet fulltid, og da får man ikke mye tid og overskudd igjen til å gjøre så mye annet. Jeg ville ha lært meg tegning/mailing og lage ting. Om jeg hadde enda mer tid ville jeg ha trent og meditert mer. Og jeg ville ha lest bøker. Når du ikke finner på ting å gjøre tenker jeg at du ikke er interessert i så mye. Kanskje det er heller der mangelen ligger?

Anonymkode: 879a1...5a8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha ditt eget velbefinnende som hovedmål når du vil gjøre dagene dine mer interessante. Du skal ikke gjøre det for å underholde mannen din! Man har en gjensidig 'plikt' til å holde forholdet positivt gående : mannen din må jo også bidra med hyggelige/interessante samtaleemner osv.

Må innrømme at jeg får litt frysninger når du skriver 'han får velge å spise middagen jeg står klar med foran tv-en', og 'det er mulig jeg FÅR LOV TIL å bruke et hjørne av stua til å pusse opp møbler'. Kanskje legger jeg mer i det enn det som er realiteten. 

Du har fått fine forslag om hobbyaktiviteter og nettstudier. Har etpar forslag: lese deg opp på et land, lage middag og evt dessert som er en nasjonalrett for det aktuelle landet. Skaff deg el-sykkel uavhengig av hva hjelpemiddelsentralens nye regler er. Avtal med ei venninne at når hun er i parken eller på lekeplass med ungen sin, så møter du henne der. Ta med kaffe og frukt, få en god prat mens ungen hennes leker. 

Inviter venninner hjem til deg. Planlegg godt, slik at om du evt vil servere noe, så kan det lages enkelt eller på forhånd så du får hvilt deg godt før gjestene kommer. 

Finn en serie å se sammen med mannen din. Les høyt for hverandre. 

Tilslutt: utrolig kjipt med en sånn drastisk helsesvikt som gjør livet ditt så totalt annerledes. Skjønner godt at det er en sorg over alt som ikke lengre er mulig!!! Kreds for at du holder motet oppe og prøver å finne noe positivt å fylle dagene med. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:


Ja det er en veldig vanskelig omstilling! Med baby har man hvertfall noe å syssle med :) Vi snakker også om barn, men jeg er redd for at jeg er for syk siden jeg har dager jeg slett ikke klarer annet enn å eksistere og holde ut kroppssmertene mine. Jeg tror barn ville vært veldig givende for forholdet, spesielt med den problematikken jeg kjenner at jeg ikke har noe å bidra med, vise, eller fascinere med i forholdet. Å være mamma er jo stort, og gir alltid noe nytt å prate om som babyen har gjort den dagen.

Hund er jeg for syk til, men å pusse opp møbler høres ut som noe jeg kan like! Vi har ikke garasje eller uteplass, men å dekke til en krok av stua burde jeg få lov til. Hvordan var du med hekling og strikking før du begynte? Hadde du interessen for det, eller begynte det som tidsfordriv? Hekler man for hekle, eller er det noe mål og mening med det?
Jeg savner så innmari mål og mening! Forholdet mitt er livet mitt for meg, jeg har ikke annet i livet, men vil ikke at partner skal gå lei i forholdet heller for uten han har jeg ingenting.

Anonymkode: 0d43f...45e

Hvis du er for syk til hun er du for syk til barn også. Et barn kan ikke omplasseres når det er for mye jobb eller avlives ved sykdom. Et barn krever mye av deg de neste to tiårene. 

 

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja elsykkel hadde gjort ting mye lettere :) Selvom jeg må si jeg ikke lyser opp at tanken på å sykle rundt uten mål og mening heller. (Er jo mål, prosjekter, konkret og synlig/målbar fremgang, jeg savner)  Desverre gir ikke hjelpemiddelsentralen ut disse lenger etter de ble tatt i bruk som vanlig motoriserte transportmidler. I dag regnes elsykkel som underholdning og ikke hjelpemiddel av staten.

Anonymkode: 0d43f...45e

Du kan vel kjøpe deg en el-sykkel selv? 

Vet at de av vennene mine som er uføre bruker mye tid på å lese, se dokumentarer, høre lydbok, høre på musikk, spille piano og gå på tur. 

Anonymkode: 19c91...08b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det kan være sunt for deg å flytte fokus fra å skulle være interessant for mannen, og over til hvordan du kan gjøre livet ditt innholdsrikt og meningsfullt. Hva likte du å holde på med før du ble syk? Hvilke ting engasjerer deg?

Jeg er veldig glad i ulike former for håndarbeid, jeg synes det er godt å ha noe å gjøre med hendene, og så får man noen fine resultater å vise til. Interessen kom helt plutselig for meg, jeg bestemte meg for å lære å strikke sokker, og derfra har jeg bare fortsatt. Læringen har gått relativt raskt, og det blir gøyere jo flinkere jeg blir.

Er det noen former for frivillig arbeid du kunne tenke deg? Liker du å lese bøker, skrive, tegne, male, eller annet? Hva med å lære deg et språk, å spille et instrument, eller noe sånt? Er det noen form for kurs du kunne tenke deg å ta?

Det å komme seg ut kan også gjøre veldig godt. Om du har kapasitet til det kan det kanskje være aktuelt å gå eller sykle noen turer, kanskje kan du gå på kafé eller være på biblioteket? Dette er slike ting jeg innimellom fyller dagene mine med. Det hjelper å komme seg ut og se ting, møte mennesker, og få litt miljøskifte.

Anonymkode: 5066a...dc9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også ufør med en helomvending i helsen. Mannen min møtte meg da jeg var frisk og jeg var et skikkelig rivjern. Barn fikk vi før jeg ble syk. Og en ting er sikkert - som frisk syntes jeg det var slitsomt med spebarn/småbarn. Som syk hadde det vært mannen som måtte tatt den tiden. Og det er viktig at det da er mannen som ønsker seg barn, for det er han som må følge opp spebarnet, småbarnet og etterhvert skolebarnet. Det å ha barn er ikke "noe man syssler med", det er en jobb som krever mye, utrolig mye.

Jeg orker også veldig, veldig lite. Og jeg har fått veldig god hjelp til barna for de klarte jeg ikke ta meg av. Nå har jeg perioder hvor jeg er bedre og andre hvor jeg er verre. 

Det som er viktig for meg er å gjøre ting som ikke krever for mye energi. Samtidig skal huset holdes i orden ol. Noen ting er gull verdt for meg, og kan bli det for deg også, slik at du kan bruke energi på andre ting:

- robotstøvsuger som går hver dag. Da blir det veldig lite støv også i vinduskarmen/på bilderammer ol. Kjøp en av god kvalitet (Roomba)

- tørketrommel så slipper du å henge klær opp og ta ned (ikke alt kan tas i tørketrommel

- oppvaskmaskin

-i ngen aktivitet /legebesøk før etter kl 12.00

- skriv handleliste og handle en gang i uken, og handle når det er få mennesker i butikken (midt på dagen)

- en god madrass i sengen så man ligger godt og får hvilt ordentlig (tempur)

- kunstige planter - så slipper å vanne evt planter "som sier ifra" at de trenger vann (fredslilje har jeg )

- jeg har også en robot-gulv-vasker, den er ikke like god som å vaske selv, men gjør at jeg kan vaske over hver 14 dag istedetfor hver uke

- tørrshampo/spray så du slipper å vaske håret hvis du ikke orker (eller vask fast en gang pr uke, tørrshampo når det trengs)

- ha det såpass varmt at du ikke fryser / bruker energi på å holde kroppen varm

- ulltøy er smart å bruke på vinteren

- prøv å holde hjemmet ryddig, da ser det koselig og "rent" ut. Ikke ha mye pynt framme (ikke fjern alt !) men jo mer ting, jo mer støv og jobb

- ha faste plasser til ting

- prøv å få en rutine på dagen (opp kl x, frokost, hvile, dusj, hvil, må ting , hvile, vil-ting, hvile, natta kl y)

- ha en klut hengende på badet som du drar over vasken hver dag, det samme med do. (er gjort på to minutter, ser rent ut uten å vaske og vaske. Sier ikke at du ikke skal vaske badet ordentlig, men for at du skal ha følelsen av at det er rent så du ikke tenker at "åh..her må jeg også vaske")

- skriv ned tanker du har i hodet. da slipper du "å jobbe med å huske dem".

- en katt flott - de er selvstendige, kan like å kose, og er selskap i dem.

- fokuser på alt det du klarer/gjør (sier f.eks til mannen min når han tar seg rene klær  " så heldig du er som får rene klær brettet inn i skapet" så ler jeg eller gliser bredt, og han sier at "ja, jeg er heldig, du er snill du"

- stek opp mye kjøttdeig, kyllingstrimler ol når du først steker og frys ned i porsjoner. Det gjør det lettere på dårligere dager å lage mat

 

Så er det tre ting man må tenke over, som man har å gjøre hver dag. Det ene er hva man gjøre (lage mat, betale regninger = ting som ikke kan utsettes) det andre er hva man bør gjøre (vaske klær, vaske hus= ting som kan utsettes) og det siste er hva man vil gjøre (lese, se film, gå tur, ta bilder ol = ting som gir deg glede). Skriv ned for deg selv hva du må gjøre, hva du bør og hva du vil. Jeg tar hver dag en ting fra må-listen og en ting fra vil-listen (hvis jeg orker). Bør-listen kan skyves på helt til noe av det kommer på må-listen (ikke mer rene klær f.eks), men hvis du orker en dag kan du gjøre noe fra bør-listen. Kanskje en dag du tar flere ting fra må-listen fordi du orker ? Disse listene, ivertfall må og bør kan du snakke med mannen din om. Hva må gjøres neste uke, hva bør gjøres neste uke - og kan du klare det eler må han ta noe av det?

Jeg liker å pynte meg, sminker meg hver dag og lukter godt. Jeg går mye i kjoler, og da gjerne litt myke men allikavel feminine. Dette gjør at det ikke strammer noen steder og de er behagelige. På vinteren har jeg ulltøy i nøytral farge under kjolen og strømpebuksen. Det finnes også mye fine ulltøy som man kan bruke til hverdags. Nå steller jeg meg ikke for hans del, men for min del så jeg skal føle meg vel, fresh og fin. Noen liker joggedress som er pen, andre noen myke bukser med genser. Fin din stil som er behagelig å ha på. Kjøp farger som matcher. Bruk litt friske farger på overdel/klær. Det gir liv og man ser fort litt mer fresh ut. Jeg synes du skal fortsette med å pynte deg, for din egen del. Mannen min ser ikke hva jeg har på meg, så jeg trenge rikke pynte meg for hans del. Før tenkte jeg at det var greit for han å komme hjem til en som ikke gikk og subbet. Men jeg føler meg mer oppegående og fresh selv når jeg er velkledd og stelt. Og husk å smil til deg selv i speilet hver morgen og si - idag er du fin!

 

Jeg tviler på at mannen din går lei av deg fordi du er hjemmeværende. Jeg har vært syk i 15 år, og det skjer ca ingenting i min hverdag, som er av interesse for andre. Allikavel spurte mannen i mange år "hva har du gjort idag" og jeg vred hjernen for å finne noe interssant å si. Tilslutt sa jeg at han ikke trengte å spørre for svaret ville bli likt hver dag , spist, sovet, vasket klær, lagd mat ol. Det viste seg at han ikke tenkte over hverken spørsmålet eller svaret, det var kun et spørsmål, og det var ikke tanken på at jeg hadde et kjedelig liv. Men når det er sagt så kan hen spørre meg om jeg har det kjedelig ol

Vi spiser middag sammen, når han kommer hjem. Han er hjemme på litt ulike tider så han gir beskjed hver dag når han kommer. Om ikke jeg er hjemme/inne da så gir jeg ha  beskjed. Jeg lager ikke middag til han da. Sulter han ved siden av brødboksen får han sulte. Mat blir det når jeg da kommer hjem, eller han lager seg noe enkelt selv. Men er det noe du "setter din prestisje i å gi han middag hver dag", så lag noe og sett i kjøleskapet som han kan varme opp.

Sitter dere og spiser foran TV fordi dere ikke har noe å snakke om? Vi sitter som regel ved kjøkkenbordet. Det hender han vil se en film og spør om det er ok at vi spiser foran TV. Da gjør vi det. Hva man kan snakke om- spør hver dag hvordan han har hatt det på jobben. Kan navn/vet hvem kollegaene er og spør hvordan det går med dem. Har barnet kommer, hvordan er det med kona? Har det skjedd noe morsomt på jobben , har han en artig historie å fortelle fra jobb. Er han snart ferig med prosjektet eller går det etter planen. Var det kø på vei hjem, fungerer bilen fortsatt bra. Har du fulgt med på nyhetene (min mann erveldig opptatt av nyheter) så nevner jeg det som har skjedd, lokalt og internasjonalt. Man spiser ofte middag på 15- 20 min (ja , jeg tok tiden en dag jeg hadde stått og laget mat i tre timer!) så det er ikke mange spørsmålene som skal til hvis han klarer å svare da. Etter middag kan mannen få litt ro og se TV (=koble av etter jobb siden dere ikke har barn).

Jeg liker å lese bøker og se dokumentarer så jeg kan fortelle han om boken jeg leser eller om en dokumentar jeg har sett. Jeg er glad i å sy, så har symaskinen stående fremme. Dette interesserer han seg ikke noe for, så jeg snakker ikke med han om at "jeg har sydd, vil du se" osv. 

Ellers har jeg ikke energi til så mye, men jeg kan anbefale deg å fargelegge i bøker, fotografere og redigere (og du kan fotografere hjemme, inne, trenger ikke gå ut), språkkurs på nett som noen sier, men det vil kreve at hodet fungerer og ikke er slitent. Jeg var en periode frivillig leksehjelp for en jente. Hun kom en gangi uken etter skolen. Vi spiste mat, gjorde de leksene som var vanskelig, lagde middag sammen, spiste og hun ble hentet. Etterhvert ble det for mye for meg så jeg måtte gi meg. Men dette er noe du kan gjøre så du kan få et barn å følge opp/omgås siden du ikke har barn selv. Du må da regne med å bli invitert på skoleforestillinger ol, (til og med i barnebursdag for å bli vist frem til venniner). Du kan snakke med helsesøster om det er noen som trenger slik hjelp. Jeg ønsket ikke å være betalt hjelp, for da var det lettere for meg å flytte dag hvis jeg var dårlig. Strikke pledd ol som sendes til andre land kan du gjøre, elelr til deg selv/venner. 

Ta opp kontakt med venninner. Du kan begynne med å kommentere på facebook /instagram og etterhvert ringe. Siden de har familie og barn så spør dem når det passer dem best at du ringer. Jeg har to venninner jeg ringer til hver dag og/eller de ringer meg. Vi hadde mistet kontakt fordi jeg var så syk, men jeg tok opp kontakten igjen. Jeg har ikke mye å fortelle dem,men husk at folk er veldig glade i å prate om seg selv. Så still spørsmål om jobb, familie, barn og lytt, svar og bare godta å høre på mye som kanskje ikke interesserer deg. Men denne daglige kontakten er gull verdt for meg og jeg setter veldig pris på den. En dag er barna deres store og de har mer tid til besøk. Du kan , hvis du orker, besøke dem jevnlig. Annenhver tirsdag ettermiddag f.eks. Men du kan også spørre om å være en ressurs for dem, hente i barnehage/sfo fast hver tirsdag og følge dem hjem. Samtidig slå av en prat med venninnen din ol. Nå spørs det om dette blir kaotisk for dem i en hverdag rett fra jobb, middag skal på bordet, lekser gjøre og idretten venter. Så dette må du se ann. 

Har dere noe som heter aktiv på dagtid i kommunen du bor? Søk opp det og se om det er noe der du kan delta på. Yoga kanskje ?

Lag deg et liv for deg selv så du ikke blir avhengig av mannen din. Og mannen din går ikke lei av deg fordi du er ufør og ikke jobber. Da er det helt andre grunner som gjør at han vurderer å gå. Da igjen er det viktig at du har bygget deg opp et liv som fyller dagene dine.

Hvilke interesser har mannen din? Er det noen av hans interesser som du kan like (politikk, natur osv)

Via hjelpemiddelsentralen (ergoterapaut) kan du søke om elektrisk rullestol til å ha ute hvis du trives i naturen. 

 

Jeg har ikke mange interesser, og jeg vet at de jeg må gjøre er rolige ting. Det jeg gjorde da jeg var frisk klarer jeg ikke, så jeg også måtte finne nye interesser. Det var da jeg begynte å sy, sydde om litt klær i starten. Dokumentarer og serier på TV og lese bøker. Legen min syntes både det å lese og film var bra fordi da "kom man litt bort fra sin egen verden". I tillegg likte hun at vi fikk en katt, som gav meg selskap. Du må nesten ta en og en "hobby" og se om det er noe for deg. Du har fått mange forslag. Men husk å ikke bruk for mye energi, ta vare på deg selv, gjør ting fordi du vil det og ikke la mannen styre deg rundt. Ikke vær redd for å miste mannen din, vis at du er selvstendig og har dine ting du liker å drive med og ikke "lever for han". Vil han gå så går han, uavhengig om du er slik eller sånn fordi du er hjemme. Men de fleste menn setter pris på at kona er hjemme, de får vasket klær, ryddig hus og mat på bordet. Det du kan gjøre for å vise mannen din at du setter pris på han (og dermed kanskej knytter dere sammen/åpne rhan mer for deg) er å gi han en klem når han kommer hjem fra jobb (evt når han drar på jobb. Min mann gir meg alltid er kyss og sier hade, og jeg ligger fortsatt i sengen). Du kan gi han et komplemang når dere sitter og spise middag. Tenn lys og gjør det koselig rundt middagsbordet. Etterhvert vil han (kanskje) sette pris på middagene ved bordet og begynner å snakke til deg slik du snakker til han (komplemang, spør om hva du har gjort/holder på med ol). Da er du kanskje mer trygg på at han ikke blir lei - for jeg tenker at du tror han er lei av deg siden han ikke spør deg om noe/du ikke har noe å fortelle/han gir ingen komplemanger/vil se tv når han spiser. Prøv å finn hverandres kjærlighetsspråk ( google de fem kjærlighetsspråkene). Snakk med han om dem ved middagen. Spør hva han kunne tenke seg at dere gjorde sammen i helgene. Hva ønsker han å gjøre, vil han finne på noe alene eller føler han at han må være hjemme med deg? For meg var det viktig at mannen fikk en helg innimellom alene, eller med andre, så han fikk en pust vekk fra sykdom. 

Har du tenkt på om mannen kan ukes-handle på vei hjem fra jobb? Da slipper du å bruke energi på det - som du kan bruke til noe annet.

Lykke til !

 

 

 

 

 

Endret av ceca
Tilføyde noe på slutten :)
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg reagerer på at du finner tanken på å få barn attraktiv, men ikke er frisk nok til å ha hund. Er du klar over hvor mye arbeid barn er..? Du bør absolutt ikke få barn om du ikke klarer å ha hund.

Mtp aktiviteter, hvor mye hemmes du av sykdommen din? Kunne du drevet med en idrett som ikke er så fysisk krevende? Sjakk, skyting osv? Hva med å lese deg opp på fag? Du kan få med deg mye fra verden gjennom bøker på biblioteket eller internett. 

Anonymkode: 8de6d...124

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få en baby for å "redde" forholdet som nevnt i et annet innlegg hørtes helt merkelig ut..

Anonymkode: 90404...252

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg holder en knapp på strikkinga jeg da. Det finnes utallige videoer som viser deg hva du skal gjøre, så det gjør ingenting at du er helt grønn på det. Pinner og oppskrifter finner du på nett. Strikke kan du gjøre mens du ser på serier, du kan gjøre det når du vil hvor du vil, og legg det bort hvis du er dårlig en dag. 

Jeg strikker mye til andre. Her om dagen ble jeg ferdig med en genser til samboeren min. Jeg satt oppe en hel natt for å gjøre den ferdig, fordi jeg gledet meg sånn til å se han i den. Det er en skikkelig mestringsfølelse å bli ferdig med noe, og du ser fremgang underveis. Da har du det du søker; en hobby, noe å glede seg over, progresjon, mål og mening og det er ikke krevende. Og du kan glede mannen din både med å vise entusiasme underveis og med å gi han ferdige plagg. Begynn med en lue, det er ikke vanskelig 😊

Anonymkode: 97e9a...e83


Strikking er hyggelig det altså, gjør det litt selv også - men det gir en ikke akkurat noe interessant å snakke med mannen eller andre mennesker om da. Faktisk, så opplevde jeg det motsatte - at det ble sett på som ekstra stusselig av de rundt meg, at det var eneste jeg hadde å fylle dagene med. 

Anonymkode: 4c33e...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det blir feil at du skal gjøre det for å gjøre deg interessant for HAN. Du burde jo gjøre ting for din egen glede. For min del synes jeg folk som har mye til egen disposisjon er utrolig heldige. Jeg har alltid jobbet fulltid, og da får man ikke mye tid og overskudd igjen til å gjøre så mye annet. Jeg ville ha lært meg tegning/mailing og lage ting. Om jeg hadde enda mer tid ville jeg ha trent og meditert mer. Og jeg ville ha lest bøker. Når du ikke finner på ting å gjøre tenker jeg at du ikke er interessert i så mye. Kanskje det er heller der mangelen ligger?

Anonymkode: 879a1...5a8


Are you kidding me?!! Som de sier på godt norsk... 😛

Du tenker som en frisk - å ha mye tid tilgjengelig betyr ikke at en har overskudd til å gjøre noe særlig, som jo er hovedproblemet for TS som er veldig syk.

Å si at TS er HELDIG er rett ut sykt......

Det er en ganske vanlig greie for folk som har vært veldig aktive, drevet med fysiske fritidsinteresser som sport og idrett osv - å slite med å omstille seg til et liv som syk og med svært sterke begrensninger. Litt empati med andres situasjon vettu, det gjør seg.

Anonymkode: 4c33e...fc7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du god på matlaging, bakst osv? Da kan du feks lage glutenfritt, melkefritt, dia mat og selge/blogge om det?

Anonymkode: e19ff...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det absolutt ingenting du kan jobbe med?

Please ikke tolk det frekt! Jeg har aldri vært fysisk ufør og jeg vet ingenting om tilstanden din, om du har MS eller hva, men det må da være noe du kan gjøre? Det er jo ikke alle jobber som krever mye av deg fysisk eller nødvendigvis mentalt. Jeg tror problemet er noe du selv skaper fordi du ikke føler du utretter noe - og det er en forferdelig følelse! Det er overhodet ikke sikkert kjæresten din føler deg slik rundt deg som du er redd for.

Det finnes jobber hvor man får ha hjemmekontor på tunge dager og styrer arbeidstiden mye selv:) 

Anonymkode: 675a1...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det absolutt ingenting du kan jobbe med?

Please ikke tolk det frekt! Jeg har aldri vært fysisk ufør og jeg vet ingenting om tilstanden din, om du har MS eller hva, men det må da være noe du kan gjøre? Det er jo ikke alle jobber som krever mye av deg fysisk eller nødvendigvis mentalt. Jeg tror problemet er noe du selv skaper fordi du ikke føler du utretter noe - og det er en forferdelig følelse! Det er overhodet ikke sikkert kjæresten din føler deg slik rundt deg som du er redd for.

Det finnes jobber hvor man får ha hjemmekontor på tunge dager og styrer arbeidstiden mye selv:) 

Anonymkode: 675a1...7ba


Nå er vel TS allerede vurdert arbeidsufør, og når ting som å å være besøksvenn eller stille opp på språkkafe ikke er gjennomførbart engang - så tviler jeg sterkt på at selv den mest velvillige arbeidssituasjon er mulig.

Anonymkode: 4c33e...fc7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei TS! Jeg føler med deg, og kjenner meg dessverre igjen i mye av det du sier. Jeg har vært syk de siste årene, jeg er ikke ufør da det muligens er håp om at jeg blir bedre og kan klare å jobbe noe. Men de siste årene har jeg vært veldig dårlig og veldig mye sengeliggende eller sittende i sofaen hele dagen. Nå har vi barn, fikk dem før jeg ble syk, men veldig ofte så klarer jeg bare såvidt å få dem avgårde til skole og barnehage før jeg inntar sofaen igjen.

Fra å jobbe over 100% ,ha mange baller i lufta, være sosial til å ikke orke å gjøre noe er stort overgang. Det gjør mye med psyken og selvtillit. 

Jeg har alltid likt å reise, og etter at jeg ble så dårlig at jeg ikke orker å gjøre noe, men det går greit å lese så begynte jeg med å lese masse om forskjellige destinasjoner. Undersøker priser, leser anmeldelser etc. Pga dette har vi de siste årene vært på utrolig mange flotte turer som jeg har skreddersydd og de har kostet en brøkdel av hva en pakketur ville gjort. Mannen setter utrolig stor pris på dette, og vet at det er takket være meg at vi har vært på disse turene. Siden jeg leser og leter på en del engelske og tyske sider så har jeg fått lært mye mere tysk og engelsk enn jeg kunne før. Vinn, vinn 😊 

kanskje det er noe sånt du også kan gjøre. Lære språket over nett? Lese om forskjellige kulturer? Kanskje komme dere på en liten tur for å få tilbake kjærestefølelsene? Det trenger ikke å være dyrt. Øst-Europa er billig, eller en natt på hotell et eller annet sted i Norge. Alle hotellkjeder har ofte tilbud. Du kan lese deg opp på forhånd om stedet dere reiser til og imponere mannen? Dere trenger ikke å være aktive når ikke du orker, med hotellet sentralt så dere kan sette dere på nærmeste cafe holder. 

Ja du skjønner hva jeg mener? Håper du finner det som passer deg!

Anonymkode: d919e...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

På 11.8.2018 den 2.13, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner flere uføre og ingen av dem har barn utenom de få som ble uføre etter de hadde fått barn (de visste ikke hva de gikk til). Har man helse til å springe etter et barn,.... ja da har man helse til å jobbe også. 

Anonymkode: e8519...7e0

Jeg kjenner mange uføre og nesten alle utenom meg- som var så "dum" å bli frisk men ikke har fått full jobb enda - har unger. 

Det et en viktig grunn til dette. Med barn styrer du egen hverdag. På jobb styrer jobben ofte deg og har frister osv. Dessuten kan du etterhvert sende ungene i barnehage og skole. Da kan du ordne husarbeid mens ungene ikke er der. Unger kan også sendes på fritidsaktiviteter når de er litt større. 

Mine venner har fått 2-3 barn etter at de blei ufør. Før det var de i arbeidsutprøving som gikk veldig dårlig. 

Anonymkode: 69dce...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2018 den 19.34, AnonymBruker skrev:

Er det absolutt ingenting du kan jobbe med?

Please ikke tolk det frekt! Jeg har aldri vært fysisk ufør og jeg vet ingenting om tilstanden din, om du har MS eller hva, men det må da være noe du kan gjøre? Det er jo ikke alle jobber som krever mye av deg fysisk eller nødvendigvis mentalt.

Anonymkode: 675a1...7ba

Jeg kjenner ikke til noen jobber som krever ingenting av den ansatte fysisk eller mentalt, eller om noen arbeidsgivere som lengter etter en ansatt som er ustabil i formen og mye syk. 

Anonymkode: 69dce...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å starte en blogg eller et slags nettmagasin om en av de tidligere hobbyene dine? Tilby informasjon, tips og gode råd. Skrive artikler, gjøre reasher på diverse aktuelle tema innenfor hobbyen?

Høgskolen i Haugesund tilbyr forresten enkeltstudiee via nett, det er gratis. Eneste er eksamen, den må enten taes i Haugesund eller du må avtale med en lokal skole, det kan koste litt

Endret av Menchit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2018 den 21.42, AnonymBruker skrev:

For å være med i dyrebeskyttelsen må man være betalende medlem og må ha bil eller lignende for å hente inn flere dyr. Alt på egen regning altså.

Anonymkode: a4050...030

Dette stemmer overhodet ikke. De trenger folk som mater dyrene/gjør rent/gjør redde dyr fortrolige osv. Ingen var interessert i om jeg var betalende medlem, og de kjører ikke rundt og henter dyr hele tiden. Og dersom det var nødvendig gjorde lederen det.

Anonymkode: 0bec5...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...