Gå til innhold

Når barna kommer hjem fra samvær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

og er skitne, håret fullt i knuter og flokete... 

Er det for mye forlangt at barna blir vasket og stelt hver dag? Håret blir børstet og ordnet? Klærne vasket og ikke er "brune" når de er ute blant folk osv?..

Har brukt utallige timer på og betalt frisør for å redde håret til ungene etter feriesamvær siste årene 😥

Har tatt opp dette med vedkommende men det blir ikke gjort noe, blåser i nesa om jeg sier på en grei måte at ungene klarer ikke alt dette selv og det må følges opp. Vedkommende er lite samarbeidsvillig når det kommer til dette....🤦

Hjelpes......toppen av isberget...

Anonymkode: 52a90...ec8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den siste setningen din bekymrer meg.

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og er skitne, håret fullt i knuter og flokete... 

Er det for mye forlangt at barna blir vasket og stelt hver dag? Håret blir børstet og ordnet? Klærne vasket og ikke er "brune" når de er ute blant folk osv?..

Har brukt utallige timer på og betalt frisør for å redde håret til ungene etter feriesamvær siste årene 😥

Har tatt opp dette med vedkommende men det blir ikke gjort noe, blåser i nesa om jeg sier på en grei måte at ungene klarer ikke alt dette selv og det må følges opp. Vedkommende er lite samarbeidsvillig når det kommer til dette....🤦

Hjelpes......toppen av isberget...

Nå er det er regelverk for dette temaet hvis foreldrene ikke har avtalt annet. Klart barna skal ha mat og vanlig hygiene pleie. Det kommer nå ann på boforhold under samvær. 

Men klær, sko og tilbehør skal tilbake til bosteds-forelder. Det et ikke noe som sier dette skal vaskes og vedlikeholdes av samværsforelder før det leveres.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, minister-mio skrev:

Den siste setningen din bekymrer meg.

Dette med hygiene er ett gjengående tema, dessverre.. 

Litt dumt formulert kanskje, men det får være så.

Barna har det bra på samvær(👍), men de er i fri dressur og styrer. Dessverre er det ikke beste kostholdet heller, lite rutiner osv. 

🙄

Vi foreldrene har veldig forskjellig oppvekst og holdninger.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Peter007 skrev:

Nå er det er regelverk for dette temaet hvis foreldrene ikke har avtalt annet. Klart barna skal ha mat og vanlig hygiene pleie. Det kommer nå ann på boforhold under samvær. 

Men klær, sko og tilbehør skal tilbake til bosteds-forelder. Det et ikke noe som sier dette skal vaskes og vedlikeholdes av samværsforelder før det leveres.

Er det da greit at barna går i tydelig skitne klær?🤔 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med "brune" klær? 

Anonymkode: f7377...7dc

Skrevet

Hår vokser ut igjen og kroppen kan vaskes. Men i forhold til det du skriver, hadde jeg vært mest bekymret for tann-hygienen. Der kan man få varige skader av å være sløv i barndommen.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det da greit at barna går i tydelig skitne klær?🤔 

Hva er tydlig skitne klær?  Hva har barna lekt med?  Er det gammel møkk ovs? 

Du har I grunnen sagt det selv. Dere har veldig forskjeling du og faren.  Mye ligger kanskje her? 

Er det ikke større problemer så er dette med skitne ytterklær bagateller?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Peter007 skrev:

Hva er tydlig skitne klær?  Hva har barna lekt med?  Er det gammel møkk ovs? 

Du har I grunnen sagt det selv. Dere har veldig forskjeling du og faren.  Mye ligger kanskje her? 

Er det ikke større problemer så er dette med skitne ytterklær bagateller?

4 minutter siden, #frøken skrev:

Hår vokser ut igjen og kroppen kan vaskes. Men i forhold til det du skriver, hadde jeg vært mest bekymret for tann-hygienen. Der kan man få varige skader av å være sløv i barndommen.

Det er da trist for ei jentejente som vil ha langt hår å måtte klippe bob fordi håret blir ett stort flokereir på bakhodet. Hår som filtrer seg sammen når det er vått og ikke blir børstet... Fett hår..

På småbarn er det ikke helt unormalt, men 4 klassing....? 

Matrester på klær(sjokolade, ketchup, etc) og ansikt..

AnonymBruker
Skrevet

Hva er "brune" klær? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er "brune" klær? 

Klær som er skitne...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Angående håret (og hygiene generelt) så kjøp balsam evt balsamspray som hun bruker. Datteren din er såpass stor at hun kan gi beskjed om at hun vil dusje eller bare gjøre det når hun er hos den andre parten. Om ikke den andre parten ønsker å kjøpe balsam, gjør du det og sender med henne - problem solved. Min 2. klassing klarer fint å gå i dusjen selv, og vet hva slags såpe han skal bruke til hår og hvilken til kropp. Og kommer han hjem møkkete etter lek i skole eller på fritiden, så vet han at han må dusje på kvelden. Rutiner, rutiner, rutiner - og disse kan ungene ta med seg til andre parten. 

Anonymkode: 32772...7a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Klær som er skitne...

OK. Takk. Men hva om klærne er brune av farge da?

AnonymBruker
Skrevet

Det samme gjelder forøvrig klær. Her skifter de til rene klær hver dag, og går de tom for klær hos andre parten, så blir vedkommende jo tvunget til å vaske de. Du må innprente rutinene hos deg og få de til å skjønne at hygiene og klær rutiner også gjelder hos andre part. 

Skrevet

Joda. For trange sko og klær som barnet har vokst ut av. Også hår og hygiene... Check, check, check. Dette kan sikkert både kvinner og menn kjenne seg igjen i. (I allefall meg selv og flere jeg har snakket med - uavhengig av kjønn)

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tannhelse er fortsatt viktigere enn at en 10 år gammel jente må klippe håret kortere, enn hun ønsker... 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det samme gjelder forøvrig klær. Her skifter de til rene klær hver dag, og går de tom for klær hos andre parten, så blir vedkommende jo tvunget til å vaske de. Du må innprente rutinene hos deg og få de til å skjønne at hygiene og klær rutiner også gjelder hos andre part. 

Hjemme har vi og følger rutiner og hverdagslige ting som å bytte undertøy og sokker hver dag, rene klær, vaske, stelle seg hver morgen og pusse tenner før skole, børste og sette opp håret.. 

Dusjer etter trening og ellers annenhver dag, hårolje og spray har barna med seg dit pluss hårbørste men vedkommende "kan" ikke børste eller sette opp håret til barna..... Og de klarer ikke børste gjennom hele håret skikkelig selv (ikke alle har tynt glatt hår).

Hjemme er barna flinke og liker rene klær og stelt hår.. de blir "care-free" hos vedkommende..

Jeg minner også barna på å børste gjennom og sette det opp så blir det mindre flokete gjennom dagen, men det skjer sjelden for de får ikke hjelp... De har også med nok skift og beskjed om å bytte til rent hver dag, huske pusse tennene godt. Osv.  Men det blir ikke fulgt opp og det er voksnes ansvar.

Kanskje ett kurs hadde vært noe... 😂

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjemme har vi og følger rutiner og hverdagslige ting som å bytte undertøy og sokker hver dag, rene klær, vaske, stelle seg hver morgen og pusse tenner før skole, børste og sette opp håret.. 

Dusjer etter trening og ellers annenhver dag, hårolje og spray har barna med seg dit pluss hårbørste men vedkommende "kan" ikke børste eller sette opp håret til barna..... Og de klarer ikke børste gjennom hele håret skikkelig selv (ikke alle har tynt glatt hår).

Hjemme er barna flinke og liker rene klær og stelt hår.. de blir "care-free" hos vedkommende..

Jeg minner også barna på å børste gjennom og sette det opp så blir det mindre flokete gjennom dagen, men det skjer sjelden for de får ikke hjelp... De har også med nok skift og beskjed om å bytte til rent hver dag, huske pusse tennene godt. Osv.  Men det blir ikke fulgt opp og det er voksnes ansvar.

Kanskje ett kurs hadde vært noe... 😂

Men hvorfor sender du med skift..? Hvor ofte har den andre parten barna..? Burde ikke vedkommende ha egne klær til de? 

Jeg har barna annenhver uke, og ungene har dobbelt opp av stort sett alt fordi de man skal slippe å drasse med seg klær frem og tilbake. Vi har begge merket "våre" klær med egne merkelapper, slik at når vi har en opprydding av mine og dine klær, er det enkelt å skille ut. 

Et kurs hadde nok vært på sin plass, men høres ut som om det hadde endt i trass hos vedkommende 😅

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor sender du med skift..? Hvor ofte har den andre parten barna..? Burde ikke vedkommende ha egne klær til de? 

Jeg har barna annenhver uke, og ungene har dobbelt opp av stort sett alt fordi de man skal slippe å drasse med seg klær frem og tilbake. Vi har begge merket "våre" klær med egne merkelapper, slik at når vi har en opprydding av mine og dine klær, er det enkelt å skille ut. 

Et kurs hadde nok vært på sin plass, men høres ut som om det hadde endt i trass hos vedkommende 😅

Juridisk er det ikke slik at du skal holde klær til barna når de er hos deg. Bidraget du betaler er beregnet å dekke alle kostnader til klær og utstyr.  Du skal kun sørge for mat og hygieneartikler for den helgen barna dine er hos deg og når du er sammen med dem på ferie.  At du velger å gjøre det slik, er en helt annet sak. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Zienna skrev:

Juridisk er det ikke slik at du skal holde klær til barna når de er hos deg. Bidraget du betaler er beregnet å dekke alle kostnader til klær og utstyr.  Du skal kun sørge for mat og hygieneartikler for den helgen barna dine er hos deg og når du er sammen med dem på ferie.  At du velger å gjøre det slik, er en helt annet sak. 

For det første er jeg en kvinne og ingen bidrag går mellom meg og pappaen siden vi har ungene 50/50. Selvfølgelig skal begge parter da holde klær. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...