Gå til innhold

Intermittent fasting /OMAD


Wilmus

Anbefalte innlegg

Det er denne måten å spise på, med fasteperioder og færre måltider, som har gjort at vi som mennesker har klart oss så godt i tusenvis av år. I dag er det ikke sånn lenger. Ubegrenset tilgang til mat samt mangel på aktivitet gjør at over halvparten av oss i den vestlige verden er overvektige, og at den generasjonen som vokser opp vil ha lavere gjennomsnittsalder enn foreldre og besteforeldre. Et begrenset spisevindu er rett og slett naturlig, og biologisk helsemessig. 

Når det er sagt, så irriterer jeg meg litt over at dette skal pakkes inn i en salgbar gimmick, og kalles IM eller Omad eller 16/8 eller whatever. Da høres det fort ut som en fancy motegreie, og mange avfeier det som en tåpelig diett. 

Jeg pratet nylig med besteforeldrene mine om dette, og de fortalt at, ja, de pleiede å spise frokost, men det siste måltidet ble inntatt i 17.00 tiden, så de fastet naturlig i 12 + timer hver dag i oppveksten. 

Anonymkode: 24b7d...c73

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 10.8.2018 den 23.03, AnonymBruker skrev:

Det er denne måten å spise på, med fasteperioder og færre måltider, som har gjort at vi som mennesker har klart oss så godt i tusenvis av år. I dag er det ikke sånn lenger. Ubegrenset tilgang til mat samt mangel på aktivitet gjør at over halvparten av oss i den vestlige verden er overvektige, og at den generasjonen som vokser opp vil ha lavere gjennomsnittsalder enn foreldre og besteforeldre. Et begrenset spisevindu er rett og slett naturlig, og biologisk helsemessig. 

Når det er sagt, så irriterer jeg meg litt over at dette skal pakkes inn i en salgbar gimmick, og kalles IM eller Omad eller 16/8 eller whatever. Da høres det fort ut som en fancy motegreie, og mange avfeier det som en tåpelig diett. 

Jeg pratet nylig med besteforeldrene mine om dette, og de fortalt at, ja, de pleiede å spise frokost, men det siste måltidet ble inntatt i 17.00 tiden, så de fastet naturlig i 12 + timer hver dag i oppveksten. 

Anonymkode: 24b7d...c73

Det må vel ha et navn eller en gimmick fordi dette spisemønteret har blitt så fjernt for oss etter all innprenting om at vi må ete fra vi våkner til vi legger oss, hvis vi ikke vil dø vil jeg tro ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/10/2018 at 7:02 AM, Wilmus said:

Mener du at vanlige folk som ønsker å gå ned i vekt ikke skal gjøre det i frykt for å påvirke anorektikere...? 

Jeg mener ikke det, men det er det mange later til å mene.

At "ekstreme" spisemønstre (ekstreme etter deres oppfatning, som er alt annet enn 3 "balanserte" måltiider pluss et par mellommåltider gjennom hele våkenpeioden) er det samme som å forherlige og oppfordre til spiseforstyrrelser hos unge og andre lett påvirkelige mennesker.

 

Anonymkode: ce567...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er noen som har linket til Jason Fung her, MY MAN! ❤️👍

Anonymkode: ce567...a3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør jeg også. Men som andre også har sagt, helt ubevisst. Jeg spiser gjerne ikke før utpå ettermiddagen. Men før hev jeg innpå med alt mulig usunn dritt da. Raste opp i vekt og ble overvektig. Nå, på veien nedover igjen, så har jeg begynt å begrense det jeg spiser fra ettermiddagen og utover kalorimessig. Jeg fører opp det jeg spiser i en vektdagbok. Og av og til hvis jeg skal trene, så spiser jeg et par knekkebrød og tar et glass melk før trening. Funker for meg, og vekta går bare nedover. Tenker også at det er greit å bare sette av en dag i uka til snacks! F.eks. fredag eller lørdag :)

Anonymkode: e7fec...936

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare slenge på her at i tillegg til vektreduksjon opplever jeg også mange andre fordeler, som bedre fordøyelse (har vært veldig plaget med forstopplelse pga lavt stoffskifte), friskere hud, bedre søvn, også har jeg plutselig fått lange sterke negler, noe jeg aldri har hatt før, mine negler har alltid vært tynne og flisete og aldri vokst seg til noe som helst.😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Annonse

Hvordan går det med deg? Fortsatte du med denne livsstilen? Jeg har ganske nylig startet, så søker mest mulig informasjon - har holdt på ca 1,5 mnd og synes det fungerer veldig godt. Har slitt med overvekt hele livet, og ønsker nå å finne en livsstil jeg faktisk kan leve med, og dette er det nærmeste jeg noen gang har vært :)

Anonymkode: 4b2a9...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan går det med deg? Fortsatte du med denne livsstilen? Jeg har ganske nylig startet, så søker mest mulig informasjon - har holdt på ca 1,5 mnd og synes det fungerer veldig godt. Har slitt med overvekt hele livet, og ønsker nå å finne en livsstil jeg faktisk kan leve med, og dette er det nærmeste jeg noen gang har vært :)

Anonymkode: 4b2a9...7bf

Sjekk ut Marit Kolby på Instagram om du ønsker mest mulig informasjon. Også mange gode podkaster med henne.

Anonymkode: 35402...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg praktiserer det samme. 16-18 timer faste. For ikke å miste muskelmasse praktiserer jeg også styrketrening 3 ganger i uken. Faster ikke de dagene jeg trener. Jeg merker tydelig at jeg blir mett av mindre porsjoner enn før og overspiser ikke så lett lenger. Jeg spiser konsekvent sunn mat laget fra grunnen og ikke noen spesiell diett. Passer på å få nok variasjon og nok proteiner. Føler meg lett i kroppen og ser ikke noe problem med å holde ut.

Jeg måler fremgangen gjennom livvidden som tydelig avtar. Vekten går også ned, men ikke så raskt. Det tyder på at jeg bygger muskler gjennom styrketreningen. Muyskler veier mer enn fett. Jeg er 80+, så det er aldri for sent å starte med trening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/12/2018 at 12:13 AM, Wilmus said:

Jeg pratet nylig med besteforeldrene mine om dette, og de fortalt at, ja, de pleiede å spise frokost, men det siste måltidet ble inntatt i 17.00 tiden, så de fastet naturlig i 12 + timer hver dag i oppveksten.

Sånn var helt vanlig da jeg vokste opp. Middag rundt 17:00 og ingen kveldsmat. Alle var slanke, men så hadde man også mer naturlig trim i hverdagen. Vi tok buss, tog, syklet og gikk. Brus var kun til barna, og bare på bursdager, julaften. og 17.mai. De voksne drakk selters som blandevann. Men levealderen var kortere . .  og vi var også litt kortere av vekst . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Og nå vet dere som er på denne dietten hvilken følelse anorektikerne får.

https://psychnews.psychiatryonline.org/doi/full/10.1176/appi.pn.2023.02.2.3

Anonymkode: da9b6...553

Nei, det gjør vi ikke. Selvsagt er det en sammenheng mellom periodisk faste og spiseforstyrrelser, akkurat slik det er en sammenheng mellom lavkarbo og spiseforstyrrelser, lavfett og spiseforstyrrelser, trening og spiseforstyrrelser, lakserende midler og spiseforstyrrelser, sosiale medier og spiseforstyrrelser og så videre. Spørsmålet er om det å prøve periodisk faste øker risikoen for spiseforstyrrelser i seg selv i nevneverdig grad. Det gjør det sannsynligvis ikke, i hvert fall ikke mer enn andre måter å regulere matinntaket på.

Jeg er mye mer skeptisk til å telle kalorier, for det er i seg selv en unaturlig tilnærming til spising.

Anonymkode: 8301c...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...