Gå til innhold

Intermittent fasting /OMAD


Wilmus

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er det med deg og den snacksen? Det er ikke normalt å drive å dytte i seg mat mellom måltider, det er ikke bra for tennene og er unødvendig. 

Anonymkode: 6d30c...31c

Det er heller ikke normalt å dytte i seg så mange måltider i løpet av en dag.

Anonymkode: ce567...a3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er heller ikke normalt å dytte i seg så mange måltider i løpet av en dag.

Anonymkode: ce567...a3b

Det er normalt å spise når man er sulten, stanse når man er mett og ikke spise før man er sulten igjen. Men for de fleste vil frekvensen av det bli 3-5 måltider gjennom dagen og ikke et måltid, innen et gitt tidsrom, siden kroppen ikke er en maskin. 

Anonymkode: 6d30c...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er normalt å spise når man er sulten, stanse når man er mett og ikke spise før man er sulten igjen. Men for de fleste vil frekvensen av det bli 3-5 måltider gjennom dagen og ikke et måltid, innen et gitt tidsrom, siden kroppen ikke er en maskin. 

Anonymkode: 6d30c...31c

5 måltider, da er man godt innenfor de tre fastsatte hovedmåltidene, pluss minst et eller to mellommåltider, eller "snacks". Fail.

Anonymkode: ce567...a3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er normalt å spise når man er sulten, stanse når man er mett og ikke spise før man er sulten igjen. Men for de fleste vil frekvensen av det bli 3-5 måltider gjennom dagen og ikke et måltid, innen et gitt tidsrom, siden kroppen ikke er en maskin. 

Anonymkode: 6d30c...31c

Og alt dette drives av hormoner som styrer sult og metthet.(ghrelin og leptin som igjen påvirkes av insulin, som også lagrer fett) Fedme er i praksis en hormonforstyrrelse. Når man har kontinuerlig høye insulinverdier over lang tid vil det etter hvert utvikles resistens. Høyere og høyere insulinnivåer må til for å få samme effekten, og man blir mer og mer resistent. Vipps så har man diabetes 2. 

Noen er mer ømfintelige for hormoner enn andre. Stress påvirker også insulinproduksjon, da det er en bivirkning av kortisol (som kroppen produserer når deb er stresset). Bare 1 søvløs natt er nok til å øke produksjonen av dette. Noe som er grunnen til at en dårlig døgnrytme kan gjøre deg feit over tid. Samme med stress på jobb/skole.

Anonymkode: 47411...856

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

5 måltider, da er man godt innenfor de tre fastsatte hovedmåltidene, pluss minst et eller to mellommåltider, eller "snacks". Fail.

Anonymkode: ce567...a3b

Har du noengang tenkt på bakgrunnen for det at man har "fastsatte" måltider og mattradisjoner? At generasjoner på generasjoner av mennesker har prøvd seg frem? Hvis man ser på ulike land sine tradisjoner, er det ulikt når man spiser, hva man spiser, og hvor mye man spiser til hvilken tid. Men det de har til felles er at mennesker trenger mat flere ganger for dagen.

Anonymkode: 6d30c...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noengang tenkt på bakgrunnen for det at man har "fastsatte" måltider og mattradisjoner? At generasjoner på generasjoner av mennesker har prøvd seg frem? Hvis man ser på ulike land sine tradisjoner, er det ulikt når man spiser, hva man spiser, og hvor mye man spiser til hvilken tid. Men det de har til felles er at mennesker trenger mat flere ganger for dagen.

Anonymkode: 6d30c...31c

2-3 ganger uten snacks og kaloriholdig drikke (inkludert drikke med kunstig søtning da dette aktiverer produksjonen av insulin) er helt normalt og sunt, samtidig som man kutter sterkt ned på bearbeidet mat.

Ser man rundt i verden så ser man at hvor enn den vestlige dietten sprer seg, jo feitere bli folka. 

 

Anonymkode: 47411...856

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du noengang tenkt på bakgrunnen for det at man har "fastsatte" måltider og mattradisjoner? At generasjoner på generasjoner av mennesker har prøvd seg frem? Hvis man ser på ulike land sine tradisjoner, er det ulikt når man spiser, hva man spiser, og hvor mye man spiser til hvilken tid. Men det de har til felles er at mennesker trenger mat flere ganger for dagen.

Anonymkode: 6d30c...31c

Vi trenger absolutt ikke mat flere ganger for dagen, det må være det absolutt største tullet som har blitt innbillt mennesker noensinne!

Måltider i familier og små samfunn har mer, om ikke mest, å gjøre med kultur og sosialt samvær, enn et faktisk behov for å trykke noe i kjeften.

Litt kunnskap om mat og de fysiske prosessene det setter i gang, eller forhindrer, er et must i en diskusjon som dette.

Anonymkode: ce567...a3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

2-3 ganger uten snacks og kaloriholdig drikke (inkludert drikke med kunstig søtning da dette aktiverer produksjonen av insulin) er helt normalt og sunt, samtidig som man kutter sterkt ned på bearbeidet mat.

Ser man rundt i verden så ser man at hvor enn den vestlige dietten sprer seg, jo feitere bli folka. 

 

Anonymkode: 47411...856

Det må du nesten underbygge med fakta og konkretisere. Siden det helst er land som har skapt seg tradisjoner med fast-food og XXXXL størrelse på det aller meste som det optimale, som utpeker seg på den fronten. 

Anonymkode: 6d30c...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

2-3 ganger uten snacks og kaloriholdig drikke (inkludert drikke med kunstig søtning da dette aktiverer produksjonen av insulin) er helt normalt og sunt, samtidig som man kutter sterkt ned på bearbeidet mat.

Ser man rundt i verden så ser man at hvor enn den vestlige dietten sprer seg, jo feitere bli folka. 

 

Anonymkode: 47411...856

Dette er en vanlig myte, til nå finnes det ikke bevis for at kunstig søtede drikker utløser noen nevneverdig insulinsrespons.

En insulinrespons utløses i hovedsak av tilstedeværelsen av "sukker" (glukose) i blodet, som kommer av inntatt sukker/karbohydrater i kosten, og siden sukkerfrie drikker kun smaker søtt, men ikke inneholder faktiske karbohydrater, så vil det ikke utløse en insulinsrespons i den grad at det har noen effekt.

Til en viss grad har forskning vist at kun smaken eller forvetningen om noe søtt kan utløse en viss preemtiv insulinrespons, men den totale responsen vil uansett være avhengig av den faktisk glukosebelastningen som blir påført av det man faktisk inntar, og hvis det ikke inneholder sukker, eller noe som blir til sukker, så vil heller ikke insulinresponsen være den største, og gi seg ganske raskt.

Man kan allikevel føle seg sulten, og spise mer av den grunn, men det kan man også forhindre hvis man forstår mekanismene bak det hele.

Anonymkode: ce567...a3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det må du nesten underbygge med fakta og konkretisere. Siden det helst er land som har skapt seg tradisjoner med fast-food og XXXXL størrelse på det aller meste som det optimale, som utpeker seg på den fronten. 

Anonymkode: 6d30c...31c

Og ikke minst det at man må spise jevnlig hele tiden man er våken.

Anonymkode: ce567...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi trenger absolutt ikke mat flere ganger for dagen, det må være det absolutt største tullet som har blitt innbillt mennesker noensinne!

Måltider i familier og små samfunn har mer, om ikke mest, å gjøre med kultur og sosialt samvær, enn et faktisk behov for å trykke noe i kjeften.

Litt kunnskap om mat og de fysiske prosessene det setter i gang, eller forhindrer, er et must i en diskusjon som dette.

Anonymkode: ce567...a3b

Syns det blir litt flåsete sagt egentlig. Jeg tviler ikke på at man kan overleve på ett måltid om dagen og mye mer ekstreme ting enn det, så lenge man får i seg nok kalorier og næringsstoffer på den ene eller andre måten. Hvis man bare ønsker å overleve, kan man gå relativt langt før man eventuelt dør. Men det er forskjell på overlevelse og det å gi kroppen mulighet til å fungere godt, et privilegium vi faktisk har: der faste seriøst aldri kommer til å bli svaret for å oppnå optimal fungering.

 

Anonymkode: 6d30c...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Syns det blir litt flåsete sagt egentlig. Jeg tviler ikke på at man kan overleve på ett måltid om dagen og mye mer ekstreme ting enn det, så lenge man får i seg nok kalorier og næringsstoffer på den ene eller andre måten. Hvis man bare ønsker å overleve, kan man gå relativt langt før man eventuelt dør. Men det er forskjell på overlevelse og det å gi kroppen mulighet til å fungere godt, et privilegium vi faktisk har: der faste seriøst aldri kommer til å bli svaret for å oppnå optimal fungering.

 

Anonymkode: 6d30c...31c

Faste ER svaret på optimal fungering, men om du velger å ikke tro på det, eller ikke tilegne deg kunnskapene, som er tilgjengelige for alle forresten, så er ikke det mitt tap.

Anonymkode: ce567...a3b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns det blir litt flåsete sagt egentlig. Jeg tviler ikke på at man kan overleve på ett måltid om dagen og mye mer ekstreme ting enn det, så lenge man får i seg nok kalorier og næringsstoffer på den ene eller andre måten. Hvis man bare ønsker å overleve, kan man gå relativt langt før man eventuelt dør. Men det er forskjell på overlevelse og det å gi kroppen mulighet til å fungere godt, et privilegium vi faktisk har: der faste seriøst aldri kommer til å bli svaret for å oppnå optimal fungering.

 

Anonymkode: 6d30c...31c

Har du lest på dette i det hele tatt, eller tror du bare at det er sånn? Du kan faktisk bruke kroppens egne hormoner som "doping" om du spiser riktig og en gang om dagen. Nå er det dog ikke lavkarbo du skal spise slik mange nevner her, men helt naturlig. 

Slik som han her:

Nå er det vel ingen av oss som har mulighet eller vil leve slik som han, men det er jo mulig å gjøre litt. Så kanskje det å spise lavkarbo en gang om dagen også hjelper på, til tross for at jeg ikke tror lavkarbo er veien å gå generelt. 

Når det er sagt er det fint mulig å være slank når man spiser høykarbo flere ganger om dagen også. Jeg spiser plantebasert høykarbo med 4-5 måltider daglig og spiser minst 4 frukt daglig mellom måltidene. Jeg har blitt mye slankere etter at jeg begynte med det fremfor når jeg spiste få måltider og høy-protein (og animalske produkter). Jeg fungerer rett og slett bedre på karbohydrater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

han virket litt deprimert og trett?

kanskje sulten?

Anonymkode: e3fc7...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør det hver dag fra mandag til lørdag. Faster 16-18 timer og har spisevindu på 6-8 timer. Spiser også lavkarbo, teller ikke kalorier og min trening er å gå turer med hundene på fritiden (jobber ca. 150%). Har gått ned ca 20 kg siden november i fjor. Begynte på dette pga av helsen, hadde høyt blodtrykk, prediabetes og var veldig stor. Jeg trodde det var vanskelig, men man venner seg til det. Kroppen er ikke laget til å spise flere måltider om dagen.

Har lest masse om intermittent fasting og lavkarbo (keto diet). Jeg spiser det som kalles moderat lavkarbo. Spiser kaker og annet godt kun på bursdager/høytider. Fokuserer ikke på hva jeg "ikke" kan spise, men på hva jeg kan spise. Ser dette som en livstil, ikke en diett. Er kjempefornøyd med resultater, men prøver ikke å frelse noen. Jeg bare sier, prøv det. Hva om det fungerer?

Anonymkode: d02b8...11d

Hva mener du med at «kroppen ikke er laget for å spise flere måltider om dagen»? 😂 

Kan du redegjøre for hva kroppen er laget for? Takk. 

Endret av miss summers
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist 16:8 i hele sommer og trives godt med det. Ikke er det ekstremt ekstremt og ikke blir jeg Kjempesulten og får cravings og overspiser. Jeg dropper jo egentlig bare frokosten og spiser passe mengde mat mellom 12 og 20. 

Anonymkode: decee...d75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

39 minutter siden, miss summers skrev:

Hva mener du med at «kroppen ikke er laget for å spise flere måltider om dagen»? 😂 

Kan du redegjøre for hva kroppen er laget for? Takk. 

I titusenvis av år har vi gått uten mat i store deler av døgnet. Evolusjon sørger som kjent til utvikling og tilpasning for miljøet vi lever i. Dermed er kroppen fysisk tilpasset at jegerne ikke fant så mye rådyrkjøtt i dag f.eks. Den korte tiden vi har levd med supermarkeder og mat snacks tilgjengelige 24/7 er ikke noe vi evolusjonsmessig har tilpasset oss.

Det er vel sånn ca det som menes med den påstanden du lurte på.

Når kvinner blir gravide øker jo gjerne appetitten også. Før i tiden ga nok dette litt ekstra press på jegerne så de fant nok mat til de som bærte frem barn. I dag går mannen på kiwi og kjøper 2 grandis, 2L is, chips og cola med det resultatet av unormalt overvektige gravide. No pun intended. Kvinner med barn er veldig flott og vakkert :) 

 

Endret av debattanten
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, debattanten skrev:

I titusenvis av år har vi gått uten mat i store deler av døgnet. Evolusjon sørger som kjent til utvikling og tilpasning for miljøet vi lever i. Dermed er kroppen fysisk tilpasset at jegerne ikke fant så mye rådyrkjøtt i dag f.eks. Den korte tiden vi har levd med supermarkeder og mat snacks tilgjengelige 24/7 er ikke noe vi evolusjonsmessig har tilpasset oss.

Det er vel sånn ca det som menes med den påstanden du lurte på.

Når kvinner blir gravide øker jo gjerne appetitten også. Før i tiden ga nok dette litt ekstra press på jegerne så de fant nok mat til de som bærte frem barn. I dag går mannen på kiwi og kjøper 2 grandis, 2L is, chips og cola med det resultatet av unormalt overvektige gravide. 

 

Jeg er bare så veldig lei av alle «kroppen er ikke laget for» i alle mulige temaer. Om kroppen ikke er laget for mer enn 1 måltid om dagen hadde vi vel sett det i anatomien også. Hadde vel ikke klart å dytte innpå mer. Eller kroppen ville protestert i det minste.

 

Å påstå at kroppen er laget for steinalderlivet er bare tullete. Er den laget for livet som fattig tigger i middelalderen da? Hva med velstående godseier? Hvor tar dere slike påstander fra egentlig? Minner meg om alle som hyllet steinalderdietten dette, de levde jo så sunne og lange liv 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, miss summers skrev:

Jeg er bare så veldig lei av alle «kroppen er ikke laget for» i alle mulige temaer. Om kroppen ikke er laget for mer enn 1 måltid om dagen hadde vi vel sett det i anatomien også. Hadde vel ikke klart å dytte innpå mer. Eller kroppen ville protestert i det minste.

 

Å påstå at kroppen er laget for steinalderlivet er bare tullete. Er den laget for livet som fattig tigger i middelalderen da? Hva med velstående godseier? Hvor tar dere slike påstander fra egentlig? Minner meg om alle som hyllet steinalderdietten dette, de levde jo så sunne og lange liv 🙄

Å spise 1 måltid til dagen er vel noe mer ekstremt. Periodisk faste for de fleste er å hoppe over frokosten.

Periodisk faste er ingen diett heller, det er et spisemønster med mange helsefordeler :) 

Men tar poenget ditt, det er mye rart der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, debattanten skrev:

Å spise 1 måltid til dagen er vel noe mer ekstremt. Periodisk faste for de fleste er å hoppe over frokosten.

Periodisk faste er ingen diett heller, det er et spisemønster med mange helsefordeler :) 

Men tar poenget ditt, det er mye rart der ute.

Ja, enig i det. Jeg har sluttet å høre på dietter og sånt tull, og gått tilbake til hvordan jeg levde før. Jeg spiser når jeg er sulten! Så jeg faster delvis selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...