Gå til innhold

Da flyet var overbooket, ble Thea (15) kastet ut: – Hun ble geleidet gråtende gjennom hele flyet


Stina234

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg trodde man var safe når man hadde satt seg ned inne i flyet. En gang jeg satt inne i flyet rett før take off, fikk vi spørsmål fra flyselskapet, ikke SAS riktignok, om noen var villig til å gå av mot en kompensasjon fordi det var overbooket. Det var faktisk en som sa ja

Endret av Testosteron
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Stina234 said:

SAS kan være brutale i behandlingen av sine kunder.  

Det kan de aller fleste bedrifter, om vi skal diskutere hypotetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er uakseptabelt at flyselskapene får lov til dette. De overbooker kun av økonomiske hensyn for å tjene penger. Da synes jeg de burde løse det på samme måte ved å by stadig høyere til et tilstrekkelig antall har akseptert å forlate flyet. Hvis de en sjelden gang må by høye summer så får det være en del av spillet.

Endret av Bag
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bag skrev:

Jeg synes det er uakseptabelt at flyselskapene får lov til dette. De overbooker kun av økonomiske hensyn for å tjene penger. Da synes jeg de burde løse det på samme måte ved å by stadig høyere til et tilstrekkelig antall har akseptert å forlate flyet. Hvis de en sjelden gang må by høye summer så får et være en del av spillet.

De tilbakebetaler flybiletten, evnt booker på ny+ kompenserer ofte i tillegg.  Hvordan tjener de penger på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Miklo Velka said:

Det kan de aller fleste bedrifter, om vi skal diskutere hypotetisk.

Det er jeg ikke helt enig i. Det går en grense for hvor drittalt en bedrift kan oppføre seg overfor kunder, og fremdeles ha kunder. Sånn var det også før SoMe-tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bambi1995 skrev:

De tilbakebetaler flybiletten, evnt booker på ny+ kompenserer ofte i tillegg.  Hvordan tjener de penger på det? 

Det er (nesten) alltid noen som ikke dukker opp når de skal ut å fly. Flyselskaper overbooker derfor flyene slik at de kan få betalt for de som ikke møter opp pluss de ekstra. De fører statistikk på dette og gambler på det. I løpet av et år blir det gode penger av slik.

Av og til må de sende en pilot med flYet slik at piloten kan ta over en flygning for noen som har blitt syke e.l.

Her der det ut som om det har skjedd en kombinasjon av disse to tingene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden valgte de ut en 15-åring? Reiste hun på stand by-billett eller noe? En fullvoksen person ville vært et bedre valg etter min mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hind skrev:

Hvorfor i all verden valgte de ut en 15-åring? Reiste hun på stand by-billett eller noe? En fullvoksen person ville vært et bedre valg etter min mening. 

Enig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere flyselskap har prinsipp om å velge ut den som har betalt den billigste billetten. De kan ikke begynne å selektere på alder/graviditet/sykdom, om man får ødelagt ferie eller hjemtur, om man må rekke jobb eller bryllup, da blir det urettferdig uansett. 

Endret av Athene
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Athene said:

Flere flyselskap har prinsipp om å velge ut den som har betalt den billigste billetten. De kan ikke begynne å selektere på alder/graviditet/sykdom, om man får ødelagt ferie eller hjemtur, om man må rekke jobb eller bryllup, da blir det urettferdig uansett. 

Da håper jeg at de i det minste har rutiner for å hjelpe barn på reise som plutselig står igjen alene på en stor flyplass og kanskje uten penger til ny billett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, hind skrev:

Da håper jeg at de i det minste har rutiner for å hjelpe barn på reise som plutselig står igjen alene på en stor flyplass og kanskje uten penger til ny billett. 

De hjelper til med ny billett og informasjon, og du får kompensasjonen. Min erfaring er også at dagens 15-16 åringer ofte er mer reisevante og løsningsorienterte enn mange eldre som flyr. Så det verste er nok den delen der man blir vist av flyet mens alle ser på, det bør de klare å unngå... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Thyra skrev:

Link? 

Her er saken omtalt i Aftenposten: https://www.aftenposten.no/reise/Da-flyet-var-overbooket_-ble-Thea-15-kastet-ut--Hun-ble-geleidet-gratende-gjennom-hele-flyet-12212b.html

28 minutter siden, hind skrev:

Hvorfor i all verden valgte de ut en 15-åring? Reiste hun på stand by-billett eller noe? En fullvoksen person ville vært et bedre valg etter min mening. 

Hendelsesforløpet er i følge artikkelen i Aftenposten:

  • De blir oppringt med beskjed om at flyet er overbooket og Thea får ikke være med. SAS blir gjort oppmerksom på at hun er 15 år, er del av et reisefølge (håndballag på tur) og at hun ikke skal sitte igjen alene. Dette viser SAS forståelse for.
  • Når de ankommer flyplassen i Billund blir Thea nok en gang plukket ut, men treneren gir henne plassen sin og velger en annen reiserute for seg. Det ser ut til å være i orden og Thea og resten av laget går ombord på flyet.
  • Når Thea har satt seg på flyet blir hun plukket ut for tredje gang. Denne gangen er det en pilot som trenger plassen hennes. Thea nektet og begynte å gråte. Piloten som skulle ha plassen tilbød seg å komme seg til København på annen måte og en voksen medpassasjer tilbød seg å gå av i stedet for Thea. Dette avviste SAS og hun ble geleidet gråtende av flyet.
  • SAS tilbyr Thea å reise hjem til Bergen via Amsterdam i stedet etter at hun er tatt av flyet. Hun og treneren velger å kjøre bil til København og fløy hjem sammen med resten av laget derfra.

I følge informasjonssjefen i SAS reiste Thea på en ordinær voksenbillett og derfor hadde i utgangspunktet ikke flyselskapet informasjon om alderen hennes. Da SAS ble opplyst om det da de ringte før de dro til flyplassen viste de jo forståelse for dette og sa at hun ikke skulle tas av. 

Det kritikkverdige med denne saken er i mine øyne at hun ble plukket ut to ganger til, etter at SAS ble gjort oppmerksom på alderen hennes og forsikret om at hun ikke skulle tas av. Første av de to gangene løste det seg med at treneren lot henne ta sin plass. At hun ble plukket ut en tredje gang og SAS ikke aksepterte verken at piloten som skulle ha plassen sa han kunne komme seg til Køben på annen måte eller at en voksen medpassasjer tilbød seg å gå av i stedet for Thea, så hun endte med å bli geleidet gråtende av flyet, det er helt krise og burde ikke vært mulig.

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, T-Rex said:

Det er jeg ikke helt enig i. Det går en grense for hvor drittalt en bedrift kan oppføre seg overfor kunder, og fremdeles ha kunder.

Absolutt, jeg bare mener at de fleste bedrifter er kapable til det, ikke at de har det som intern rutine. TS la ikke ved noen link, så da ble det et kort svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

54 minutter siden, Bambi1995 said:

De tilbakebetaler flybiletten, evnt booker på ny+ kompenserer ofte i tillegg.  Hvordan tjener de penger på det? 

De tjener penger på alle de gangene noen har betalt billett og ikke møter opp.

Hvis det er plass til 100 på flyet, det pleier å være 20 som ikke møter opp så selger de 120 billetter. Da har de solgt 20 billetter ekstra. Da har de jevnt over en ekstrainntekt på 20 billetter på hver flyvning. Hvis plutselig flere dukker opp enn de tror og de bare tilbakebetaler billettkostnaden har de fortsatt en fortjeneste for alle de andre gangene de har solgt flere billetter enn seter.

Jeg mener som sagt at siden dette er noe de gjør av økonomiske årsaker så får de også løse det økonomisk. Da får de bare by oppover til at et tilstrekkelig antall har akseptert. Hvis det er 101 passasjerer til 100 seter og ingen aksepterer tilbudet så får flyselskapet skaffe et annet fly og fly den ene passasjeren alene og ta kostnaden ved det. Det vil selvfølgelig skje svært sjelden men bør være en del av statistikken.

En annen sak er at flyselskaper nærmest nekter å sende overbookede passasjerer med andre selskaper på samme rute. Hvis selskapet kanskje må ut med flerfoldige titusener av kroner så kanskje de svelger stoltheten og sender passasjeren med en konkurrent fremfor å kreve at han/hun må vente til neste dag.

Jeg synes det er nærmest skandaløst at offentlige myndigheter aksepterer dette. Når flyselskapene skaper et problem på denne måten så bør de sannelig løse det selv også.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er om flyselskaper faktisk kan nekte en betalende passajer setet sitt? Bryter de ikke loven? 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...