Gå til innhold

Kan man bruke mobilen som normalt på fly


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg reiser veldig sjeldent med fly, pga jeg er engstelig for det. Men nå skal jeg om noen dager ut og fly igjen, og ønsker å kunne bruke telefonen min slik at jeg kan slappe mer av. Men jeg er så usikker, sist satte jeg mobilen på flymodus og da kan man jo ikke bruke den til så mye.. Han som satt ved siden av meg skrev på messenger osv.. Kan man bruke mobilen uten flymodus i fly??

Anonymkode: 2e717...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste flyselskaper har wifi.Da er det bare å logge på og bruke telefonen. 

Anonymkode: a1820...9e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste flyselskaper har wifi.Da er det bare å logge på og bruke telefonen. 

Anonymkode: a1820...9e6

Dette stemmer ikke helt. KLM og SAS har kun på utvalgte fly, Norwegian er litt bedre på korte distanser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg reiser veldig sjeldent med fly, pga jeg er engstelig for det. Men nå skal jeg om noen dager ut og fly igjen, og ønsker å kunne bruke telefonen min slik at jeg kan slappe mer av. Men jeg er så usikker, sist satte jeg mobilen på flymodus og da kan man jo ikke bruke den til så mye.. Han som satt ved siden av meg skrev på messenger osv.. Kan man bruke mobilen uten flymodus i fly??

Anonymkode: 2e717...df6

Du kan fint bruke Wi-Fi i flymodus

Anonymkode: e2472...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan fint bruke Wi-Fi i flymodus

Anonymkode: e2472...27b

Funket ikke så bra sist jeg gjorde det, men skal prøve

Anonymkode: 2e717...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Dævendøtte said:

Dette stemmer ikke helt. KLM og SAS har kun på utvalgte fly, Norwegian er litt bedre på korte distanser. 

Men den du siterer sa "flyselskaper", ikke "flyavganger" eller "flymaskiner".
KLM, SAS og Norwegian har wifi!  
 

Anonymkode: a3c2f...341

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer litt an på hvilket selskap du skal ut å fly med. Mange har etterhvert wifi på flere flyvninger, og noen få har også mobilnett ombord i tillegg på nyere maskiner som lar deg bruke telefonen som normalt med roaming. Dog er dette mobilnettet svindyrt å bruke. Mens Wifi gjerne er gratis eller langt billigere. Så om det er vanlig mobilnett ombord, se gjerne en ekstra gang at du har slåt av dataroaming for å ikke bli ruinert når telefonregningen kommer.

De som har wifi tillater at man bruker dette, noen telefoner kan kjøre dette fra flymodus, andre må i "vanlig" modus. Men telefonen skal stå i flymodus uansett selskap, så lenge flyet er under 10 000 fot. Derfor blir heller ikke WiFi slått på før man har passert den høyden, og det blir slått av igjen før man passerer samme høyde på vei nedover.

Wifi fungerer heller ikke nødvendigvis overalt. Dersom du skal fly langt vil du kunne oppleve at det virker dårlig, eller ikke i det heletatt over store havområder, og over enkelte land. Dette har med hvilket system som er ombord i flyet, og hvilke land man flyr over. 

God tur :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min mobil fungerer alle apper som ikke trenger internett i flymodus. Har storytel med nedlastede bøker og noen spill som ikke krever internett

Anonymkode: c8cf5...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men den du siterer sa "flyselskaper", ikke "flyavganger" eller "flymaskiner".
KLM, SAS og Norwegian har wifi!  
 

Anonymkode: a3c2f...341

KLM har ikke wifi på alle fly. Ikke SAS heller. Norwegian har hatt de gangene jeg har kjørt til Køben, men aldri har jeg hatt wifi til feks Nederland med KLM og SAS.

Det beste hadde vært om TS spesifiserte hvor hun skulle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Dævendøtte skrev:

KLM har ikke wifi på alle fly. Ikke SAS heller. Norwegian har hatt de gangene jeg har kjørt til Køben, men aldri har jeg hatt wifi til feks Nederland med KLM og SAS.

Det beste hadde vært om TS spesifiserte hvor hun skulle. 

Jeg skal bare fra Tromsø til Oslo😂😁

Anonymkode: 2e717...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal bare fra Tromsø til Oslo😂😁

Anonymkode: 2e717...df6

SAS har wifi, men det må du betale ekstra for. Norwegian har wifi inkludert. 

Anonymkode: 9c23e...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker den som normalt. Men som regel mister man dekningen og datanett etter 2-3 minutter i lufta. 

Alle Norwegianfly Tromsø-Oslo har wifi, et utvalg SAS fly har, men det koster ekstra om du ikke flyr Plus. 

Har du Netflix? Da kan du laste ned serier og se offline. 

Anonymkode: ca304...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal bare fra Tromsø til Oslo😂😁

Anonymkode: 2e717...df6

Haha, da rekker du knapt å skru av flymodusen (som du må ha ved take off og landing uansett) 😄 God tur, tror du får tiden til å gå, jeg så for meg en flytur som varte litt lengre enn det 😂

Endret av Dævendøtte
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På de flyvningene jeg har tatt sier de alltid at mobilen må stå i flymodus hele turen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men som regel mister man dekningen og datanett etter 2-3 minutter i lufta. 

Ja, er ikke så mye å skryte av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Haha, da rekker du knapt å skru av flymodusen (som du må ha ved take off og landing uansett) 😄 God tur, tror du får tiden til å gå, jeg så for meg en flytur som varte litt lengre enn det 😂

Det tar da nesten to timer. Det er vel ikke så unaturlig å ville bruke mobilen i løpet av den tiden? Hun sa jo også at hun ville bruke den for å slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dævendøtte
13 minutter siden, ti10 skrev:

Det tar da nesten to timer. Det er vel ikke så unaturlig å ville bruke mobilen i løpet av den tiden? Hun sa jo også at hun ville bruke den for å slappe av.

Hvis du leser TS sitt svar til meg først, så skjønner du kanskje at det er naturlig at jeg svarte sånn til henne. Derfor brukte jeg div smileys, akkurat som TS gjorde i sitt svar til meg. Så jeg svarte altså med en fleipende tone. Men ikke så enkelt å forstå det for alle :)  For meg virket det som om TS skulle fly langt, helt til hun oppklarte det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last ned spill, musikk, serier/film på Netflix, podcaster eller andre ting til offlinebruk. Sett mobilen i flymodus når du får beskjed om det, og skru den av igjen når dere lander. Dette klarer du helt fint. Ta eventuelt med en bok eller et magasin du kan lese i for å underholde/distrahere deg selv.

Anonymkode: c9845...5e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

52 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Hvis du leser TS sitt svar til meg først, så skjønner du kanskje at det er naturlig at jeg svarte sånn til henne. Derfor brukte jeg div smileys, akkurat som TS gjorde i sitt svar til meg. Så jeg svarte altså med en fleipende tone. Men ikke så enkelt å forstå det for alle :)  For meg virket det som om TS skulle fly langt, helt til hun oppklarte det. 

Ja det er sånn det er når man ikke er glad i flyturer😂 2 timer er som 2 dager når det eneste du fokuserer på er redselen.

Takk for svar, jeg er glad i humor og tar det meste med et (nervøst) smil😂

Anonymkode: 2e717...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.

Ja det er sånn det er når man ikke er glad i flyturer😂 2 timer er som 2 dager når det eneste du fokuserer på er redselen.

Takk for svar, jeg er glad i humor og tar det meste med et (nervøst) smil😂

Anonymkode: 2e717...df6

Jeg vet alt om det. Hadde flyskrekk i mange år, måtte fly flere turer i mnd i forbindelse med jobb. Helt jævlig var det. Kunne ikke ta beroligende på turene heller, skulle kjøre leiebil etter landing.

Så gikk jeg på SAS sitt flyskrekkurs og ble kurert :) Anbefales virkelig om man må fly mye. Nå tar jeg beroligende/sovepiller kun hvis jeg skal fly langt (ferie). Og ja, et minutt føles som et kvarter på fly. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...