Gå til innhold

Forbudt å håndhilse på kvinner?


stan

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Bag said:

Ja, at kvinner har ansvaret for at de frister menn finnes i nesten alle kulturer. Også i vår kultur er det tendenser til å unnskylde menn hvis kvinnen var lettkledd, snakket med ham, ble med ham hjem o.s.v.

Ja, du refererer bare til det jeg skrev men overså poenget: ER DETTE RIKTIG? Er menn slike vettløse dyr uten evne til å beherske seg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det oppleves ekstremt pussig når en muslimsk pasient ikke vil håndhilse på meg, og så skal jeg i neste øyeblikk be ham kle av seg så jeg får undersøkt ham nedentil.... men sånn er det faktisk! Jeg synes det er vanskelig å vite hvordan jeg skal forholde meg til en som ikke synes jeg er verdig et håndtrykk. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ichiko skrev:

Ikke meg du siterte, men jeg er feminist og uttrykker min fordømmelse av undertrykking av mennesker født som hunkjønn. Jeg fordømmer undertrykking av det hunkjønn er.

Har hatt noen gode og givende samtaler med kvinner av diverse kulturer, når vi finner ut at så mye - religioner og annet - blir brukt for å gjøre kvinner til annenrangs mennesker.

Og jeg fordømmer framstillingen av menn: at menn ikke skal være i stand til å styre seg, at alt de gjør er forårsaket av kvinner.

Hva har du å si om islams kvinnesyn - som er tema for debatten her?

Debatten her er ikke islams kvinnesyn men det å ikke håndhilse kvinner når man er en mann og omvendt når man er kvinne håndhilser man ikke en mann. Dere kjære nordmenn har som alltid tendens til å bytte tema til et annet bredere tema som kan ligne litt på det opprinnelige temaet. 

Til syvende og sist så liker jeg dere nordmenn særlig når dere tar opp kvinnesyn + frihet kortet. Ja, ja selvfølgelig pule kvinner, gjøre dem gravide, fyren vil ikke ha noe med damen og barnet å gjøre... løgn, utroskap, dope ned unger jenter helt ned i tenårene, ganske klassisk senario i et fritt og modern samfunn....og listen er lang ++++

Ja, nok en gang ganske patetisk av dere nordmenn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Himmel123 said:

Debatten her er ikke islams kvinnesyn men det å ikke håndhilse kvinner når man er en mann og omvendt når man er kvinne håndhilser man ikke en mann. Dere kjære nordmenn har som alltid tendens til å bytte tema til et annet bredere tema som kan ligne litt på det opprinnelige temaet. 

Til syvende og sist så liker jeg dere nordmenn særlig når dere tar opp kvinnesyn + frihet kortet. Ja, ja selvfølgelig pule kvinner, gjøre dem gravide, fyren vil ikke ha noe med damen og barnet å gjøre... løgn, utroskap, dope ned unger jenter helt ned i tenårene, ganske klassisk senario i et fritt og modern samfunn....og listen er lang ++++

Ja, nok en gang ganske patetisk av dere nordmenn.

Du har altså ingenting å komme med i denne tråden.

Off topic: Skal jeg begynne å fortelle om de jenter og kvinner jeg har møttt, som er ofre for den undertrykkingen som foregår i muslimske kuturer?

Her i landet SNAKKER VI om all den elendighet som foregår; i andre kulturer later folk som at slikt ikke finnes.

Edit: Jeg vil veldig gjerne se din forklaring på hvorfor nettopp muslimer ikke vil håndhilse på(røre ved hendene til) andre mennesker. Kom igjen, du står helt fritt til å svare: hva er greia?

Endret av Ichiko
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Himmel123 skrev:

Debatten her er ikke islams kvinnesyn men det å ikke håndhilse kvinner når man er en mann og omvendt når man er kvinne håndhilser man ikke en mann. Dere kjære nordmenn har som alltid tendens til å bytte tema til et annet bredere tema som kan ligne litt på det opprinnelige temaet. 

Til syvende og sist så liker jeg dere nordmenn særlig når dere tar opp kvinnesyn + frihet kortet. Ja, ja selvfølgelig pule kvinner, gjøre dem gravide, fyren vil ikke ha noe med damen og barnet å gjøre... løgn, utroskap, dope ned unger jenter helt ned i tenårene, ganske klassisk senario i et fritt og modern samfunn....og listen er lang ++++

Ja, nok en gang ganske patetisk av dere nordmenn.

Denne diskusjonen handler ikke om å "pule kvinner, gjøre dem gravide osv.". Denne tråden handler om noen muslimske menn som nekter å håndhilse på kvinner. I Norge. Har man religiøse problemer med å håndtere en helt hverdagslig situasjon i den kulturen man er kommet til, ja da synes jeg at man bør reise til annet sted der man får støtte for denne type religiøst syn. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ichiko skrev:

Du har altså ingenting å komme med i denne tråden.

Off topic: Skal jeg begynne å fortelle om de jenter og kvinner jeg har møttt, som er ofre for den undertrykkingen som foregår i muslimske kuturer?

Her i landet SNAKKER VI om all den elendighet som foregår; i andre kulturer later folk som at slikt ikke finnes.

"i andre kulturer later folk som at slikt ikke finnes" tuller du? hver eneste dag hører vi på nyheter om kjønnslemles, tvangsekteskap,  sosial kontroll +++

Det er ingen som sier at i muslimske miljøer er det pent og perfekte ordentlige folkeskikk. Ingen kan påstå dette. Derimot du og de fleste nordmenn hevder at det norsk samfunnet med sin norske kulturen har et skikkelig og bra kvinnesyn som kan også ses og verifiseres i det virkelige livet. Noe som er selvsagt langt fra å være riktig. Den norske kulturen er blitt så preget av frihet og selvbestemmelse at pule kvinner uten forpliktelser og benekte at man er far til barnet og kutte all kontakt med dem...voldtekt+ utroskap + løgn er blitt vanlig...husker ordlyden de gikk med når kvinner demonstrerte i forkant av dommen i Hemsedal- saken..." Alle kjenner en veninne som er blitt voldtatt"...trist er det men sikkert patetisk er det og! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, stan skrev:

Stemmer det virkelig at det ikke er lov i islam for en mann å håndhilse på en kvinne?

Slik det står i denne artikkelen hos NRK: https://www.nrk.no/norge/nektet-a-handhilse-pa-kvinner-_-mistet-jobben-1.14156671

Det blir jo ganske vanskelig å ansette muslimer om dette er tilfelle.

Hvorfor det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Himmel123 skrev:

"i andre kulturer later folk som at slikt ikke finnes" tuller du? hver eneste dag hører vi på nyheter om kjønnslemles, tvangsekteskap,  sosial kontroll +++

Det er ingen som sier at i muslimske miljøer er det pent og perfekte ordentlige folkeskikk. Ingen kan påstå dette. Derimot du og de fleste nordmenn hevder at det norsk samfunnet med sin norske kulturen har et skikkelig og bra kvinnesyn som kan også ses og verifiseres i det virkelige livet. Noe som er selvsagt langt fra å være riktig. Den norske kulturen er blitt så preget av frihet og selvbestemmelse at pule kvinner uten forpliktelser og benekte at man er far til barnet og kutte all kontakt med dem...voldtekt+ utroskap + løgn er blitt vanlig...husker ordlyden de gikk med når kvinner demonstrerte i forkant av dommen i Hemsedal- saken..." Alle kjenner en veninne som er blitt voldtatt"...trist er det men sikkert patetisk er det og! 

Det er fremdeles ikke det tråden handler om. Den handler om en muslimsk mann i Norge som nekter å håndhilse på kvinner. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Himmel123 said:

"i andre kulturer later folk som at slikt ikke finnes" tuller du? hver eneste dag hører vi på nyheter om kjønnslemles, tvangsekteskap,  sosial kontroll +++

Det er ingen som sier at i muslimske miljøer er det pent og perfekte ordentlige folkeskikk. Ingen kan påstå dette. Derimot du og de fleste nordmenn hevder at det norsk samfunnet med sin norske kulturen har et skikkelig og bra kvinnesyn som kan også ses og verifiseres i det virkelige livet. Noe som er selvsagt langt fra å være riktig. Den norske kulturen er blitt så preget av frihet og selvbestemmelse at pule kvinner uten forpliktelser og benekte at man er far til barnet og kutte all kontakt med dem...voldtekt+ utroskap + løgn er blitt vanlig...husker ordlyden de gikk med når kvinner demonstrerte i forkant av dommen i Hemsedal- saken..." Alle kjenner en veninne som er blitt voldtatt"...trist er det men sikkert patetisk er det og! 

I denne tråden diskuteres det at muslimer ikke vil håndhilse på - ikke vil røre ved hendene til - ikke-muslimer; at muslimske menn eller kvinner ikke vil røre borti hendene til mennesker av annet kjønn.

 HVA VAR DITT POENG?

Edit: Gidder du å si noe om hvorfor?

Endret av Ichiko
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, NordicViking skrev:

"- Folk tror det er fordi jeg ser ned på kvinner, men jeg prøver ikke å være kjip med noen i det hele tatt. Tanken er å skape færre fristelser. Min forståelse av islam er at dette er et forbud fra Profeten – fred være med ham – og da følger jeg det."

...

Mohammad Usman Rana er forfatter av boka "Norsk islam: hvordan elske Norge og Koranen samtidig", og ekspert på vestlig og norsk islam. Han sier følgende: 

- Tradisjonelt blant muslimer er det uvanlig at mennesker av motsatt kjønn håndhilser på hverandre. Det er både religiøse og kulturelle årsaker til det, men det handler ikke om at det ene kjønnet er rangert høyere enn det andre. Det handler om regelen om fysisk kontakt mellom kjønnene. Det er en del teologer med stor autoritet som mener at dersom en av motsatt kjønn rekker fram hånden, kan man håndhilse for å unngå å skape en flau og ukomfortabel situasjon, særlig hvis man bor i et land der det blir sett på som uhøflig ikke å håndhilse. Det vil si at disse ikke ser på det å håndhilse som noe graverende. Med andre ord definerer ikke slik håndhilsning alene om man er en god eller dårlig muslim.

....

Det er m.a.o. ikke noe forbud i islam mot å håndhilse på kvinner.

Muhammad Usman Rana sier dette. Men det kan også legges til dette han sier at det med å ikke håndhilse på en av motsatt kjønn er en naturlig konsekvens av purdaen- at menn og kvinner skal være adskilt når de ikke er nære familiemedlemmer. Purdaen er noe kvinner kan praktisere på lik linje som å bære hodesjal. Men dette trenger ikke være et pålegg. Taliban har feks stått steilt på dette prinsippet og har pålagt samfunnet å praktisere purdaen, og det samme gjelder i Iran. Men i en kultur der purdaen ikke observeres (som i Norge), og for kvinner som ikke er en pardanashin eller purdahnishan - men altså er en som ikke praktiserer purdaen, er det unaturlig å skulle forsøke å ta hensyn til prinsipper om å avgrense kontakten såpass mye (av hensynet til henne) at man ikke håndhilser ut fra respekten for skillet mellom kjønn.

Det er ikke hensiktsmessig å skape sånne konflikter som i dette tilfellet her. 

Jeg syns han igrunnen er litt uforstandig, sta og steil på noe han bør kunne begrunne veldig godt. Mao "Plz explain yourself. Ikke bare si nei, men kom med dogmatikken.Thnx."

 

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tøytigern said:

Muhammed Usman Rana sier dette. Men det kan også legges til dette han sier at det med å ikke håndhilse på en av motsatt kjønn som en naturlig konsekvens av feks purdaen- at menn og kvinner skal være adskilt når de ikke er nære familiemedlemmer. Purdaen er noe kvinner kan praktisere på lik linje som å bære hodesjal. Men dette trenger ikke være et pålegg. Taliban har feks stått steil på dette prinsippet og påla samfunnet å praktisere purdaen, og det samme gjelder i Iran. Men i en kultur der purdaen ikke observeres (som i Norge), og for kvinner som ikke er en pardanashin eller purdahnishan - altså en som ikke praktiserer purdaen, er det unaturlig å skulle forsøke å ta hensyn til å avgrense kontakten såpass mye at man ikke håndhilser ut fra respekten for skillet mellom kjønn.

Det er ikke hensiktsmessig å skape sånne konflikter som i dette tilfellet her. 

Jeg syns han igrunnen er litt uforstandig, sta og steil på noe han bør kunne begrunne veldig godt.

 

Hva skulle i såfall denne gode begrunnelsen være?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dolce skrev:

Det er fremdeles ikke det tråden handler om. Den handler om en muslimsk mann i Norge som nekter å håndhilse på kvinner. 

 

La ham gjøre som han vil! sSå lenge han ikke skader deg eller andre. Akkurat som alle de andre som er annerledes av forskjellige grunner. Demokrati, mangfold og toleranse gjelder også for alle som bor i et fritt land..særlig gjelder dette for minoriteter og. Hvis du ikke er glad med hans valg og levemåte har du ingen rett til å tvinge ham til å gjøre noe han ikke har lyst til. Da blir du den som undertrykker den andre. Den andre spør ikke om din mening om håndhilse,  han vil heller ikke at du godtar sitt valg men han ønsker at du respekterer ham for den personen han er. Men demokrati for deg er et ensidig konsept og gjelder kun for dine meninger og ønsker og ikke for en minoritet og sine ønsker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Tøytigern skrev:

Hvorfor det?

I svært mange jobber forventes det at man kan håndhilse. Og at man ikke forskjellsbehandler på grunn av kjønn. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, Ichiko said:

Så når jeg(fullt påkledd) skal betale med kontanter, og fyren bak disken nekter å ta imot pengene i hånda, og jeg må legge pengene på disken,  hva skyldes det?

Tror du virkelig at jeg ikke legger merke til denne utfrysingen av kvinner?

Det skyldes at de skal unngå fysisk kontakt med kvinner for ikke å bli seksuelt fristet. Men dette har samtidig den effekt at de føler det mer seksuelt når de først (bevist eller tilfeldig) har kroppskontakt enn en som stadig håndhilser. Kroppsberøring i form av håndhilsing blir dermed økt seksualisert.

Dette er det samme som majoritetsbefolkningen gjør i forhold til kvinnelig toppløshet. Når kvinnene skjuler brystene på stranda så blir de seksualisert. Menn som kun er vant med å se bryster i seksuelle sammenhenger blir dermed fortere seksuelt opphisset. Menn derimot som er vant med å se nakne pupper hos kvinner de ikke har sex med vil i vesentlig mindre grad bli pirret av dette.

Når kvinner og menn ikke håndhilser, og tilsvarende kvinnene skjuler brystene, så er det i utgangspunktet ikke en diskriminering av det ene kjønnet. Men man påfører jo seg selv noen unødvendige regler. Hvis man håndhilser vilt med folk man ikke vil ha sex med og kvinner er toppløse med menn de ikke vil ha sex med så vil begge deler raskt bli nedseksualisert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ichiko skrev:

Hva skulle i såfall denne gode begrunnelsen være?

Det lurer jeg også på. Jeg lurer på om han har en som holder vann, når man tenker på at purdaen er noe en kvinne kan velge å praktisere, og så tar man hensyn til det- basert på at kvinnen er arnesteinen i familien, og samfunnet bygges av familier; altså rundt kvinner- så blir det merkelig å ikke skulle håndhilse i et land som Norge... Purdaen skal jo ikke være et fengsel, men bidra til et fristed (sies det... Derom kan man strides på mange måter, moralfilosofisk og sosialantropologisk. "Hva blir den forlengede konsekvens" osv...") for de kvinnene som av samvittighetsgrunner ønsker å ikke omgås menn, som de ikke er i umiddelbar familie med.

Det snakkes over her i tråden om at det handler om å unngå fristelser, men dette er en så forenklet forklaring at den må tas tak i. Det beveger seg ikke rundt sex og det forstår man når man ikke er alt for enkel i hodet. Dette handler om forholdet til religionen og Gud. Menn er ikke så infantlie de heller... Djesus. Menn kan fint håndhilse på alle menn, og så kan samfunnet som helhet legge opp til å skjerme kvinnen. Men dette kan altså bli et fengsel, like mye som et fristed.(!)

Her setter jo denne mannen seg i fengsel selv, og av hensyn til hvem da? Det norske samfunnet der det fins null og niks tradisjoner for noen purdah, og heller ingen religiøse beveggrunner for å legge til rette for å observere en sådan? Men, så flott og viktig da... :ac:

Mannen det er snakk om får håndhilse på de kvinnene som retter hånden fram, da, etter min oppfatning... Herlighet.  Han kan vel spørre dem, som har sjal. "Skal vi håndhilse?" Sier de -Nei, kan han jo bukke og nikke til disse. Og håndhilse på alle andre.

Kjære vene, jeg syns han gjør gapet mellom muslimer og det norske samfunnet større enn det trenger å være, og jeg tror ikke han kan begrunne dette med annet enn misforståelser/mangel på kunnskap/i verste fall vranglære. Å gjøre dette gapet større er jo helt unødvendig. Faktisk er det skadelig.

Så jeg syns han er- av mangel på et bedre ord- teit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Himmel123 skrev:

La ham gjøre som han vil! sSå lenge han ikke skader deg eller andre. Akkurat som alle de andre som er annerledes av forskjellige grunner. Demokrati, mangfold og toleranse gjelder også for alle som bor i et fritt land..særlig gjelder dette for minoriteter og. Hvis du ikke er glad med hans valg og levemåte har du ingen rett til å tvinge ham til å gjøre noe han ikke har lyst til. Da blir du den som undertrykker den andre. Den andre spør ikke om din mening om håndhilse,  han vil heller ikke at du godtar sitt valg men han ønsker at du respekterer ham for den personen han er. Men demokrati for deg er et ensidig konsept og gjelder kun for dine meninger og ønsker og ikke for en minoritet og sine ønsker. 

Men han gjør jo det. Han skader islam i Norge og norske muslimer.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Bag skrev:

Det skyldes at de skal unngå fysisk kontakt med kvinner for ikke å bli seksuelt fristet.

Nei. Les over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hatt problemer med at en ansatt på skolen til min datter ikke kunne hilse på meg som seg hør og bør.

Særlig om hans begrunnelse var fordi han ville begrense fristelser 😳

Da tror jeg at jeg ville fått ren panikk, mistet tillit til rektor også for å ha ansatt en «weirdo» til å passe/ivareta ungen min. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Peonjenta skrev:

Hvordan kan det da ha seg at en stor del mannlige muslimer ser på norske kvinner som horer?

Kultursjokk og fordommer. I noen tilfeller også rasisme og kulturimperialisme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bag skrev:

Mange muslimske kvinner i muslimske land håndhilser ikke. Det er selvfølgelig greit. Muslimer som nettopp har kommet til Norge (går på norskopplæring) trenger selvfølgelig noe tid på å tilpasse seg. De fleste hvite tilpasser seg i liten grad så muslimer er bedre enn oss. Eldre kvinner vil selvfølgelig bruke lenger tid enn yngre.

30 år er litt ja

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...