Gå til innhold

Forbudt å håndhilse på kvinner?


stan

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Svartfugl skrev:

homofil

Hadde denne vikaren nektet å hilse på homofile da hadde det virkelig blitt bråk. Det er jo en gruppe som er flinke til å fronte seg selv. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, stan skrev:

Hadde denne vikaren nektet å hilse på homofile da hadde det virkelig blitt bråk. Det er jo en gruppe som er flinke til å fronte seg selv. 

Altså, hva er poenget med å sitere ETT ord fra innlegget mitt? Og hva slags vikar snakker du om? 

Endret av Svartfugl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er sendt til Diskrimineringsnemnda. Jeg håper han får medhold der. For det vil sende et klar tog tydelig signal til alle arbeidsgivere i Norge at det er forbundet stor risiko med å ansette muslimer.

Religionsfrihet innebærer ikke en fullmakt til å bedrive diskriminerende og respketløse handlinger. Religionsfrihet er heller ingen fullmakt til å innføre rase- og kjønnsdisriminering.

Islam har fått for stor plass i samfunnet vårt. Og om foten ikke settes ned blir det bare verre. Hvem ønsker å sende sine barn til en skole med ansatte som forfekter verdisyn som dette?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Bag said:

Muslimer tilpasser seg i stor grad lokale skikker der de kommer. Hvite europere og amerikanere er langt mindre villige til å tilpasse seg lokale skikker når de er i andre land. De muslimene jeg kjenner både håndhilser og gir en klem. 

Dette er altfor generelt. Jeg opplever at  MANGE muslimer IKKE tilpasser seg lokale skikker der de kommer. 

 

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Svartfugl skrev:

Altså, hva er poenget med å sitere ETT ord fra innlegget mitt? Og hva slags vikar snakker du om? 

Lest artikkelen? 

Det du skrev ga meg ideen. 

Selvsagt er det forskjeller på muslimer som det er forskjell på mennesker generelt. 

Men islam brukes som grunn til å ikke håndhilse, og islam brukes som grunnen til at norske kvinner kalles for horer. 

For meg som er imot islam er jo det en gavepakke. 

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stan skrev:

Lest artikkelen? 

Det du skrev ga meg ideen. 

Selvsagt er det forskjeller på muslimer som det er forskjell på mennesker generelt. 

Men islam brukes som grunn til å ikke håndhilse, og islam brukes som grunnen til at norske kvinner kalles for horer. 

For meg som er imot islam er jo det en gavepakke. 

 

 

Ja, på samme måte som en rekke andre religioner kan brukes for å fremme negativitet og elendige holdninger. Og hva hadde homofili med saken å gjøre? Vikaren ville ikke håndhilse på kvinner. Vikaren mistet jobben. Det viser da tydelig at dette IKKE ble akseptert på denne arbeidsplassen, heldigvis.  

Endret av Svartfugl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Svartfugl skrev:

Ja, på samme måte som en rekke andre religioner kan brukes for å fremme negativitet og elendige holdninger. Og hva hadde homofili med saken å gjøre? Vikaren ville ikke håndhilse på kvinner. Vikaren mistet jobben. Det viser da tydelig at dette IKKE ble akseptert på denne arbeidsplassen, heldigvis.  

Poenget mitt er at det er en høyere aksept for å diskriminere på kjønn, særlig mot kvinner enn det er å diskriminere på legning. 

Enig i at det er rett at det i et yrke som lærer blir umulig å ta med seg religiøs praksis inn i yrkesutøvelsen. Det er presedens for dette blant annet fra noen leger som er i mot abort. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Muskath said:

Dette er altfor generelt. Jeg opplever at  MANGE muslimer IKKE tilpasser seg lokale skikker der de kommer. 

 

 

Signerer denne. Tingen er at det er FORBUDT for en muslim å røre ved andre enn dem man "tilhører" - det er forbudt for en kvinne å røre ved andre menn enn ektemann/nær familie, for at hun ikke skal bli "krenket". Likeens er det forbudt for en mannlig muslim å røre ved kvinner, da kvinnene enten er A)muslimske kvinner=tilhører en annen mann(far eller ektemann) og at han således krenker en annen manns eiendom(dvs.kvinne), eller B)kvinnen er ikke-muslim og dermed "haram"("uren"), dvs. hun - uren kvinne - krenker ham - ren(altså muslimsk) mann - ved berøring.

Dette har jeg måttet leve med i mange år allerede, som bosatt i Oslo.

Hvordan kan det være at så mange andre ikke har fått dette med seg?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en muslimsk vennine, og hun håndhilser dersom en mann strekker hånda for å hilse. Ellers vinker hun bare «hei» når hun møter på én.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stan skrev:

Poenget mitt er at det er en høyere aksept for å diskriminere på kjønn, særlig mot kvinner enn det er å diskriminere på legning. 

Enig i at det er rett at det i et yrke som lærer blir umulig å ta med seg religiøs praksis inn i yrkesutøvelsen. Det er presedens for dette blant annet fra noen leger som er i mot abort. 

Det er ikke mitt inntrykk. Et inntrykk jeg derimot har, er at menn som liker å kritisere muslimer som gruppe, ofte er svært feministiske hvis det handler om noe en muslimsk mann har gjort mot en norsk kvinne. Hvis det derimot er en norsk mann som har gjort noe, så er de ikke like ivrige. Selv er jeg feminist hele tiden, også på jobb med mine muslimske elever. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Svartfugl skrev:

Det er ikke mitt inntrykk. Et inntrykk jeg derimot har, er at menn som liker å kritisere muslimer som gruppe, ofte er svært feministiske hvis det handler om noe en muslimsk mann har gjort mot en norsk kvinne. Hvis det derimot er en norsk mann som har gjort noe, så er de ikke like ivrige. Selv er jeg feminist hele tiden, også på jobb med mine muslimske elever. 

Folk har forskjellige inntrykk. Du har dine og jeg har mine, som er veldig annerledes. Mitt inntrykk er at diskriminering blir sanksjonert hardt av menn enten det gjelder rase, legning eller kjønn, uansett hvem som diskriminerer. Men denne formen for diskiminering er unektlig verre fordi den er systematisk og ideologisk begrunnet.

Men inntrykk har uansett liten verdi i en debatt som dette.  Det viktigste er å holde diskusjonen til fakta og faktum og ikke blande inn i inntrykk og følelser.

Og for ordens skyld, på samme måte som at nazister ikke blir diskriminert fordi de blir nektet å (rase)diskriminere, blir heller ikke muslimer diskriminert når de nektes å (kjønns)diskriminere.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er forresten ikke bare innenfor islam at vi finner denne "kvinner frister, menn kan ikke styrer seg"- dogmet: det brukes også i vestlig kultur for å unnskylde overgrep mot kvinner. At kvinner i seg selv skaper en overgriperadferd hos menn, en adferd menn ikke kan kontrollere.

Hvordan skal man kunne ha et fungerende samfunn når det dyrkes en slik mistillit mellom mennesker?

Noen som gidder å tenke på "personlig ansvar"?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Svartfugl skrev:

Det er ikke mitt inntrykk. Et inntrykk jeg derimot har, er at menn som liker å kritisere muslimer som gruppe, ofte er svært feministiske hvis det handler om noe en muslimsk mann har gjort mot en norsk kvinne. Hvis det derimot er en norsk mann som har gjort noe, så er de ikke like ivrige. Selv er jeg feminist hele tiden, også på jobb med mine muslimske elever. 

Regner med at du som feminist fordømmer alt med islam som er knyttet til kvinneundertrykkelse da, og gir uttrykk for dette?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Muslimer, muslimer, muslimer....blablabla. islam, islam islam 

Og på toppen av det hele diskuterer dere noe som er så fjernt av dere, altså islamske verdier, normer og regler som dere tydeligvis har så mye vansker å forstå. Dere som er ateister og etiske nordmenn og uten innvandrerbakgrunn. Hva slags ting kan dere lære av temaet ved å bare lure og vente på svar av folk som har like kulturelle + etnisk bakgrunn og sekulært livssyn som dere? 

Kunne dere ikke slå en prat med en muslim du kjenner eller gå på biblioteket for å låne Koranen eller bøker som omhandler hathisene? Nei, men vent litt nå! jeg vet! Dere skal aldri bruke tid på å lese en fantasibok eller en bok som hyler terror og kvinneundertrykkelse, osv...  

pffff ganske patetisk alt dette her av disse feige nordmenn. 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym90059005 said:

Regner med at du som feminist fordømmer alt med islam som er knyttet til kvinneundertrykkelse da, og gir uttrykk for dette?

Ikke meg du siterte, men jeg er feminist og uttrykker min fordømmelse av undertrykking av mennesker født som hunkjønn. Jeg fordømmer undertrykking av det hunkjønn er.

Har hatt noen gode og givende samtaler med kvinner av diverse kulturer, når vi finner ut at så mye - religioner og annet - blir brukt for å gjøre kvinner til annenrangs mennesker.

Og jeg fordømmer framstillingen av menn: at menn ikke skal være i stand til å styre seg, at alt de gjør er forårsaket av kvinner.

3 minutter siden, Himmel123 said:

Muslimer, muslimer, muslimer....blablabla. islam, islam islam 

Og på toppen av det hele diskuterer dere noe som er så fjernt av dere, altså islamske verdier, normer og regler som dere tydeligvis har så mye vansker å forstå. Dere som er ateister og etiske nordmenn og uten innvandrerbakgrunn. Hva slags ting kan dere lære av temaet ved å bare lure og vente på svar av folk som har like kulturelle + etnisk bakgrunn og sekulært livssyn som dere? 

Kunne dere ikke slå en prat med en muslim du kjenner eller gå på biblioteket for å låne Koranen eller bøker som omhandler hathisene? Nei, men vent litt nå! jeg vet! Dere skal aldri bruke tid på å lese en fantasibok eller en bok som hyler terror og kvinneundertrykkelse, osv...  

pffff ganske patetisk alt dette her av disse feige nordmenn. 

 

 

Hva har du å si om islams kvinnesyn - som er tema for debatten her?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Peonjenta said:

Hvordan kan det da ha seg at en stor del mannlige muslimer ser på norske kvinner som horer?

Jeg forstår ikke helt hva dette har med håndhilsing å gjøre.

Ja det er nok en del muslimer som oppfatter norske kvinner som uanstendige. Det samme har hvite gjort når de traff nakne og toppløse kvinner i Afrika, Amerika, Australia og Asia. Når de hvite kom til disse områdene gjorde de svært lite for å tilpasse seg og kle seg etter den lokale kulturen men tviholdt på europeiske verdier og skikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, Muskath said:

Dette er altfor generelt. Jeg opplever at  MANGE muslimer IKKE tilpasser seg lokale skikker der de kommer. 

 

 

Det er nok mange som ikke tilpasser seg men allikevel mange som tilpasser seg. Det er allikevel mange flere muslimer som tilpasser seg enn det er hvite som har tilpasset seg når de har besøkt land utenfor Europa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Ichiko said:

 

Det er forresten ikke bare innenfor islam at vi finner denne "kvinner frister, menn kan ikke styrer seg"- dogmet: det brukes også i vestlig kultur for å unnskylde overgrep mot kvinner. At kvinner i seg selv skaper en overgriperadferd hos menn, en adferd menn ikke kan kontrollere.

Hvordan skal man kunne ha et fungerende samfunn når det dyrkes en slik mistillit mellom mennesker?

Noen som gidder å tenke på "personlig ansvar"?

Ja, at kvinner har ansvaret for at de frister menn finnes i nesten alle kulturer. Også i vår kultur er det tendenser til å unnskylde menn hvis kvinnen var lettkledd, snakket med ham, ble med ham hjem o.s.v.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Svartfugl skrev:

Det er ikke nødvendigvis de samme muslimene som ikke vil håndhilse som har sex utenfor ekteskapet. Når det er sagt, så er jo dobbeltmoral ganske vanlig, til og med menneskelig. Sandberg synes islam er ille, men Iran er visst "et misforstått, flott land å feriere i". Noen kristne synes det er helt forkastelig med en homofil livsstil, men mange av de samme menneskene synes det er helt greit å skille seg, for så å gifte seg igjen. Noen mener også at sex utenfor ekteskapet er tilgivelig, men homofili, det er ikke ok. Mange muslimer spiser ikke svinekjøtt, men de drikker og fester, ingen av delene er ok ifølge Koranen. Det kan virke som om en del religiøse velger litt som det passer dem selv hva de skal praktisere og ikke.

Akkurat som nordmenn og kristendommen med andre ord. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bag said:

Jeg forstår ikke helt hva dette har med håndhilsing å gjøre.

Ja det er nok en del muslimer som oppfatter norske kvinner som uanstendige. Det samme har hvite gjort når de traff nakne og toppløse kvinner i Afrika, Amerika, Australia og Asia. Når de hvite kom til disse områdene gjorde de svært lite for å tilpasse seg og kle seg etter den lokale kulturen men tviholdt på europeiske verdier og skikker.

Så når jeg(fullt påkledd) skal betale med kontanter, og fyren bak disken nekter å ta imot pengene i hånda, og jeg må legge pengene på disken,  hva skyldes det?

Tror du virkelig at jeg ikke legger merke til denne utfrysingen av kvinner?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...