Gå til innhold

Forbudt å håndhilse på kvinner?


stan

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

24 minutter siden, stan skrev:

Stemmer det virkelig at det ikke er lov i islam for en mann å håndhilse på en kvinne?

Slik det står i denne artikkelen hos NRK: https://www.nrk.no/norge/nektet-a-handhilse-pa-kvinner-_-mistet-jobben-1.14156671

Det blir jo ganske vanskelig å ansette muslimer om dette er tilfelle.

Om det stemmer vet jeg ikke, men jeg har erfaring med at det har skjedd. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"- Folk tror det er fordi jeg ser ned på kvinner, men jeg prøver ikke å være kjip med noen i det hele tatt. Tanken er å skape færre fristelser. Min forståelse av islam er at dette er et forbud fra Profeten – fred være med ham – og da følger jeg det."

...

Mohammad Usman Rana er forfatter av boka "Norsk islam: hvordan elske Norge og Koranen samtidig", og ekspert på vestlig og norsk islam. Han sier følgende: 

- Tradisjonelt blant muslimer er det uvanlig at mennesker av motsatt kjønn håndhilser på hverandre. Det er både religiøse og kulturelle årsaker til det, men det handler ikke om at det ene kjønnet er rangert høyere enn det andre. Det handler om regelen om fysisk kontakt mellom kjønnene. Det er en del teologer med stor autoritet som mener at dersom en av motsatt kjønn rekker fram hånden, kan man håndhilse for å unngå å skape en flau og ukomfortabel situasjon, særlig hvis man bor i et land der det blir sett på som uhøflig ikke å håndhilse. Det vil si at disse ikke ser på det å håndhilse som noe graverende. Med andre ord definerer ikke slik håndhilsning alene om man er en god eller dårlig muslim.

....

Det er m.a.o. ikke noe forbud i islam mot å håndhilse på kvinner.

Endret av NordicViking
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimer tilpasser seg i stor grad lokale skikker der de kommer. Hvite europere og amerikanere er langt mindre villige til å tilpasse seg lokale skikker når de er i andre land. De muslimene jeg kjenner både håndhilser og gir en klem. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner mange muslimske menn og gutter. Opplever at de i høy grad respekterer meg. Den eneste gangen jeg har opplevde dette med ikke å ta i hånda, var under ramadan (ekstra strengt), da var det én det gjaldt. Han var imidlertid veldig høflig likevel (sa hei,smilte og bukket), og forklarte meg hvorfor han ikke kunne ta meg i hånda. Helt greit!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

 Noe min mor ofte fortalte om da hun jobbet på et norskopplæringssenter her i Oslo :blink: Mulla Krekar var også sånn. Neup! Vikke hilse! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange muslimske kvinner i muslimske land håndhilser ikke. Det er selvfølgelig greit. Muslimer som nettopp har kommet til Norge (går på norskopplæring) trenger selvfølgelig noe tid på å tilpasse seg. De fleste hvite tilpasser seg i liten grad så muslimer er bedre enn oss. Eldre kvinner vil selvfølgelig bruke lenger tid enn yngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Bag skrev:

Muslimer tilpasser seg i stor grad lokale skikker der de kommer. Hvite europere og amerikanere er langt mindre villige til å tilpasse seg lokale skikker når de er i andre land. De muslimene jeg kjenner både håndhilser og gir en klem. 

Hvordan kan det da ha seg at en stor del mannlige muslimer ser på norske kvinner som horer?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en ganske merkelig gud disse muslimene tror på. De tror at guden har skapt dem med så sterke drifter at det å håndhilse på en tilfeldig person er nok til å falle i fristelse. 

Hva slags gud er det som gjør slikt? 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Peonjenta skrev:

Hvordan kan det da ha seg at en stor del mannlige muslimer ser på norske kvinner som horer?

Håndhilse går ikke, men pule er helt greit. Det er vel dobbeltmoral i praksis. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stan skrev:

Stemmer det virkelig at det ikke er lov i islam for en mann å håndhilse på en kvinne?

Slik det står i denne artikkelen hos NRK: https://www.nrk.no/norge/nektet-a-handhilse-pa-kvinner-_-mistet-jobben-1.14156671

Det blir jo ganske vanskelig å ansette muslimer om dette er tilfelle.

De fleste velger likevel å håndhilse når de er i et land hvor dette er vanlig. Jeg jobber med muslimer (blant annet) som skal lære seg norsk, og hittil har jeg bare opplevd en som ikke ville håndhilse. Å ikke ville håndhilse i Norge blir av de fleste sett på som et holdningsproblem, og det er klart at dette vil medføre problemer på arbeidsmarkedet og i samfunnet ellers for den det gjelder.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, stan skrev:

Det er jo en ganske merkelig gud disse muslimene tror på. De tror at guden har skapt dem med så sterke drifter at det å håndhilse på en tilfeldig person er nok til å falle i fristelse. 

Hva slags gud er det som gjør slikt? 

Strengt talt er det samme for andre hvordan eller hvorfor folk tror som de gjør, så lenge det ikke går ut over andre. Prinsippet om gjenføding i hinduismen og buddhismen er også "merkelig". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 time siden, stan skrev:

Stemmer det virkelig at det ikke er lov i islam for en mann å håndhilse på en kvinne?

Slik det står i denne artikkelen hos NRK: https://www.nrk.no/norge/nektet-a-handhilse-pa-kvinner-_-mistet-jobben-1.14156671

Det blir jo ganske vanskelig å ansette muslimer om dette er tilfelle.

Kjenner mange muslimer, alle håndhilser og gir meg lange og gode klemmer når vi møtes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stan skrev:

Håndhilse går ikke, men pule er helt greit. Det er vel dobbeltmoral i praksis. 

Det er ikke nødvendigvis de samme muslimene som ikke vil håndhilse som har sex utenfor ekteskapet. Når det er sagt, så er jo dobbeltmoral ganske vanlig, til og med menneskelig. Sandberg synes islam er ille, men Iran er visst "et misforstått, flott land å feriere i". Noen kristne synes det er helt forkastelig med en homofil livsstil, men mange av de samme menneskene synes det er helt greit å skille seg, for så å gifte seg igjen. Noen mener også at sex utenfor ekteskapet er tilgivelig, men homofili, det er ikke ok. Mange muslimer spiser ikke svinekjøtt, men de drikker og fester, ingen av delene er ok ifølge Koranen. Det kan virke som om en del religiøse velger litt som det passer dem selv hva de skal praktisere og ikke.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, stan skrev:

Håndhilse går ikke, men pule er helt greit. Det er vel dobbeltmoral i praksis. 

Der sa du det

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forbudt å ha fysisk kontakt med det motsatte kjønn som ikke er mahram. Bortsett fra hvis det står om liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, funginger skrev:

Strengt talt er det samme for andre hvordan eller hvorfor folk tror som de gjør, så lenge det ikke går ut over andre. Prinsippet om gjenføding i hinduismen og buddhismen er også "merkelig". 

Jo, men reinkarnasjon handler om det som skjer i det neste livet, etter døden. 

Men her snakker vi om regler for hvordan vi skal leve i dette livet. 

Det oppleves som litt ondsinnet å skape mennesker med begjær, samtidig lage regler som forbyr begjær. Enten vet ikke guden konsekvensene av sine handlinger, eller så er guden ikke særlig god. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...