Gå til innhold

Palestina vs Israel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

44 minutter siden, waco skrev:

Har du forakt mot mennesker i gaza, er det derfor du mener at de ikke kan reise fritt innen sitt eget land?

Det er deres feil siden de bestemte seg for å drive angrepskrig mot Israel (og særlig israelske sivile).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

53 minutter siden, waco skrev:

Det er jo fordi at det muslimske brorskapet ble styrtet av militæret i egypt. Visste du at grenseovergangen var åpen dengang det muslimske brorskapet styrte i egypt?

Jeg synes det er motbydelig at det finnes mennesker som forsvarer muren, og som forsvarer at mennesker fra gaza ikke kan reise fritt i hele palestina.

Har du forakt mot mennesker i gaza, er det derfor du mener at de ikke kan reise fritt innen sitt eget land?

Sitat

"In January 2013, statements made by Morsi in 2010, gained wide attention in the Western media, following a report in Forbes magazine on 11 January that criticized big media outlets for having ignored it.[125] In videos posted by MEMRI, Morsi had declared "The Zionists have no right to the land of Palestine. There is no place for them on the land of Palestine. What they took before 1947–48 constitutes plunder, and what they are doing now is a continuation of this plundering. By no means do we recognize their Green Line. The land of Palestine belongs to the Palestinians, not to the Zionists."[126] In September 2010, calling the Israelis "blood-suckers", "warmongers" and "descendants of apes and pigs", Morsi said "These futile [Israeli-Palestinian] negotiations are a waste of time and opportunities. The Zionists buy time and gain more opportunities, as the Palestinians, the Arabs, and the Muslims lose time and opportunities, and they get nothing out of it. We can see how this dream has dissipated. This dream has always been an illusion... This [Palestinian] Authority was created by the Zionist and American enemies for the sole purpose of opposing the will of the Palestinian people and its interests."[127][128][129][130][131][132][133] White House spokesman Jay Carney tried to downplay Morsi's remarks, saying that U.S. policy is focused on actions, not words. Morsi later contended that his remarks were "taken out of context", and his exchange with a delegation headed by John McCain was made public:"

Ikke rart at grenseovergangen til Gaza var åpent når morsi styrte da han ga sin støtte til terrorist organisasjonen, mener du med den siste kommentaren at Israel er ikke eksisterende og hele Israel er Palestina? I så fall gidder jeg ikke bruke min tid på å diskutere. Jeg forsvarer på ingen måte drap på sivile og jeg mener Israel gjør feil i å ikke arrestere soldater som skyter uskyldige som ikke utgjør trussel og det må de stå til ansvar for. Det vi sikkert kan enes om er at det må en gang i fremtiden være en Palestinsk stat, for Israel vil ikke tjene på dette langsiktig, muren som er bygd er bygd alt for tett inn selv om jeg i en grad forstår hvorfor så burde de ha bygd utenfor dagens grense til vestbredden selv domstolen i Israel anerkjenner ulovligheten i prosjekter i vestbredden.

Jeg mener at Israel burde ha Jerusalem som hovedstad, ettersom all deres administrasjon allerede er der og alle religioner har religionsfrihet og Palestina burde ha Ramallah. Palestina burde også anerkjenne Israel som land for det jødiske folk.

Det er som sagt opp til Hamas om de ønsker fred, og jeg håper for folket i Gaza at de får dette.

Endret av PaN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2018 den 17.11, AnonymBruker skrev:

hvem støtter du og hvorfor?
Jeg synes det er vanskelig å sette seg helt inni  ting. Palestina er arabisk? Israel er kristent. Israel behandler i følge noen andre forferdelig. 

Israel er så langt ifra kristent så det kan bli :) Har selv vært der mange ganger, og man kan bare ikke sette seg inn i denne konflikten godt nok via media. Israel er et land på størrelse med Hedmark fylke, og har en helt ekstremt utsatt sikkerhetsituasjon med fiendtlige arabiske stater rundt seg. Faktisk det eneste demokratiet i regionen. Klarer de ikke å holde dette "jødisk" vil de bli utslettet. Det er de harde fakta. Kampen om landområdet er omfattende og har pågått i veldig mange år, rettferdighet er umulig å snakke om i et område med så mye konflikt, der det har vært mange forskjellige "herskere" i mange århundrer.

Når jeg går på Jerusalems gater idag, ligger disse over 4 meter over gatene på Jesus sin tid, så mange ganger  er denne byen rasert av kriger opp gjennom tidene. Fantastisk land å oppleve forresten! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2018 den 13.40, waco skrev:

Og hva synes du om at man ikke kan reise fra Gaza?

Du kan reise fra Gaza! Men da under veldig strenge sikkerhetsjekker! Har du noe på rullebladet som tilsier kontakt med terrorister kan du bare glemme dette! Det er galskap å mene at man her skal tillate fri ferdsel inn og ut av området! Det vil da medføre ekstremt mye mer terror inne i Israel. Murene som er bygget, som i seg selv er en løgn, det meste er sikkerhesegjerder er der for å forhindre terrorangrep inn i Israel, som de var rammet av hardt for en del år siden. Bare der det er fare for at det skytes over grensen mot andre bosettinger på Israelsk side er det murer som forhindrer dette.

 Uten en forsoning og utrensking av ekstreme islamittiske organisasjoner som Hamas er det galskap å tenke på fri ferdsel mellom disse områdene, da vil blodet flyte i gatene i Israel.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
29 minutter siden, PussLe! said:

 

Det er som sagt opp til Hamas om de ønsker fred, og jeg håper for folket i Gaza at de får dette.

Du har rett, men Hamas er dessverre ikke spesielt fredselskende. Hvis det ble endelig fred måtte de våkne opp en dag og faktisk styre landet innenriks. Så lenge de har en pågående konflikt kan de late som om de er handlingsdyktige og kompetente. Men hva skjer den dagen de faktisk ikke kan bruke krig til å tviholde på personlig makt? Krigen tjener enkeltindivider i de palestinske områdene meget bra, og så lenge makthaverne personlig tjener på det blir det nok ikke spesielt fredfullt. 

Du kan reise fra Gaza! Men da under veldig strenge sikkerhetsjekker! Har du noe på rullebladet som tilsier kontakt med terrorister kan du bare glemme dette! Det er galskap å mene at man her skal tillate fri ferdsel inn og ut av området! Det vil da medføre ekstremt mye mer terror inne i Israel. Murene som er bygget, som i seg selv er en løgn, det meste er sikkerhesegjerder er der for å forhindre terrorangrep inn i Israel, som de var rammet av hardt for en del år siden. Bare der det er fare for at det skytes over grensen mot andre bosettinger på Israelsk side er det murer som forhindrer dette.

 Uten en forsoning og utrensking av ekstreme islamittiske organisasjoner som Hamas er det galskap å tenke på fri ferdsel mellom disse områdene, da vil blodet flyte i gatene i Israel.

Det er i tillegg viktig å presisere at Hamas selv er direkte delaktig i å begrense palestineres bevegelsesfrihet. De stenger grensene når de trenger menneskelige skjold, og de har et system for utreisetillatelser som i store trekk er basert på korrupsjon og bestikkelser. Dersom en palestiner må reise til Israel for behandling men ikke har rå til å bestikke Hamas, er det faktisk mulig at personen aldri får reise. 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk en ting folkens! De fleste av terrormetodene som idag brukes i Europa er det palestinaarberne som har funnet opp. Det å kjøre ned mennesker med bil, var det terrorister i Israel som begynte å bruke for en del år siden, det samme med knivstikkingen som skjer med jevne mellomrom. Ved Jaffa Gate ble en ung britisk jente knivstukket blant annet, det skjer nesten hver eneste måned i Israel. Noe som har utløst ekstreme sikkerhetstiltak. For et trent øye så er det lett å se i Jerusalem. Over alt patruljerer politi på motorsykler som sveiper rundt hele tiden. De er på et åsted ekstremt raskt, og kjemper ned terrorister effektivt.

Jeg beveger meg lett rundt i hele Jerusalem, også i øst i de palestinske områdene. Men jeg passer på, har øynene med meg og har aldri opplevd noe negativt. Araberne er herlige folk egentlig, og langt ifra alle er enige med de ekstreme islamistene. Var nede dypt under øst Jerusalem, der det ikke var noen turister overhodet. Hadde da med meg en palestinsk guide! Følte meg veldig trygg så lenge jeg fulgte guidens instruksjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Overrasket skrev:

Det er i tillegg viktig å presisere at Hamas selv er direkte delaktig i å begrense palestineres bevegelsesfrihet. De stenger grensene når de trenger menneskelige skjold, og de har et system for utreisetillatelser som i store trekk er basert på korrupsjon og bestikkelser. Dersom en palestiner må reise til Israel for behandling men ikke har rå til å bestikke Hamas, er det faktisk mulig at personen aldri får reise. 

Det er nok korrekt, men vil jeg inn i Gaza som nordmann er ikke dette veldig vanskelig. Du må ha alle papirer i orden, og du kan bare glemme dette om du er registrert som noen form for aktivist. Det glir greit begge veier om man har alt i orden egentlig. Det er mange fra vestbredden som hver fredag reiser til Jerusalem for å delta i moskeene. Gaza er rimelig spesiell fordi der regjerer Hamas, og det er faktisk en terrorbevegelse. Israel er nådeløse her, har du noe som helst på deg som tilsier at du er Hamas aktivist kommer du aldri ut fra disse områdene, det gjelder også på vestbredden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2018 den 17.11, AnonymBruker skrev:

hvem støtter du og hvorfor?
Jeg synes det er vanskelig å sette seg helt inni  ting. Palestina er arabisk? Israel er kristent. Israel behandler i følge noen andre forferdelig. 

Anonymkode: a4036...e6c

Ingen, men så har du noen dyktige historikere som har skrevet mye om Israel og Palestina/Midtoesten. Det er f eks Benny Morris og Ilan Pappe. I tillegg tror jeg også Edward Said kommer inn der

Her har du noen ord fra den vanligvis så kloke og smarte Hitchens:

 

 

 

Ellers er det altfor komplisert. Begge parter har gjort seg skyldig i overgrep. Ingen part er egentlig uskylds rene

 

 

 

 

 

 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Duftavsommerregn skrev:

Husk en ting folkens! De fleste av terrormetodene som idag brukes i Europa er det palestinaarberne som har funnet opp. Det å kjøre ned mennesker med bil, var det terrorister i Israel som begynte å bruke for en del år siden, det samme med knivstikkingen som skjer med jevne mellomrom. Ved Jaffa Gate ble en ung britisk jente knivstukket blant annet, det skjer nesten hver eneste måned i Israel. Noe som har utløst ekstreme sikkerhetstiltak. For et trent øye så er det lett å se i Jerusalem. Over alt patruljerer politi på motorsykler som sveiper rundt hele tiden. De er på et åsted ekstremt raskt, og kjemper ned terrorister effektivt.

Jeg beveger meg lett rundt i hele Jerusalem, også i øst i de palestinske områdene. Men jeg passer på, har øynene med meg og har aldri opplevd noe negativt. Araberne er herlige folk egentlig, og langt ifra alle er enige med de ekstreme islamistene. Var nede dypt under øst Jerusalem, der det ikke var noen turister overhodet. Hadde da med meg en palestinsk guide! Følte meg veldig trygg så lenge jeg fulgte guidens instruksjoner.

Faktisk sier det jo litt når medlemmer av Fatah har blitt drept av Hamas. Det er litt spesielt at man velger å stoette de mest reaksjonaere kreftene i sin motstand mot Israel, all den tid de ser ut til å ha ganske ekstreme holdninger til kvinner osv

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, jabx skrev:

Det er deres feil siden de bestemte seg for å drive angrepskrig mot Israel (og særlig israelske sivile).

Du vet like godt som meg at blokaden av gaza er straff fra israel for at hamas vant valget i 2006.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, PussLe! skrev:

Ikke rart at grenseovergangen til Gaza var åpent når morsi styrte da han ga sin støtte til terrorist organisasjonen, mener du med den siste kommentaren at Israel er ikke eksisterende og hele Israel er Palestina? I så fall gidder jeg ikke bruke min tid på å diskutere. Jeg forsvarer på ingen måte drap på sivile og jeg mener Israel gjør feil i å ikke arrestere soldater som skyter uskyldige som ikke utgjør trussel og det må de stå til ansvar for. Det vi sikkert kan enes om er at det må en gang i fremtiden være en Palestinsk stat, for Israel vil ikke tjene på dette langsiktig, muren som er bygd er bygd alt for tett inn selv om jeg i en grad forstår hvorfor så burde de ha bygd utenfor dagens grense til vestbredden selv domstolen i Israel anerkjenner ulovligheten i prosjekter i vestbredden.

Jeg mener at Israel burde ha Jerusalem som hovedstad, ettersom all deres administrasjon allerede er der og alle religioner har religionsfrihet og Palestina burde ha Ramallah. Palestina burde også anerkjenne Israel som land for det jødiske folk.

Det er som sagt opp til Hamas om de ønsker fred, og jeg håper for folket i Gaza at de får dette.

Er det derfor det er umulig for en fra gaza å reise til ramallah og vestbredden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Duftavsommerregn skrev:

Det er nok korrekt, men vil jeg inn i Gaza som nordmann er ikke dette veldig vanskelig. Du må ha alle papirer i orden, og du kan bare glemme dette om du er registrert som noen form for aktivist. Det glir greit begge veier om man har alt i orden egentlig. Det er mange fra vestbredden som hver fredag reiser til Jerusalem for å delta i moskeene. Gaza er rimelig spesiell fordi der regjerer Hamas, og det er faktisk en terrorbevegelse. Israel er nådeløse her, har du noe som helst på deg som tilsier at du er Hamas aktivist kommer du aldri ut fra disse områdene, det gjelder også på vestbredden.

Så du mener at det er lett å reise til gaza som nordmann? Hvilken flyplass lander du på da, - ben gurion?

En som sier at det er lett å reise til gaza lyver. For det er ganske vanskelig. At du liker dette forteller alt jeg behøver å vite om deg.

Hvorfor hater du hamas, liker du ikke demokrati? Og du vet at hamas vant valget på vestbredden i 2006, og ikke bare i gaza, - det visste du vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@waco Det er injurierende å anklage andre for løgn. I tillegg går du langt i å tillegge andre debattanter egenskaper, som "liker","liker ikke", "hater". Det du gjør er å angripe personer i debatten for å understreke ditt syn, som er at israelerne gjør alt som er galt og palestinerne gjør alt som er rett.

Hvor demokratiske er egentlig islamister, med sin undertrykking av f.eks.kvinner?

Hvor mye kan vi stole på valgresultater som gir seier til en terroristorganisasjon?

Anonymkode: f3a73...8c7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

@waco Det er injurierende å anklage andre for løgn. I tillegg går du langt i å tillegge andre debattanter egenskaper, som "liker","liker ikke", "hater". Det du gjør er å angripe personer i debatten for å understreke ditt syn, som er at israelerne gjør alt som er galt og palestinerne gjør alt som er rett.

Hvor demokratiske er egentlig islamister, med sin undertrykking av f.eks.kvinner?

Hvor mye kan vi stole på valgresultater som gir seier til en terroristorganisasjon?

Anonymkode: f3a73...8c7

Valget i palestina i 2006 var under internasjonal kontroll! Hvem mener du vant valget i 2006? Og da mener jeg både gaza og vestbredden?

Hint, - valgresultatene kan googles helt ned til minste valgkrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er Hamas i seg selv demokratiske? Hvor reellt er demokratiet, når vinnerne av valget undergraver demokratiske rettigheter?

Anonymkode: f3a73...8c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er Hamas i seg selv demokratiske? Hvor reellt er demokratiet, når vinnerne av valget undergraver demokratiske rettigheter?

Anonymkode: f3a73...8c7

Godt spørsmål. I det demokratiske valget i palestina i 2006 nektet israel og usa å anerkjenne valgresultatet om hamas vant.

Hamas vant både på vestbredden og i gaza. Hvorfor vesten ikke anerkjenner vinnerne av valget som rettmessige vinnere er noe jeg har lurt på i lang tid? Kanskje vesten ikke er så demokratiske som de ønsker å fremstå som?

Hva tenker du?

Endret av waco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, waco skrev:

Valget i palestina i 2006 var under internasjonal kontroll! Hvem mener du vant valget i 2006? Og da mener jeg både gaza og vestbredden?

Hint, - valgresultatene kan googles helt ned til minste valgkrets.

Se denne du om du mener de har det så bra der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, PussLe! skrev:

Se denne du om du mener de har det så bra der nede.

Jeg er motstander av hamas og muslimer generelt, det er derfor jeg lurer på om det er mulig å reise derifra om en har lyst til det? For eksempel da, om en fra gaza som synes gaza er primitiv og israel moderne og demokratisk, kan den personen reise til israel og bo i israel istedet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, PussLe! skrev:

 

Jeg mener at Israel burde ha Jerusalem som hovedstad, 

Hvorfor kan ikke jerusalem være hovedstad for israel og palestina?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...