Gå til innhold

Hvorfor sees lasagne på som usunn mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så klart er det den samlede mengden som teller, men (vanlig) lasagne er så kaloririkt at man har lite å gå på ellers. Spiser man en solid mengde frokost, lunsj, kveldsmat etc, vil man gå i kalorioverskudd med lasagne til middag. 

Redd for disse matvarene er jeg ikke. Jeg kan fint spise lasagne selv, men da begrenser jeg andre måltider den dagen. Det at man ikke ønsker å være overvektig, og dermed har litt oversikt over kalorier, vil ikke si det samme som at man ikke er sunn psykisk. 

Anonymkode: 59179...16a

Så spiser man litt lettere til de andre måltidene. Det handler om valg, ikke at helt vanlige hverdagsprodukter er usunne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Rumle skrev:

Så spiser man litt lettere til de andre måltidene. Det handler om valg, ikke at helt vanlige hverdagsprodukter er usunne.

Har jeg sagt at produktene er usunne da? Jeg svarer jo på overskriften som spør om hvorfor lasagne blir sett på som usunt. Jeg mente det var kalorimengden, fordi det er usunt å legge på seg for mye. Alt med måte.

Anonymkode: 59179...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så klart er det den samlede mengden som teller, men (vanlig) lasagne er så kaloririkt at man har lite å gå på ellers. Spiser man en solid mengde frokost, lunsj, kveldsmat etc, vil man gå i kalorioverskudd med lasagne til middag. 

Redd for disse matvarene er jeg ikke. Jeg kan fint spise lasagne selv, men da begrenser jeg andre måltider den dagen. Det at man ikke ønsker å være overvektig, og dermed har litt oversikt over kalorier, vil ikke si det samme som at man ikke er sunn psykisk. 

Anonymkode: 59179...16a

Lasagne laget fra bunnen av med karbonadedeig, hakkede grønnsaker, lettmelk og et dryss ost er ikke mer kaloririkt enn f.eks kjøttkaker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag saus av hakkede tomater og tomatpuré, bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig og røde linser, bland inn revet gulrøtter og stangselleri, bytt ut hvit saus med cottage cheese ☺️

Anonymkode: c6be3...8cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på min hjemmelagde lasagne som sunn. Bruker fullkornspastaplater, karbonadedeig, løk, sellerirot, gulrot, hvitløk, tomater og lettmelk med litt ost. Har i bittelitt kremfløte også, men det er ikke farlig, er mengden som kan bli mye. Vi spiser den med masse friske grønnsaker /salat ved siden av så er veldig bra mat.

Det er ikke en enkelt matvare man skal være "redd" for, det er hvordan du spiser totalt sett ila uken og mengden. Jeg spiser lasagne, pizza og ris osv, men har allikevel lite kroppsfett og synlige magemuskler  (selvsagt trener jeg også, men bare for å illustrere). For meg er ingenting neimat, men jeg er opptatt av sammensetning av næringsstoffer og mat laget med gode råvarer. Aldri aldri noe dietter!

Anonymkode: 34340...5a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.8.2018 den 14.46, AnonymBruker skrev:

Én osteskive inneholder 50 kalorier. Mel er også kaloririkt, og det er mel i pasta. Alle matretter med mye ost og mel er usunne i den forstand at de er kaloririke, og dermed kan gi deg vektoppgang.

Anonymkode: 59179...16a

Kalorier er da ikke usunt. Ser du på avokado og nøtter som usunt også da? Siden det inneholder endel kalorier mener jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Inwe skrev:

Kalorier er da ikke usunt. Ser du på avokado og nøtter som usunt også da? Siden det inneholder endel kalorier mener jeg. 

Hvis man bøtter nedpå en halvkilo nøtter til stadighet vil man legge på seg kraftig.  Nøtter vil da være usunt. Kalorier i form av raffinerte produkter som snop og junk er usunt i store mengder. Kalorier må man ha for å leve, det er formen eller mengdene som kan være usunt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Peonjenta skrev:

Hvis man bøtter nedpå en halvkilo nøtter til stadighet vil man legge på seg kraftig.  Nøtter vil da være usunt. Kalorier i form av raffinerte produkter som snop og junk er usunt i store mengder. Kalorier må man ha for å leve, det er formen eller mengdene som kan være usunt.

Kalorier og nøtter er ikke usunt. Det å være overvektig er usunt, men det gjør da ikke sunne matvarer usunne. 

Min samboer spiser gjerne en pose med cashews (500 gr) på to dager, i tillegg til dette spiser han andre (sunne) matvarer med mye fett. Det betyr ikke at han er usunn eller overvektig. Han har endel muskler og trenger derfor mer kalorier. Selv spiser jeg også endel nøtter, avokado og steker mate mye olje, jeg er heller hverken overvektig eller usunn. 

Junk og godteri er heller ikke veldig farlig i riktige mengder om man spiser bra ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Inwe skrev:

Kalorier og nøtter er ikke usunt. Det å være overvektig er usunt, men det gjør da ikke sunne matvarer usunne. 

Min samboer spiser gjerne en pose med cashews (500 gr) på to dager, i tillegg til dette spiser han andre (sunne) matvarer med mye fett. Det betyr ikke at han er usunn eller overvektig. Han har endel muskler og trenger derfor mer kalorier. Selv spiser jeg også endel nøtter, avokado og steker mate mye olje, jeg er heller hverken overvektig eller usunn. 

Junk og godteri er heller ikke veldig farlig i riktige mengder om man spiser bra ellers. 

Du vet at kalorier er selve brennstoffet for menneskekroppen og finnes i fett, karbohydrater, protein og alkohol?   Kalorier er usunne når de kommer fra raffinerte matvarer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Peonjenta skrev:

Du vet at kalorier er selve brennstoffet for menneskekroppen og finnes i fett, karbohydrater, protein og alkohol?   Kalorier er usunne når de kommer fra raffinerte matvarer.  

Jepp, og kalorier i seg selv er ikke usunt. Du snakker om spesielle matvarer som er usunne, det er noe helt annet. Kalorier i seg selv er ikke usunt selvom det finnes usunne matvarer (som selvsagt inneholder kalorier som alt annet).

Grunnen til at jeg reagerer på dette er fordi jeg har flere bekjente som er livredd kalorier og derfor omtrent ikke spiser fett. Det er usunt. Det er også usunt og alltid velge matvarene med minst kalorier. Lett-versjonen av matvarer er i de aller fleste tilfeller mindre sunne enn fullfett-versjonen til tross for at den har mer kalorier. Fett holder deg også mett lenger, så fullfett-versjonen vil ofte gjøre at du tilsammen spiser færre kalorier og være et godt valg når du går ned i vekt. 

Skulle ønske noen fortalte meg dette når jeg gikk ned i vekt så hadde alt gått mye fortere. Jeg var livredd kalorier til jeg møtte samboeren (som har en god utdannelse innen trening og kost, ikke en syden-pt-greie), etter jeg møtte han har jeg fortsatt å gå ned i vekt på flere kalorier og jeg har følt meg mer tilfreds. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnene til at lasagne kan være mindre sunt enn mye annet:

Pastaplater på hvitt hvetemel inneholder ikke like mye næringsstoffer i forhold til kalorier som fullkorn. Det er loffestoff.

Kjøttdeig er oftest ganske fettholdig, og med mettet fett, som regnes som usunt. Er det kjøttdeig av rødt kjøtt, er det også noe forskning som indikerer at dette ikke er helt bra (i store mengder).

Hvit saus med ost inneholder mye mettet fett, som regnes som usunt.

(Pluss: varmebehandlete tomater regnes som veldig sunt.)

Alt i alt tilsier dette at det går an å lage mat som er mye sunnere. Jeg spiser en del lasagne, og kommer til å fortsette med det. Kyllinglasagne med mye oregano og basilikum er kjempegodt! En grønn salat fungerer som sunnhetsalibi.

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig sunt med vanlig lasagne? Lite næring, og mye kalorier. 

Anonymkode: 4555c...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er egentlig sunt med vanlig lasagne? Lite næring, og mye kalorier. 

Anonymkode: 4555c...495

Det er jævlig sunt, om du holder på å sulte i hjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, T-Rex skrev:

Det er jævlig sunt, om du holder på å sulte i hjel.

Helt irrelevant og heller ingen svar på hva som er sunt med lasagne. 

Anonymkode: 4555c...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Helt irrelevant og heller ingen svar på hva som er sunt med lasagne. 

Anonymkode: 4555c...495

Faktisk ikke. Les litt historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, T-Rex skrev:

Faktisk ikke. Les litt historie.

Hvor mange her er på randen til å sulte ihjel rett før de skal spise lasagne? Og uansett, hvordan kan maten være mer næringsrik fordi man er utsultet? Og vil noen i det hele tatt stille et slikt spørsmål vis man ikke har det motsatte problemet? For mye mat? Og hva i pokker har historien, lasagne og det å sulte ihjel tilfelles? 

Anonymkode: 4555c...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/7/2018 at 2:40 PM, exictence said:

 

Tror ikke det er noe galt med litt ost. Men hvis man spiser mye virker det ikke så bra for fordøyelsen, føler jeg. I mange er det mye salt. Så er det jo en de usunt fett hvis man spiser mye. Litt er vel bare bra, tror jeg. Selv er jeg litt skeptisk til ost av en eller annen grunn.

 

 

Jeg spiste ost nesten hver dag en periode på ca 2 mnd og jeg la på meg ca 5 kilo. Følte meg mer uggen i magen og jeg hadde en tendens til å overspise de måltidene som hadde ost i seg. Så er enig. Jeg endte vel egentlig opp med å bare droppe osten og spise mer grønnsaker osv istedet. Føler meg bedre av å spise det. 

Anonymkode: 25cfb...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiste ost nesten hver dag en periode på ca 2 mnd og jeg la på meg ca 5 kilo. Følte meg mer uggen i magen og jeg hadde en tendens til å overspise de måltidene som hadde ost i seg. Så er enig. Jeg endte vel egentlig opp med å bare droppe osten og spise mer grønnsaker osv istedet. Føler meg bedre av å spise det. 

Anonymkode: 25cfb...010

Ja, jeg og. Merker kroppen har det så mye bedre. Kroppen fungerer bedre, har mer energi. Men mennesker reagerer også forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...