Gå til innhold

Hvorfor sees lasagne på som usunn mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Deg igjen. Nå må du snart gi deg. 

Anonymkode: 61746...8d8

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fra Toro er ikke den sunneste, lager du den fra bunnen av kan du lage den så sunn du vil.  Ost gjør ikke nødvendigvis en rett usunn, men det gjør den mer kaloririk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Fordi en eller annen lystløgner startet å spre at karbohydrater og hvitt mel er usunt, også kastet andre idioter seg på løgnen og lagde en motebølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rumle skrev:

Hva er galt med ost? :klo:

Inneholder ca 30 % mettet fett og er meget kaloririkt.  Ikke noe galt utenom det. Lesser ikke akkurat på med ost hvis jeg skal ned noen kilo for å si det sånn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pasta er ikke skkurat næringsrik mat. I tillegg blir det mye fett med kjøttdeig, bechamel saus, og ost. Bytter man ut kjøttdeig med grønnsaker blir den litt sunnere, men alt for mye fett for å være hverdagsmat.

Anonymkode: 263d5...9cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke spre alle disse trådene på kostholdsforumet i stedet for å forpeste mat og drikke-forumet? 

Anonymkode: 02f9b...2b9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert det, og mye lasagne er ferdig fabrikkmat.

Men den kan godt være sunn. Jeg ser på vår hjemmelagede lasagne som sunn. Hjemmelaget grønnsak- tomatsaus er kjempe godt og sunt.

Vi har vanlige lasagneplater som er av durum. Tror ikke det er så gale, men sikkert ikke så sunt.

Litt ost er vel bare bra.

Tror ikke det er noe galt med litt ost. Men hvis man spiser mye virker det ikke så bra for fordøyelsen, føler jeg. I mange er det mye salt. Så er det jo en de usunt fett hvis man spiser mye. Litt er vel bare bra, tror jeg. Selv er jeg litt skeptisk til ost av en eller annen grunn.

Akkurat nå, Overrasket skrev:

Fordi en eller annen lystløgner startet å spre at karbohydrater og hvitt mel er usunt, også kastet andre idioter seg på løgnen og lagde en motebølge.

Nei, nei, ikke lystløgner, for noe tull. 

For mye hvitt mel er ikke bra for tarmene. Det kan man jo merke på fordøyelsen. Dessuten er det raffinert. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hjemmelaget lasagne, ikke kjøpt vi snakker om her.

Anonymkode: 92000...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er hjemmelaget lasagne, ikke kjøpt vi snakker om her.

Anonymkode: 92000...f35

Da lager du den så sunn som du selv vil. Problem løst

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er hjemmelaget lasagne, ikke kjøpt vi snakker om her.

Anonymkode: 92000...f35

Det blir jo så sunt som du gjør det til. Bytt ut pastaplatene med squash eller grove pastaplater, dropp den hvite sausen og ikke overless med ost så er det jo strålende næringsmessig. 

Anonymkode: e36f2...b9b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor vanlig det er, men jeg stavmikser i gulrøtter, brokkoli og spinat i alt av tomatsauser. Da får man sneket inn en god del grønnsaker. 

Anonymkode: e36f2...b9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Én osteskive inneholder 50 kalorier. Mel er også kaloririkt, og det er mel i pasta. Alle matretter med mye ost og mel er usunne i den forstand at de er kaloririke, og dermed kan gi deg vektoppgang.

Anonymkode: 59179...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er hjemmelaget lasagne, ikke kjøpt vi snakker om her.

Anonymkode: 92000...f35

Å, er det det?

Har ikke hørt at det er kjent som usunt, men det spørs jo hva man har i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariannne

Fordi i Norge er lasagne, pizza, taco osv sett på som helgemat, noe man koser seg litt ekstra med i helgen, og derfor er folks oppfatning at det er usunt/mindre sunt enn norsk husmannskost. Men det er hverken noe mer eller mindre usunt enn poteter, ertestuing, kjøttkaker og brun saus, fiskegrateng, fiskeboller i hvitsaus osv.

Veldig sunn mat er kokt torsk, med dampkokte grønnsaker, men man skal vel leve litt å 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Én osteskive inneholder 50 kalorier. Mel er også kaloririkt, og det er mel i pasta. Alle matretter med mye ost og mel er usunne i den forstand at de er kaloririke, og dermed kan gi deg vektoppgang.

Anonymkode: 59179...16a

Det er jo samlet sett hvor mange kalorier man spiser per dag som teller. Å spise ost og mel i seg selv er verken usunt eller farlig. Derimot er det nok psykisk usunt å være så redd for helt normale matvarer.

Endret av Rumle
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
11 minutter siden, Rumle said:

derimot er det nok psykisk usunt å være så redd for helt normale matvarer.

:rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Rumle skrev:

Det er jo samlet sett hvor mange kalorier man spiser per dag som teller. Å spise ost og mel i seg selv er verken usunt eller farlig. Derimot er det nok psykisk usunt å være så redd for helt normale matvarer.

Så klart er det den samlede mengden som teller, men (vanlig) lasagne er så kaloririkt at man har lite å gå på ellers. Spiser man en solid mengde frokost, lunsj, kveldsmat etc, vil man gå i kalorioverskudd med lasagne til middag. 

Redd for disse matvarene er jeg ikke. Jeg kan fint spise lasagne selv, men da begrenser jeg andre måltider den dagen. Det at man ikke ønsker å være overvektig, og dermed har litt oversikt over kalorier, vil ikke si det samme som at man ikke er sunn psykisk. 

Anonymkode: 59179...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...