Gå til innhold

Jeg tåler ikke sukker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har det som meg, og hva jeg kan gjøre. Med tiden blir jeg mer og mer følsom for sukker. Hovedproblemet er tette bihule og hodepine, men blir også slapp og ukonsentrert. Dette blir verre og verre, må jeg holde meg unna sukker simpelthen?

Anonymkode: 7784b...f41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynne med å kutte ut hvit sukker og enkelt carbs som godteri osv.  Men om det var meg ville jeg ha prøvd å kutten ned karbs - kutt ut brød, pasta og ris en liten stund fremover for å se om det hjelper.  Kutt ut fake sukker som lettbrus osv.  Jeg følte meg SÅ mye bedre etter jeg gjorde dette! 

Anonymkode: 819d1...bea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynne med å kutte ut hvit sukker og enkelt carbs som godteri osv.  Men om det var meg ville jeg ha prøvd å kutten ned karbs - kutt ut brød, pasta og ris en liten stund fremover for å se om det hjelper.  Kutt ut fake sukker som lettbrus osv.  Jeg følte meg SÅ mye bedre etter jeg gjorde dette! 

Anonymkode: 819d1...bea

Men hvordan klarer jeg dette i lengden? Jeg er normalvektig, og er vanskelig med total omlegging av kostholdet...

Ts 

Anonymkode: 7784b...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men hvordan klarer jeg dette i lengden? Jeg er normalvektig, og er vanskelig med total omlegging av kostholdet...

Ts 

Anonymkode: 7784b...f41

Ta det en dag om gangen.  Det er overraskende hvor enkelt ting blir når du føler deg 100% bedre!  Jeg var en helt narkoman på pepsi max- drakk nesten 1.5L hver dag. Men skjønte at jeg måte prøve å kutte ut da jeg begynt å ha mye smerter i leddene og vondt i magen.  Det var vanskelig den første uken, men det tok bare noen dager før jeg faktisk begynt å føle meg MYE bedre!  Og deretter klarte jeg å slutte helt.  Hva er det som du tror blir mest vanskelig for deg å kutte ut?  Ellers hva er det du spiser mest som har sukker? 

Anonymkode: 819d1...bea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men hvordan klarer jeg dette i lengden? Jeg er normalvektig, og er vanskelig med total omlegging av kostholdet...

Ts 

Anonymkode: 7784b...f41

Jeg har hatt noen runder med oppstart av lavkarbo-kosthold. Jeg synes faktisk det er lettest å bytte ut det jeg er minst glad i av karbohydrater. For min del er det pasta, brød og ris. (Godteri er vanskelig å fjerne, så det tar jeg senere.)

Bytt ut pastaen med grønnsaker. Jeg lager "spaghetti" av squash ved å bruke en såkalt spiralizer, synes det er ti ganger bedre enn ekte pasta som smaker ingenting og føles nesten tungt ut i magen. Squash er saftig og friskt, uten å ha en sterk smak av noe som helst. Passer også som erstatning for plater i lasagne.

Bytt ut vanlig brød med brød med mer frø og nøtter. Gjerne steinalderbrød eller knekkebrød bestående av nøtter og frø. NAM! :sikle: (Eventuelt kan du kutte ut alt som ligner på brødmat, og bare spise pålegget fra et fat, gjerne sammen med grønnsaker og litt sunt fett.)

Risen kan enkelt fjernes til fordel for alle slags andre grønnsaker egentlig. Jeg liker å raspe blomkål opp og lage blomkålris. Kjempesunt og kjempegodt!

Og hvis du likevel synes dette blir vanskelig, kan du begynne i det små. Prøv de forskjellige alternativene litt etter litt. Bytt ut én ting i gangen. Ikke mer pasta denne uken, eller ikke mer brød til frokost, f.eks. Prøv deg frem og se hva du kan gjøre. Finn ut hva du liker, og hva du synes passer deg best. Og i lengden vil dette bli en vanesak. :)

Jo lengre du klarer å gå uten å spise sukker, jo mindre sukker har du lyst på. I tillegg vil ting som kanskje ikke kjennes så søte ut akkurat nå, som tomater eller jordbær, smake kjempesøtt når du ikke har sukkerholdige ting å sammenligne de med.

Anonymkode: 532c6...c18

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på om noen har det som meg, og hva jeg kan gjøre. Med tiden blir jeg mer og mer følsom for sukker. Hovedproblemet er tette bihule og hodepine, men blir også slapp og ukonsentrert. Dette blir verre og verre, må jeg holde meg unna sukker simpelthen?

Anonymkode: 7784b...f41

Har du vært til undersøkelse for diabetes?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Arabella skrev:

Har du vært til undersøkelse for diabetes?

Nei det er noen år siden nå... er dette symptomer på diabetes?

Ts 

Anonymkode: 7784b...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt hvorfor du skal begynne på lavkarbo når du bare reagerer på sukker. Kutt sukker helt for en periode, når du har vendt deg av det vil du ikke ha et stort søtsug lenger. Jeg spiste ikke sukker (altså, jeg var ikke nazi, men alle sukkervarer som godteri og brus) i et halvt år. Da jeg var ferdig klarte jeg ikke drikke brus med sukker da det ble for søtt, brus uten sukker ble automatisk et minimum da jeg sjelden hadde lyst på. Nå er dette 5 år siden og i dag spiser jeg nesten ikke sukkervarer i det hele tatt. Alt blir veldig søtt og frister sjelden. Frister det spiser jeg noen biter før jeg legger det vekk (les: samboeren sluker det). 

Jeg spiste gjerne sjokolade og drakk brus hver eneste dag. Jeg trodde aldri jeg kunne avstå fra søtsaker, men i dag forsyner jeg meg ikke engang av det som blir servert om det ikke frister veldig (noe det sjelden gjør).

Jeg får også lett vondt i hodet av mye sukker og har ikke diabetes. Visste ikke det kunne ha en sammenheng engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler ikke sukker jeg heller. Tror det har forbindelse med diagnosen min ME. Formen er i hvert fall blitt bedre etter at jeg kuttet sukker helt fra kosten. Men det kreves disiplin. Omtrent alt av matvarer er jo tilsatt sukker... Men man kommer fort inn i hva man kan spise og ikke.

Lover deg at helsa di kommer til å bli myyyyyye bedre etter at du kutter sukker helt. Sukker er faktisk gift for kroppen og har ingen nytte....

 

Anonymkode: fd092...ac5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎07‎.‎08‎.‎2018 den 12.42, AnonymBruker skrev:

Men hvordan klarer jeg dette i lengden? Jeg er normalvektig, og er vanskelig med total omlegging av kostholdet...

Ts 

Anonymkode: 7784b...f41

Så lenge du vet hvor dårlig du blir av sukker, burde vel det være god nok grunn til å klare og kutte sukker?

Anonymkode: fd092...ac5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2018 den 10.42, AnonymBruker skrev:

Men hvordan klarer jeg dette i lengden? Jeg er normalvektig, og er vanskelig med total omlegging av kostholdet...

Ts 

Anonymkode: 7784b...f41

Tror du det er lettere for overvektige og undervektige å endre kostholdet? For noen funker det å gjøre store endringer og holde seg til det, men for de fleste funker det å gjøre små endringer sakte. Jeg vil anbefale en kombinasjon når det er snakk om sukker. Først en streng måned med sukkerstopp (helst veldig lite andre karbohydrater også siden alle karbohydrater består av sukkermolekyler) for å avruse kroppen. Sukker er mer avhengighetsskapende enn kokain. Så kan du gjeninnføre noen matvarer du har savnet, men ideelt holde karbohydratinntaket veldig lavt.

4 timer siden, Inwe skrev:

Ser ikke helt hvorfor du skal begynne på lavkarbo når du bare reagerer på sukker. Kutt sukker helt for en periode, når du har vendt deg av det vil du ikke ha et stort søtsug lenger. Jeg spiste ikke sukker (altså, jeg var ikke nazi, men alle sukkervarer som godteri og brus) i et halvt år. Da jeg var ferdig klarte jeg ikke drikke brus med sukker da det ble for søtt, brus uten sukker ble automatisk et minimum da jeg sjelden hadde lyst på. 

Fordi sukker er karbohydrater, og alle karbohydrater man klarer å fordøye blir til sukker i kroppen. Stivelse er bare en lang kjede med sukkermolekyler.

Mennesker reagerer forskjellig på sukker. Fordi det var nok for deg å kutte ut raffinert sukker betyr ikke at det er nok for andre. Det kan jo hende at det er nok for TS, men med symptomene hun beskriver så høres det ikke ut som det.

Anonymkode: 23520...f83

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Fordi sukker er karbohydrater, og alle karbohydrater man klarer å fordøye blir til sukker i kroppen. Stivelse er bare en lang kjede med sukkermolekyler.

Mennesker reagerer forskjellig på sukker. Fordi det var nok for deg å kutte ut raffinert sukker betyr ikke at det er nok for andre. Det kan jo hende at det er nok for TS, men med symptomene hun beskriver så høres det ikke ut som det.

Anonymkode: 23520...f83

Nja, karbohydrater oppfører seg forskjellig. Jeg mener ikke at lavkarbo ikke er det som fungerer for ts, det har jeg ingen kunnskap til å påstå. Jeg mener derimot at man bør teste alt annet før man gjør en slik kosholdsforandring. Jeg er heller ikke helt overbevist om at lavkarbo er bra for en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye hysteri og føleri.

Hvis man faktisk ikke «tåler» sukker eller reagerer på sukker så vil det påvises på en glukosebelastning. 

Men ingen av symptomene ts nevner her er forenlig med høyt blodsukker. 

Min tanke her er at det er en psykologisk forklaring og at det er gjennom placeboeffekten at ts tror han/hun reagerer på sukker, selv om det ikke er noen somatiske plager eller symptomer som tilsier at ts bør holde seg unna sukker.

»Tåler» man ikke sukker har man per definisjon diabetes, og det krever medisinsk behandling. Da blir det tullete å råde ts til lavkarbo, null sukker og syke dietter. 

Ts bør gå med sine bekymringer til lege, slik at han/hun kan få videre utredning. Min tanke er som sagt at dette sitter i huet, og at trådstarter derfor trenger kognitiv terapi og ikke strenge dietter som har null beviselig sammenheng med trådstarter sine plager.

Anonymkode: 369c6...faf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

»Tåler» man ikke sukker har man per definisjon diabetes, og det krever medisinsk behandling. Da blir det tullete å råde ts til lavkarbo, null sukker og syke dietter.

Anonymkode: 369c6...faf

Har man påvist diabetes må man ha medisinsk behandling, men ingen, og spesielt ikke diabetikere, har vondt av å spise null sukker eller følge et generelt lavkarbokosthold, så det er ikke "syke dietter".

Har man ikke medfødt diabetes (type 1), så kan det å ha et slikt kosthold kanskje til og med etterhvert medføre at man ikke trenger medisinsk behandling... Ooops..

Anonymkode: 9586f...f89

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har man påvist diabetes må man ha medisinsk behandling, men ingen, og spesielt ikke diabetikere, har vondt av å spise null sukker eller følge et generelt lavkarbokosthold, så det er ikke "syke dietter".

Har man ikke medfødt diabetes (type 1), så kan det å ha et slikt kosthold kanskje til og med etterhvert medføre at man ikke trenger medisinsk behandling... Ooops..

Anonymkode: 9586f...f89

Jeg vil kalle det sykt å begynne med dietter uten å ha rådført seg med lege om hva plagene kan skyldes. 

Uansett, dersom trådstarter er normalvektig skal han/hun ikke begynne med slankedietter. 

Kroppen må ha glukose, og null sukker eller lavkarbo er et dårlig råd dersom trådstarter ikke har behov for å gå ned i vekt. 

I tillegg er det ingen som blir syke av sukker dersom de ikke har diabetes, og da synes jeg det er merkelig at så mange råder trådstarter å kutte ut sukker, som om det vil hjelpe, når det åpenbart er placebo og psykiske årsaker som gjør at trådstarter innbiller seg å bli syk(ere) av å spise sukker.

Anonymkode: 369c6...faf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2018 den 15.27, AnonymBruker skrev:

Nei det er noen år siden nå... er dette symptomer på diabetes?

Ts 

Anonymkode: 7784b...f41

Tette bihuler og hodepine er ikke symptom på diabetes nei.

Vektnedgang, sterk tørste og hyppig vannlating kombinert med slapphet er typiske symptomer.

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har man ikke medfødt diabetes (type 1), så kan det å ha et slikt kosthold kanskje til og med etterhvert medføre at man ikke trenger medisinsk behandling... Ooops..

Så du sier at foreldre som har små barn med diabetes type 1, ikke medfødt men oppstått i barneårene, de kan sette ungene på lavkarbo så kan de kanskje slutte med insulin?

Den påstanden må du bevise. Her og nå.

Det klarer du ikke og "rådet" ditt kan koste barn livet dersom noen er så dumme at de finner ut de vil prøve.

Anonymkode: c21ce...b51

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tette bihuler og hodepine er ikke symptom på diabetes nei.

Vektnedgang, sterk tørste og hyppig vannlating kombinert med slapphet er typiske symptomer.

Så du sier at foreldre som har små barn med diabetes type 1, ikke medfødt men oppstått i barneårene, de kan sette ungene på lavkarbo så kan de kanskje slutte med insulin?

Den påstanden må du bevise. Her og nå.

Det klarer du ikke og "rådet" ditt kan koste barn livet dersom noen er så dumme at de finner ut de vil prøve.

Anonymkode: c21ce...b51

Sukker er ikke sunt og det er ikke skadelig å kutte ut sukker for noen. Det er like lite skadelig å kutte ut sukker som det er å kutte ut alkohol. Det finnes ikke ett eneste essensielt karbohydrat, så karbohydrat trenger vi ikke å spise. Det betyr ikke at det er skadelig, men når vi ser på hva som trengs for å fordøye sukker, så er det tydelig at det er bedre for oss å kutte ut sukker. Vi er avhengig av kun ett hormon (insulin) for få sukkeret fra blodet og ut til cellene som skal lagre eller bruke energien, mens vi har mange hormoner (glukagon, adrenalin, noradrenalin, kortisol ++) som kan øke blodsukkeret når det trengs. Vi har altså hatt mye mer nytte av å øke blodsukkeret når det trengs enn å senke det.

Diabetes er ikke den eneste sykdommen hvor man sliter med sukker... Reaktiv hypoglykemi er en sykdom med høy insulinproduksjon og hurtigvirkende insulin. Som gjør at man får lavt blodsukker.

Hodepine er et vanlig symptom på diabetes.

Tette bihuler er ikke et vanlig symptom på at man ikke tåler sukker, men mye karbohydrater øker betennelsestilstanden i kroppen vår. Så hvis man sliter med tette bihuler så kan disse bli forverret på høykarbo.

Og så burde du lære deg å lese før du kommenterer. AB sa at hvis man IKKE har type 1 og kutter karbohydrater så kan det gjøre at man ikke trenger medisiner. Det er ikke noe revolusjonerende med det. Dette har man visst lenge før insulin ble oppdaget. Da ble det anbefalt lavkarbo,

Anonymkode: d6634...144

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sukker er ikke sunt og det er ikke skadelig å kutte ut sukker for noen. Det er like lite skadelig å kutte ut sukker som det er å kutte ut alkohol. Det finnes ikke ett eneste essensielt karbohydrat, så karbohydrat trenger vi ikke å spise. Det betyr ikke at det er skadelig, men når vi ser på hva som trengs for å fordøye sukker, så er det tydelig at det er bedre for oss å kutte ut sukker. Vi er avhengig av kun ett hormon (insulin) for få sukkeret fra blodet og ut til cellene som skal lagre eller bruke energien, mens vi har mange hormoner (glukagon, adrenalin, noradrenalin, kortisol ++) som kan øke blodsukkeret når det trengs. Vi har altså hatt mye mer nytte av å øke blodsukkeret når det trengs enn å senke det.

Diabetes er ikke den eneste sykdommen hvor man sliter med sukker... Reaktiv hypoglykemi er en sykdom med høy insulinproduksjon og hurtigvirkende insulin. Som gjør at man får lavt blodsukker.

Hodepine er et vanlig symptom på diabetes.

Tette bihuler er ikke et vanlig symptom på at man ikke tåler sukker, men mye karbohydrater øker betennelsestilstanden i kroppen vår. Så hvis man sliter med tette bihuler så kan disse bli forverret på høykarbo.

Og så burde du lære deg å lese før du kommenterer. AB sa at hvis man IKKE har type 1 og kutter karbohydrater så kan det gjøre at man ikke trenger medisiner. Det er ikke noe revolusjonerende med det. Dette har man visst lenge før insulin ble oppdaget. Da ble det anbefalt lavkarbo,

Anonymkode: d6634...144

Nix. Det var ikke det AB 9586f..f89 sa:

På 12.8.2018 den 23.38, AnonymBruker skrev:

Har man ikke medfødt diabetes (type 1), så kan det å ha et slikt kosthold kanskje til og med etterhvert medføre at man ikke trenger medisinsk behandling... Ooops..

Anonymkode: 9586f...f89

Og akkurat der skapte AB9586f...f89 den situasjonen hvor mindre oppegående/alternative foreldre til barn som har fått diabetes type 1 i barneårene (men ikke ble født med diabetes) kan ty til såkalte "alternative behandlingsformer".

Ser ut som flere må lære seg å lese.

Anonymkode: c21ce...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2018 den 23.38, AnonymBruker skrev:

Har man ikke medfødt diabetes (type 1), så kan det å ha et slikt kosthold kanskje til og med etterhvert medføre at man ikke trenger medisinsk behandling... Ooops..

Anonymkode: 9586f...f89

 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nix. Det var ikke det AB 9586f..f89 sa:

Og akkurat der skapte AB9586f...f89 den situasjonen hvor mindre oppegående/alternative foreldre til barn som har fått diabetes type 1 i barneårene (men ikke ble født med diabetes) kan ty til såkalte "alternative behandlingsformer".

Ser ut som flere må lære seg å lese.

Anonymkode: c21ce...b51

Nå må du ikke være så firkantet da. AB 9586f...f89  har jo til og med dobbelgardert seg ved å skrive type 1 / medfødt. Det er ikke alle som vet forskjell på type 1 og type 2. Du klarer vel å skjønne at h*n mener type 1? Og dessuten, ingen slutter å måle blodsukkeret sitt med en gang de går over til lavkarbo. Man tilfører det insulinet man trenger for å få sukkeret ut av blodet og inn i cellene. Og hva øker blodsukkeret? Nesten utelukket karbohydrater. Proteiner har bare en svak påvirkning på blodsukkeret. Mindre karbohydrater -> mindre insulin.

Anonymkode: 23520...f83

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2018 den 21.29, AnonymBruker skrev:

»Tåler» man ikke sukker har man per definisjon diabetes, og det krever medisinsk behandling. Da blir det tullete å råde ts til lavkarbo, null sukker og syke dietter. 

Anonymkode: 369c6...faf

Jeg regner med at du ikke har lest denne: https://www.dagbladet.no/mat/positiv-studie-slik-kan-man-bli-symptomfri-fra-diabetes-2/70081544

Spoiler alert: Svaret er å redusere kraftig på karbohydratene siden det er hovedsaklig det som påvirker blodsukkeret ;)

Anonymkode: 23520...f83

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...