Gå til innhold

-


supermario1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

wow....... Hadde kastet han ut altså. Hvordan føles det å være foreldre til en som en jevngammel forresten? 😂

Anonymkode: 2c5c3...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, supermario1 skrev:

Dessverre ingen mulighet det heller, for han har ikke vitnemål... "Typisk" ADHD gutt som aldri fikk tilrettelegging på skolen, ble stemplet som dum og dermed droppet ut av videregående... Han ønsker å ta opp fag på vgs og få vitnemålet sitt nå, men da må han uansett søke og vente ett år til, så løser ikke så mye akkurat nå.

Ja, jeg forstår at det blir vanskelig da. Hva med NAV sitt kvalfiseringsprogram som en annen nevnte her inne tidligere i høst, fikk dere sjekket om det var et alternativ? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, supermario1 skrev:

Ja, for det er det de har fortalt oss også. "Flytt hjem til foreldrene deres igjen" er det eneste de spør om hver eneste gang vi tar kontakt med dem.

Ja, depresjonen har i alle fall kommet snikende sakte, men sikkert. For oss begge egentlig. Jeg jobber meg ihjel for å kunne forsørge oss begge, og han får bare døra slengt igjen i trynet uansett hvor han søker og går til.

Skal ned dit igjen nå når de åpner etter lunsj, har prøvd å søke om sosialstønad, men får ikke gjort det digitalt her (går ikke for kommunen vi bor i) og de hjelper oss ikke når vi møter opp fysisk fordi "alle er opptatte". Blir fortalt at de skal ringe oss tilbake når de kan, men går ofte en uke eller to før de hører fra seg også blir det satt opp et møte enda en uke eller to etter igjen for så å få avslag på det man søker om og må gjøre hele regla på nytt igjen.. Vet ikke om bare NAV kontoret i kommunen vår er elendig, eller om det er dette de praktiserer overalt. Å gjøre det så slitsomt som mulig for alle som trenger hjelp at man dreper seg selv før man får hjelpen man skriker etter.

NAV har ikke lov til å be om det. Han er myndig. Det har nå gått tre måneder til - og du sier kontoret er opptatt, at han må flytte hjem, osvosvosv. Finner du unnskyldninger her, for at noen skal gi deg en annen mulighet, et annet råd, enn å troppe opp på NAV? 

Jeg vet de kan være vrange, kompliserte og prøver å holde kroningsene tilbake, de ser vi nok av i media. Men SÅ tafatte...? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, supermario1 skrev:

Dessverre ingen mulighet det heller, for han har ikke vitnemål... "Typisk" ADHD gutt som aldri fikk tilrettelegging på skolen, ble stemplet som dum og dermed droppet ut av videregående... Han ønsker å ta opp fag på vgs og få vitnemålet sitt nå, men da må han uansett søke og vente ett år til, så løser ikke så mye akkurat nå.

Hvis han tar fag som privatist kan han begynne allerede i januar. Om han har fagene via en privat skole, f.eks akademiet eller sonans, så får han støtte fra lånekassen.

Men disse søknadene dere får avslag på. Leverer dere disse elektronisk? Det er nav forvaltning som skal avslå/godkjenne søknader, og de sitter ikke lokalt ved deres kontor. Hvis dere har levert dem skriftlig og de sier nei med en gang så er det noe som er feil, tror jeg. Min kontakt forklarte meg prosessen, og det er vel bare et fåtall tjenester hvor papirer må sendes manuelt. 

Anonymkode: 6e432...1e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje foreldrene likevel har plikt til å forsørge ham dersom han ikke er ferdig med VGS, er noe om at man har forsøgerplikt frem til 23 år sålenge de tar vanlig skole. men om man dropper ut av vgs tels vel ikke det mer.

Søker han også på deltidsjobber? På kort sikt må han jo ha noe inntekt. Men på lang sikt må han jo gjøre noe med utdannelsen sin, han kan ikke fortsette livet uten vgs og tenke at dette går greit, det vil jo bare fortsette å være vanskelig. Han trenger enten en utdannelse eller en form for yrkesopplæring..

Dersom han studerer kan han få støtte av lånekassen. Han bør kunne starte allerede i januar, da kan han søke med en gang.

Anonymkode: 9ddf7...bd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig både du og typen ikke har gått til nav i frykt for stigmatisering? 
Helt ærlig han har krav på penger, så se å dra dere til nav kontoret. Lest hele tråden. GÅ TIL NAV.
Skriv ut søknad skjema online omså eller send det online. 
Er ikke vanskeligere. Få hjelp.
Og om nav kontoret virkelig oppfører seg sånn, ta opp samtaler med dem og gå til avisa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må søke sosialstønad. Dere virker litt tafatte på det området. Dere fikk dette tipset allerede i august, og har fremdeles ikke klart å sende en søknad?
Han har krav på sosialstønad, samme hva NAV sier. Så send en søknad.

En annen ting, kjæresten din må møte opp på arbeidsplassene og levere en åpen søknad der.
Har selv en i nær familie som søkte og søkte uten å få jobb. NAV, nei de hjalp ikke til, fikk samme svar som dere.
Han begynte å gå rundt og be om å få snakke med daglig leder osv og på den måten presentere seg og legge igjen CV.
Det gikk ikke en gang 1 uke før han hadde arbeid, etter å ha sittet hjemme i over 1 år og søkt uten en gang å komme på intervju.

Personlig oppmøte på arbeidsplasser, ikke vær kresen på jobb og inntil han får jobb sosialstønad. 

Anonymkode: e8728...025

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en husleiekontrakt med han, og levér en kopi sammen med søknad om stønad til livsopphold. NAV foreslår ofte at samboere skal forsørge hverandre, eller at foreldrene skal. Det er ikke riktig, men de prøver seg (tydeligvis ingen lov mot det, men forsørgelsesplikt er regulert i lov).

Krav til aktivitet for å bli selvforsørgende i fremtiden kan NAV opplyse om. Vær sikker, det gjør de hvis de må innvilge stønad.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han søkt om sosialstøtte eller bare spurt? Han må fylle ut søknadsskjema og levere inn. Da må nav behandle den og gi ett skriftlig svar. Hvis man bare spør blir man lett avvist. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.8.2018 den 10.50, Skilpadden skrev:

Det er utrolig rart at dere har fått den tilbakemeldingen ettersom det er NAVs oppgave å få mennesker ut i arbeid? 

Det var før i tiden. Nå PESER de folk ut i arbeid, men de gjør ikke noe for å hjelpe dem med å finne en. Det er man ansvarlig for selv. For et par tiår siden var nav faktisk ganske behjelpelige.

Anonymkode: 6dff1...433

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var før i tiden. Nå PESER de folk ut i arbeid, men de gjør ikke noe for å hjelpe dem med å finne en. Det er man ansvarlig for selv. For et par tiår siden var nav faktisk ganske behjelpelige.

Anonymkode: 6dff1...433

Nav er enda behjelpelig, men det er noen som er uheldig og møter de dårlige ansatte. 
Jeg har vært heldig, men andre jeg kjenner har hatt mye problemer. Hvor man bor kan ha mye å si hva slags hjelp man får uheldigvis. 😕 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

wow....... Hadde kastet han ut altså. Hvordan føles det å være foreldre til en som en jevngammel forresten? 😂

Anonymkode: 2c5c3...1d5

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, supermario1 skrev:

Vi blir faktisk sendt vekk fra NAV når vi møter opp og som sagt sier de alltid at de skal ta kontakt tilbake, men det er denne ventetiden som er så ekstremt lang. Det tar opptil en måned før man i det hele tatt får et møte med de, og når man har møtt på disse møtene er de ikke behjelpelige i det hele tatt. Jeg overdriver ikke når jeg sier at de faktisk er SÅ vanskelige. De har bare åpent fra kl 12 til 14 og er lange køer, får ikke ring de på telefon og som sagt: når man møter opp til avtalt tid sender de deg vekk før man i det hele tatt får svar på alle spørsmålene. De informerer ikke om noen ting og vi har ikke visst "rettighetene" våres i det hele tatt. Fylte ut noen flere skjemaer i dag og ble bedt om å ta med haugevis av dokumentasjoner tilbake, får se om vi får avslag eller ikke denne gangen også da. Har fått avslag på 3 andre søknader vi har sendt inn på disse tre månedene... De mener han er så ung og frisk at han kan skaffe jobb på egenhånd, hvis ikke må han flytte hjem til mor og far, og siden han ikke har jobbet så mye før får han ikke dagpenger osvosvosv. Så vi PRØVER, virkelig. Men dette er svarene vi får uansett hva vi spør om.

 

Den sosialstønaden jeg nevnte for trehundre sider siden - ble den levert? 

Har dere spurt om en saksbehandler?

Har dere i det hele spurt om et møte?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, supermario1 skrev:

Vi blir faktisk sendt vekk fra NAV når vi møter opp og som sagt sier de alltid at de skal ta kontakt tilbake, men det er denne ventetiden som er så ekstremt lang. Det tar opptil en måned før man i det hele tatt får et møte med de, og når man har møtt på disse møtene er de ikke behjelpelige i det hele tatt. Jeg overdriver ikke når jeg sier at de faktisk er SÅ vanskelige. De har bare åpent fra kl 12 til 14 og er lange køer, får ikke ring de på telefon og som sagt: når man møter opp til avtalt tid sender de deg vekk før man i det hele tatt får svar på alle spørsmålene. De informerer ikke om noen ting og vi har ikke visst "rettighetene" våres i det hele tatt. Fylte ut noen flere skjemaer i dag og ble bedt om å ta med haugevis av dokumentasjoner tilbake, får se om vi får avslag eller ikke denne gangen også da. Har fått avslag på 3 andre søknader vi har sendt inn på disse tre månedene... De mener han er så ung og frisk at han kan skaffe jobb på egenhånd, hvis ikke må han flytte hjem til mor og far, og siden han ikke har jobbet så mye før får han ikke dagpenger osvosvosv. Så vi PRØVER, virkelig. Men dette er svarene vi får uansett hva vi spør om.

 

Ikke søke dagpenger, ikke be om hjelp til arbeid. SØKE SOSIALPENGER

Anonymkode: e8728...025

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...