Gå til innhold

-


supermario1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå, supermario1 skrev:

 

Ja, tro meg han prøver virkelig. Så at alle kaster ut at han er en snylter og uansvarlig gjør meg egentlig bare litt irritert. Hvis det var de som sto i den situasjonen selv hadde de nok satte pris på å få hjelp av kjæreste/familie osv. Som sagt var det ingen av oss som trodde at det ikke skulle gå så langt som det har gjort, men det har virkelig vært vanskelig å skaffe seg jobb. Jeg ser det med andre venner som også nettopp har blitt ferdig med skolen, det er svært få som har klart å få seg jobb og de fleste bor enda hjemme. Men ja, det har blitt veldig vanskelig for meg når det har vart så lenge som det har gjort. Så jeg håper virkelig at vi skal få noe mere hjelp fremover, om så det bare er til mer jobbsøking.

Jeg skjønner det. Jeg har selv forsørget min samboer i en periode og vet hvordan det kan være. Jeg sier ikke at han er en snylter, men om man går arbeidsledig over en litt lenger periode så er det fort gjort å miste litt troen på seg selv og egne evner. Erfaringsmessig så dabber jobbsøkingen litt av med tiden og det er viktig å ikke gå i den fellen der. Det er viktig å ikke la han få miste motet. 

Kan han utvide området han søker i, om han så må reise i en time eller noe? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan muligens søke om sosialpenger på nav.no

Nei, det er egentlig ikke navs oppgave. Friske mennesker skal egentlig klare seg selv, men får sosialpenger om de ikke har krav på dagpenger/ sykepenger e.l. I noen tilfeller får de aktivitetskrav når de får sosialpenger fordi enkelte som sitter med millionlønn høyere oppe i systemet tror at alle som ikke får seg jobb er late. Fordi de tror at mennesker "nede på rangstigen" er så enkle at de trives med minimalt med penger som ikke dekker fornøyelser en gang og arbeidsledighet

Anonymkode: 5abbc...fe5

NAVs oppgave er å hjelpe folk å få de ut i arbeid og færre på stønad. Er man arbeidsledig har man krav på å få hjelp til å komme ut i arbeid og få økonomisk hjelp i mellomtiden. Jeg forstår ikke hvor du har fått ifra at NAVs formål ikke er nettopp dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykket litt for fort  på send knappen.

 

Kvalifiseringsprogrammet hos NAV. Det er mitt tips. Sønnen vår fikk plass der og det ble redningen hans.  Da får han en inntekt (ca 12500 i måneden) samt at han får god hjelp til jobbsøking og div. annet. Man må gå fysisk innom et NAV-kontor for å hente  søknadsskjemaet til kvalifiseringsprogrammet. 

Anonymkode: e8eab...313

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GiftMann38
2 minutter siden, supermario1 said:

Takk for forståelsen! Ja, jeg vet i alle fall at han har søkt mye rundt i andre byer i fylket vårt også. Tror ikke pendling står i veien for jobbsøkingen hans.

Vi har vært sammen i flere år og jeg har ikke tenkt til å slå opp med kjæresten min bare fordi han sliter med å få seg jobb akkurat nå... Han har hjulpet meg med haugevis av ting opp igjennom årene, og nå er det min tur til å hjelpe i en vanskelig periode for han.

OK! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg får en litt uggen følelse av dette, Ts. Noe som ikke har blitt nevnt: Har du, som virker som et fornuftig og oppegående menneske, sett på søknadene han sender inn? Kanskje han skriver dårlige søknader og trenger hjelp til å utarbeide en god mal? Og søker han egentlig på absolutt alt? Hvis han er nyutdannede som 20-åring, regner jeg med at det er fagbrev han har. Har han vurdert høyere utdanning? Litt avhengig av hvor i landet dere bor, kan det kanskje være noen interessante restplasser for han. Da kan han få støtte fra Lånekassen og slutte å snylte på deg.

Forøvrig blir jeg rett og slett provosert av at han ikke betaler en skit hos deg, og så får han lommepenger av foreldrene som bare går til han selv.😫 Håper han gjør ALT husarbeidet for å kompensere litt? 

Anonymkode: 2f6ab...d11

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Puny skrev:

Kan han motta dagpenger når han aldri har jobbet? (jeg aner ikke, bare spør)

Nei.

Anonymkode: 9bfe1...070

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har bikket 22 år og fortsatt ikke har hatt skikkelig jobb så blir det som regel aldri noe av dem. 

Man er ikke særlig attraktiv for arbeidsgiver heller uten yrkeserfaring og med hull i CV'n.

Jeg vet dette er det siste du vil høre om noen du er glad i, men han der tror jeg blir sittende som en utgiftspost for deg bestandig. Han kan få arbeidsavklaringspenger, men da slår han seg mest sansynlig til ro med det. Snur han døgnet og gamer også? 

Mange går på NAV og forventer at NAV skal fikse jobb til dem. Slik fungerer det ikke. Nav skal hjelpe med utgifter mens man selv søker jobber, men dette er det mange som blir slappe på når pengene begynner å renne inn av å fylle ut ett skjema annenhver uke.

Lykke til ihvertfall. Håper jeg tar feil. Du høres veldig hardtarbeidende ut og fortjener alt godt.

Jeg holdt ut 3 år med en kjæreste som var sånn og brøt av når jeg var 23. Det var tre år og noen hundre tusen kroner jeg aldri får tilbake... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, supermario1 skrev:

Kjæresten min flyttet inn hos meg for ca et halvt år siden og har så og si bodd gratis her. Jeg betaler alt av kostnader til leiligheten (som jeg eier) som vil si strøm, kommunale avgifter, internett/tv og lån+renter osvosv. Dette er litt i overkant av 10 000kr i måneden. I tillegg har jeg kjøpt alt av mat, bensin og andre slike felles utgifter. Jeg er student, men har også 2 deltidsjobber på siden og jobber til jeg er helt utslitt hver eneste måned. Kjæresten min har ikke jobbet siden han flyttet inn (driver å søker, men har ikke funnet noe enda), og dette er da grunnen til at jeg har godtatt å forsørge han en liten periode. Men denne lille perioden har vart litt lenger enn jeg trodde den skulle gjøre og nå føler jeg at noe burde gjøres. Vi er i tidlig 20 årene og kjæresten min flyttet rett fra foreldrene sine og til meg etter at han var ferdig med skolen. Han får fortsatt litt penger av foreldrene til å kjøpe småting som røyk og litt mat innimellom (men da kun til seg selv, det er som sagt jeg som handler inn alt felles som middag osv). Men utenom disse få hundrelappene i månden har han altså ikke noe å rutte med. Jeg hadde en venninne som leide gjesterommet i en periode, noe som hjalp veldig, men nå flyttet hun ut i starten av sommerferien og utgiftene har derfor blitt for store for meg alene.

Jeg vet at det ikke er meningen at jeg skal forsørge samboer min på denne måten, men hvordan kan man løse det når han ikke har noen inntekter i det hele tatt? Vi dro innom NAV en dag og forklarte situasjonen og spurte om han kunne få hjelp til å skaffe jobb, men fikk som svar at de ikke kunne hjelpe med det. De sa at en annen løsning kunne være at han flyttet tilbake til foreldrene, problemet er at han ikke har et så godt forhold til dem og det var de som kastet han på dør fordi "han var blitt for gammel til å bo hjemme" og derfor endte opp med å flytte inn hos meg. Så selv om jeg er enig i at det hadde vært det beste er det dessverre ingen mulighet. Men jeg har virkelig ikke mulighet til å forsørge oss begge lenger, jeg har skrapt vekk alt av sparepenger og er nødt til å kutte ned på jobbinga fremover for å fokusere mere på skole (henger langt bak ettersom jeg har jobbet så mye den siste tiden).

Er det noen som har peiling på hva man kan gjøre? Setter virkelig pris på alt av tips da jeg selv ikke har en anelse om hvordan jeg skal håndtere situasjonen.

Du omtaler han som kjæresten din. Jeg oppfatter han, slik du beskriver situasjonen, som en parasitt som suger alt han kan suge ut av deg. 

Sett hardt mot hardt, han får dra til Nav sin velferdsavdeling og søke både sosialhjelp og hjelp med hospits eller annen nødhjelpsbolig. 

Det er ikke ditt ansvar å gi han tak over hodet fordi han har røket uklar med sine foreldre. 

Du er for snill, og snillheten din ødelegger både deg, forholdet på sikt og fremtiden din mht utdannelsen du ligger etter med. Det håper jeg nå du forstår og har fått andre til,å sette ord på for deg. Alvorspraten må på plass i kveld, du har alt utsatt dette for lenge. 

Anonymkode: 73a4b...047

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Det første jeg vil gi innspill på er: Forsøk å ikke ordne alt for han. Han må ta ansvar selv. Hvis ikke ender han bare  opp med å være hjelpesløs og la deg ordne alt mens han bare dilter etter. Det er ikke sunt for verken deg eller han. Han vil i allefall ikke oppleve noe mestring av det. 

Det andre jeg tenker er: Har han jobbet tidligere? I såfall har han krav på dagpenger. Det første han må gjøre da er å logge seg inn på Nav og melde seg som arbeidssøker. Deretter må han fylle ut skjema for å søke på dagpenger.

Hvis han ikke har jobbet tidligere så har han krav på sosialstønad. Det kan også hende at han kan få bostøtte. Han bør derfor melde seg som jobbsøker med en gang. Og deretter gå til nav og fortelle at han ikke får seg jobb selv om han forsøker. Han bør informere om at han ikke har mulighet til å bo hjemme, at han ikke er velkommen der. Og derfor ikke har noe annet botilbud. Det eneste botilbudet han har er å leie i bofellesskap - men dette koster penger. Noe han ikke har. 

Da bør han få informasjon om hva han har krav på. Det kan hende han har mulighet til å få bostøtte. Og hvis dere skriver en ordentlig leiekontrakt der han leier et rom hos deg på lik linje som i et bofelleskap, så vil dermed denne bostøtten gå direkte fra Nav og til deg. Noe som er rett og rimelig ettersom du har utgifter med din bolig og at han faktisk leier hos deg på sett og vis. Det neste han kanskje vil få er en liten sum til å overleve i måneden. Deretter vil han måtte følge ulike aktiviteter: Jobbskole e.l. ettersom han mottar sosialstønad. Mens han søker på jobber.

Edit: Hvis han har mulighet til å studere og ikke er motivert til å jobbe, så er jo dette noe han absolutt bør vurdere? Da kan han kanskje få større jobbmuligheter på sikt. I tillegg til at han får stipend og lån som gjør at ikke du er den eneste som bidrar økonomisk.

Jeg syntes du bør opplyse om dette og be han om å gå til nav for å høre om det jeg skrev over her. Jeg ville såklart også sagt ifra om at du ikke har økonomi til å bli i denne situasjonen og at det derfor er viktig at han tar grep Nå. Altså møter opp på Nav med en gang, eller påfølgende dag hvis det er stengt. 



 

Endret av gjest 321
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

5 minutter siden, supermario1 skrev:

Han har vært hos NAV flere ganger nå, ekstremt lang ventetid mellom hvert møte så føler dette tar så unødvendig lang tid. Han fikk avslag igjen i dag. De kunne ikke hjelpe han å skaffe jobb fordi "andre folk har søkt jobb lenger enn han" og sendte han hjem igjen (han har forsåvidt søkt jobber i over 1 år her nå). Klarer ikke helt å skjønne hva NAV er til for akkurat nå, for de gjør det så vanskelig som mulig å få hjelp til noe som helst overhode. Jeg har så lyst til å dra samboeren min tilbake til NAV og skrike ørene dems fulle, men får ikke lov...

Etter jeg skrev dette innlegget har jeg hjulpet han å søke jobber, sendt åpen søknad til alle bedrifter i hele fylket, men får avslag på avslag. Har og sjekket alle nettsider som jobzone, bemanningsbyråer osvosv og søkt på alt som går ann å søkes på, men er heldige hvis de i det hele tatt svarer på søknaden.

Jeg blir så frustrert for jeg aner ikke hva mer vi kan gjøre.

SOSIALSTØNAD

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, supermario1 skrev:

Han har vært hos NAV flere ganger nå, ekstremt lang ventetid mellom hvert møte så føler dette tar så unødvendig lang tid. Han fikk avslag igjen i dag. De kunne ikke hjelpe han å skaffe jobb fordi "andre folk har søkt jobb lenger enn han" og sendte han hjem igjen (han har forsåvidt søkt jobber i over 1 år her nå). Klarer ikke helt å skjønne hva NAV er til for akkurat nå, for de gjør det så vanskelig som mulig å få hjelp til noe som helst overhode. Jeg har så lyst til å dra samboeren min tilbake til NAV og skrike ørene dems fulle, men får ikke lov...

Etter jeg skrev dette innlegget har jeg hjulpet han å søke jobber, sendt åpen søknad til alle bedrifter i hele fylket, men får avslag på avslag. Har og sjekket alle nettsider som jobzone, bemanningsbyråer osvosv og søkt på alt som går ann å søkes på, men er heldige hvis de i det hele tatt svarer på søknaden.

Jeg blir så frustrert for jeg aner ikke hva mer vi kan gjøre.

Det har såvidt vært nevnt før, men kan han studere/videreutdanne seg? Ja, han må ta studielån, men da har han faktisk en liten inntekt slik at han kan bidra til mat og husholdning. Sjansene hans for å få jobb etter endt utdanning vil nok også være bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom han har meldt flytting til deg så regnes din inntekt med når han skal få sosialpenger fra nav. Opplevde dette når min samboer flyttet inn, og selv om det bare var midlertidig så hjalp ikke det, jeg måtte likevel forsørge han.. Ordne opp i dette og få klare regler for hvem som betaler hva fremover!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Blackbird skrev:

Dersom han har meldt flytting til deg så regnes din inntekt med når han skal få sosialpenger fra nav. Opplevde dette når min samboer flyttet inn, og selv om det bare var midlertidig så hjalp ikke det, jeg måtte likevel forsørge han.. Ordne opp i dette og få klare regler for hvem som betaler hva fremover!

En samboer har ikke plikt for å forsørge. Nav prøver seg - men de har ikke lov til det. Det som skjer er at husleie og strøm (evt andre utgifter i høve til leilighet) blir splittet i to, så den som går på sosialstønad vil få halvert utbetalingene i forhold til de utgiftene - enn om vedkommende bodde alene. Alle andre utgifter er NAV pliktige til å dekke. Ikke foreldre, så lenge man er myndig, og ikke samboere. Om man er gift der imot. Så her gjorde NAV en feil ovenfor deg. 

TS; Han har plikt på sosialstøned så lenge han står uten inntekt. Foreldrene er IKKE pliktige til å forsørge han, uansett om han så flyttet hjem. Du er heller IKKE pliktig til å forsørge han, selv om han bor der. Han må få utgifter et sted så han kan kjøpe sin egen mat og betale egne regninger - og sin del av leien. Dette skal NAV bidra med til han kommer seg i arbeid. Arbeid eller tiltak de også er pliktige til å hjelpe han med. — Jeg nekter å tro her at dere faktisk har vært på NAV i det hele tatt, TS. 

Endret av NancyDrew
Skrivefeil
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at ungdommen har det tøft i dag, jeg har veldig ondt av dere TS. Det må jo være noe NAV kan gjøre for han? Samfunnet kan jo ikke ha en ung og frisk gutt gående ledig - det vil jo ødelegge han. 

Nei, møt opp hos NAV og krev hjelp. 

Anonymkode: 81746...af4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...